ElsB schreef:Uiteraard heb ik in zo'n korte tijd nog niet het hele boek gelezen, maar n.a.v. een vlugge scan toch een eerste reactie. Als ik het goed begrijp beschuldigen de familie van Monty Roberts en vrienden van zijn vader Monty ervan dat hij gelogen heeft over de mishandeling door zijn vader en dat hij zijn methode van diezelfde vader gejat heeft.
Wie schrijft de waarheid? Dat is voor ons natuurlijk niet met zekerheid te zeggen.
Uit mijn nabije omgeving weet ik dat een vader tegen iedereen heel aardig kan zijn, met uitsluiting van één zoon. Die wordt mishandeld. Niemand ziet het en als hij er jaren later als volwassene over spreekt gelooft niemand het. Of weet de familie toch wel beter, maar schamen zij zich te erg om toe te geven dat ze erbij waren en net deden of ze niets zagen?
Belangrijker in dit verband is de vraag of het feit, dat Monty misschien een "nare leugenaar" is en dat hij zijn methode misschien gejat heeft, wat uitmaakt voor de waarde van die methode voor de omgang met paarden. Als je het objectief bekijkt is dat volgens mij niet het geval.
Walt Disney schijnt een hele dubieuze man te zijn geweest - sommigen noemde hem zelfs "een duivel". Toch is Bambie nog steeds een leuke, ontroerende film, die van groot belang is geweest voor de ontwikkeling van animatiefilms over de hele wereld.
De kans is groot dat Michael Jackson ook niet zuiver op de graat was. Maakt dat zijn muziek minder mooi of minder betekenisvol voor de moderne popmuziek?
Het is dat jij met namen en voorbeelden komt van mensen, laat ik er dan ook een toevoegen: Adolf Hitler was een groot dierenvriend, zijn herdershond was zijn alles. Hij was aardig voor zijn secretaresse en zijn vriendin, hield van kinderen. Hij heeft gerust goede dingen gedaan voor het Duitse Volk in de jaren 30 van de vorige eeuw. Toch vreemd dat ik bij het noemen van zijn naam alleen maar aan de oorlog en de genocide moet denken waar hij uiteindelijk verantwoordelijk voor is geweest.
Ik heb zelf geen kinderen, maar als ik kinderen zou hebben, en mijn kind naar een school zou gaan waar een leraar rondloopt waarvan ook maar het vermoeden gaat dat hij pedofiel is, zou ik mijn kind daar toch niet op willen hebben, ongeacht hoe aardig hij als persoon is, en wat hij als leraar voor hem zou kunnen betekenen.
Maar even terug naar Monty: hij beschuldigd zijn vader van MOORD (en niet alleen mishandeling) en zet zijn moeder neer als een slappe vrouw zonder ruggegraat. Hij stempelt zijn vader af als dierenbeul die zijn paarden mishandelde. Beetje vreemd als Monty de kennis van zijn vader heeft overgenomen. O, het werkt zeker, maar mag je dan ook vergeten hoe iemand aan kennis komt, en klakkeloos accepteren dat iemand de grond in wordt gestampt?
Marvin E. Roberts heeft overigens ook een boek geschreven. Dit is ook online te bekijken. Misschien handig om eens te doen, kun je zelf een oordeel vellen wat daar allemaal instaat. Dat we het tegenwoordig anders doen, dat niet alles van deze tijd is, is waar. Maar mishandeling kan ik ook dat niet noemen....
Wie de waarheid spreekt kan niemand van ons zeggen. Maar ik tendeer ernaar om - als de personen waarvan Monty zegt dat ze samen dingen hebben gedaan hier niets van afweten, als de alibi's niet kloppen, en dan niet bij een maar bij meerdere personen - de getuigen te geloven, ipv Monty zelf. Mensen waarvan Monty beweert dingen mee te hebben beleefd veranderen van uitgave naar uitgave. Heel toevallig zijn dat personen die overleden zijn en niet meer kunnen getuigen.
Dat er een gezonde portie dichterlijke vrijheid bij een autobiografie komt kijken is grappig, vermakelijk, maar hoort daar niet in thuis, dan is het geen autobiografie meer. Dat je geheugen je bij verschillende dingen waar echte data aan te pas komen in de steek laat kan, maar controleer het even, voor zover het kan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 23-07-10 14:59, in het totaal 2 keer bewerkt