wat vinden jullie 'met je paard spelen'?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 15:48

Ik sluit me aan bij Marlijnx...dat is voor mij spelen met de paarden. En, mijn paarden hebben er echt lol in. En natuurlijk is het niet alleen tikkertje...dat is slechts een onderdeel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:03

Vrijheidsdressuur is per defintie geen spelen. Of dressuur is dan ook spelen. Paard moet nl aan opdrachten voldoen en er is geen initiatief/uitdaging van het paard uit.
Bij spelen heb je te maken met initiatief vanuit het paard, geen opdrachten, maar actie en reactie.
Bij mij is spelen reageren op het paard, rondrennen, en ja desnoods samen springen zolang het paard maar los is. Je kunt er kleine opdrachtjes proberen door te gooien (ik probeer zelf bv reactie te krijgen op bepaalde lichaams houdingen en aanwijzen van lichaamsdelen), maar je mag dan niet verwachten dat ze worden uitgevoerd of goed worden uitgevoerd. Want dan is het weer "scholing"...
Voor het paard maak ik duidelijk wat scholing is en wat spelen door bij spelen nooit een halster of wat om te doen. In anderr omstandigheden moet hij gehoorzamen, maar als hij "vrij" is , hoeft het niet. Wel blijven er een paar regels om het veilig te houden. Bijten,trappen en te dicht langs sjezen zijn niet toegestaan. Nooit, dus ook niet bij spelen.

Ze kunnen van alles wel spel noemen (ik zie met name dat goeroes graag het wooord spel gebruiken), maar bij een heleboel, als je het goed gaat bekijken, gaat het toch om het aanleren van iets, dus is het scholing en geen spel...

sassie76

Re: wat vinden jullie 'met je paard spelen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:04

Helemaal mee eens Lusitana!!!!!!!!!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 16:10

Spelen met mn paard, is nu in de sneeuw samen een sneeuwpop willen maken. Wat dan niet lukt, omdat de sneeuw steeds smelt als mn paardje de sneeuwbal een zet wil geven :D En dan nog raar naar me staan te kijken, van zie je dat :+

marlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 18:53

@ Lusitana: goed verwoord! :) ik vind vrijheidsdressuur ook zeker geen spelen omdat het nog steeds om prestatie gaat. en spelen is juist alleen plezier, niet goed of fout, of basistraining blabla.
Over bijten, trappen en dicht langs je sjezen, als je paard dat doet dan weet je dat jij niet meer aan het spelen bent maar dat je iets niet goed hebt gedaan. Anders zal een paard dat tijdens het spelen niet doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:44

Ik zei dat meer in het verband dat, hoewel hij alle vrijheid heeft, en niet hoeft te gehoorzamen, natuurlijk niet álles is toegestaan. Hij kan niet met je omgaat alsof je een paard bent. Het moet wel altijd een mens-en-paard verhouding blijven.

Parvena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:55

Spelen met je paard vind ik iets anders dan nh. Ik vind inderdaad ook dat je best met je paard kunt spelen, zolang je maar de regie houdt.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:13

Ik had met verschillende paarden, verschillende spelletjes :) Met een vorig verzorgpaard deed ik idd veel ''opjagen'' waarop zij me vreselijk ging treiteren (ging steeds heel doelbewust in de hoeken schuin tegenover elkaar stilstaan zodat ik me blauw kon rennen om haar weer te laten lopen. Merrie had duidelijk de grootste lol en mijn conditie is toen sterk verbeterd :') )
Met arabje wat ik ooit heel kort heb gehad was t idd veel uitdagen zoals marlijnx dat ook beschrijft.

Met Bis is t vaak een verassing wat ie bedenkt :+ we hebben samen echt een spelletje met duwen. Hij duwt dan met zn schouder tegen mij aan en ik geef een zetje terug, waarop hij weer reageert met een duwtje :+ Overigens een wereld van verschil met momenten waarop ie denkt wel ff door me heen te kunnen lopen, das echt een heel ander soort duwen.. Verder t rennen/achtervolgen doen we heel af en toe wel is, maar ik heb de laatste tijd vrij veel last van mn knie dus flink rennen en zwenken ed doe ik maar ff niet. Hij maakt t me wel altijd duidelijk als ie wil spelen, gaat ie naar mn benen happen. Als ik m dan 2x afwijs is t ook klaar, gaat ie wat anders doen. Verder bedenkt ie vaak spelletjes en moet ik maar zien of ik t wat vind.. Hij heeft bijvoorbeeld een hele tijd elke keer zn been opgetild als ik t wilde poetsen, ik had er niet zo veel lol in.. Zn maatje vond t wel een leuk spelletje :D

Wat ik overigens ontzettend grappig vind is dat hij en zn maatje (met wie ie ook samen in een stalletje staat 's nachts) echt een eigen spelletje hebben.. Ze gaan dan tegenover elkaar/naast elkaar staan, dat hun schouders ongeveer op gelijke hoogte zijn en gaan vervolgens naar elkaars voorbeen happen. En elke keer dat er naar een voorbeen gehapt wordt, wordt dat been opgetild. Heel stom gezicht hahaha. Bis probeerde t laatste bij een andere pony, maar die snapte t niet. Toen was de lol er ook snel vanaf.

