idefix4 schreef:Ik denk dan maar zo: Ik heb maar één stel hersens en het is mijn eigen verantwoordelijkheid. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Een cap is ook niet echt bijzonder hoor. Schijnt ook maar een wassen neus te zijn dat het veilig is, maar ja, liever een kapotte cap, dan een kapot hoofd hè?
Voor mijn idee blijft een paard een beest en een beest heeft een eigen mening en kan af en toe besluiten iets anders te doen, dan ik verwacht dat ie gaat doen. Dus ik draag een cap! En idd, ik heb al jaren geen cap nodig gehad vanwege mijn paard, maar een laaghangende tak tegen mijn cap is ook prettiger dan tegen mijn hoofd.
En voor Motors geldt hetzelfde hè? Een vriendje van vroeger van mij, kreeg pas een brommer als ie een dagje met zijn moeder had meegeholpen in het revalidatiecentrum. Nou, die ging nooit zonder helm op op pad!
Bij ons op de club is het momenteel een gesprek of onze kids een bodyprotector aan moeten. Kijk, dát gaat mij te ver. Als mijn kind een bodyprotector nodig heeft op haar pony, gaat de pony echt wieberen. Ze is al een paar keer van haar pony gevallen, hij wil nog wel eens links als zij rechts wil en zelf heb ik ook heel wat zand gehapt in mijn jeugd. Het is geen gemenigheid van de pony en ze valt nooit hard, dus zo'n bodyprotector gaat me te ver. Ik ken ook al voorbeelden van kinderen die van de pony vallen en dank zij de bodyprotector een sleutelbeen breken.
Dat zegt ook niet alles. Een nicht van me werkt in het ziekenhuis, waar ze dus met regelmaat mensen binnen ziet komen na een motorongeluk, maar dat besef donderde pas echt bij haar binnen toen m'n neef (haar broer) verongelukte met zijn motor.
Ik ben ook van mening dat het paard geen aanleiding mag zijn tot het dragen van bescherming. Het is als bij winterbanden onder je auto. Het heeft nut, zolang je je gedrag niet "aanpast" aan die "extra veiligheid" die winterbanden pretenderen te bieden (maar dus niet doen, evenmin als ABS en die andere elektronica). In dat opzicht heeft permanente 4x4 meer te bieden dan willekeurig welke winterband, maar ook daar alleen wanneer je de grenzen van je 4x4 kent en vooral respecteerd!
Dat het gedrag van paarden voor een heel belangrijk deel samenhangt met hoe je met die paarden omgaat, kan ik merken aan een van de paarden van mijn lesgeefmens. Dat dier heeft ze ooit voor iets meer dan de slachtwaarde gekocht, mede omdat het "een levensgevaarlijk, onhandelbaar dier" was. Afgelopen zomer 5 dagen met dat "levensgevaarlijke paard" door zuid-Limburg gereden, zonder cap (vergeten, stom!) en het paard heeft geen stap verkeerd gezet. Ze is een geweldig paard om mee te werken en te rijden, maar mede omdat ze van mijn lesgeefmens is en daarmee een strenge opvoeding heeft gekregen en waar nodig nog steeds krijgt.