Het doden van de ziel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GypsyJarig
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het doden van de ziel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-10 18:00

Dankje Faux, dat was inderdaad hoe ik het bedoelde. Bijbel kun je ook door Koran, zelfhulpboek etc. vervangen in die zin.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 00:01

Goh, wat verdedigd iedereen z'n systeem toch weer hevig tegen de grote boze buitenwereld. Het meest opvallend is nog wel dat je op voorhand in kunt vullen wie wat gaat zeggen.......

Bedenk dat dit slechts de laatste stuiptrekkingen zijn van een stervende hype. Nog een jaartje en dan is het over.
Degenen die het ECHT begrepen hebben zijn allang uit beeld en doen hun ding voor degenen die het ook begrijpen en daar hebben ze een nette boterham mee, zonder alle poeha en overbodige franje. De volgelingen zijn hun heer en meester kwijt en gaan op zoek naar nieuwe meesters, die zich vanzelf aandienen (de eersten hebben zich al voorzichtig gemeld) en gaan daarmee in zee. Wanneer het paard het niet meer aankan, wordt daar een fijn huisje voor gezocht en wordt gewoon het volgende paard met de volgende hype om zeep geholpen, geestelijk of fysiek, maar meestal beide.......

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 01:33

En jouw reactie was weer de meest voorspelbare :D
NH is al 20 jaar in the picture en zal ook niet meer verdwijnen, maar juist steeds meer z'n stempel op de paardenwereld drukken. Daar is het al meer dan 20 jaar mee bezig..
NH gaat helemaal niet over volgelingen, goeroe's en andere onzin. Het gaat over paardenmensen die zich willen verdiepen in het wezen paard, niks meer en niks minder. Daar hoef je niet zo negatief over te doen, maar zou je juist moeten toejuichen.

De mensen die geloven in heilige methodes, onaantastbare goeroes en dat soort bullshit, vind je in élke tak van paardensport en hoef je in niet 1 tak serieus te nemen, noch hoef je daarvoor de hele tak af te zetten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 08:19

wimmus schreef:
De mensen die geloven in heilige methodes, onaantastbare goeroes en dat soort bullshit, vind je in élke tak van paardensport en hoef je in niet 1 tak serieus te nemen, noch hoef je daarvoor de hele tak af te zetten.

Dat is nu precies wat ik ook probeer te zeggen.... ^)

Tuurlijk vind je gebroken paarden in de NH. Maar ook in de tradi-wereld, als je perse dat onderscheid wil maken.

Het ergste gebroken paard wat ik ooit heb gezien, een autist tot en met, compleet afgesloten en die catalonisch werd op bepaalde momenten en dat vaak ruim een uur totaal niet meer reageerde op prikkels van buitenaf, zelfs niet op een snoepje op zijn lippen of whatever, was een draver, die na een ongeluk op de drafbaan voor een habbekrats als rijpaard werd verkocht, jarenlang met ernstige lichamelijke problemen werd gereden en jaarlijks van eigenaar wisselde omdat het o zo braaf ogende dier soms opeens (goh hoe kan het :7 ) levensgevaarlijk agressief werd. Om vervolgens weer weg te zakken in zijn eigen wereld en als braaf paard werd verkocht.

Dit is natuurlijk een extreem voorbeeld. Maar mensen die hun ogen open houden, weten dat gebroken paarden in alle lagen, van NH tot tradi, van weideknol tot topniveau, voorkomen. Dat heeft niets met stromingen/niveau etc te maken, maar met de mensen en de manier waarop ze tegen het paard aan kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 12:27

wimmus schreef:
NH is al 20 jaar in the picture en zal ook niet meer verdwijnen, maar juist steeds meer z'n stempel op de paardenwereld drukken. Daar is het al meer dan 20 jaar mee bezig..
NH gaat helemaal niet over volgelingen, goeroe's en andere onzin. Het gaat over paardenmensen die zich willen verdiepen in het wezen paard, niks meer en niks minder. Daar hoef je niet zo negatief over te doen, maar zou je juist moeten toejuichen.

Not exactly.
Je ziet het in kleine vormen al op bokt. Waar je eerst tot de grond werd afgebrand door wellicht 1 iemand met verstand, en 99 idioten als je een slof gebruikte, komen er nu steeds meer mensen die roepen kijk is dan je neus lang is, er zijn ook mensen wie wel daadwerkelijk kunnen rijden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:54

wimmus schreef:

Maar de "NH" waar jij op doelt, is geen NH, maar gewoon gezond nadenken wat je aan het doen en kijken wat er daadwerkelijk met dat individuele paard gebeurt en daarnaar handelen.
Dat is niet hetzelfde als waar men hier op doelt. Dus ja, in dat opzicht is ook mijn reactie voorspelbaar..........

