Parelli in het NL?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:38

Cassidy schreef:
Mee eens. En de informatie achter de oefeningen vind je uitgebreid in het boek....

Maar toch zou ik je willen adviseren om het programma van Parelli helemaal te doorlopen. Heb vertrouwen in het proces, de oefeningen en de volgorde van de oefeningen zit er niet voor niets in. Om de beste resultaten te krijgen ga je het toch echt op zijn minst een keer van A to Z helemaal moeten volgen.

Ik heb het voorbeeld van de appeltaart al vaker aangehaald. Ga niet varieeren op een recept van een taart die niet voor die tijd op zijn minst een keer hebt gebakken (of je moet voldoende ervaring hebben in het bakken van taarten). Als je een appeltaart bakt en de appelen weglaat of het meel weglaat, komt er van alles uitrollen, maar geen appeltaart!

Dus iedereen die roept dat hij er dingen van meepikt en de rest terzijde schuift zonder het programma te hebben doorlopen of te weten waar ze mee bezig zijn: jammer, gemiste kans.

Dat laatste is niet helemaal waar; er zijn meer wegen die naar Rome leiden, daar heb je niet per se het gehele programma van Parelli voor nodig.
Je kunt namelijk ook stellen dat een aantal zaken die je doet/gebruikt ook in het Parelli-programma voorkomt. Daarmee gebruik je dus die delen en schuif je ogenschijnlijk de rest terzijde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:45

Misschien moet ik het duidelijke formuleren: Als je met andere programma´s bezig bent en stukjes Parelli meepikt, ben je met een programma bezig, toch? Dan ben je bezig je te ontwikkelen. Dan heb je een vaag vermoeden waar je mee bezig bent.

Maar ik zie ook mensen geen enkel programma volgen, de traditionele manier van omgang hanteren, een of twee oefeningen meenemen van Parelli, daar tegen problemen aanlopen, en vervolgens deugt de hele methode niet. Zie alle topics op bokt waar jeugdige bokkers @ liberty willen gaan werken en zich verbazen waarom het paard aldoor wegloopt, trapt, bijt, recht overeind komt, staakt, te snel wil, niet vooruit te branden is enz...en o ja, ze doen aan Parelli, maar dat werkt niet, hoe zou dat nou komen? Ze beginnen bij Z en hebben A tm Y overgeslagen....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 13:19

Cassidy schreef:
Misschien moet ik het duidelijke formuleren: Als je met andere programma´s bezig bent en stukjes Parelli meepikt, ben je met een programma bezig, toch? Dan ben je bezig je te ontwikkelen. Dan heb je een vaag vermoeden waar je mee bezig bent.

Maar ik zie ook mensen geen enkel programma volgen, de traditionele manier van omgang hanteren, een of twee oefeningen meenemen van Parelli, daar tegen problemen aanlopen, en vervolgens deugt de hele methode niet. Zie alle topics op bokt waar jeugdige bokkers @ liberty willen gaan werken en zich verbazen waarom het paard aldoor wegloopt, trapt, bijt, recht overeind komt, staakt, te snel wil, niet vooruit te branden is enz...en o ja, ze doen aan Parelli, maar dat werkt niet, hoe zou dat nou komen? Ze beginnen bij Z en hebben A tm Y overgeslagen....

Ook mee eens! Zeker als je weinig ervaring hebt is zo'n stappenplan geniaal.
@ Liberty klinkt allemaal heel mooi en leuk en begrijp dus dan mensen geen geduld hebben en dat direct willen proberen, maar je kan ook niet met een groen paard de piaffe doen, dat word wel logisch gevonden :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 13:58

Cassidy schreef:

En als je nou helemaal niet met een programma bezig bent? Ik ben niet met een programma bezig, ik vrees zelfs dat ik dat nooit gedaan heb, gebruik wel een paar techniekjes die Parelli ook in z'n programma heeft, maar ik heb helemaal niets met het complete programma van hem......
Mijn ontwikkeling komt van lezen en van luisteren naar mensen die meer kennis hebben dan ik, die me konden en kunnen wijzen op dingen die ik eerder over het hoofd zag. En ja, je moet soms even zoeken naar die mensen, maar ze zijn er wel en als je paard maar vreemd genoeg is, zul je wel moeten gaan zoeken, omdat je met "gewone" lesgevers verongelukt ;)

