Dressuur kun je rijden zonder contact, met weinig contact, met en zonder bit en met een touwhalster.
http://www.barnmice.com/video/rope-halter-dressageFinesse zit hem in afstelling op hulpen, maar die hoeven niet via gespannen teugels te gaan. Dat is wel het mákkelijkste, en daarom wordt er grootschalig voor gekozen.
Niet iedereen het talent en het geduld om zich anders dan traditioneel bezig te houden met de opleiding van het paard.
Buiten dressuur kun je een paard naar wens opleiden, met de middelen die je kiest.
Parelli ken ik verder niet een het is leuk dat er een voorbeeld bestaat, maar een en ander, behalve de termen, is natuurlijk niet door hem uitgevonden. Al voor de jaartelling was men met paarden bezig op verschillende manier, waaronder hoofdstelloos. En Xenophon erkende al dat je op een bepaalde manier moest omgaan met paarden, die afweek van wat toen gebruikelijker was.
In modernere tijden, jaren 60-70 had je Henri Blake bv.
Ik vind het persoonlijk jammer dat zoveel dingen meteen maar aan Parelli (of Hempfling of Monty)gelinked worden of aan hem(hen) toegeschreven. Er kan best over de dingen gesproken worden waar het om gaat, zonder nou meteen zijn naam te noemen, lijkt mij?