Info over de 'One-Rein stop'

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:28

BowieBonanza schreef:
ikke schreef:
oh?
Dus je kunt wel een paard de reflex aanleren om terug te komen op een one-rein-stop, maar je kunt ze niet de reflex aanleren om eerste te kijken en dan pas te handelen?

Komt het op neer ja, een vluchtdier dat denkt dat wordt aangevallen denkt niet na voordat hij vlucht. Als jij je hand een in het vuur steekt denk jij toch ook niet eerst: 'Oh, dit doet pijn, ik zal mijn hand maar terugtrekken.'

Sorry, maar dan heb je dus totaal niet begrepen hoe conditionering werkt. evengoed als dat je de reflex kunt leren om het hoofd naar je voet te brengen (wat de one-rein-stop feitelijk is) kun je ze ook leren dat een schrikreactie gevolgd wordt door kijken. Het is namelijk even elementair actie=reactie.
Leer je paard dus de juiste reacties op prikkels, dat is een stuk simpeler en effectiever; been there, done that. Zelfs een Welsh Cob kun je zover krijgen.........

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:56

Citaat:
oh?
Dus je kunt wel een paard de reflex aanleren om terug te komen op een one-rein-stop, maar je kunt ze niet de reflex aanleren om eerste te kijken en dan pas te handelen?

ik geloof niet dat jij nergens van schrikt, laat staan een schrikreactie kan veranderen?. een paard is een vluchtdier, dat meestal zal vluchten als hij schrikt. hoe wil jij een paard aanleren om zijn natuurlijke gedrag aan de kant te schuiven, en je paard als hij/zij schrikt eerst te kijken en dan pas te handelen? dat gaat imo niet aangezien je paard een automatische en natuurlijke reactie heeft op schrikken, net zoals wij mensen dat hebben. als jij echt ergens van schrikt spring jij bijv. ook aan de kant,sla je,gil je. op dat moment KUN jij niet eerst kijken voordat je handeld, omdat dat een reflex is.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 02-09-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:58

overigens is de One-rein-stop na de schrikreactie, en het ''kijken'' heeft dus geen zin, aangezien hij toch al geschrokken is, en waarschijnlijk zijn natuurlijke gedrag ''wegwezen'' allang ingezet heeft?

RianneH

Re: Info over de 'One-Rein stop'

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 23:38

Maar vergelijken we nu een aangeleerd trucje met een natuurlijke reflex? Een paard dat werkelijk schrikt zal altijd enkele secondes reactie geven. Zelfs met een one rein stop zal hij reactie geven. Het punt komt erna, gaan ze rennen/vluchten en leer je ze te stoppen met een ORS of leer je ze zo min mogelijk te reageren en enkel te kijken. Zoals ikke zegt, manier van correct opvoeden . Nog steeds vind ik een ORS geen reflex, maar een test van gehoorzaamheid.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 00:15

Volgens mij heb je de one-rein-stop helemaal niet nodig als je paard goed aan de hulpen staat en goed opgevoed is.

De initiele paniekreactie van vluchten kan voorkomen, dat kan altijd en je weet niet altijd waarvoor. Echter is een goed getraind paard dat goed aan de hulpen staat en vertrouwen heeft in de ruiter binnen enkele seconden alweer toegankelijk voor de normale hulpen en heeft de one-rein-stop dus geen toegevoegde waarde, behalve dat het jou als ruiter een (vals?) gevoel van veiligheid geeft.

Wat niet wegneemt dat het trainen voor de one-rein-stop ook meteen een hele goede oefening is wat betreft vertrouwen en gehoorzaamheid in noodgevallen.

