Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
lailapri schreef:Janny23 schreef:Bij Monty heb ik soms mijn twijfels.
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Ze konden niet ontsnappen of terug communiceren.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.
voor zijn tijd was monty een doorbraak, vergeleken met zijn vader en andere paardenmensen werkt hij heel vriendelijk, echter heeft de tijd niet stil gestaan, maar dat maakt zijn methode nog niet slecht.
grietje14 schreef:nee, dat is niet zo hoor
je kunt je paard ook wel natuurlijk houden met ijzers,nouja, hoort er niet echt bij, maar dan hoeft het niet zo te zijn dat je niet goed voor je paard bent.
nh, zo natuurlijk mogelijk houden, is eigenlijk gewoon zoveel mogelijk buiten,met wat maatjes, en nog wat dingen.
Cassidy schreef:Pat Parelli - Natural-Horse-Man-Ship
En Parelli en dressuur/springen kunnen heel goed samen.
Je wijkt qua basis een beetje af, en gaat dan terug naar de oefeningen vanuit de andere disciplines.
Voorbeeld van Parelli en een ruiter op Olympisch niveau: David O' Connor, en zijn vrouw Karen O' Connor?
http://www.youtube.com/watch?v=ImzUgnhV-EU
David en Karen O'Connor zijn ruiters die in het verleden voor het Amerikaanse Olympische team uit zijn gekomen. En daar niet onverdienstelijk hebben gescoord.
Voor degenen die deze namen niet kennen, hier een overzicht van de resultaten van David. Voor zijn vrouw Karen moet je maar even googlen.
http://en.wikipedia.org/wiki/David_O'Connor_(equestrian)
David en Pat Parelli zijn goede vrienden, en hebben elkaar gevonden omdat hun manier van aanpak van paarden niet zo heel veel van elkaar verschilde.
Door het werk met Parelli heeft David zijn kennis kunnen vergroten en het heeft een bijdrage geleverd aan het feit dat hij zo succesvol is geweest.