Maar om even antwoord te geven op de vraag in de titel; ik vind spelen idd ook samen in vrijheid lol maken. Geen dingen die moeten worden aangeleerd of hulpen of whatsoever. Idd initiatief van t paard en niet per se van de mens zeg maar :)

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:18

gabjj8 schreef:
ik vind spelen ook nog wel met een skippybal voetballen met je paard ;)

wat ik dus niet spelen vind, is je paard heel de tijd op lopen te jagen ;)

Het is deels een adreline kick net als wij de achtbaan in gaan of andere enge actractie´s.

Ik zie duidelijk genoeg wanneer ik mijn paard wat opjaagt[niet de hele tijd] Schud ze haar een beetje naar mijn kant op als of ze mij dan uitdaagt en voornamelijk wanneer ze de smaak te pakken gaat ze vanuit haar eige in 1 keer keihard galoperen met een aantal bokkjes erbij.

Snor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:20

Tsja, wat is spelen? Ik vind het leuk om met mn paard als afwisseling van dressuur en springen (buitenrijden doen we voorlopig even niet met deze siberische omstandigheden) verschillende wijken-voor-druk oefeningen te doen: paard zonder touw om verschillende obstakels heen leiden, oefenen met stilstaan bij de opstapbrug of krukje, schriktraining dingen: we hebben in de bak een skippybal aan een touw die je omlaag kan doen (laatst had ik daar een vliegengordijn met van die rinkelslietjes aan gehangen en paardlief wist niet waar 'ie moest kijken), een stuk landbouwplastic is ook altijd leuk. Maar of dat nou echt spelen is? Ik hoop wel dat mn paard daar iets van leert. Of dat nou niet bang zijn voor een krukje of een skippybal tegen dr hoofd is of dat ze leert zich op mij te focussen. Ik vind het leuk om te doen maar ik zou het niet echt 'spelen' noemen.

Ik denk dat Lusitana het mooi verwoordt :j

evaclaeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 20:37

Ja spelen is zoeken wat je paard en jezelf leuk vind en dat proberen te combineren hé.

Als je paard nu zot is van rennen, dan vind ik spelen gewoon lekker gaan crossen op een veld.
Als je paard graag alles voor voer doet, dan kan je met clickertraining werken
En idd ik ga ook gewoon lekker gek doen als hij een beetje fris staat ofzo, zodat hij lekker zot begint mee te doen..

Beetje kijken dus..

chiccoiship

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 21:22

Ik heb wel eens met mijn paard gespeelt. Hij was me aan het uitdagen en ging om me heen rennen en dan rende ik achter hem aan en dan ging hij weer om me heen rennen etc. Zoiets? :D

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:00

Ik vind spelen de dolle 5 minuten dus je paard even wegjagen en uitdagen. Met mijn oude merrie breid ik dit spelletje uit tot ik ga je pakken en probeer haar dan in te sluiten waarna zij op het laatst ontsnapt (door de door mij open gelaten kant). Oefenen en trainen vind ik met je paard werken, of dit nu in vrijheid is, aan een touw of onder zadel.

Femmmieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:20

Sodeletuut schreef:
Wat ik onder spelen versta is; lekker door de wei rennen met je paard (gewoon zonder halster/touw/etc). Met de bal spelen. Lekker knuffelen en ouwehoeren.

Vorige week bv. : ik had borstels, en mn hafje wou graag geborsteld worden op zn koppie. Daar maakte ik dus een spelletje van. Elke keer een stukje rennen, en als hij bij me was even lekker borstelen. Op een gegeven moment kwam hij in galop achter me aan en vol op de rem vlak voor mn neus, en lekker genieten van de borstels. Nou heerlijk toch! <3

Jaa echt heerlijk!!
Ik ga ok altijd borstellen en dan ren ik ook wel eens een kant op en mijn verzorgpaardje rent ook altijd even vrolijk achter mij aan!! Vind ik echt gewoon zoo lief! En dan sta ik stil en zij ook <3
Laatst was ze ook gewoon met de borstels en mijn laars aan het spelen dan gaat ze proberen de borstels op te eten (ze is nog jong) :D of ze gaat mijn laarsen af zitten likken!!
GEwoon leuk, lief && heerlijkk!!!! <3 <3 <3