Waarom dragen van cap ontmoedigen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 14:23

idefix4 schreef:
Ik denk dan maar zo: Ik heb maar één stel hersens en het is mijn eigen verantwoordelijkheid. Wat een ander doet moeten ze zelf weten. Een cap is ook niet echt bijzonder hoor. Schijnt ook maar een wassen neus te zijn dat het veilig is, maar ja, liever een kapotte cap, dan een kapot hoofd hè?
Voor mijn idee blijft een paard een beest en een beest heeft een eigen mening en kan af en toe besluiten iets anders te doen, dan ik verwacht dat ie gaat doen. Dus ik draag een cap! En idd, ik heb al jaren geen cap nodig gehad vanwege mijn paard, maar een laaghangende tak tegen mijn cap is ook prettiger dan tegen mijn hoofd.

En voor Motors geldt hetzelfde hè? Een vriendje van vroeger van mij, kreeg pas een brommer als ie een dagje met zijn moeder had meegeholpen in het revalidatiecentrum. Nou, die ging nooit zonder helm op op pad!

Bij ons op de club is het momenteel een gesprek of onze kids een bodyprotector aan moeten. Kijk, dát gaat mij te ver. Als mijn kind een bodyprotector nodig heeft op haar pony, gaat de pony echt wieberen. Ze is al een paar keer van haar pony gevallen, hij wil nog wel eens links als zij rechts wil en zelf heb ik ook heel wat zand gehapt in mijn jeugd. Het is geen gemenigheid van de pony en ze valt nooit hard, dus zo'n bodyprotector gaat me te ver. Ik ken ook al voorbeelden van kinderen die van de pony vallen en dank zij de bodyprotector een sleutelbeen breken. :+

Dat zegt ook niet alles. Een nicht van me werkt in het ziekenhuis, waar ze dus met regelmaat mensen binnen ziet komen na een motorongeluk, maar dat besef donderde pas echt bij haar binnen toen m'n neef (haar broer) verongelukte met zijn motor.

Ik ben ook van mening dat het paard geen aanleiding mag zijn tot het dragen van bescherming. Het is als bij winterbanden onder je auto. Het heeft nut, zolang je je gedrag niet "aanpast" aan die "extra veiligheid" die winterbanden pretenderen te bieden (maar dus niet doen, evenmin als ABS en die andere elektronica). In dat opzicht heeft permanente 4x4 meer te bieden dan willekeurig welke winterband, maar ook daar alleen wanneer je de grenzen van je 4x4 kent en vooral respecteerd!

Dat het gedrag van paarden voor een heel belangrijk deel samenhangt met hoe je met die paarden omgaat, kan ik merken aan een van de paarden van mijn lesgeefmens. Dat dier heeft ze ooit voor iets meer dan de slachtwaarde gekocht, mede omdat het "een levensgevaarlijk, onhandelbaar dier" was. Afgelopen zomer 5 dagen met dat "levensgevaarlijke paard" door zuid-Limburg gereden, zonder cap (vergeten, stom!) en het paard heeft geen stap verkeerd gezet. Ze is een geweldig paard om mee te werken en te rijden, maar mede omdat ze van mijn lesgeefmens is en daarmee een strenge opvoeding heeft gekregen en waar nodig nog steeds krijgt.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 19:08

ikke schreef:
Dilan1993 schreef:
als ie echt caploos rijden promoot ben ik het daar niet mee eens. Vind dat je altijd een cap moet dragen. Je kan nog zo'n goede band hebben met je paard en je paard kan nog zo lief zijn, vallen kun je altijd. Ik ben een keer met paard en al geval, paard stond weer op en sprong over me heen. Wat als ik geen cap had gehad en dat paard was met z'n hoeven tegen m'n hoofd gekomen??

