Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:39

Siesz52 schreef:
Abeltje77 schreef:
gaat hij aan de slag met catwalk?

Dat weten we nog niet. Chris heeft Whitaker uitgenodigd om hem te laten werken aan en met dat hoofd(stel)probleem van Catwalk - waar de grote Pat Parelli zo'n puinhoop van maakte. Chris wil er zelfs al zijn afspraken voor afzeggen en op eigen kosten naar Hickstead komen, een internationale springwedstrijd die van 24 tot 27 juni in Engeland wordt gehouden en waar Whitaker ongetwijfeld (?) aan meedoet.

Da's nogal lef hebben, dacht ik.

Hoeft niet meer, is al opgelost:
http://www.youtube.com/watch?v=8j25pS6i ... eature=sub

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 17:50

VogeltjeM schreef:
Een filmpje verspreiden via youtube vind ik overkomen als, inderdaad, een flinke uitdaging, zo niet bijna een aanval. Ik vind niet dat hij Parelli hiermee in zijn waarde laat.

(...)

Zelf zou ik, mocht ik op zoek zijn naar een methode, voor iemand kiezen die positief opvalt met zijn goede resultaten, niet iemand die verwijst naar de fouten van iemand anders en hier op deze manier op ingaat.

Dat filmpje van hoe Pat Parelli met Catwalk in de fout ging, is op YouTube gezet door tientallen mensen die daar in het publiek zaten, erbij waren. Het is niet Chris Irwin die dat filmpje heeft verspreid! (Overigens zijn al die filmpjes inmiddels al door vele tienduizenden mensen bekeken.) Het is dus ook niet Chris Irwin die verwijst naar de fouten van Parelli, maar dat hebben de vele tientallen mensen gedaan die er toen bij waren en m.b.v. hun mobieltjes opnames hebben gemaakt en die op YouTube hebben gezet.

Je kunt het Chris niet kwalijk nemen dat hij de goede naam van de term "Natural Horsemanship" overeind wil houden want hij wordt zelf vaak een natural horsemanship-trainer genoemd. (Hij komt trouwens in september naar Nederland, stal Mansour in Arnhem, op de NH-dag!)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 17:53

Siesz52 schreef:
VogeltjeM schreef:
Een filmpje verspreiden via youtube vind ik overkomen als, inderdaad, een flinke uitdaging, zo niet bijna een aanval. Ik vind niet dat hij Parelli hiermee in zijn waarde laat.

(...)

Zelf zou ik, mocht ik op zoek zijn naar een methode, voor iemand kiezen die positief opvalt met zijn goede resultaten, niet iemand die verwijst naar de fouten van iemand anders en hier op deze manier op ingaat.

Dat filmpje van hoe Pat Parelli met Catwalk in de fout ging, is op YouTube gezet door tientallen mensen die daar in het publiek zaten, erbij waren. Het is niet Chris Irwin die dat filmpje heeft verspreid! (Overigens zijn al die filmpjes inmiddels al door vele tienduizenden mensen bekeken.) Het is dus ook niet Chris Irwin die verwijst naar de fouten van Parelli, maar dat hebben de vele tientallen mensen gedaan die er toen bij waren en m.b.v. hun mobieltjes opnames hebben gemaakt en die op YouTube hebben gezet.

Je kunt het Chris niet kwalijk nemen dat hij de goede naam van de term "Natural Horsemanship" overeind wil houden want hij wordt zelf vaak een natural horsemanship-trainer genoemd. (Hij komt trouwens in september naar Nederland, stal Mansour in Arnhem, op de NH-dag!)

Excuses voor de blijkbaar ontstane onduidelijkheid, ik had het hier niet over het filmpje van Parelli, maar over het filmpje van Chris Irwin, waarin hij de eigenaar van Catwalk uitdaagt.

Ik neem hem verder niets kwalijk, het is alleen niet mijn stijl van handelen.

