Bijten, hoe oplossen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Deniisse

Re: Bijten, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:29

over die kudde verzorgpaard van mijn vriedin is de oudste en de leider al een jonge ruin bij haar in de beurt kom ook al is het haar zoon zou ban gaat ze gillen en dan weet ze het allemaal .
maar het is de allerliefst ook een voorbeeld we komen langs haar merrie veulen van 9 ja weet het is geen veulen meer .maar ze begroet haar en gaat heel lief aleen zij wil weer veder en trapt achter uit dus die merrie krijgt een brul van ons en een tik op der neus en zins dien heeft ze het niet meer gedaan

kunamosity

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:49

Ik had een merrie die steeds beet als ik bij haar hoofd in de buurt kwam. Heb haar steeds een kneepje in haar neus of lip gegeven en na een paar keer deed ze het niet meer hoor! Ze hield er geen schade van over, maar leerde het wel af.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 17:34

Heb ook zo'n merrie die momenteel de dominantieverhouding erg op proef stelt en daarboven op ook nog een soort territoriumdrift heeft. Paard krijgt echt een fikse mep hoor met touw of zweep, nu is het nog een hapje, straks staan ze boven je hoofd uit te steigeren. Ach en die mep van mij is een vliegje vergeleken met de klappen die ze in een kudde wel eens krijgen....

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 19:57

Je mag je paard idd een flinke mep verkopen, maar......het allerbelangrijkste is de timing en de consequentie. Als jij maar denkt dat hij/zij dreigt, meteen een knal met zweep of touw. Als je gaat wachten totdat je paard naar jou bijt of uithaalt, dan ben je te laat. In de kudde zetten de leiders ( hengst en Alfa merrie) de andere paarden ook meteen op hun nummer, anders zou je veel meer strijd mét ernstig gewonden hebben...en dat kan een kudde niet hebben, veiligheid dient het hoogste doel: mobiliteit voor voedselvergaring en vluchtsnelheid bij gevaar.

Mirgeenjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:49

Een snelle beweging, als hij je onder het lopen in je arm bijt, Spring je op eens op, je pony snapt dat het de bedoeling niet is

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:08

Bij parelli sla je niet straffend bij bijten.

Eerst de eventuele oorzaak achterhalen (bijv. pijn, irritatie, zoals bij opzadelen, poetsen).
Een van de opties is blokken zoals wimmus al beschrijft. Dat is de optie voor als je al dicht bij genoeg staat.
Daarnaast moet je zorgen dat je paard gewoon geen kans krijgt om je te bijten. Door te zorgen dat je hem makkelijk (met een lichte hulp!) uit je ruimte kan sturen, kan hij je niet bijten simpelweg omdat hij er niet bij kan. Daarnaast verbeter je je communicatie en zal je paard al geen reden meer zien om je te bijten.

Dit zijn een beetje de korte termijn oplossingen. Bijten is vaak deel van een speelse persoonlijkheid van het paard, zorg dat je daarin tegemoet komt door te spelen, dan heeft je paard helemaal de behoefte niet meer om je te bijten, dat is vaak namelijk gewoon een heel leuk spelletje voor ze.

Daarnaast zijn het vaak hele oraal ingestelde paarden, die graag dingen met hun mond willen vastpakken. Laat hem die eigenschap gebruiken door hem dingen te laten oppakken. Veel mensen gaan juist de mond ontwijken omda ze denken dat ze het gedrag aanmoedigen, ga het gedrag juist een beetje uitputten. Veel aaien en kroelen rond de mond, wil hij het touw vastpakken, prima! hele touw erbij stoppen. Dat soort dingen.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:45

Er zijn twee soorten kuddeleiders: passieve leiders en actieve leiders. Een passief leider is een paard dat door de kudde wordt "gekozen" als zijnde degene die ze vrijwillig willen volgen en er komt dus geen agressie aan te pas. De actieve leiders zijn de "bullies" die met harde hand over hun kudde regeren. Meer kun je lezen in de boeken van Mark Rashid. Staat veel over uitgelegd.

