Paard bitloos inrijden of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 04:12

Ik denk dat je er verstandig aan doet om het paard met bv. academisch kaptoom in te rijden.
Dat je zegmaar 2 paar teugels hebt die voor het bit en voor het kaptoom.

Ik ken genoeg brave hengsten, geloof dat die van jou een schat is, ben absoluut niet anti-hengst.
Ik zie en behandel een hengst net als ieder ander paard....

Maar! Het is en blijft een hengst, ik vind dat je dan altijd iets achter de hand moet hebben voor de nood.
Rij gewoon bitloos, maar zorg dat je het bit bij de hand hebt in gevaarlijke situaties (merries in de bak/hormonen etc).

Succes

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 10:05

Ben ik met je eens, het blijven hengsten.
Maar, wieger reageert beter op druk op zn neus dan druk in zn mond, hier zijn we wel heel hard mee aan het oefenen, in de toekomst als ik buiten ga rijden met hem doe ik hem dan ook een bitje in.
Nu is dat nog niet nodig, ik ben nu alleen nog maar met hem in de bak bezig, waar is geen kant op kan. (ik wandel wel veel met hem en doe ook veel grondwerk met hem)
Zoals ik al zei zijn we wel heel hard aan het oefenen om het bitje er wel bij te pakken, ik wissel het veel af met bitloos en met bit.
Gelukkig rijd ik bij mensen in de bak waar ik gewoon alleen kan rijden, niet dat die mensen er dan ook bij in rijden. Als Wieger wat beter ohz is wil ik dit ook weer afwisselen met iemand op mijn eigen pony die er dan ook bij komt in de bak om wieger hier wel aan te laten wennen.
Bedankt voor je reactie! :)

Carline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:10

Zwitsal schreef:
je kan hem toch bitloos inrijden en daarna rustig aan het bit laten wennen tijdens het rijden?
of is dat een hele rare gedachte :=

Hebben we hier ook gedaan met een merrie die tot haar 12de bitloos bereden werd, nu gaat ze ook prima met bit (waren bitloos begonnen doordat ze nogal kopschuw was rond de oren, en het erg moeilijk was om een hoofdstel om te krijgen, maar met clickertraining is dat ook opgelost).

Aviro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 22:11

Ik zou voor bitloos gaan...mocht het niet lukken kan er altjd nog een zacht bit in ;)