Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:07

siskeh schreef:
@robeer(en HRE):toevallig merk ik dat ik veel minder "getrut" toepas dan de gemiddelde persoon die op training komt(waar ik soms bij help).
Ik bepaal wat er gebeurd, of het paard het nou leuk vind of niet...
Tuurlijk ga ik niet dingen doen die het paard echt niet leuk vind, maar als ik besluit dat we linksaf gaan gaan we links..

Daar hoef je geen NH voor te doen. :+

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:09

Dat zou best kunnen..
Ik vroeg me dan eigenlijk gewoon af of je stopt als het paard t goed gedaan heeft..
Is maar een vraag, of zeg ik nu iets heel stoms :o ?[/quote]

Die drie uur is dan wel op andere paarden he! :+
Ik rijd niet drie uur op hetzelfee paard xd

Anya

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:12

Wat dacht je van allebei?
Ik leer in ieder geval het meisje dat ik leer rijden (omdat er niemand anders in de buurt is) spelenderwijs hoe paarden in elkaar zitten. Ik leer haar kijken naar gedrag. Ik leer haar de goede houding aannemen, omgaan met paarden op een verantwoorde manier. En ik leer haar zitten, van de binnenteugel afblijven. Netjes been geven, tegelijk met zit. Het kan goed samen. Maar soms ontbreekt het óf aan het één, óf aan het ander.

siskeh

Bravura schreef:
siskeh schreef:
@robeer(en HRE):toevallig merk ik dat ik veel minder "getrut" toepas dan de gemiddelde persoon die op training komt(waar ik soms bij help).
Ik bepaal wat er gebeurd, of het paard het nou leuk vind of niet...
Tuurlijk ga ik niet dingen doen die het paard echt niet leuk vind, maar als ik besluit dat we linksaf gaan gaan we links..

Daar hoef je geen NH voor te doen. :+

True, maar mensen dénken dat "getrut" NH is, maar dat is als je het goed doet juist niet zo...
De mensen die op training komen denken dat wat ze aan het doen zijn NH is, maar wat ze doen is "tutten" das heel wat anders..

robeer

Ik probeer gewoon altijd duidelijk te zijn naar mijn paard. Wat wel voorop staat is dat hij moet doen wat ik van hem verlang (natuurlijk wel binnen zijn mogelijkheden, ga hem niet vragen de strijk te doen :D ). Wil hij niet goedschiks, dan maar wat minder goedschiks. Ik ga me op dat moment echt niet afvragen of dat wel binnen het natuurlijke paardengedrag past.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:13

loeky_flap schreef:
Dat zou best kunnen..
Ik vroeg me dan eigenlijk gewoon af of je stopt als het paard t goed gedaan heeft..
Is maar een vraag, of zeg ik nu iets heel stoms :o ?

Ah, oke, nu snap ik hem haha!

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:15

Sorry maar als ik zo lees dat men probeert om op een zo paardmogelijke manier om te gaan met een paard dan heb ik daar wel mijn bedenkingen bij. Een paard is een paard en een mens is een mens. Het paard moet maar accepteren dat de mens boven hem staat. Ik zal me in ieder geval nooit als een paard gaan gedragen. Al zou ik het willen, daar ben ik 42 jaar geleden voor afgekeurd.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:16

loeky_flap schreef:

Laat NH dan lekker links liggen voorlopig. Je leert er wel veel van door vaak op verschillende paarden te rijden, ook qua karakters. :j Die kans had ik ook toen ik vanaf mijn 4e ( :o ) 2 keer per week leste op verschillende maneges. Maar denk niet dat je er al bent omdat je zo vaak rijdt. Paarden zijn zoveel meer dan rijden! Doe ervaring op, en dan heb ik het niet over NH en 8 jaar rijervaring. ;)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:17

Anya schreef:
Wat dacht je van allebei?
Ik leer in ieder geval het meisje dat ik leer rijden (omdat er niemand anders in de buurt is) spelenderwijs hoe paarden in elkaar zitten. Ik leer haar kijken naar gedrag. Ik leer haar de goede houding aannemen, omgaan met paarden op een verantwoorde manier. En ik leer haar zitten, van de binnenteugel afblijven. Netjes been geven, tegelijk met zit. Het kan goed samen. Maar soms ontbreekt het óf aan het één, óf aan het ander.

Maar dat is toch basis!? Dat hoeft voor mij nog geen NH te heten, zoiets moet iedereen die met paarden omgaat als basis mee krijgen. Of ben ik nou blont. :o?

@ Robeer: _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:18

Inderdaad: een paard is een paard en een mens is een mens.
Tuurlijk moet de mens boven het paard staan, anders is het levens gevaarlijk.
Maar die zin betekend vooral dat paarden anders leren, en dat is hetgene wat mensen moeten leren.
Dat zegt niet dat wij paarden moeten worden..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:22

siskeh schreef:
Maar die zin betekend vooral dat paarden anders leren, en dat is hetgene wat mensen moeten leren.