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:21

LiVetime schreef:
Laten we t beesie maar bij de naam noemen: Hybrid Horsemanship.
Ik ben actief in NH en vind het wederzijds plezier zo belangrijk.
De ziel breken vind ik vreselijk. Het is juist de bedoeling IMO dat je door NH juist het paard stimuleert om meer van zichzelf te laten zien (in positieve zin) en ook te werken aan zijn/haar zelfvertrouwen.

Ga hier in mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:36

thoraklover schreef:
LiVetime schreef:
Laten we t beesie maar bij de naam noemen: Hybrid Horsemanship.
Ik ben actief in NH en vind het wederzijds plezier zo belangrijk.
De ziel breken vind ik vreselijk. Het is juist de bedoeling IMO dat je door NH juist het paard stimuleert om meer van zichzelf te laten zien (in positieve zin) en ook te werken aan zijn/haar zelfvertrouwen.

Ga hier in mee.

Hybrid Horsemanship is geen stroming die een groot aantal volgelingen heeft, dus KFH hoeft daar niet bang voor te zijn.
Ik denk eerder dat systemen zoals Parelli of de Join Up volgens MR geen goedkeuringen kunnen vinden in de ogen van KFH.

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 23:50

Cassidy ken jij Hempfling? Zo te horen niet want zo is hij absoluut niet! En dit probeert hij ook steeds duidelijk te maken.
Gelukkig maakt het hem niks uit hoeveel mensen hem 'volgen'. Hij wil dat mensen hun eigen weg zoeken, hij wil ze daarbij helpen, maar wil niet dat,
wat hij doet, een methode word, of de enige manier om met paarden om te gaan.

Ik ben het eens met wat hij in het filmpje duidelijk probeert te maken. Zeker nu ik hem ook in real life heb mee gemaakt snap ik
veel beter wat hij bedoelt. Hij is extreem ja, komt soms zweverig over maar hij is gewoon heel spiritueel. Niks mis mee, dan kan, wat hij zegt, nog steeds heel goed kloppen :)

Hij blijft ook maar zeggen dat wat hij doet geen NH is, absoluut niet! Want NH is tegenwoordig ook meer een methode, doe je NH?
Dan volg je zeker weten een methode zoals parelli of monty.

Over het werken met wilde paarden... tja dat is wat meeste mensen willen zien toch? Ik heb hem zelf met redelijke 'normale' paarden
zien werken en daar was het verschil ook enorm goed te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:10

Ik weet niet wat de meeste mensen willen zien. Wat ik vermoed is dat de meeste mensen toch willen weten hoe ze een paard, dat bewust of onbewust door verkeerde benadering een gedragspatroon laat zien dat in onze ogen ongewenst is, weer in een in onze ogen `normaal ` patroon kunnen krijgen. Want wij willen uiteindelijk wat van het paard, en het zal zich hoe dan ook aan ons moeten aanpassen. Er zijn maar weinig mensen die het geduld en de middelen op kunnen brengen om een paard, dat niets van ons wil weten, voor de rest van zijn leven als grasmaaier op een weiland te zetten. Al is het maar om op een veilige manier de nodige zorg te kunnen geven.

Degenen die aan `NH doen´, in de zin van`ik doe dressuur`, of `ik rij western/endurance/freestyle/vul-maar-in' hebben het idd niet helemaal begrepen. NH is geen programma wat je afwerkt, het moet tot je kern doordringen. En dat zie ik helaas maar veel te weinig gebeuren.
Dus wat dat betreft gaat NH ook veel dieper dan "dingetje doen". Er zit ook een spirituele kant aan. En dan snap ik niet waarom KFH zich bewust daarvan wil distancieren...

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 00:17

Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik was bij zijn PPP en daar waren best wat mensen die zeiden dat
ze hem gewoon met de paarden wouden zien werken en verder... tja dat boeide hun niet heel veel.
Gelukkig kan hij daar goed mee omgaan...

Hoe bedoel je "En dan snap ik niet waarom KFH zich bewust daarvan wil distancieren..."
Dit is wel het laatste wat hij wil... En wat hij doet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 03:26

GreenRider schreef:
.
Hij blijft ook maar zeggen dat wat hij doet geen NH is, absoluut niet! Want NH is tegenwoordig ook meer een methode, doe je NH?