_Chendo_

Re: Parelli in het NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 14:48

Het is toch ook niet erg als je geen programma volgt? Iets wat werkt voor jou en je paard is prima. Daar gaat het om.
En stel dat alles goed zit tussen jou en je paard, maar er is 1 ding waar je aan wilt werken. Dan begrijp ik dat je techniekjes hier en daar kiest die daar bij passen. Niet een heel programma van voor af aan door nemen.

Ik heb ook altijd van alles wat gedaan, nooit op een vaste lijn gezeten, heb mij altijd aangepast aan mijn paard.
En dat gaat toch echt heel goed :)

Niks mis mee toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:11

Waratje schreef:
.Mijn ontwikkeling komt van lezen en van luisteren naar mensen die meer kennis hebben dan ik, die me konden en kunnen wijzen op dingen die ik eerder over het hoofd zag.

Maar je bent wel bezig je te ontwikkelen. Waar je de kennis vandaan haalt maakt dan verder niet uit. Maar jij valt in mijn ogen niet onder de noemer "normal" (Parelli maakt onderscheid tussen "normals" en "naturals") maar zit al heel aardig in de "natural" hoek. Dat bedoel ik met ontwikkeling. Je bent er mee bezig, ziet de weg die je gaan moet om ergens te komen, en zoals ik jou inschat ga je geen quick fixes gebruiken.
Of ik moet me heel erg vergissen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 22:17

_Chendo_ schreef:
Het is toch ook niet erg als je geen programma volgt? Iets wat werkt voor jou en je paard is prima. Daar gaat het om.
En stel dat alles goed zit tussen jou en je paard, maar er is 1 ding waar je aan wilt werken. Dan begrijp ik dat je techniekjes hier en daar kiest die daar bij passen. Niet een heel programma van voor af aan door nemen.

Ik heb ook altijd van alles wat gedaan, nooit op een vaste lijn gezeten, heb mij altijd aangepast aan mijn paard.
En dat gaat toch echt heel goed :)

Niks mis mee toch?

Kleine nuancering. Er zijn mensen die dingen van Parelli meepikken, dachten dat ze het zelf wel konden bepalen, maar de resultaten vielen tegen. Tot ze terug zijn gegaan naar stap 1, en Parelli stap voor stap hebben gevolgd. En omdat ze het proces hebben gevolgd, waren ineens de resultaten anders. Dingen overslaan werkt gewoon niet. Parelli is jaren bezig geweest om dat programma te ontwikkelen. De oefeningen die er in zitten hebben een reden.

En mensen die dachten de Passenger Lessons bij het rijden over te kunnen slaan, of de 7 games niet mee hoeven te nemen omdat het paard toch de oefeningen deed zonder dat ze echt Parelli volgden, kwamen er ineens achter dat ook deze oefeningen, hoe simpel, banaal, onnodig ze ook leken, een reden hadden. En op het moment dat ze Parelli echt op de letter gingen volgen, waren de resultaten ineens heel anders.

Op het moment dat je Parelli niet op de letter gaat volgen, ga je niet weten hoe anders de resultaten hadden kunnen zijn. Maar whatever, als je tevreden bent met de resultaten, is er toch niets mis mee?
Je zult alleen nooit te weten komen hoe het anders had gekund. En of er misschien meer mogelijk was geweest....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-10 23:58

