Dekenloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:52

Als mijn paarden niet genoeg vet hebben of hun energie in mijn ogen ergens anders voor moeten gebruiken krijgen ze gewoon een dek op. Heb ze die het niet gewent waren en het dek eng vonden maar het nu toch wel lekker vinden van koude winderige weer als vandaag, en als het bijvoorbeeld heel de dag regent. Waarom zal ik het ze dan onthouden?

Tuurlijk kunnen ze zonder, maar ik zie ze liever niet alles op alles zetten om te overleven.

Daarbij mijn oude merrie heeft er sinds vorig jaar veel moeite mee, als het vriest en ze drinkt koud water staat ze te shaken op haar benen, met warm water is er niets aan de hand. Als ze eenmaal koud water gedronken heeft kost het haar ook weer veel energie om weer op te warmen, zie ik het zet ik haar met dek even lekker in een stal met stro.

Mijn hengst had het 1e jaar ook bijna geen vacht. Nu is het lang maar dun maar omdat hij best mager is (minder dan het was) heeft hij toch vorige en deze winter een dek om gehad. Zo kan hij zijn energie gebruiken om vet aan te maken ipv energie te verbranden voor het warmhouden.