Nothing is written in stone....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:25

@Cassidy:
Waarom nu weer een uitgebreide aanval op de JU, vol met 'grote woorden' :? ? Dat is nou precies wat ik elke keer zo jammer vind op het NH-forum... ;( |( Jij vindt Parelli goed werken, zelf ben ik toevallig als eerste in contact gekomen met Monty Roberts. Ik was van hem onder de indruk. Heb zijn boeken gelezen, dvd's bekeken, demonstraties gezien en cursussen gevolgd.
Ik zeg niet dat Parelli niet deugt. Integendeel: ik heb juist benadrukt dat je van iedereen iets kan leren. Toegegeven: met mijn topic 'Rel rond Parelli' heb ik heel bewust een discussie op willen roepen :o . Niet om te kwetsen, maar omdat die discussie m.i. verhelderend zou kunnen werken voor ons allemaal, als het erom gaat wat nou precies NH is. Daar is Bokt toch voor??? Maar ik vind wel dat we de discussies open en eerlijk moeten houden. Zonder overdreven 'grote woorden'.

Wat ik zo mooi vind aan Monty is dat hij:
- er in elke pulicatie de nadruk op legt dat je altijd éérst aan je eigen veiligheid moet denken;
- daarbij ook vermeldt dat je NIET moet proberen om zelf zijn methode toe te passen op een probleempaard, tenzij je heel veel ervaring hebt;
- dat hij aangeeft dat zijn 'methode' niet zaligmakend is, maar dat er veel meer mogelijkheden zijn én dat hij zelf nog lang niet uitgeleerd is.
Jouw beschrijvingen in de trant van 'heel gevaarlijk', 'groot probleem' en zelfs 'dodelijk' herken ik dus niet.

Elke methode (of hoe je het ook wilt noemen) lijkt mij gevaarlijk voor onwetende kinderen en overigens ook voor onwetende volwassenen. Het aardige van de 'methode Roberts' (mijn woorden niet de zijne) is overigens ook dat de Nederlandse Monty Roberts-instructeur Annemarie van de Toorn samen met een journaliste een heel goed boek voor kinderen heeft gemaakt, waarin de hele 'methode' op voor hen begrijpelijke wijze wordt uitgelegd. Inclusief de nadruk op veiligheid.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 23-07-10 11:44, in het totaal 3 keer bewerkt

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:26

btw, Pat Parelli zegt ook:

# ‘If your horse says "no", you either asked the wrong question, or asked the question wrong.’

# `Take the time it takes, so it takes less time.`

Vooral dat laatste neemt (krijgt) hij niet als hij in een ring een bepaalde tijd heeft om te werken met een paard. Kun je dan niet toegeven dat je meer tijd nodig hebt en achter de schermen verder gaan? Waarom onder tijdsdruk werken? Waarom het paard niet meer tijd gunnen? Of jezelf meer tijd gunnen om het paard het op de juiste manier te vragen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:27

@inenindi: hoe weet je dat er iets gebeurt dat haaks staat op de eigen ideeen? Want wat zijn die ideeen dan precies? En wat gebeurt daar nu eigenlijk?

@cassidy: paarden met die doffe blik kom je overal tegen. Bij wedstrijdruiters, recreatieruiters, tot op de letter parelliers etc. Dat is gewoon niet wat je wilt en dat bedoel ik dus ook: daar is iets anders voor nodig dan een keer flink inkomen.

Op het moment werk ik met een lesgeefster die gebruik maakt van de parelli DVD's (die kijk ik zelf ook). Met betrekking tot parelli vind ik juist dat dat systeem de laatste jaren een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. Het level systeem proberen ze nadrukkelijk los te maken van het tot in de puntjes uitvoeren van de taken, zoals dat een aantal jaar geleden toch meer gebruikelijk was. Het systeem toen werkte een verkeerde uitvoering meer in de hand dan dat dit volgens mij nu het geval is.
Maar goed, dat is mijn eigen ervaring.

ikenindi

Re: Nothing is written in stone....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:35

ik kan niet heel goed verwoorden wat ik bedoel. sorry daarvoor, misschien komt het nog, maar zoals ik al in mijn vorige post schrijf `houdt hij zich niet` aan zijn eigen wijsheden... in mijn ogen dan...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:36

@ikenindi: er is ook achter de schermen verder gewerkt met het paard....