Maargoed, in Parelli's boek stond ook: een goede ruiter is een ruiter die nooit van zijn paard valt.
Ben ik het ook niet mee eens. :o

Dan heeft ie een ding toch wel begrepen: the art of riding; keeping the horse between you and the ground.

Maar eigenlijk, feitelijk, goed beschouwd is een cap als valbescherming maar zeer beperkt. Immers, de meeste verwondingen met vallen van het paard zijn aan armen en romp, in mindere mate aan benen en het hoofd komt toch echt op de laatste plaats. Natuurlijk is het wel het belangrijkste onderdeel en relatief simpel te beschermen maar mijn belangrijkste reden om een cap te dragen is toch wel om niet elke keer m'n kop te stoten aan de zoveelste laaghangende tak........

daar is een cap ook handig voor ja :') Heeft me al vaak behoed voor die takken.

maar ben ook een keer op gedroogd klei gevallen met m'n hoofd. Zat een flinke deuk in m'n cap, die anders toch in m'n hoofd had gezeten :=

Tammy_

Re: Waarom dragen van cap ontmoedigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:46

zolang mijn paard zou kunnen struikelen, ik flauw zou kunnen vallen, mijn paard omver gelopen kan worden door een ander paard, man ik zou zelfs kunnen niesen en mijn evenwicht verliezen omdat mijn paard tegelijkertijd z'n lijf uitschudt tegen de vliegen! als ik op een paard ga, of dat nou met serieus rijden of hobbelen is, met of zonder optoming, gaat de cap op mijn koppie. het geeft me net dat beetje meer bescherming, en om nou die doktersrekening zelf te betalen als ik met m'n hersenpan op het asfalt kletter en naar het ziekenhuis moet, nee dank je feestelijk :Y)
ik vind het echt slecht om caploos te rijden te promoten. dat is hetzelfde als te zeggen dat een autogordel onnodig is als je je rijbewijs hebt, je kan immers de auto goed besturen? nee, ik doe m'n gordel om, want dat is veiliger.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:51

In amerika is het heel anders,
daar dragen ze bijna allemaal een cowboy hoed.
dus dan iets anders dan een cap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:53

Ik vermoed dat het idee er achter is dat je niet op een paard moet stappen als dat niet 100% veilig en goed voelt. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar wellicht gaat het om mensen die 'gewapend' met cap en bodyprotector op hun paard gaan zitten en daarmee schijnveiligheid voor zichzelf
creëren terwijl ze diep van binnen nog steeds angstig zijn. En juist die schijn is wat het gevaarlijk maakt, elk paard pikt dat feilloos op. Ik denk dat het in die zin meer symbolisch bedoeld is. Het gaat niet om het ontmoedigen van die cap, wel om het ontmoedigen van dingen doen waar jij en paard nog niet aan toe zijn.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 01:54

paarden kunnen zelf ook vallen, en dan ga je wel mee!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 11:57

Tammy_ schreef:
zolang mijn paard zou kunnen struikelen, ik flauw zou kunnen vallen, mijn paard omver gelopen kan worden door een ander paard, man ik zou zelfs kunnen niesen en mijn evenwicht verliezen omdat mijn paard tegelijkertijd z'n lijf uitschudt tegen de vliegen! als ik op een paard ga, of dat nou met serieus rijden of hobbelen is, met of zonder optoming, gaat de cap op mijn koppie. het geeft me net dat beetje meer bescherming, en om nou die doktersrekening zelf te betalen als ik met m'n hersenpan op het asfalt kletter en naar het ziekenhuis moet, nee dank je feestelijk :Y)
ik vind het echt slecht om caploos te rijden te promoten. dat is hetzelfde als te zeggen dat een autogordel onnodig is als je je rijbewijs hebt, je kan immers de auto goed besturen? nee, ik doe m'n gordel om, want dat is veiliger.

Dat is dus niet alleen suggestief, het is klinklare onzin. Check LDRD op Bokt voordat je op dit vlak onzin de wereld inhelpt.