Parelli - mits goed begrepen - is meer dan een programma, is meer dan alleen oefeningen doen zoals ze uit het boekje komen. Maar fantasie bij het verzinnen van nieuwe opgaven voor je paard, of het nu grondwerk is of onder het zadel, is niet uit een boekje te leren, dat moet in je zitten. Op het moment dat dat ontbreekt, op het moment dat jij oefeningen volgens een vast stramien afwerkt, beland je ook met Parelli in het "dingetje doen".
Helaas zijn er teveel die Parelli-dingetje-doen practizeren. Daarom vraag ik bij tegenstanders van het Parelli programma of ze als referentiekader een leerling/wannabe Parellier-dingen-volgens-het-boekje-doen in hun omgeving hebben en hun mening hebben gevormd na het zien van de handelingen van deze persoon, of dat kennis hebben mogen maken met bijv. Honza Blaha, of een van de gecertificeerde Parelli trainers voor ogen hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbB ... re=related

En Parelli zelf,

http://www.youtube.com/watch?v=01G7emg- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MudT3viH ... re=related

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:37

Cassidy schreef:
Degenen die aan `NH doen´, in de zin van`ik doe dressuur`, of `ik rij western/endurance/freestyle/vul-maar-in' hebben het idd niet helemaal begrepen. NH is geen programma wat je afwerkt, het moet tot je kern doordringen. En dat zie ik helaas maar veel te weinig gebeuren.
Dus wat dat betreft gaat NH ook veel dieper dan "dingetje doen". Er zit ook een spirituele kant aan. En dan snap ik niet waarom KFH zich bewust daarvan wil distancieren...

Het lijkt me vrij duidelijk dat KFH zich distantieert van "dingetje doen" want dat is het niveau waar NH ondertussen voor de meesten is aangeland, precies als het met dressuur al heel lang is en ondertussen is ook western daar alweer enige tijd geleden terecht gekomen (dat zo paardvriendelijke alternatief van eind jaren '80. Salliant detail: op datzelfde moment kwam in Amerika de "klassieke dressuur" op als "paardvriendelijk alternatief", goh.....)
Cassidy schreef:
GreenRider schreef:
.

Parelli - mits goed begrepen - is meer dan een programma, is meer dan alleen oefeningen doen zoals ze uit het boekje komen. Maar fantasie bij het verzinnen van nieuwe opgaven voor je paard, of het nu grondwerk is of onder het zadel, is niet uit een boekje te leren, dat moet in je zitten. Op het moment dat dat ontbreekt, op het moment dat jij oefeningen volgens een vast stramien afwerkt, beland je ook met Parelli in het "dingetje doen".
Helaas zijn er teveel die Parelli-dingetje-doen practizeren. Daarom vraag ik bij tegenstanders van het Parelli programma of ze als referentiekader een leerling/wannabe Parellier-dingen-volgens-het-boekje-doen in hun omgeving hebben en hun mening hebben gevormd na het zien van de handelingen van deze persoon, of dat kennis hebben mogen maken met bijv. Honza Blaha, of een van de gecertificeerde Parelli trainers voor ogen hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbB ... re=related

En Parelli zelf,

http://www.youtube.com/watch?v=01G7emg- ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MudT3viH ... re=related

Maar daar vermeldt je een cruciale voorwaarde!! Laat uitgerekend dat nou bij de meesten niet het geval zijn, waarmee ook Parelli op heel veel plaatsen gedegradeerd is tot het doen van een dingetje, zonder te snappen wat daar het nut ook alweer van was en belangrijker; waarom je die oefening deed.

Maar net zo goed als dat Parelli goed begrepen moet worden, geldt dat evengoed voor KFH. Als je niet begrijpt wat zijn WERKELIJKE boodschap is, dan is KFH hetzelfde lot beschoren als die anderen, namelijk ook verzanden in "dingetje doen" zonder begrip van de reden waarom.

Ondertussen is daar alweer de nieuwe hype in wording: spiegelen en communiceren met en door paarden (mark my words.....) gaat uiteindelijk verzanden in hetzelfde "dingetje" als al z'n voorgangers.
Laatst bijgewerkt door ikke op 30-11-10 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:40

dat doodmaken van d ziel, kan ik dat zien als extreem learned helplessness ?
daar heb ik namelijk heel wat van gelezen, en dat was het eerste wat in mij opkwam toen ik de titel las.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 18:51

ikke schreef:
Maar net zo goed als dat Parelli goed begrepen moet worden, geldt dat evengoed voor KFH. Als je niet begrijpt wat zijn WERKELIJKE boodschap is, dan is KFH hetzelfde lot beschoren als die anderen, namelijk ook verzanden in "dingetje doen" zonder begrip van de reden waarom.