Ben blij dat mijn paardje zelf ervoor heeft gekozen dat mij volgen heel handig is omdat dat hem datgene verschaft wat hij het meeste nodig heeft: overleving. Heb m nog nooit een tik verkocht, hij heeft mij nog nooit geprobeert te bijten. In de kudde is hijzelf wel een actieve leider en een "echte bully" |o waarbij hij soms rake klappen uitdeelt aan nieuwkomers. Meestal blijft het bij dreigen totdat hij vindt dat de nieuweling zich te veel richting "zijn" kudde beweegt.

vaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 02:59

Daaphh schreef:
ik zou je paard negeren als hij je bijt

haha, stel jou paard bijt je, zou je dat dan gewoon toelaten,

ach joh jij lekker bijten, hier heb je mijn arm, of toch liever een heup of been :+
ik geef die van mij eerst een waarschuwing met mijn stem, en probeert hij het nog eens dan krijgt ze gewoon een klap op haar neus.
ik laat me namelijk echt niet zomaar bijten.
die van mij doet het af en toe zomaar.
ze is ook nog wel jong en moet het nog leren, maar ik wil wel gewoon duidelijk zijn.

RickenDennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 03:57

Kan me niet aan de indruk onttrekken dat jullie wellicht van tevoren al signalen missen waardoor je het aan ziet komen. Ik zou persoonlijk "jumping jacks" eens uitproberen en je paard leren dat hij niet in jouw bubbel mag komen tenzij uitgenodigd. Voorkomen is beter dan genezen ;)

HildeJVW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:55

Eerst na gaan waarom het paard bijt. heeft hij of zij ergens last van of is het wat anders.??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:59

Voorkomen is beter dan genezen, vaak kan je het al zien aankomen en dus voorkomen.. en als het dan toch zo ver komt dat ze naar je uithalen, kan je het vaak prima blokkeren met je elleboog. Ik zit even te denken hoe ik in het verleden reageerde als ik dan alsnog gebeten werd, ik geloof dat ik vroeger gewoon een goede klap uitdeelde, tegenwoordig ben ik daar niet zo meer van. De laatste paar keer heb ik volgens mij het paard een pasje teruggezet, of het genegeerd.. nu ik erover nadenk kan ik het me echt niet meer herinneren hoe ik reageerde, ik weet iig dat ik het tegenwoordig onzinnig vind om terug te slaan. Maar, hoe suf, nu weet ik niet wat ik wel zou doen..

Elmo_tornado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:18

Je kan een woordje aan leren dat hij weet dat hij iets mis doet of eens je stem verheven helpt ook bijna altijd .
x

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 16:24

@Jetta: Inderdaad is de timing lijkt mij het belangrijkste. Ik heb altijd geleerd dat je een dier binnen 4 seconden moet corrigeren, omdat het anders niet meer weet waarvoor het gecorrigeerd wordt.
Klopt dat? Kan iemand dat bevestigen?

Maar wat zou een effectieve methode kunnen zijn om een 'bijterig' hengstveulen manieren te leren? Vorig jaar zo'n veulen; iedere keer een tikje (niet alleen tegen zijn hoofd, maar tegen het lichaamsdeel dat het dichtstbij was, omdat het soms teveel tijd zou kosten om bij zijn hoofd te komen). Maar de staleigenaar die de merrie en het veulen buiten zette, gaf een tik tegen het hoofd, met als gevolg (ik denk tenminste dat het daardoor gekomen is, daarvoor was het nog niet...) dat het beestje een beetje kopschuw werd...
Tja, ze leren snel die kleintjes!

kryptonite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:20

saskiakefie schreef:
De leider van de kudde gebruikt geen geweld ;)

haha had je gedacht ;)
de leider van de kudde gebruikt wel geweld als een ander paard vervelend doet
in de kudde zijn ze niet goed aardig zoals: agjoh negeren die hap
in de kudde geven ze dat paard een flinke bijt terug of schoppen met hun achterpoten
en bokken dit heb je dus helemaaal! verkeerd ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:01

Je hebt ook theorieen die van verschillende soorten leiders uitgaan.. aggresieve leiders, die inderdaad door middel van aggressie en angst hun leiderschap bevestigen- en passieve leiders, die leiden door voorbeeld en waar paarden graag bij willen zijn.. en wie vaak naar verschillende kuddes kijkt zal dit ook zeker terugzien! Aan ieder de keuze wat voor leider je zelf graag wilt zijn.. eentje die leidt met geweld en die gevolgd wordt uit angst, of eentje die leidt door zelf het goede voorbeeld te geven en rust uit te stralen.. ik weet het voor mijzelf wel hoor ;)

tjara2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:07

Mijn paardje wil ook nog wel eens bijten, zo gauw ik het merk zet ik hem terug, laat hem halthouden, vervolgens neem ik hem weer een stukje mee en herhaal dit nog een paar keer. Hij probeert me volgens mij gewoon uit en sinds ik op deze manier bezig ben word het snel beter. ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:11