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:39

ik zag het in de link van cassidy, maar waarom dan zoveel (tijds)druk op het eerste filmpje? imo geven ze het paard te weinig tijd daar?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:42

ElsB schreef:
Wat ik zo mooi vind aan Monty is dat hij:
- er in elke pulicatie de nadruk op legt dat je altijd éérst aan je eigen veiligheid moet denken;
- daarbij ook vermeldt dat je NIET moet proberen om zelf zijn methode toe te passen op een probleempaard, tenzij je heel veel ervaring hebt;
- dat hij aangeeft dat zijn 'methode' niet zaligmakend is, maar dat er veel meer mogelijkheden zijn én dat hij zelf nog lang niet uitgeleerd is.

Ik heb ook een aantal boeken van Monty gelezen, geweldig leuk leesvoer maar voor mij niet meer dan dat. Het punt bijvoorbeeld dat er een aantal onwaarheden staan in zijn verhalen blijft me storen. Over de rol van zijn vader bijvoorbeeld.

Verder kan hij mij weinig duidelijk maken over het waarom van verschillende dingen, er is in mijn ogen simpelweg niet genoeg over nagedacht. Een aantal trucjes, maar weinig meer dan dat. Er wordt bijvoorbeeld weinig gezegd over hoe je je als mens moet gedragen, wat het belang is van consequent zijn etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:45

ElsB schreef:
@Cassidy:
Waarom nu weer een uitgebreide aanval op de JU, vol met 'grote woorden' :? ? Dat is nou precies wat ik elke keer zo jammer vind op het NH-forum... ;( |( Jij vindt Parelli goed werken, zelf ben ik toevallig als eerste in contact gekomen met Monty Roberts. Ik was van hem onder de indruk. Heb zijn boeken gelezen, dvd's bekeken, demonstraties gezien en cursussen gevolgd.

Geloof het of niet, mijn eerste contact met NH was ook via Monty Roberts. Ik heb zijn boeken gelezen, DVD's bekeken, demonstraties gezien, en kwam toen in aanraking met het boek dat geschreven is door zijn tante en zijn nicht. En toen keilde hij toch van een voetstuk af.

Als iemand over de rug van zijn inmiddels overleden vader denkt carriere te moeten maken, als iemand beweert dat zijn vader een moordenaar is terwijl er geen lijk gevonden kan worden, als iemand beweert zelf dingen te hebben uitgevonden terwijl hij die van iemand heeft geleerd, als hij zelf toegeeft dat zijn biografie fictie is...hoe serieus moet ik hem dan nog nemen?
Ja, Cassidy vindt Monty niet aardig. Dat is een grote fout van Cassidy, die toch een beetje respect wil hebben voor degene die probeert haar wat bij te brengen. Wat ik bij Monty vindt, vindt ik bij anderen ook, en beter zelfs.

Maar afgezien van een persoonlijke voorkeur, de JU even los bekeken: het is en blijft een losgekoppelt stukje methode, waar vervolgens een heel traject op volgt. Een vervolgtraject waar de kijkers van DVD's niets van afweten, dat ze niet zien in een demo, en niet tegenkomen in een boek.
En niet iedereen die DVD's kijkt, demo's bezoekt en de boeken doorleest, gaat een cursus doen.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:46

Wendy schreef:
Ik heb ook een aantal boeken van Monty gelezen, geweldig leuk leesvoer maar voor mij niet meer dan dat. Het punt bijvoorbeeld dat er een aantal onwaarheden staan in zijn verhalen blijft me storen. Over de rol van zijn vader bijvoorbeeld.
Is dat zo? Dat wist ik niet! Vertel eens? Welke onwaarheden en wat is je bron van informatie?

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 11:49

Cassidy schreef:
Geloof het of niet, mijn eerste contact met NH was ook via Monty Roberts. Ik heb zijn boeken gelezen, DVD's bekeken, demonstraties gezien, en kwam toen in aanraking met het boek dat geschreven is door zijn tante en zijn nicht. En toen keilde hij toch van een voetstuk af.

Ik geloof je hoor! En het boek van zijn tante en nicht ken ik niet, maar zal ik zeker gaan lezen. Zo zie je maar weer; je kunt van iedereen iets leren ;) :D :+ !

