Hoe doen jullie dat ??? rijden met een nat paard...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 19:57

Ik heb hetzelfde, fjordenmeisje is samen met haar vriend de enige die 24/7 buiten staat. Ze hebben een schuilstal, maar daar gaat ze echt niet in schuilen }:0
Daar rij je dan naast de rijpaardjes met hun gladde velletjes. Ach, het ziet er wat anders uit maar van mij hoeft het niet zo glimmend - Ik poets vooral op de plekken waar zand kan gaan schuren.

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:37

voor natural dekje met elastische singel erom
en natuurlijk bitloos :D

corrina1994

Re: Hoe doen jullie dat ??? rijden met een nat paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-11 23:16

Krijg je geen schuurplekken van het dekje ofzo, als je een nat paard zadeld? of bij de singel? Want dat lijkt mij sneller gebeuren als het paard al nat is, of zie ik het nu helemaal verkeerd? x)

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 09:57

@ Corina1994 dat was dus ook mijn hele opzet van de vraag.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 10:04

Onze paarden komen ook regelmatig nat van het land, mar omdat wij onder onze zadels schapenvachten hebben, neemt deze het vocht en vuil van de vacht over en het paard heeft nergens last meer van en komt er mooi droog en warm onder vandaan.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-11 10:23

dat is nog eens een goede tip !

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 13:20

annebe schreef:
Onze paarden komen ook regelmatig nat van het land, mar omdat wij onder onze zadels schapenvachten hebben, neemt deze het vocht en vuil van de vacht over en het paard heeft nergens last meer van en komt er mooi droog en warm onder vandaan.

dat is precies zo met mijn memory foam onderlegger en die spuit ik gewoon even af als ik terug op stal ben, dan is ie weer schoon en bijna meteen weer droog :P

Ik snap niet hoe je dekje/singel kunnen schuren, je zit toch stil op je paard, je zadel schuift toch niet heen en weer of zoiets? Alles wordt alleen heel smerig,maar dat kan je weer schoonmaken

kjvanloon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 14:47

Ik gebruik gewoon een wollen deken, dat droogt snel en rijdt lekker!

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 20:38

Ik wrijf het eerst droog, en daarna zadel erop, en gaan :P

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 13:09

Als hij alleen nat is dan zadel ik 'm gewoon op en ga rijden.
Als hij nat en vies is dan voer ik 'm en zet 'm weer terug, dan ga ik niet rijden.
Naar mijn idee gaat zand toch schuren, dan rij ik liever niet. Hij mag dan even in de binnenbak rollen in het droge zand om hem te helpen op te drogen.
Er komt wel weer een dag dat ik wel kan rijden..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:32

beetje poetsen, pad erop zadel erop en gaan!

wel goed uikijken voor schurend zand idd

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 01:31

Zweetmes, soms handdoek, de rest van het nat paard negeren, zadel er op en rijden maar ;-)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 23:25

Als mijn paard nat maar schoon is, dan ga ik gewoon rijden. Is hij nat en vies, dan laat ik het in de winter vaak zitten. In de zomer spoel ik dan de tuigplekken schoon, haal er een zweetmes overheen en zadel dan op.
Na het rijden zorg ik dat hij op adem is en daarna laat ik hem rollen, dan is hij ook weer zo goed als droog.

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 14:17

corrina1994 schreef:
Krijg je geen schuurplekken van het dekje ofzo, als je een nat paard zadeld? of bij de singel? Want dat lijkt mij sneller gebeuren als het paard al nat is, of zie ik het nu helemaal verkeerd? x)

hhmm ja ik borstel altijd goed op de plekken waar het tuig ligt, en als er ook nog zand op ligt
dan spons ik dat even af ;) kleine moeite :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 04:48

Vaak is hij niet alleen nat maar ook zanderig wanneer hij in de regen heeft gestaan. Dus dan spoel ik hem eerst even af met water op de plek waar het zadel komt te liggen. Nat is hij toch al, en zo is in ieder geval het zand er af en uit zijn dikke vacht. Bij de singel schuurt het sowieso niet, de bovenkant van mijn paard wordt nat wanneer het regent, de buik blijft droog ;) Én waar hij het eerste zweet is behalve zijn hals tussen/achter zijn voorbenen. Onder andere dus waar de singel ligt, dan zou hij dus ook wanneer het niet regent schuurplekken krijgen. Wat niet gebeurt... En dan zadel erop en rijden maar! Na het rijden zadel laten drogen, volgende dag goed invetten en vooral op een nat paard geen dekje eronder leggen, dat broeit alleen maar. Zonder dekje kan het vocht beter weg.

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:49

Als ik mn pony nat uit het land haal leg ik gewoon het zadel erop hoor, alleen als ie heeft gerold (modder, zand enz) dan spoel ik hem eerst even af, gewoon zadel erop en rijden hoor, kom vaak ook nog droger thuis dan ik weg ben gegaan.
Mijn pony heeft ook geen deken op, ook nog nooit gehad. (zweetdeken alleen als ie heel erg heeft gezweet in de winter)
Na het rijden laat ik hem altijd rollen, als ie dan nog nat is, of dat nou nog water is of zweet, droogt ie vanzelf mooi op :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 00:52

Ik rijd dan niet of zonder zadel :D
Zo´n schapenvacht wat @annebe onder haar zadels heeft lijkt me zeker een idee, schuurt iig minder dan een dekje en neemt het vocht goed op :j .

kelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:05

Doe ook gewoon grof borstelen en dan met handdoek eroverheen..
Prima te doen heb nooit ergens last van ofzo!
En de paarden vinden het heerlijk om na het rijden uitgebreid te liggen rollen in de blubber dan wil ik ze niet ontnemen :D

Tessa_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 23:54

Ik zou de plekken droogmaken waar het zadel en de singel zit en het hoofd wat droogmaken.
Verder kan je gewoon rijden :D