Honza springen zonder zadel en hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eknowledge

Re: Honza springen zonder zadel en hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:23

Dat van Parelli heb ik toch net gezegt wat ik er toen over zei??
Komt neer op wat jij zegt! Ik kon er ook niet tegen dat ineens zo anti parelli werd en zei dat parelli ineens niet meer deugde.
Wat ik hoorde over Honza en het is zeer recent, is dat hij tijdens zijn lessen niets anders doet dan op zijn paarden mept. Daarom was die persoon gestopt om er les bij te nemen. En inderdaad, iedereen maakt fouten maar ik hoopte er gewoon op dat hij iemand is dat ook zijn fouten inziet en niet blijft doordoen. Omdat ik dat gevoel niet had na dat gesprek. En je moet nu niet beginnen over dat ik niet wil dat hij fouten maakt of dat dat niet mag. Iedereen maakt ze, iedereen. Net zoals ik de fout heb gemaakt het filmpje hier neer te zetten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:33

Ook Parelli "mept zijn paarden".
Ook een Clinton Anderson "mept zijn paarden"
Maar schakel je gevoel eens uit tussen wat je hebt gezien, en wat je hebt gehoord.
Door het "meppen van paarden" is een trainer zoals Clinton Anderson of Pat Parelli niet meteen fout.
In de omgang van paarden onderling, is er ook een versterking te zien in de aanwijzingen die ze geven.
Op het moment dat ze daar niet op reageren, komt er een sterkere aanwiijzing, tot serieuze confrontaties en knokpartijen aan toe.
Dus het feit dat Clinton Anderson of een Pat Parelli zijn aanwijzingen versterkt tot het niveau dat hij echt serieus in moet grijpen en moet gaan meppen, betekend niet dat hij per definitie fout zat.
Dat betekend dat hij een situatie heeft geinterpreteerd als zodanig dat hij fysiek geweld toe moest passen.
Of dat op dat moment gepast was, of niet, laat ik even in het midden.
Maar ik kan je een ding vertellen.
Als je moet corrigeren bij een paard,
Corrigeer dan in een intensiteit die aankomt.
Iedere correctie die geen reactie geeft.
Is een correctie die je in principe niet hoeft te geven, omdat deze een paard afstompt.
Dus in mijn ogen is overcorrectie toegestaan.
Al schrikt het paard zich helemaal het rambam, hij zal het nooit meer doen.
Beter nog dan een correctie die soft is, en die het paard niet serieus (hoeft) gaat nemen....
Want dat creeert ruis.
En teveel ruis is storend.
Tot op een niveau dat het paard het gaat, en mag negeren...

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:37

Je verstaat me nog steeds niet...
Ik bedoel dat er ook niet mee, ik vind ook niet dat je elk paard zijn gangetje mag laten gaan want dan krijg je een dominant paard zonder een grijntje respect.
Maar ieder zijn eigen gedacht hierover he :)
Ik vind dit nu wel off topic worden en vind het niet echt relevant naar de TS.
Maar ik wou even het misverstand oplossen, ik wou gewoon laten weten dat ik helemaal niet denk dat ik perfect ben e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:47

Ik hoor wat je zegt, maar ik begrijp je nog steeds niet.
Wat heeft een filmpje van een gebruiken van YOUTUBE, waar toevallig een stukje film inzit dat je ook in ander stukjes film van en over Honza Blaha vinden kunt, met de vraag van de TS te maken?
Jawel, je ziet HB, springend over een hindernis, maar niet in wedstrijdverband.
Een paar tonnen, maar geen officiele hindernis. Niet dat wat de TS vroeg.
Dus vraag ik me serieus af wat het tweede filmpje als antwoord op de vraag van de TS in dit topic te zoeken heeft.
Als je al aangeeft dat je er zelf niet helemaal achter staat?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:51

Ze vroeg naar filmpjes waar hij springt zonder zadel of hoofdstel, niet in wedstrijdverband of lees ik erover?
Ik zie tussen de fotos die ze poste ook een foto waar hij over een boomstam springt.
Als TS zegt, dit is niet wat ik zoek zal ik zeker sorry ik ben fout zeggen.
Maar het kan evengoed zijn wat ze zocht. Ik wil hiermee niet het hele filmpje promoten zeg ik nogeens.