Edit: voor mij was het toevallige contact met Monty destijds een eye-opener en of de man nou wel of niet deugt, ik heb van hem geleerd. En meer nog van Annemarie van der Toorn, die ik heb leren kennen als een leuke vrouw, een integer mens en iemand die zeer respectvol en deskundig met paarden omgaat.
Laatst bijgewerkt door ElsB op 23-07-10 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 11:50

Zijn tante en zijn nicht hebben een boek geschreven dat gratis online in te kijken is. Je moet je alleen even registreren.

http://www.horsewhispersandlies.com

Is als boekvorm helaas uitverkocht.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:51

Uiteraard heb ik in zo'n korte tijd nog niet het hele boek gelezen, maar n.a.v. een vlugge scan toch een eerste reactie. Als ik het goed begrijp beschuldigen de familie van Monty Roberts en vrienden van zijn vader Monty ervan dat hij gelogen heeft over de mishandeling door zijn vader en dat hij zijn methode van diezelfde vader gejat heeft.
Wie schrijft de waarheid? Dat is voor ons natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.

Uit mijn nabije omgeving weet ik dat een vader tegen iedereen heel aardig kan zijn, met uitsluiting van één zoon. Die wordt mishandeld. Niemand ziet het en als hij er jaren later als volwassene over spreekt gelooft niemand het. Of weet de familie toch wel beter, maar schamen zij zich te erg om toe te geven dat ze erbij waren en net deden of ze niets zagen?

Belangrijker in dit verband is de vraag of het feit, dat Monty misschien een "nare leugenaar" is en dat hij zijn methode misschien gejat heeft, wat uitmaakt voor de waarde van die methode voor de omgang met paarden. Als je het objectief bekijkt is dat volgens mij niet het geval.
Walt Disney schijnt een hele dubieuze man te zijn geweest - sommigen noemde hem zelfs "een duivel". Toch is Bambie nog steeds een leuke, ontroerende film, die van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van animatiefilms over de hele wereld.
De kans is groot dat Michael Jackson ook niet zuiver op de graat was. Maakt dat zijn muziek minder mooi of minder betekenisvol voor de moderne popmuziek?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:24

Als iemand zegt "The Parelli Method and Mission
The Parelli Method is less a horse training program and more a method for teaching humans how to train horses using love, language and leadership. Our wider goal is to change the world for horses and the people who love them. We hope you will join the Savvy Club, and join us in making the world a better place for horses and horse lovers worldwide."

Dan verwacht ik dat in zijn clinics terug te zien. Als iemand zegt "take the time it takes", dan verwacht ik dat hij bij een te moeilijk paard zal zeggen "Mensen, let goed op, dit is de wijste les die je kan leren: het lukt vandaag niet, maar er is altijd morgen. Dit zijn de stappen die ik met zo'n paard zou nemen, maar dat gaat niet in één keer dus we doen vandaag stap één en laten hem verder werken door iemand die onze methode kent, het resultaat hoort u later."
Dan ben je geloofwaardig, niet als je dit in een openbare clinic doet en vervolgens een geknipt en geplakt filmpje op internet zet met het zogenaamde vervolg, waarin je geen enkele keer het moment daadwerkelijk ziet dat ze het hoofdstel helemaal uit en helemaal weer aan doen.

Ik vind het getoonde niet heel erg, laat me dat voorop stellen. Wat mij enorm stoort is dat ze iets anders doen dan wat ze constant prediken. Zoals de indianen zeggen "dat is praten met twee tongen".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:38

horseyfries schreef:
Ik vind het getoonde niet heel erg, laat me dat voorop stellen. Wat mij enorm stoort is dat ze iets anders doen dan wat ze constant prediken. Zoals de indianen zeggen "dat is praten met twee tongen".

Is het echt contra aan dat wat ze constant prediken, of is het contra aan dat wat jij DENKT en DENKT BEGREPEN TE HEBBEN dat ze constant prediken? Ongewild vullen we allemaal dingen in, maken er een eigen verhaal van, luisteren en kijken niet goed en hebben onze mening al klaar terwijl we de helft van een verhaal pas gezien en gehoord hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:47

ElsB schreef:
Uiteraard heb ik in zo'n korte tijd nog niet het hele boek gelezen, maar n.a.v. een vlugge scan toch een eerste reactie. Als ik het goed begrijp beschuldigen de familie van Monty Roberts en vrienden van zijn vader Monty ervan dat hij gelogen heeft over de mishandeling door zijn vader en dat hij zijn methode van diezelfde vader gejat heeft.
Wie schrijft de waarheid? Dat is voor ons natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.