RedPassion schreef:
Ik vermoed dat het idee er achter is dat je niet op een paard moet stappen als dat niet 100% veilig en goed voelt. Ik kan er natuurlijk helemaal naast zitten, maar wellicht gaat het om mensen die 'gewapend' met cap en bodyprotector op hun paard gaan zitten en daarmee schijnveiligheid voor zichzelf
creëren terwijl ze diep van binnen nog steeds angstig zijn. En juist die schijn is wat het gevaarlijk maakt, elk paard pikt dat feilloos op. Ik denk dat het in die zin meer symbolisch bedoeld is. Het gaat niet om het ontmoedigen van die cap, wel om het ontmoedigen van dingen doen waar jij en paard nog niet aan toe zijn.

Of dat de insteek van PP is of niet, het is in ieder geval iets waar iedereen eens goed over na zou moeten denken, voordat ie op een paard stapt.

Precies hierom stapte ik na drie dagen op mijn nieuwe paard, zonder zadel, op een halster door het bos. Het voelde goed en dat was het ook (en is het nog steeds).

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:06

Inderdaad heel raar dat hij het ontmoedigd om met cap te rijden het is en blijft een stukje veiligheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:39

Ik vind dat iedereen op cap-gebied zelf zijn gezonde verstand kan gebruiken. Ik rij zelf altijd met cap, vaak met bodyprotector. Die cap heeft al een aantal keer in onverwachte situaties een hoop leed voorkomen.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:45

bodyprotector heb ik ook pas gekocht. is toch wat veiliger.

wat goed voelen betrefd, de dag dat ik op m'n verzorgpaard stapte voelde dat ook goed. Toen ik een uur later op de grond lag met stekende pijn onderin m'n rug voelde het niet zo goed meer. Val was volkomen onverwacht.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:52

raar verhaal, zonder cap rijden, lijkt mij niet echt veilig. en wat denk je van al die mensen die paardrijden willen leren, moeten die dan ook maar zonder cap.
van mij mogen ze de veiligheidseisen van tegenwoordig wel eens goed onder de loop nemen. ik zou in principe niet erg vinden als hier in nederland de bodyprotector verplicht wordt gesteld. kijk maar naar engeland, daar mag je niet eens zonder bd en cap rijden.
tuurlijk is het een kostbare zaak, je moet wel zo'n ding aanschaffen en wees eerlijk ze zijn niet goedkoop. maar wat is eigenlijk goedkoper. een bd en een cap of je levenslang invalide of erger.
wat ik eigenlijk ook schandalig vind is die goedkope caps die net niet goed op je hoofd blijft zitten, maar wel goed gekeurd zijn. heb helaas tijdens een van mijn lessen al eens zo'n ku. geval in stukken zien vallen, bij een val die niet eens op de hoofd terecht kwam.
dus mijn raad is, koop een goede cap, anders kun je net zo goed geen cap opzetten. je leven gaat voor je geld.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 22:53

@Ikke, is het dan niet zo dat je verzekering je tijdens paardrijden alleen dekt wanneer je een goedgekeurde veiligheidshelm draagt? zo heb ik het in ieder geval begrepen. en anders excuses voor mijn klinkklare onzin :Y)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:01

myk_en_shant schreef:
raar verhaal, zonder cap rijden, lijkt mij niet echt veilig. en wat denk je van al die mensen die paardrijden willen leren, moeten die dan ook maar zonder cap.
van mij mogen ze de veiligheidseisen van tegenwoordig wel eens goed onder de loop nemen. ik zou in principe niet erg vinden als hier in nederland de bodyprotector verplicht wordt gesteld. kijk maar naar engeland, daar mag je niet eens zonder bd en cap rijden.
tuurlijk is het een kostbare zaak, je moet wel zo'n ding aanschaffen en wees eerlijk ze zijn niet goedkoop. maar wat is eigenlijk goedkoper. een bd en een cap of je levenslang invalide of erger.
wat ik eigenlijk ook schandalig vind is die goedkope caps die net niet goed op je hoofd blijft zitten, maar wel goed gekeurd zijn. heb helaas tijdens een van mijn lessen al eens zo'n ku. geval in stukken zien vallen, bij een val die niet eens op de hoofd terecht kwam.
dus mijn raad is, koop een goede cap, anders kun je net zo goed geen cap opzetten. je leven gaat voor je geld.