Voor mij is NH dat je in de rol kruipt van de leidende merrie. Bepaalde dingen uit NH zijn prima te gebruiken maar met beide benen op de grond blijven vind ik beter. En als dan zoals TS oppert, steeds meer kinderen aan NH willen doen zonder de basis van binnen en van buiten te kennen (en daar bedoel ik ook de omgang mee), sta ik achter TS met haar zorgen en vraagtekens. Het begint een echte hype te worden.
Ik heb bij bepaalde trainers paarden gezien die NH "getraind" waren door mensen zelf - echte killers zaten daar bij. En dan is de trainer die die problemen ineens mag gaan oplossen.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:23

Liever een 13jarige die "aan NH wil doen" dan eentje die Anky na wil doen met een hoop getrek en gepluk om hem aan de teugel te krijgen..
Ik denk dat het helemaal niet zo verkeerd is hoor, het is gewoon basis, maar op veel maneges leer je dat niet meer.

llindaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:24

Nog even een dingetje over paarden inrijden, naar mij idee moet je er:

1. genoeg ervaring voor hebben

2. Mentaal en Fysiek klaar voor zijn

3. Er wel 'gevoel voor hebben' dus begaan zijn met het paard, en bewust willen zijn van wat zo'n jong dier denkt en voelt.

(Ja, en dat zegt dan een 15 jarige blaag, die zelf al eens een paard heeft ingereden met achteraf gezien iets te weinig 1, 2 dat nog wel beter kan en 3 is bij bijna niemand perfect :Y) (Dat was zonder NH etc.)
maaaar! ik ben nu anders bezig en ergens anders ook. Meer NH gericht onder begeleiding, en dat gaat erg goed.

liess1

Re: Leer eerst eens op een paard zitten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:25

Ben het eens met Ireen, natuurlijk moet je altijd weten wat je aan het doen bent, maar zolang ze er niet op zitten is het vaak minder schadelijk voor het paard.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:26

Leren hoe je met een paard omgaat en hoe je het corrigeert is overgoten met een NH sausje in sommige gevallen omdat het dan zo lekker commercieel klinkt.

@siskeh NH wil toch dat we ons verdiepen in hoe het paard denkt en ons gedrag daar op aanpassen? Dan pas ik me toch aan ipv andersom.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:27

Nu kan je onder NH veel verschillende dingen verstaan hoor.
Maar bieden "wij" (iets ouder en iets meer ervaren) NH ook niet te snel aan als oplossing dan?
Bij menig probleem lees ik als oplossing "ga beginnen met grondwerk en dan..."
Nu is dat vaak ook de oplossing maar ik snap dat als je dat steeds op bokt leest dat je
dan zelf dus ook grondwerk wil gaan doen als oplossing voor...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:28

Ireen_ schreef:
Liever een 13jarige die "aan NH wil doen" dan eentje die Anky na wil doen met een hoop getrek en gepluk om hem aan de teugel te krijgen..

Voor mij is dat 1 laken een pak.

@ llindaaa: je zegt er bij "onder goede begeleiding" dat is op jonge leeftijd 1 ding wat een must is. :j Niet iedereen leert dat zo. Maarrrr...heb je het dan over echte NH of over, wat ik noem, de basis?Paarden inrijden, genoeg ervaring (wat voor ervaring dan?), gevoel voor en met het paard behoren bij mij nog steeds bij de basis. :+

Paardrijden en omgang met paarden of het gedrag van paarden lezen.....; je raakt nooit in je leven uitgeleerd. Je kunt altijd en van iedereen wat opsteken, of het nou van het paard zelf is, van je trainer, van de buurman, of iemand uit het dorp die nog nooit een paard van dichtbij heeft bekeken. Als je wilt blijven leren moet je je ogen en oren de kost geven en nadenken over waar je mee bezig bent of wat een ander zegt en opmerkt (ook die leek)- zo blijf je scherp en blijf je je hele leven leren wat omgang met paarden nou precies inhoud.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 19:32, in het totaal 1 keer bewerkt

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:29

Bravura schreef:
siskeh schreef:

Voor mij is NH dat je in de rol kruipt van de leidende merrie. Bepaalde dingen uit NH zijn prima te gebruiken maar met beide benen op de grond blijven vind ik beter. En als dan zoals TS oppert, steeds meer kinderen aan NH willen doen zonder de basis van binnen en van buiten te kennen (en daar bedoel ik ook de omgang mee), sta ik achter TS met haar zorgen en vraagtekens. Het begint een echte hype te worden.
Ik heb bij bepaalde trainers paarden gezien die NH "getraind" waren door mensen zelf - echte killers zaten daar bij. En dan is de trainer die die problemen ineens mag gaan oplossen.