Paardlief hier was in het begin een gekke amateur.. maar na dag 1 wist hij wel dat ik er niet van gedient was te bijten. Ik stond in de wei en ineens een volledige hap in m'n buik.
Hij heeft het geweten en een enorme tik gekregen.
Kun je zeggen wat je wilt met "niet agressief zijn" maar ik laat duidelijk merken dat ik er niet van gediend ben dat meneer mij bijt.

Overigens ben ik daarna nóóit meer gebeten door mijn paard. Zelfs niet een poging tot.
Maar moet soms nog wel eens lachen als ik die kleine shettermans van 7 a 8 maanden hier plagerig zijn eigenaar in de jas/arm bijt :D
Weet nog precies hoe ik dat met de mijne deed! (Die was overigens ook al wel 12 jaar toen die bij mij kwam, nu bijna 15.)
Maar vanaf de eerste dag hé, gelijk een hap in m'n buik! Mooi niet dus! Asociaal paard...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 21:23

@leannerobert. 4 seconden is al veels te laat, het is actie = reactie.
Niet actie, tel 21-22-23-24 reactie, dan kan je paard al iets heel anders aan het doen zijn.

Mijn dominante merrie doet het zo.. met mijn nieuwe zwartje.
Hij komt aanlopen ze beweegt haar oren en kijkt geirriteerd.
Als hij in verstandige bui is blijft het daarbij en hij gaat zich amuseren met wat anders.
Hij snapt de hint niet? ze zoeft haar staart en gilt een keer.
Hint nog niet gesnapt? (toen ze niet drachtig was kreeg hij nog een waarschuwing, nu niet..) boem.
Voorbeen of kontje, ze slaat niet voluit, maar de boodschap is duidelijk.
De plaaggeest druipt af.
Druipt plaaggeest nog niet af? Tja, dan wordt er forser gecorrigeerd.

Doorgaans komt het niet tot de boem en is een blik van haar al voldoende.

Negeren van bijten zal maar gaan tot op zekere hoogte.
Meneer zwartje hing van het voorjaar een keer vol in de binnenkant van mijn bovenbeen,
dat viel niet te negeren }> .
Overigens heb ik blijkbaar betere reflexen dan ik dacht, want hij had links beet en kreeg toen met rechts een schop.
(die in de verste verte niet te vergelijken is met de corrigerende boem van mijn merrie.)
Maar hij snapte de hint heeft zich daarna maanden keurig gedragen,
( je wilt niet weten hoe het er dag later uitzag, dat been, was niet te negeren :( )

Tijd terug stond hij zich zwaar te vervelen (sneeuw en zat dus niet in het werk) begonnen de fratsen
weer. Hap, stond die gek met mijn pink in zijn waffel vast tussen zijn voortanden!
Viel ook niet te negeren, wou ik terug, ben geen winterwortel en het deed zeer.
Ben ook niet gek, reflexen ingehouden en met andere hand zijn mond open gedaan (zoals bij bit).
Kon zo mijn pink bevrijden, blij dat ik hem nog heb!! Straffen daarna zinloos, aangezien dan de hele
context weg is. Hij deed mondje braaf open, toen ik het vroeg dus braaf.

Hij heeft er nog steeds een handje van, negeren bij hem geen optie, want dan heeft ie echt wat in zijn
snater, dus als hij het probeert goed opletten en proberen voor te zijn en dus hij hapt en dan juist tegen
zijn lip aanstoten.
Momenteel gaat het weer stuk beter, hij is weer aan het werk :')
.

wjerbo_en_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

hey

mijn paard beet mij toen hij nog hengst was ook wel eens.
in eerste instantie heb ik genegeerd, dit hielp amper.
daarna geprobeerd met een tik, ook dit werkte niet
uiteindelijk heb ik hem teruggebeten in zijn oor. sindsdien heeft hij het NOOIT meer geprobeerd.

in mijn opinie kun je het dus het beste oplossen met het probleem.