Lauratje_88

Re: Doorgestuurd bericht van Chris Irwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:12

Ik gebruik geen van beide methodes maar heb wel al veel gehoord. Ik vind beide in de fout gaan parelli met wat hij toont en Chris met de arrogante houding van kijk eens ik kan dat wel.
Het lijken wel kinderen: Kijk eens mama hoe stout dat kindje is en hoe braaf ik ben, krijg ik nu een snoepje?
Als Chris echt zo goed is als hij beweert heeft hij zo een zwart makerij niet nodig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:17

http://www.youtube.com/watch?v=E3h-T3KQNxU

Ik vind het beeldmateriaal op youtube van te slechte kwaliteit om echt een zinnig oordeel te vellen, dus ik laat me er verder niet over uit.

Het filmpje van Chris Irwin vind ik daarentegen echt de plank mis slaan. Ik denk ook niet dat zo'n publieke demo is wat dat paard nodig heeft.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:18

bah wat een reltopic! waarom plaatst TS idit in opdracht van?
Kan deze meneer zelf geen topic maken, nu is het mi een topic van derden....

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:32

Alicia2u schreef:

. Ik denk ook niet dat zo'n publieke demo is wat dat paard nodig heeft.

Ik denk dat een paard nooit een publieke demo nodig heeft. Noch dat het wenselijk is.
Dat is eigenlijk ook het probleem wat ik persoonlijk met demo's heb waarbij een paard met problemen naar voren wordt gebracht.

Zet jezelf eens in de hoeven van het paard... daar kom je dan als prooidier een arena binnen, temidden van tig vleeseters. In het midden staat een pipo die je van je problemen moet afhelpen. Huh? Problemen ten over.

Ik denk dat een dergelijk paard in een demo veelal wordt overdonderd en dat je daarmee echt een probleem oplost... nou nee.
Ik heb een aantal demo's mogen aanschouwen van verschillende trainers, maar steeds zie je weer die ontheemde blik bij paarden; het overdonderd worden door een veelheid aan indrukken etc.
Daar komt de druk bij die op de persoon rust die moet laten zien wat hij kan.
Binnen een bepaalde tijd.

Het concept van Relation first/take the time that it takes and it takes less time/ its not about....
kan hierdoor niet opgevolgd worden.
En dat doet afbreuk aan de oorspronkelijke bedoelingen

Respekt heb ik voor de trainer die niet omwille van een demo met een paard met problemen wil/hoeft te laten zien wat hij kan. Voor degene die dergelijke mensen helpt in een rustig omgeving met zeeen van tijd (dus niet 1 uur, niet 1 dag, niet eens 1 week)

Ik denk dat demo's met paarden met problemen deze toestanden in de hand werken. We zagen het al bij meer mensen, zoals MR. We zagen het ook bij Linda (al was dat geen demo bij een event, maar een demo voor haar klas en dvd) en we zien het bij zoveel meer trainers,

Ik heb veel geleerd van Parelli, maar sta niet achter alles wat ze doen. Ik wordt noch blij over het filmpje genomen in publiek, noch bij het andere you tube filmpje met Catwalk

Wat Chris Irwin betreft... voor mij duidelijk gebruik maken van de geboden kans om zichzelf omhoog te weken. Niet erg nobel, vrees ik. Noch reclame voor zichzelf.
N.a.v. dit filmpje zou ik niet geinteresseerd zijn in training van hem.
Maar CI ligt toch al niet erg in mijn straatje...

Overigens.... demo's met eigen paard om te laten zien wat mogelijk is, vind ik heel wat anders en zijn vaak een lust voor het oog.
Maar die paarden weten wat hun te wachten staat en vertrouwen, als het goed is, volledig op het baasje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:37

MLoeser schreef:
Was dat in 2007? Bij die clinic ben ik toen geweest, en toen liet hij de ruiter eigenlijk gewoon zagen en sporen prikken als het paard opzij sprong...?