Gebruikt die trainer dan een zweepje of een carrotstick????

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:29

Gek word je ervan! Ik heb het zo vaak gehoord tijdens lessen met mijn merrie. Meiden van 13/14 die over NH praten en dat ze een paar manegepaarden NH hebben geleerd,nja dan denk ik toch ;waar heb je het in hemelsnaam over!?Wat me ook zo irriteert zijn mensen die hun paarden alleen laten lopen in de bak,onder de les en dan gaan beweren dat ze aan NH doen want het paard kan al gaan zitten. 8)7 Tja ik kan mijn paard ook leren zitten als ik dat wil maar heb toch liever dat ze 24/7 buiten staat en lekker van alles geniet etc dan dat ze kan gaan zitten.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:31

zodiacje schreef:
Nu kan je onder NH veel verschillende dingen verstaan hoor.
Maar bieden "wij" (iets ouder en iets meer ervaren) NH ook niet te snel aan als oplossing dan?
Bij menig probleem lees ik als oplossing "ga beginnen met grondwerk en dan..."
Nu is dat vaak ook de oplossing maar ik snap dat als je dat steeds op bokt leest dat je
dan zelf dus ook grondwerk wil gaan doen als oplossing voor...

Ik ben van mening dat je, als je een rijtechnisch probleem hebt, dit ook rijtechnisch op moet lossen. Desnoods met goede begeleiding vanaf de grond.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:31

@TS, kan het niet meer met je eens zijn. :j +:)+

Misschien moeten wij eerst het paard maar eens wat meer 'mens' en 'mensentaal' leren voordat we de zaken omdraaien?

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:34

robeer schreef:
Gebruikt die trainer dan een zweepje of een carrotstick????

NH beperkt zich niet tot een zweepje of carrotstick. :+ Deze trainer gebruikte een lasso en een round-penn en is jarenlang in de leer geweest bij bekende NH mannen in de USA en Canada. Kan niet anders zeggen dat ik héél knap werk heb gezien! Het paard wat ik heb mogen aanschouwen was een killer, het paard heeft de trainer enkele malen aangevallen, maar door een heel knap staaltje horsemanship was het paard op een eerlijke manier weer heel vlot paard en liet de mens weer in de leidende rol.

Maar goed, dat noem ik NH, een heel knap staaltje werk waarbij het paard in eigen waarde bleef. Maar voor mij is zoiets niks, ik ga liever op de bekende manier met paarden om. :D (zoals jij er over denkt....dus)
Laatst bijgewerkt door Bravura op 12-12-10 19:39, in het totaal 3 keer bewerkt

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:34

Breezke schreef:
Gek word je ervan! Ik heb het zo vaak gehoord tijdens lessen met mijn merrie. Meiden van 13/14 die over NH praten en dat ze een paar manegepaarden NH hebben geleerd,nja dan denk ik toch ;waar heb je het in hemelsnaam over!?Wat me ook zo irriteert zijn mensen die hun paarden alleen laten lopen in de bak,onder de les en dan gaan beweren dat ze aan NH doen want het paard kan al gaan zitten. 8)7 Tja ik kan mijn paard ook leren zitten als ik dat wil maar heb toch liever dat ze 24/7 buiten staat en lekker van alles geniet etc dan dat ze kan gaan zitten.

ach ik vertelde vroeger op de manege ook dat ik 1,50m had gesprongen.
Soms moet je dingen met een korrel(tje) zout nemen en die meiden lekker hun gang laten gaan.
Penny's met grote dromen moet je je niet aan ergeren, hoogstens trots zijn op je eigen persoonlijke groei want
ik denk dat er weinig bokkers vroeger geen penny's waren. Vroegah hadden we alleen nog geen NH...

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:36

@LDRD niet meer of niet meer dan.... nu lijkt het net of je het juist niet eens bent... :)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 19:37

zodiacje schreef:
Ik ben van mening dat je, als je een rijtechnisch probleem hebt, dit ook rijtechnisch op moet lossen. Desnoods met goede begeleiding vanaf de grond.

Ik denk dat je eerst moet kijken of het inderdaad een rijtechnisch probleem is. Op het moment train ik een paard wat aan de lijn nog niet genoeg balans heeft om te galloperen. De eigenaar dacht dat het een rijtechnisch probleem was, "paard wilde niet galloperen onder het zadel". In mijn ogen moetje dit probleem juist eerst vanaf de grond oplossen en daarna weer rijtechnisch oppakken.
Uiteraard train je dan onder het zadel verder een de juiste spieropbouw en balans, maar de galop onder het zadel laat ik in zo'n geval even zitten tot het op de grond goed gaat.