Mee eens, maar KFH maakt het voor de gemiddelde mens wel heel moeilijk om hem te volgen.
Sterker nog, de paarden en de omgang ermee zijn het doel niet, zij zijn het middel om nader tot God te komen.
Teveel mensen zien zijn werk alleen maar met de paarden, en het andere niet.
En zoals al eerder in dit topic aangegeven boeit het hem ook niet dat hij verkeerd begrepen wordt en hij doet er hoegenaamd ook niets aan.
Werk je dat "dingetje doen" uiteindelijk dan niet zelf in de hand?

Parelli kan er niets aan doen dat zijn werk te vaak wordt gekopieerd, dat zijn DVD's worden gekopieerd en in een circuit belanden waar hij vervolgens geen grip op heeft. Je ontkomt gewoon niet aan lessen. Je hebt iemand nodig die aan de kant staat en je corrigeert, of vanaf de video beoordeelt wat je doet. En vertelt wat je doen moet, waar je moet staan (of niet moet staan), wanneer je moet doorgaan en wanneer je kunt stoppen.
En degenen die in het grijze circuit gaan emmeren, "parelli doen" zonder toezicht, feedback of enige vorm van correctie, maken fouten, zetten niet door of stoppen te vroeg/laat, maar verpesten het wel voor de alle volgelingen van de "stroming" Parelli, die wel les nemen en proberen te snappen waar ze mee bezig zijn.
En dat is bij KFH echt niet anders. Degenen die de boeken doorworstelen en denken dat ze het begrepen hebben, hebben zij de mogelijkheid tot controle of ze het ECHT begrepen hebben zoals het bedoelt is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:25

minikatje schreef:
dat doodmaken van d ziel, kan ik dat zien als extreem learned helplessness ?
daar heb ik namelijk heel wat van gelezen, en dat was het eerste wat in mij opkwam toen ik de titel las.

Correctie: het is gewoon learned helplessness. Niks meer en niks minder.
Cassidy schreef:
ikke schreef:

Mee eens, maar KFH maakt het voor de gemiddelde mens wel heel moeilijk om hem te volgen.
Sterker nog, de paarden en de omgang ermee zijn het doel niet, zij zijn het middel om nader tot God te komen.
Teveel mensen zien zijn werk alleen maar met de paarden, en het andere niet.
En zoals al eerder in dit topic aangegeven boeit het hem ook niet dat hij verkeerd begrepen wordt en hij doet er hoegenaamd ook niets aan.
Werk je dat "dingetje doen" uiteindelijk dan niet zelf in de hand?

Nee. Juist omdat je de drempel zo hoog legt, komen alleen degenen die het ECHT begrijpen er verder mee. Daarmee heb je een zeker denkniveau nodig en juist dat maakt dat je het niveau "dingetje doen" ontstijgt, domweg omdat je MOET begrijpen wat er gebeurt om het zelfs maar te kunnen bijbenen.
Cassidy schreef:
Parelli kan er niets aan doen dat zijn werk te vaak wordt gekopieerd, dat zijn DVD's worden gekopieerd en in een circuit belanden waar hij vervolgens geen grip op heeft. Je ontkomt gewoon niet aan lessen. Je hebt iemand nodig die aan de kant staat en je corrigeert, of vanaf de video beoordeelt wat je doet. En vertelt wat je doen moet, waar je moet staan (of niet moet staan), wanneer je moet doorgaan en wanneer je kunt stoppen.
En degenen die in het grijze circuit gaan emmeren, "parelli doen" zonder toezicht, feedback of enige vorm van correctie, maken fouten, zetten niet door of stoppen te vroeg/laat, maar verpesten het wel voor de alle volgelingen van de "stroming" Parelli, die wel les nemen en proberen te snappen waar ze mee bezig zijn.
En dat is bij KFH echt niet anders. Degenen die de boeken doorworstelen en denken dat ze het begrepen hebben, hebben zij de mogelijkheid tot controle of ze het ECHT begrepen hebben zoals het bedoelt is?