Uit mijn nabije omgeving weet ik dat een vader tegen iedereen heel aardig kan zijn, met uitsluiting van één zoon. Die wordt mishandeld. Niemand ziet het en als hij er jaren later als volwassene over spreekt gelooft niemand het. Of weet de familie toch wel beter, maar schamen zij zich te erg om toe te geven dat ze erbij waren en net deden of ze niets zagen?

Belangrijker in dit verband is de vraag of het feit, dat Monty misschien een "nare leugenaar" is en dat hij zijn methode misschien gejat heeft, wat uitmaakt voor de waarde van die methode voor de omgang met paarden. Als je het objectief bekijkt is dat volgens mij niet het geval.
Walt Disney schijnt een hele dubieuze man te zijn geweest - sommigen noemde hem zelfs "een duivel". Toch is Bambie nog steeds een leuke, ontroerende film, die van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van animatiefilms over de hele wereld.
De kans is groot dat Michael Jackson ook niet zuiver op de graat was. Maakt dat zijn muziek minder mooi of minder betekenisvol voor de moderne popmuziek?

Het is dat jij met namen en voorbeelden komt van mensen, laat ik er dan ook een toevoegen: Adolf Hitler was een groot dierenvriend, zijn herdershond was zijn alles. Hij was aardig voor zijn secretaresse en zijn vriendin, hield van kinderen. Hij heeft gerust goede dingen gedaan voor het Duitse Volk in de jaren 30 van de vorige eeuw. Toch vreemd dat ik bij het noemen van zijn naam alleen maar aan de oorlog en de genocide moet denken waar hij uiteindelijk verantwoordelijk voor is geweest.

Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik kinderen zou hebben, en mijn kind naar een school zou gaan waar een leraar rondloopt waarvan ook maar het vermoeden gaat dat hij pedofiel is, zou ik mijn kind daar toch niet op willen hebben, ongeacht hoe aardig hij als persoon is, en wat hij als leraar voor hem zou kunnen betekenen.

Maar even terug naar Monty: hij beschuldigd zijn vader van MOORD (en niet alleen mishandeling) en zet zijn moeder neer als een slappe vrouw zonder ruggegraat. Hij stempelt zijn vader af als dierenbeul die zijn paarden mishandelde. Beetje vreemd als Monty de kennis van zijn vader heeft overgenomen. O, het werkt zeker, maar mag je dan ook vergeten hoe iemand aan kennis komt, en klakkeloos accepteren dat iemand de grond in wordt gestampt?

Marvin E. Roberts heeft overigens ook een boek geschreven. Dit is ook online te bekijken. Misschien handig om eens te doen, kun je zelf een oordeel vellen wat daar allemaal instaat. Dat we het tegenwoordig anders doen, dat niet alles van deze tijd is, is waar. Maar mishandeling kan ik ook dat niet noemen....

Wie de waarheid spreekt kan niemand van ons zeggen. Maar ik tendeer ernaar om - als de personen waarvan Monty zegt dat ze samen dingen hebben gedaan hier niets van afweten, als de alibi's niet kloppen, en dan niet bij een maar bij meerdere personen - de getuigen te geloven, ipv Monty zelf. Mensen waarvan Monty beweert dingen mee te hebben beleefd veranderen van uitgave naar uitgave. Heel toevallig zijn dat personen die overleden zijn en niet meer kunnen getuigen.

Dat er een gezonde portie dichterlijke vrijheid bij een autobiografie komt kijken is grappig, vermakelijk, maar hoort daar niet in thuis, dan is het geen autobiografie meer. Dat je geheugen je bij verschillende dingen waar echte data aan te pas komen in de steek laat kan, maar controleer het even, voor zover het kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-07-10 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 14:52

Cassidy schreef:
Ongewild vullen we allemaal dingen in, maken er een eigen verhaal van, luisteren en kijken niet goed en hebben onze mening al klaar terwijl we de helft van een verhaal pas gezien en gehoord hebben.
En zo is het maar net!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:57

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:59

Cassidy schreef:
horseyfries schreef:

Is het echt contra aan dat wat ze constant prediken, of is het contra aan dat wat jij DENKT en DENKT BEGREPEN TE HEBBEN dat ze constant prediken?