Daar ben ik het ook mee eens cassidy. Ik ben ook van plan om het met het parelli paket ook echt vanaf het begin te volgen. Ookal doen Chendo en ik sommige oefeningen uitstekend zonder oefening vooraf.
Ik begrijp dat er een reden achter zit en omdat ik het ook wil testen, ga ik het ook echt volgen.
Je moet ook niet verwachten dat je het zelfde resultaat krijgt als je er een aantal dingen uit pikt.
Maar als het resultaat ala parelli je niet uitmaakt, maakt het niet uit of je er iets uit pikt. Het gaat erom wat je doel is, en als je die bereikt door hier en daar wat mee te pikken, of door een parelli pakket te volgen, dat maakt dan niet uit. Als je doel maar bereikt is op de manier die je wilt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:12

Als het resultaat je niets uitmaakt als je een aantal dingen uit het Parelli programma pikt, roep dan niet dat je Parelli doet. Iedereen in je omgeving die je resultaten ziet, zal dit met Parelli in verbinding brengen, en als de resultaten tegenvallen, is dat geen reclame voor dat programma.

Just my 2 cents....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:51

Je hebt mij daar niks over horen zeggen.
Mijn doel is nu om parelli te proberen vanaf het begin. Wat ik dus ook al eerder heb getypt.
En om dan pas te oordelen over het resultaat.
Waar haal je dat toch vandaan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:53

_Chendo_ schreef:
Maar als het resultaat ala parelli je niet uitmaakt, maakt het niet uit of je er iets uit pikt. Het gaat erom wat je doel is, en als je die bereikt door hier en daar wat mee te pikken, of door een parelli pakket te volgen, dat maakt dan niet uit. Als je doel maar bereikt is op de manier die je wilt.

Wat als je doetstelling overtroffen wordt als je een programma wel tot op de letter volgt?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 00:57

Als ik daar achter kom, dan vind ik dat fantastisch en zal ik waarschijnlijk dezelfde mening delen als jij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:59

Dan wens ik je heel veel plezier bij je ontdekkingsreis....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 01:08

Dankjewel! Boek is besteld!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:30

Chendo, hoe is je Duits? de meeste DVD's van Parelli hebben nl ook een duitse vertaling meeliftend.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:33

Hahahhaa, ik weet alleen hoe je "Lopen" zegt in het Duits :D hahaha

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:46

Mijn Engels is niet bepaald goed te noemen. Toch kan ik de Parelli DVD's heel aardig volgen. :j
De nieuwe DVD's (Pathways, level 1-4) kun je laten ondertitelen met Engels, dit is voor mij ook begrijpelijker.

Eerder ben ik aan Parelli begonnen en vond ik het niets. Het was mij teveel kunstjes. Na een lange tijd ben ik opnieuw aan Parelli begonnen, met een ander inzicht en veel meer achtergrond. En nu begrijp ik het programma, en doe geen kunstjes meer, maar werk aan het geheel.
Het heeft mij in de korte tijd dat ik ermee bezig ben al veel gebracht.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 11:48

Goed om te horen Dyonne!
Ondertiteling in engels is inderdaad dat duidelijker en begrijpelijker dan als het snel voorbij ratelt.
Kan je die dvd's alleen kopen via de parelli shop? Want zie het niet zitten om ze uit verweggiestan te bestellen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:51

Als je besteld via Parelli dan komen ze uit de UK, dus niet Verweggiestan :) Als je ze besteld via Ebay dan komen ze overal vandaan maar vaak wel 2e hands en niet nieuw maar dat maakt ze niet minder interessant.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 14:34

cissy schreef:
Als je besteld via Parelli dan komen ze uit de UK, dus niet Verweggiestan :) Als je ze besteld via Ebay dan komen ze overal vandaan maar vaak wel 2e hands en niet nieuw maar dat maakt ze niet minder interessant.

Hahhaa dat bedoel ik, ik wil niet uit het buitenland bestellen. 1 keer gedaan en dat ging niet zo goed.
En dan is het een stuk lastiger om je geld terug te krijgen ;)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:43

ik heb tot nu toe erg goede ervaringen met bestellen bij Parelli, het is absoluut een professionele toko! Snelle service en levering ook!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 15:08

zal er eens over nadenken ;)

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:52

er zijn ook in nl parelli instructeurs. Kijk maar op de parelli nl website.