Volgelingen hebben het al niet in zich om te begrijpen. Deden ze dat wel, dan zijn het leerlingen. Even voor de begripsbepaling.
Parelli maakt het enerzijds erg simpel om gekopieerd te worden, deels omdat z'n werk niet goedkoop is en Hollanders het nu eenmaal graag op een koopje doen, liefst ook zonder les, wat gelijk het tweede struikelblok is, het valt niet mee om goede lesgeefmensen te vinden waardoor veel mensen "gedwongen" worden het zelf maar uit te zoeken.

Parelli maakt op een ander vlak feitelijk exact dezelfde "fout" als Hempfling, namelijk degelijk les krijgen binnen hun systeem is niet eenvoudig, behoorlijk aan de prijs en uiteindelijk voor veel mensen moeilijk te begrijpen, ECHT begrijpen, als ze al met enige regelmaat les krijgen. Ik kan het namelijk niet zo goed rijmen waarom enkele keren per jaar les voldoende zou moeten zijn om Parelli of Hempfling te kunnen volgen (leren EN begrijpen) terwijl ik voor mijn simpele basisdressuurlesjes erg blij ben dat ik tenminste elke twee weken les kan krijgen van een GOEDE instructrice. Ik moet er niet aan denken om dat maar eens in de twee maanden, of zo te hebben........

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:37

ikke schreef:
Nee. Juist omdat je de drempel zo hoog legt, komen alleen degenen die het ECHT begrijpen er verder mee. Daarmee heb je een zeker denkniveau nodig en juist dat maakt dat je het niveau "dingetje doen" ontstijgt, domweg omdat je MOET begrijpen wat er gebeurt om het zelfs maar te kunnen bijbenen.

En wie controleert of ze het echt begrepen hebben?
Gezien het verleden van KFH in Spanje, met de community op zijn Vinca, werden ook mensen die dachten dat ze het begrepen hadden met de neus op de feiten gedrukt dat dit toch echt niet zo was.
Of KFH moet toen op een zijspoor zijn beland en is inmiddels weer op het hoofdspoor terecht gekomen...

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 19:46

Citaat:
Parelli maakt op een ander vlak feitelijk exact dezelfde "fout" als Hempfling, namelijk degelijk les krijgen binnen hun systeem is niet eenvoudig, behoorlijk aan de prijs en uiteindelijk voor veel mensen moeilijk te begrijpen, ECHT begrijpen, als ze al met enige regelmaat les krijgen. Ik kan het namelijk niet zo goed rijmen waarom enkele keren per jaar les voldoende zou moeten zijn om Parelli of Hempfling te kunnen volgen (leren EN begrijpen) terwijl ik voor mijn simpele basisdressuurlesjes erg blij ben dat ik tenminste elke twee weken les kan krijgen van een GOEDE instructrice. Ik moet er niet aan denken om dat maar eens in de twee maanden, of zo te hebben........

Vandaar de SavvyClub bij Parelli. Je wilt het ECHT, of je wilt het niet. Zo probeert Parelli de leerlingen van de volgelingen te scheiden.
Binnenkort kunnen alleen savvyclubleden nog les van Parelli Professionals krijgen, en die zijn er gelukkig in NL echt wel genoeg. Dat klinkt misschien sekte-achtig, maar je geeft zelf de reden al aan.
En of het duur is.. tja, dat is maar relatief natuurlijk. Ik geef aan Parelli veel minder uit dan een gemiddelde wedstrijdruiter die regelmatig les heeft.

Ik weet niet hoe het met jouw basisdressuurlesjes zit, maar als ik een Parelli-les krijg, dan kan ik daar wel een ruime maand op vooruit. Vooral omdat ik een heleboel lesmateriaal als back-up heb.

NH is gewoon nadenken/filosoferen over paardengedrag, vanuit het paard bekijken. Ik snap de aversie niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:17

wimmus schreef:
Citaat:

Vandaar de SavvyClub bij Parelli. Je wilt het ECHT, of je wilt het niet. Zo probeert Parelli de leerlingen van de volgelingen te scheiden.
Binnenkort kunnen alleen savvyclubleden nog les van Parelli Professionals krijgen, en die zijn er gelukkig in NL echt wel genoeg. Dat klinkt misschien sekte-achtig, maar je geeft zelf de reden al aan.
En of het duur is.. tja, dat is maar relatief natuurlijk. Ik geef aan Parelli veel minder uit dan een gemiddelde wedstrijdruiter die regelmatig les heeft.

Ik weet niet hoe het met jouw basisdressuurlesjes zit, maar als ik een Parelli-les krijg, dan kan ik daar wel een ruime maand op vooruit. Vooral omdat ik een heleboel lesmateriaal als back-up heb.