Edit: Ik zie nu pas in haar reactie dat ze zegt echte hindernissen. Als ze dit in wedstrijdverband bedoeld heb ik inderdaad dit filmpje fout gepost.
Mijn excuses hier dan voor. Zo zie je maar dat ik bedoel dat ik inderdaad niet perfect ben, ik maak geregeld fouten ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:05

Idd, de vraag in reactie nr. 3 in dit topic was naar foto's en filmpjes van Honza Blaha over "officiele hindernissen"....

meelanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:09

Dames... Jeemig zeg....

De TS vraagt hier om een filmpje van een zadel, hoofdstel loos springen van Honza en jullie gaan discussieren over iets heeeeel anders. Ik Denk dat als hier een mod bij komt ze dit op slot zet en dat is zonde voor de TS.

@TS of heb je hiermee al genoeg filmpjes?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:14

Ik hoop dat de TS voldoende informatie heeft.
Asngezien ik persoonlijk niet begrijp wat het voorbeeld van HB op en officiele wedstrijd moet toevoegen of gaat bewijzen van de waarde van het hele programma.
HB heeft in het verleden bij Pat Parelli gelest.
Zo zijn er nog meer mensen op topsportniveau die dat bij Pat Parelli doen.
Zelfs deelnemers aan de Olympische spelen.
Wat voor bewijs wil je meer hebben dan dat NH en topsport met elkaar te combineren vallen?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:40

Volgens mij durft TS niet eens meer te reageren door de discussie die hier ineens opkomt.. kan wel iets midner hoor jesus

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 01:44

De TS is gisteren voor het laatst online geweest.
De tijd zal het leren of ze zich nog laat zien in dit topic...
En Jezus hoef je er echt niet bij te halen, zo extreem zijn we nu ook weer niet bezig...

Jaydee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 08:26

Zo zo, Cassidy. Kan ook wel wat minder vind je niet?
Je gaat totaaaaal offtopic. TS heeft niet gevraagd om een discussie over Honza of Parelli, maar vroeg om filmpjes. Lees de openingspost anders nog even door...... ;)

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:24

Wou enkel maar de TS helpen met filmpjes te geven :)
Deze discussie was helemaal niet mijn bedoeling, wees gerust!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 14:28

Moderatoropmerking:
Er wordt hier een volkomen offtopic discussie gevoerd waar de topicstarter niet om gevraagd heeft. Graag terug ontopic en alleen reageren als reactie op de vraag van de topicstarter.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 00:41

Ik denk dat dit de goede kwaliteit filmpjes wel een beetje zijn (: Had eiegnelijk nog een vraagje, voortkomen uit het filmpje; Was zonder zadel springen niet slecht voor de rug? Snap nou niet wat aan zadel-loos NH is. Meer Natural. Ik bedoel maar, een zadel vangt toch juist het gewicht op en verdeeld het?

Eknowledge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-11 12:26

Zonder zadel springen is niet slecht, zolang je het juist doet, net zoals zonder zadel rijden. En zadelloos rijden heeft niet met NH te maken vind ik. Een zadel is niet slecht zolang het past, maar sommige rijden gewoon liever zonder. Dit is wel wat offtopic dus als je meer info zoekt misschien een topic over openen :) ? Ga je ook meer antwoorden krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 12:15

Het is in het eerste filmpje niet het rijden en springen wat me tegenstaat. Ziet er wel blij uit.
Wel een aantal dingen die ik daarvoor zie...mèn.....geef die man een draadpoppetje om te buigen zoals hij het wil, dacht ik....
Maar geen levend wezen...

An1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-11 20:00

Bij de link die ik gezet heb staat een foto waarby je hem een parcours van echte hindernissen ziet springen, ik was eigenlyk op zoek naar dat filmpje! :+

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 19:24

Vier jaar geleden heb ik Honza Blaha zonder zadel en hoofdstel zien springen tijdens de equitana. Heel indrukwekkend. Ik heb niets gefilmd. Twee jaar geleden gaf hij een lange clinic op paard en koets. Daar heeft hij niet gesprongen, maar het paard waarmee hij dat doet liep ook niet helemaal rad. Ik ben fan! Niet alleen vanwege de manier waarop hij met paarden omgaat, maar ook voor de manier waarop hij dat op zijn publiek overbrengt.