Als jij het aan wilt trekken; ga vooral je gang. Als al die toestand VERPLICHT wordt gaat voor mij de lol van het rijden er wel af.

Het veiligst is om helemaal niet op een paard te stappen, wat zeg ik, ga vooral elk risico uit de weg....
Ik hoop alleen niet dat het dan zo eindigt als de man uit onderstaand nieuwsbericht...
Citaat:
Wat doe je als je bijgelovig bent, het vrijdag de dertiende is en je wilt ongelukken voorkomen? Dan vraag je je werkgever om een vrije dag en blijf je lekker een dagje thuis. Dat dacht althans de bijgelovige 54-jarige Roemeen Florin Carcu uit de Roemeense stad Cluj.

Zijn voorzorgsmaatregelen mochten niet baten. Carcu was in zijn keuken koffie aan het zetten, toen hij door een wesp gestoken werd. Hij overleed in het ziekenhuis. De wesp, met de bijnaam 'de wolf', was van een zeldzame soort die zeer giftig is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:29

Tammy_ schreef:
@Ikke, is het dan niet zo dat je verzekering je tijdens paardrijden alleen dekt wanneer je een goedgekeurde veiligheidshelm draagt? zo heb ik het in ieder geval begrepen. en anders excuses voor mijn klinkklare onzin :Y)

Nope, de verzekering mag daar niet eens naar vragen. Er is geen wettelijke regel en daarmee heeft de verzekering gewoon te betalen, punt uit.
Het is een verhaal wat hier vaker de wereld ingeholpen wordt en het is een pertinente leugen, vandaar mijn wat felle reactie.

myk_en_shant schreef:

Pardon, bodyprotector verplicht in GB?? Sorry, maar dat is ook een zwamverhaal!! Ik kom al ruim tien jaar in GB, heb daar duizenden hoefafdrukken achter gelaten, maar ik heb er nog nooit een bodyprotector gedragen. Ook de Britten gaan daarin niet verder als dat ze het sterk aanraden, vooral bij wedstrijden.

Wat jouw beleving van prijzen is weet ik niet, maar wanneer jij bodyprotectors duur vindt, dan vraag ik me af waar je vandaan komt. Voor goed 100 euri's heb je er eentje en een goede cap heb je voor minder.

Los daarvan, wat wil je met een BP en cap beginnen tegen gebroken benen, enkels en polsen; verbrijzelde knieen en gebroken armen??? Alles is relatief, bedenk dat goed!! Je eerste preventie: koop een fatsoenlijke, betrouwbare bok, die gewoon doet waar ie voor staat!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:23

Heb Pat ook nooit horen zeggen dat hij vindt dat je geen cap moet dragen.

Ik draag zelf liever geen cap, omdat ik er dan sneller af lig bij buitenritten en me er continu aan erger. Daarbij rij ik ook voorzichtiger, juist omdat ik geen cap draag.

Zou het dus ook verschrikkelijk vinden als een cap en BP verplicht zouden worden, kan ik niet meer lekker relaxed rijden...