NH is gewoon nadenken/filosoferen over paardengedrag, vanuit het paard bekijken. Ik snap de aversie niet.

Ik filosofeer niet over dressuur, ik wil gewoon een correct, verantwoordt bewegend paard, niet meer en niet minder. Met die twee halve uurtjes per maand kan ik prima uit de voeten, maar veel minder moet het niet worden, zeer niet structureel. Onze lessen zijn namelijk een constante discussie tussen ruiter en instructeur met als doel het correct bewegende paard en de inzet dat wat de instructeur ziet maar ik niet voel en hoe dat dan weer duidelijk te krijgen. Erg boeiend proces.

Ik heb geen enkele aversie tegen Parelli. Ik blijf erbij dat zijn systeem prima is; alleen de wijze van uitvoering die ik om me heen zie gaat echt helemaal nergens over, "dingetje doen" in z'n zuiverste vorm en met die regel dat je Savvy-member moet zijn om les te mogen krijgen, zal dat niet verbeteren. Sterker nog, het zal er alleen maar erger van worden.

In hoeverre dit ontaard in "wij tegen de rest" zal de toekomst leren. Deze regel zou ook weleens het einde van het Parelli-tijdperk kunnen inluiden...........

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:25

Als men het paard begrijpt maakt de methode niet uit. Oftewel, doe je nh maar heb je nog weinig paardengedrag bestuurdeert, doe je aan springen zonder te iets te weten over het paard als individu of zijn anatomie en zo verder kan het fout gaan.

Je kan het best gewoon jezelf zijn en beginnen bij gedrag bekijken en reacties bekijken zonder oordeel, hoe reageert een paard op mij, hoe groot is zijn ruimte, wanneer merkt hij me op, etc. Als je die info altijd centraal houdt hou je het paard centraal. Daarbij is dit met ieder paard verschillend en kun je het dus niet in een boekje opschrijven als standaart iets.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:29

Dressuur en NH vind ik vrij slecht te vergelijken. Fysiek vs geestelijk.

Jammer dat het Parelli-volk bij jou blijkbaar niet zo nozel is. De Parelliërs die ik ken, zijn nergens bezig met dingetjes doen, maar met datgene waarvoor Parelli bedoelt is; mensen helpen om hun paard te helpen. Do it FOR the horse, daar draait het allemaal om.
Nh is een middel, geen doel. Diegenen die het als doel zien, zijn bezig met 'dingetjes'.

Ik geloof niet dat 'dingetjes doen' erger wordt door het SC-membership. Zou je dit willen toelichten?

Overigens bedoelde ik de algemene aversie tegen NH, niet jou.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:35

mooi dat deze discussie op gang komt, prachtig filmpje ook van hempling

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:36

Als ik eens tijd heb ga ik dit topic eens doorlezen, vind het wel een interessante discussie :j

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:39

@liljebo:

liljebo schreef:
Heb het al twee keer genoemd en noem het toch nog maar eens...

Ik vind het erg jammer (en misschien beetje kort door de bocht) om het gebrek aan zelfreflectie uitsluitend neer te leggen bij mensen die ijzerloos, boomloos, dekenloos etc hun paard houden (of NH) doen.

Ik ben er heilig van overtuigd (en zie dat ook veelvuldig) dat hetzelfde gebrek aan zelfreflectie in alle groepen, alle stromingen en alle paardenhouders voorkomt. Met en zonder ijzers of boom, traditioneel of NH...
Het ligt MI niet aan boomloos, ijzerloos, dekenloos, stalloos, NH of whatever.
Het ligt aan de mens en zijn 'agenda'

Daar waar paarden onderwerp worden van 'het laten zien wat je kunt'. 'onkunde', 'prestige' en 'geld' etc KAN dat ertoe leiden dat een paard geestelijk naar de vaantjes wordt geholpen
[/quote]

Amen....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:54

Cassidy schreef:
ikke schreef:

En wie controleert of ze het echt begrepen hebben?
Gezien het verleden van KFH in Spanje, met de community op zijn Vinca, werden ook mensen die dachten dat ze het begrepen hadden met de neus op de feiten gedrukt dat dit toch echt niet zo was.
Of KFH moet toen op een zijspoor zijn beland en is inmiddels weer op het hoofdspoor terecht gekomen...

Daar heb je een instructeur voor. Dat is DE uitgelezen gelegenheid om je kennis te toetsen en waar nodig aan te passen, bij te schaven en uit te breiden. De rest is feitelijk zinloze franje.