precies :j
Het deel van het programma waar de meeste mensen kennis mee maken, is het deel wat de MENS probeert dingen aan te leren.
Over het algemeen is het voor mij op fora en in het echte leven vrij duidelijk dat er weinig mensen zijn die begrijpen waar parelli nou eigenlijk over gaat. Men blijft toch snel hangen bij wat oppervlakkigheden zoals het gebruik van een touwhalster en carrot stick.
Van wat ik gezien heb, gaat hij helemaal niet tegen zijn eigen principes in.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:56

Ik lees op hun eigen site waar hun trainingsmethode en denkwijze voor staat, daar zie ik nergens iets staan over niet goedschiks, dan kwaadschiks, trek het voorbeen met een touw omhoog, enz.
Dus ik DENK niet iets begrepen te hebben, ik lees gewoon hun eigen woorden en wat ze doen heeft NIETS te maken met wat ze prediken. Dus ofwel liegen ze, ofwel moeten ze hun teksten op hun site dringend aanpassen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 23:30

Als je niet verder kijkt dan een website, mis je de helft.

Een van de gezegdes van Pat Parelli is: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Vrij vertaald is dat idd: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks :D

En laat hij dat nu gedaan hebben...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:42

De vraag is dan dus gerechtvaardigd of het echt "kwaadschiks" moest, of beter gezegd: of deze mate van hard nodig was voor het paard. Dat PP het nodig vond tijdens de clinic zal best, maar dat maakt het nog niet tot een feit.
En zonder een duidelijke uitleg (desnoods achteraf) is het in ieder geval een negatieve actie geweest, zowel voor het paard als voor het publiek als voor PP zelf.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:09

Cassidy schreef:
Als je niet verder kijkt dan een website, mis je de helft.

Een van de gezegdes van Pat Parelli is: zo zacht als het kan, zo hard als het moet.

Vrij vertaald is dat idd: niet goedschiks, dan maar kwaadschiks :D

En laat hij dat nu gedaan hebben...

Je vergeet één ding: dat hij ook zegt dat je eerst wel de tijd moet nemen om het "goedschiks" te proberen.....

Waarom praat je zoiets goed?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:34

Waratje schreef:
De vraag is dan dus gerechtvaardigd of het echt "kwaadschiks" moest, of beter gezegd: of deze mate van hard nodig was voor het paard. Dat PP het nodig vond tijdens de clinic zal best, maar dat maakt het nog niet tot een feit.
En zonder een duidelijke uitleg (desnoods achteraf) is het in ieder geval een negatieve actie geweest, zowel voor het paard als voor het publiek als voor PP zelf.

Rubbish, een paard heeft niets aan een uitleg achteraf. Het is de mens die ergens een waarde aan toekent. Maar voor het paard is het het resultaat dat uiteindelijk telt. Het is een groot verschil of je even wat ongemak meemaakt of ergens mee geconfronteerd wordt wat je eigenlijk niet wilt, of dat je de handel ingaat, met alle gevolgen van dien, of een enkeltje eeuwiggroene jachtvelden krijgt. En laten we eerlijk wezen: geen enkele recreatieruiter die het allemaal met een andere methode en misschien te soft (clickermethode oid?) gaat proberen, gaat een paard/hengst van 200.000 aanschaffen. En een springruiter die 200.000 voor een springpaard en potentiele dekhengst neertelt, wil een probleem als dat wat Catwalk had, wel opgelost zien....hoe dan ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 24-07-10 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 00:37

horseyfries schreef:
Je vergeet één ding: dat hij ook zegt dat je eerst wel de tijd moet nemen om het "goedschiks" te proberen.....

Waarom praat je zoiets goed?

"Take the time it takes, so it takes less time" betekend niet per definitie dat je het goedschiks probeert. Het betekend dat je de tijd moet nemen om een probleem op te lossen en geen afkortingen gaat gebruiken, zodat je uiteindelijk meer tijd kwijt bent omdat je iedere keer weer voor hetzelfde probleem komt te staan. Doe het een keer en doe het goed, en niet twintig keer half. Niet meer en niet minder. Over zachtaardig en goedschiks zegt dit gezegde van Parelli he-le-maal niets.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 00:48

Nothing is written in stone...

Hmm nee inderdaad. Maar ergens is de grens.
Die grens heeft alles te maken met afwegingen maken.

Je kan niet altijd weten of iets meer kwaad doet dan goed maar waar dat risico is,
ben je gevaarlijk in de buurt van die grens.

Het 'greater good' moet redelijk zeker zijn. En zelfs dan, moet je altijd respectvol handelen.

Sometimes going slow is the quickest way. :D