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 03:46

Ik vind dat "Niet opstijgen als je een cap wil dragen / denkt nodig te hebben" een beetje een apart verhaal. Laaghangende takken terzijde, paarden kunnen altijd ergens van schrikken, en dan lijkt het me toch een prettig idee als er iets tussen m'n hoofd, en wat het ook is, waar m'n hoofd tegenaan zou kunnen komen, zit. Of weigeringen bij het springen? Head-first tegen zo'n balk aan komen lijkt me niet bepaald een pleziertje :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 11:09

Cerbrus schreef:
Ik vind dat "Niet opstijgen als je een cap wil dragen / denkt nodig te hebben" een beetje een apart verhaal. Laaghangende takken terzijde, paarden kunnen altijd ergens van schrikken, en dan lijkt het me toch een prettig idee als er iets tussen m'n hoofd, en wat het ook is, waar m'n hoofd tegenaan zou kunnen komen, zit. Of weigeringen bij het springen? Head-first tegen zo'n balk aan komen lijkt me niet bepaald een pleziertje :P

Wat ik zeg, alles begint met een betrouwbaar paard. Vervolgens stop je daar een dijk van een opvoeding in en je bent op het punt waar Parelli vindt dat je moet zijn.

Ik snap het standpunt op zich wel: Het paard moet niet de aanleiding zijn om die cap te dragen. Dat is iets anders dan uit principe een pot op je kop zetten.

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:16

ikke schreef:
Ik snap het standpunt op zich wel: Het paard moet niet de aanleiding zijn om die cap te dragen. Dat is iets anders dan uit principe een pot op je kop zetten.

Ik denk dat z'n standpunt meer iets was in de richting van: "Als je niet kunt paardrijden (En dus een cap nodig hebt), moet je niet op't paard stappen"

om de OP even te quoten:
"Hij (Parelli) promoot bijvoorbeeld dat als je denkt dat je een cap nodig hebt je sowieso niet moet opstijgen."

Dit zit naar mijn mening vol vooroordelen en arrogantie. Blijkbaar zijn beginnelingen niet goed genoeg om paard te rijden ofzo? Volgens mij is hij vergeten dat hij zelf ooit ook niks van paarden af wist.

Daarentegen, als hij alleen doelt op ervaren ruiters, snap ik zo'n uitspraak wel een beetje. Zeker aangezien de meeste ervaren ruiters toch wel weten hoe ze moeten rijden, en er zelfvertrouwen in zullen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:27

Cerbrus schreef:
Dit zit naar mijn mening vol vooroordelen en arrogantie. Blijkbaar zijn beginnelingen niet goed genoeg om paard te rijden ofzo? Volgens mij is hij vergeten dat hij zelf ooit ook niks van paarden af wist.

Of beginners zouden zich eerst moeten verdiepen in het wezen paard en vanaf de grond al wat werk gedaan hebben alvorens ze op een paard stappen. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:28

Cerbrus schreef:
ikke schreef:

Ik denk dat z'n standpunt meer iets was in de richting van: "Als je niet kunt paardrijden (En dus een cap nodig hebt), moet je niet op't paard stappen"

om de OP even te quoten:
"Hij (Parelli) promoot bijvoorbeeld dat als je denkt dat je een cap nodig hebt je sowieso niet moet opstijgen."

Daarentegen, als hij alleen doelt op ervaren ruiters, snap ik zo'n uitspraak wel een beetje. Zeker aangezien de meeste ervaren ruiters toch wel weten hoe ze moeten rijden, en er zelfvertrouwen in zullen hebben.

Maar wanneer je begint met leren rijden, doe je dat bij voorkeur op een doodmak paard, waar je blunder op blunder kunt stapelen, zonder dat het gevaarlijk wordt. Heb je dus ook geen cap voor nodig; het paard geeft daar immers geen reden toe.

Precies als met winterbanden onder de auto. Wanneer je die winterbanden nodig hebt om te kunnen rijden, hoor je niet achter het stuur thuis! Winterbanden geven een marginaal grotere veiligheidsmarge. Wanneer jij zonder die extra marge niet kunt rijden, hoor je ook niet te rijden.