Maar vergeet nooit dat de one-rein-stop niet van een kant komt, jijzelf moet in een acute panieksituatie ook zo snel kunnen reageren dat je hem ook kan toepassen! Je zal ook je eigen reactievermogen in onvoorziene, vervelende situtaties moeten trainen voordat het in de praktijk enig nut heeft! Anders komt het in de praktijk toch neer op gewoon die teugel zo kort nemen als je kan en je paard omtrekken. En daar gaat het in de praktijk vaak mis. Paard beheerst de ORS prima, ruiter lang niet altijd als het er echt opaan komt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 12:51

vaak is de ORS een 1e hulpmiddel voor als je paard nog niet goed getraind is, dat is nl veel sneller aan te leren dan je paard goed te trainen :)

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 13:59

cissy schreef:
vaak is de ORS een 1e hulpmiddel voor als je paard nog niet goed getraind is, dat is nl veel sneller aan te leren dan je paard goed te trainen :)

Mijn paard is hartstikke goed getraind, maar reflexen werken nog in blinde paniek, aangeleerde hulpen niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:16

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 14:21

cissy schreef:
maar is dat werkelijk zo of denk je dat alleen maar?
Gezien dit topic BowieBonanza @ [GVL] Aandacht erbij houden

Dat gaat niet over onder het zadel maar over grondwerk.
Onder het zadel heb ik alle aandacht.
De ORS is iets wat je toepast onder het zadel.
Ik heb het nog niet aangeleerd omdat ik bezig ben met de voorbereidingen.
Ik maak zelf uit of ik mijn paard goed getraind heb omdat ik weet wanneer hij zijn best doet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:29

ORS vind ik onzin.
Ga met ikke en diverse anderen mee, als je paard goed opgevoed is zal hij niet snel in blinde paniek wegrennen.
En....Als jij je paard goed kent kun je een reactie aan voelen komen, en kun je daarop reageren, dan ben je hem een stapje voor.
En mocht er dan tóch "blinde paniek"zijn, werkt denk ik de ORS ook niet meer....als hij al wegrent ben je nl al te laat..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:30

@Bowiebonanza: jij maakt dat niet zelf uit maar je paard en training is niet alleen rijden.
Als je al geen controle op de grond hebt waarom stap je er dan in hemelsnaam op?
Maar goed, jij weet het beter dan ik want je hebt vast veel meer ervaring.... :x

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:34

ik snap de vergelijking blinde paniek en opvoeden niet?
jij kan nog zo netjes opgevoed zijn, als jij aangevallen wordt/achterna gezeten wordt/ergens heel erg van schrikt kan ook jij paniek hebben, netjes opgevoed of niet? paniek is een reflex op een situatie, of de ORS dan wel of niet werkt.. dat kun je niet onder controle hebben.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:36

volgens mij is het idee achter de ORS dat een paard vaart moet minderen als het z'n hoofd linksom of rechtsom inbuigt. Moet, omdat het fysiek niet in staat is door te lopen of zelfs te accelereren in die houding. Met die gedachte ben ik ook ooit gaan ORS-en, en dat ging prima zoalng paard een goede bui had. De reden dat ik ermee begon was dat paard (volbloed arabier) op buitenritten een voor mij onaangename interesse had in het testen van zijn eigen snelheid. Gewapend met de ORS zou dat vast beter gaan.
Op een dag reed ik fijn buiten op de hei, paard zag in een ontspannen drafje aanleiding om ongevraagd door te schakelen naar de hoogste versnelling en binnen enkele seconden was dat rengalop. Geen nood, hij kende immers de ORS. Helaas bleek paard uitstekend in staat om met z'n neus op de schoft keihard door te lopen, mij daarbij olijk aankijkend. Uiteindelijk met de nodige krachtsinpanningen (overigens bitloos, dus in elk geval geen kapotte mond) tot stilstand gekomen.

Later constateerde een trainer op een cursus dat paardlief beschikte over zeer goed ontwikkelde spiergroepen aan weerszijden van zijn ribbenkast. Zo op het eerste gezicht viel dat niet op, maar het paard had duidelijk moeite met ver inbuigen (neus tot achter z'n eigen ribbenkast brengen). Anders gezegd: laterale flexie zat er niet echt op. Wel een flinke versnellingsbak, maar dat wist ik al.