Frost

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:50

-
Laatst bijgewerkt door Frost op 28-09-23 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 22:45

Tis bij mij heel simpel als ik met voer loop is het van mij, iedereen die er van probeert te eten jaag ik weg, als ze me bijten zet ik ze buiten de groep, geef de groep eten en ga dan door met het respect spel, waar ik sta, mag het paard niet zomaar gaan staan. Pas als ze dit naar behoren doen gaat het draadje weer open en mogen ze weer eten.
Zo gebruik je minimaal geweld (je zult wel je eigen ruimte moeten verdedigen maar ze ontdekken dat als ze gewoon meelopen het sneller in de voerbak ligt als dat ze je meteen al aanvallen en uiteindelijk nog niets hebben.

Bijt een paard om mij iets te vertellen (bij bijvoorbeeld het singelen) zal ik hem niet zo snel afstraffen (tenzij ze me echt in me vel bijten) maar juist wat meer aandacht aan het stukje geven waar het probleem zit en indien mogelijk de oorzaak zoeken.

Als ik met meerdere paarden werk en het ene paard bij het ander binnen mijn persoonlijke ruimte zet ik het bijtende paard buiten de groep en ga wat met het andere paard doen om vervolgens de ander ook weer uit te nodigen.

Dan heb je nog speels bijten, hier is veel ruimte en probeer ik door hun hoofd weg te duwen en nee te zeggen te leren dat ik dat niet wil, ze krijgen dus eerst een kans. Gaan ze door sta ik op me strepen en wordt duidelijker. Zeker als bijvoorbeeld het handpaard ineens zin krijg om te spelen met mij of mijn rijpaard, dat gebeurd dan even niet. Ik oefen hier ook gewoon in de groep mee. Als ik zeg dat ze even moeten stoppen met spelen moeten ze dit ook gaan doen.

Zo hier een aantal situaties bij mij.

x_Britje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:46

Mijn paard bijt vet raar, hij bijt absoluut niet gemeen maar soms (als hij ongeduldig wordt) gaat hij met zn mond open (maar verder niet echt met zn neus extreem naar voren of ze oren in zn nek) heel rustig naar me toe, het lijkt in de verste verte niet op aanvallen. Meestal bijt hij dan naast mn hoofd of naast mij. Heb nu 2 keer gehad dat ik zijn tanden langs mn wang voelde schrapen maar voordat zijn tanden op elkaar zitten heeft hij zn mond alweer bij me wang weg. Ik heb geen idee waarom hij dit doet want het heeft echt geen nut.
Hij weet ook prima dat het niet mag (al heb ik hem denk ik in de laatste 5 jaar, 2 keer een tikje gegeven). Als hij zijn rare handeling heeft verricht (:P) Dan kijk ik hem boos aan en dan stapt ie al 2 passen achteruit :P
Ik heb een beetje een raar paard denk ik

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:23

mijn shetlandpony begint het ook een beetje te doen.

vooral tijdens het poetsen, ze vind het erg vervelend om stil te staan en draait haar hoofd dan en begint een beetje te 'friemelen' en als ik dan mij niet opzijdraai of wapper met mijn arm, zou ze wel eens lichtjes durven bijten...
Ik wil het echt afleren, dus als ze begint te friemelen, zeg ik 'Luna nee!' en draai ik me om. als ik zelf te laat gereageerd heb en ze 'bijt' al, dan geef ik haar toch een tik! Volgens mij snapt ze wel dat ze het niet mag, maar ze vindt het wel leuk om het nog eens uit te proberen...
ook op het stilstaan (vaststaan) tijdens poetsen zijn we nu goed aan het oefenen :j

MissNoodles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:21

Een steen geven. Heel simpel.
Dan spuugt het paard die vanzelf weer uit.

Als je toch bang bent dat het paard de steen doorslikt kun je hem/haar negeren of even in het puntje van het oor oid knijpen (dat mag best wat harder dan alleen vastpakken, natuurlijk niet té hard)
Ik heb gehoord dat dat voelt als een afstraffing oid

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 12:32

hmm ik heb wel gehoord van gebroken kies van steen in de luzerne dus denk dat ik geen steen ga geven :+