Hoeveel veiligheid JIJ in wil bouwen, is jouw keuze, maar het moet je KEUZE zijn, geen noodzaak!! En dat is de essentie van het verhaal.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:32

Ik ben ooit opgestapt op een pony waarvan ik nog tegen de pony zelf zei: "ahh op jou heb ik eigenlijk geen cap nodig he, je bent veel te lief, maar ik moet het ding opzetten..."

kwartier later was ik in het ziekenhuis, cap heeft wel mijn hoofd gered!

Dus rare regel om te zeggen, als je twijfelt of zonder cap rijden wel kan, moet je niet opstijgen. Ik dacht dat het wel kon en ben blij dat de cap verplicht was bij mij op de manege.

Cerbrus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 13:45

ikke schreef:
Maar wanneer je begint met leren rijden, doe je dat bij voorkeur op een doodmak paard, waar je blunder op blunder kunt stapelen, zonder dat het gevaarlijk wordt. Heb je dus ook geen cap voor nodig; het paard geeft daar immers geen reden toe.

Precies als met winterbanden onder de auto. Wanneer je die winterbanden nodig hebt om te kunnen rijden, hoor je niet achter het stuur thuis! Winterbanden geven een marginaal grotere veiligheidsmarge. Wanneer jij zonder die extra marge niet kunt rijden, hoor je ook niet te rijden.

Hoeveel veiligheid JIJ in wil bouwen, is jouw keuze, maar het moet je KEUZE zijn, geen noodzaak!! En dat is de essentie van het verhaal.

Hmm, daar zit wel wat in, inderdaad. Alhoewel ik het bij springlessen nog altijd zal aanraden :P

Die vergelijking met winterbanden, alhoewel ik je punt snap, vind ik alleen niet helemaal eerlijk. Er zijn in de winder genoeg wegen waar je gewoon niet kunt rijden zonder winterbanden (Lichte hellingen, gladde bochten)
Een ski-helm is denk ik een beter passende vergelijking :)

RedPassion schreef:
Of beginners zouden zich eerst moeten verdiepen in het wezen paard en vanaf de grond al wat werk gedaan hebben alvorens ze op een paard stappen. :)

Wat voor verdieping denk je zo aan dan?

Zelf had ik wel wat kennis van paardengedrag (weiland een tijd uitgeleend aan een handelaar. Ik denk dat ik er vaker het water ververst heb, dan die kerel zelf, onder andere -.-), Maar verder dan dan ben ik direct op het paard gezet, eigenlijk.
Nu was dat inderdaad wel een heel mak paard, en de 1e "Les/proberen" was dan wel met een vangtouw om de hals, en een kennis die het paard vast hield, maar toch.
Ik denk niet dat er iets is wat je op de grond kunt doen, om je voor te bereiden op de eerste stappen. Not te zwijgen over Draf / Galop.
Laatst bijgewerkt door Cerbrus op 02-01-11 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:01

RedPassion schreef:

Dit is inderdaad precies wat hij bedoelt te zeggen, ik heb Linda Parelli dit een keer ergens uitgebreider zien uitleggen.
Het is inderdaad om een geen vals gevoel van zekerheid te creeeren. Dat vind ik zelf een hele goede instelling eigenlijk. Ik vind niet dat ik perse een cap hoef te dragen uit veiligheid en zou er ook zo opstappen en gaan rijden. Maar de moeite om een cap op te zetten is heel klein dus waarom dan niet.

Zelf rij ik overigens bijna altijd wel met cap. In de bak is het verplicht als voorbeeld voor de kids op stal en in het bos vind ik het toch wel fijn met laaghangende takken.

Arrows

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:09

Een cap hoort niet bij western.. Het verpest je hele showoutfit.
Het past ook niet bij de ´amerikaanse´ stijl. Daar rijdt niemand met cap...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 14:26

westernruiters vallen ook nooit (op hun hoofd) :D

en natuurlijk is uiterlijk belangrijker dan veligheid haha.