Hoe ik hier nu over denk: het idee achter de ORS werkt wel, maar dan is het van essentieel belang dat het voor het paard gemakkelijker is om de buiging van de hals door te zetten in het lichaam, dan om het lichaam kaarsrecht te houden. Als de buiging van het hoofd naar links of rechts inderdaad doorzet in het lichaam, worden voor- en achterhand inderdaad 'ontkoppeld', ligt de aandrijving niet meer recht achter het stuur en is het niet meer mogelijk om rechtuit op dezelfde snelheid door te lopen. Vergelijkbaar met een auto die moet afremmen om een bocht te maken, anders ga je op twee wielen verder. Paarden die lateraal echter vastzitten, en de hobbymatige en angstgedreven renners zitten dat waarschijnlijk vaak, kunnen nog heel prima doorlopen met hun hoofd opzij.

Keihard rennen gaat op (onder meer) adrenaline. Hetzij als gevolg van een schrikreactie, hetzij als gevolg van opwinding. In beide gevallen moet de adrenaline uit het bloed om het paard weer onder controle te krijgen. Dat kan door het paard uit te laten lopen, maar daar kun je wel een paar kilometer voor nodig hebben. Het kan ook door met behulp van laterale buiging het paard de rug te doen loslaten en zo het lichaam te doen onstpannen. In mijn ervaring blijft een paard dat uit volle galop tot stilstand gedwongen wordt druk (adrenaline zit nog in het bloed). Een paard dat correct reageert op de ORS en z'n hoofd zonder dwang buigt en laat zakken (en daardoor de rug loslaat en de achterhand ontkoppelt) is rustig. En een paard dat zich in rengalop op laat pakken en terugrijden komt ook kalm tot stilstand.

Ik zou, voor je de ORS aanleert, eerst kijken of het paard in staat is z'n hoofd opzij te buigen tot aan z'n ribben en die positie zelf een tiental seconden vast te houden (dus zonder druk op halster). Als hij dat naar links en rechts probleemloos kan, zal hij wanneer een ORS gevraagd wordt waarschijnlijk inderdaad de achterhand ontkoppelen en tot stilstand komen. Als hij het niet kan, elke dag een paar minuten vragen en steeds dat hoofd tien seconden zo ver mogelijk gebogen houden (vanaf de grond, ik heb het hier over het buigknopje van Chris Irwin, meer info is wel op bokt of internet te vinden). Met een paar weken wordt het paard dan wel soepeler. Bijkomend voordeel is trouwens dat zo'n paard hierdoor ook gemakkelijker kan reageren op de (binnen)beenhulpen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:30

BowieBonanza schreef:
cissy schreef:

Mijn paard is hartstikke goed getraind, maar reflexen werken nog in blinde paniek, aangeleerde hulpen niet.

wat maakt de ORS tot een reflex en hulpen tot "aangeleerd gedrag"?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 18:57

Zeker niet als kritiek op de ts, maar dat zou ik dus ook graag willen weten.

Rebel_Gloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:10

Ik ga echt een hele domme vraag stellen maar is dit niet gewoon je paard omtrekken? Is toch niks aangeleerds aan, gewoon trekken tot ie niet verder KAN? Leg t me maar uit hoor, bedoel t niet naar maar snap t gewoon niet.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:14

lees even de info over de one-rein-stop voordat je dit soort reactie's plaatst...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:22

Ik ben er geen voorstander van maar het zou vast bij sommige paarden een goede tussenstap zijn in de africhting als er eerder iets fout gegaan is en het paard het constant op een lopen zet om maar onder het werk uit te komen.
Ik heb zelf alleen de ervaring dat je zit ook erg goed kan werken :D

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:32

Je kunt ook gewoon je paard leren om te halthouden ipv weg te rennen als hij wat engs ziet. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:00

suus_ schreef:
Je kunt ook gewoon je paard leren om te halthouden ipv weg te rennen als hij wat engs ziet. :)

Nope, dat schijnt dus niet te kunnen, volgens de ORS-aanbidders.
Dat ik zelfs een bange Welsh Cob zo gek heb gekregen om gewoon eerst te kijken en dan pas te reageren, daar lezen ze voor het gemak maar even overheen; past niet zo goed in het plaatje..............

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:42

ikke schreef:
suus_ schreef:

Nope, dat schijnt dus niet te kunnen, volgens de ORS-aanbidders.
Dat ik zelfs een bange Welsh Cob zo gek heb gekregen om gewoon eerst te kijken en dan pas te reageren, daar lezen ze voor het gemak maar even overheen; past niet zo goed in het plaatje..............

leg dan eens uit hoe je die welsh zo ver hebt gekregen dat hij dat deed, in plaats van alleen maar de one rein stop af te kraken.
Van mij mág je 'm afkraken, als je ook maar een alternatief uit kan leggen. Blijkbaar kan jij dat, dus...steek van wal zou ik zeggen :D

Ik heb verscheidene filmpjes gezien op YouTube, waarbij de ORS ook werd toegepast op paarden die ook daadwerkelijk op hol sloegen. Werkte prima. Helaas heeft mijn moeder mij die laten zien, en weet ik dus niet of ze er nog op staan(dit is meer dan een jaar geleden) of waar ik ze kan vinden...

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:17

Kan een paard met de one rein stop achteruit rennen/lopen?
De mijne loopt namelijk achteruit als iets eng is, dit is na trainen/afleren wel minder, maar nog niet helemaal weg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:32

Naja_naja schreef:
ikke schreef:

leg dan eens uit hoe je die welsh zo ver hebt gekregen dat hij dat deed, in plaats van alleen maar de one rein stop af te kraken.
Van mij mág je 'm afkraken, als je ook maar een alternatief uit kan leggen. Blijkbaar kan jij dat, dus...steek van wal zou ik zeggen :D

Ik heb verscheidene filmpjes gezien op YouTube, waarbij de ORS ook werd toegepast op paarden die ook daadwerkelijk op hol sloegen. Werkte prima. Helaas heeft mijn moeder mij die laten zien, en weet ik dus niet of ze er nog op staan(dit is meer dan een jaar geleden) of waar ik ze kan vinden...

Het alternatief is uiterst simpel: doeltreffende training. Het paard in een veilige, besloten omgeving confronteren met z'n angsten en belonen bij het juiste gedrag.

Concreet: Die Welsh Cob was bang van dingen achter hem. Wanneer hij met z'n staart tegen wat dood struikgewas wapperde was dat al reden om er vandoor te gaan; 0-100 in drie galopsprongen!
Mijn lesgeefmens heeft hem aan de lange lijnen genomen en is met hem gaan werken (hij kende werk aan de lange lijnen al) Toen wapperde zijn staart weer door het struikje, hij sprong weg en mijn lesgeefmens bleef staan en sloot haar handen. De lijn bood ongeveer een galopsprong ruimte en toen kwam hij het bit tegen. Hij stond gelijk stil. Mijn lesgeefmens ging weer gewoon verder; twee rondes later, hetzelfde tafereel: weer staart in struik, wegspringen, lesgeefmens stopt, paard komt bit tegen. De derde keer sprong hij weer weg, maar voor hij het bit tegenkwam, stopte hij, keek om en kreeg een beloning om U tegen te zeggen. Probleem opgelost, hij is nooit meer weggesprongen voor enge dingen van achteren. Hele sessie heeft zegge 10 minuten geduurd...........

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 21:45

Je kunt paarden echt heel goed trainen wat dat betreft.
Sowieso moet je een paard confronteren met hetgeen waar hij bang voor is, als je hem van die angst af wilt hebben. Maar dan ook nog het juiste gedrag van hem vragen is erg lastig, maar het valt te doen :).
Ken ook een 4jarige belg, die is dit ook geleerd. En hij doet het +:)+. Dat houd je al helemaal nooit, 1000kilo's op hol :wow:

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 11:26

ok, bedankt ikke :)