Zou best eens 2007 geweest kunnen zijn ja.
Ik herinner me een paard met een zwaar bit in de mond, kinketting eraan, opengesperde mond, volledig in verwarring en bezweet en zeer angstig voor Irwin die het paard behoorlijk onder druk zet. En een Irwin die het paard slaat en met de zweep mept en met z'n vuisten stompt.
Het leek werkelijk nergens naar. Hij kan dan in z'n boeken en filmpjes wel van alles prediken, maar de praktijk zag er toen heel anders uit.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 18:55

JoviBan schreef:
MLoeser schreef:
Was dat in 2007? Bij die clinic ben ik toen geweest, en toen liet hij de ruiter eigenlijk gewoon zagen en sporen prikken als het paard opzij sprong...?

Zou best eens 2007 geweest kunnen zijn ja.
Ik herinner me een paard met een zwaar bit in de mond, kinketting eraan, opengesperde mond, volledig in verwarring en bezweet en zeer angstig voor Irwin die het paard behoorlijk onder druk zet. En een Irwin die het paard slaat en met de zweep mept en met z'n vuisten stompt.
Het leek werkelijk nergens naar. Hij kan dan in z'n boeken en filmpjes wel van alles prediken, maar de praktijk zag er toen heel anders uit.

Die demo van Chris Irwin heb ik ook gezien en als zeer onprettig ervaren, evenals een demo ook op de NH dag in Arnhem (geloof een ander jaar) waarbij 2 ruiters een clinic deden. Een van deze deelnemers reed met een flink bit, keiharde hand en flinke sporen en leek maar weinig op te pikken van wat er werd uitgelegd. Gevolg een zeer oncomfortabel paard en Chris stopte dit helaas niet.
Ja ik heb zijn DVD's en ja er zit heel veel nuttige informatie in en heb hem meermaals gesproken. Een zeer vriendelijke man (met een onzettende slaapverwekkende monotone stem helaas), maar ook weer niet iemand die ik 100% zou willen volgen.

Bij Parelli haal ik ook uit de paketten wat ik zelf nuttig en prettig vind. Dit stukje op youtube vind ik zelf ook niet prettig om te zien, maar het is wederom een klein fragment uit een sessie van 2 uur en zonder enige achtergrond informatie. Vorige parelli filmpje waar zo'n ophef over was is namelijk ook compleet uit de context gehaald. Nee ik vond het destijds al niet de manier waarop ik het zou doen, maar met de uitleg en beelden die eraan vooraf gingen (en zonder knipwerk) is het al weer heel anders dan compleet bewerkt met doel om het zo negatief mogelijk te maken.

Laten we dus vooral gewoon niemand heilig verklaren en allemaal zelf ons gezonde verstand blijven gebruiken in de omgang met paarden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 19:07

Kan me niet schelen wie er beter is maar een ander zwart maken ter meerdere eer en glorie van jezelf ... :n

Dat zegt wat over iemands karakter en zo'n type wil ik niet bij m'n paard hebben, hoe goed ie misschien ook is. En Withaker denkt er blijkbaar hetzelfde over.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:27

liljebo schreef:
Alicia2u schreef:

. Ik denk ook niet dat zo'n publieke demo is wat dat paard nodig heeft.

Ik denk dat een paard nooit een publieke demo nodig heeft. Noch dat het wenselijk is.
Dat is eigenlijk ook het probleem wat ik persoonlijk met demo's heb waarbij een paard met problemen naar voren wordt gebracht.

Zet jezelf eens in de hoeven van het paard... daar kom je dan als prooidier een arena binnen, temidden van tig vleeseters. In het midden staat een pipo die je van je problemen moet afhelpen. Huh? Problemen ten over.

Ik denk dat een dergelijk paard in een demo veelal wordt overdonderd en dat je daarmee echt een probleem oplost... nou nee.
Ik heb een aantal demo's mogen aanschouwen van verschillende trainers, maar steeds zie je weer die ontheemde blik bij paarden; het overdonderd worden door een veelheid aan indrukken etc.
Daar komt de druk bij die op de persoon rust die moet laten zien wat hij kan.

Ben ik helemaal met je eens! Zo een paard heeft al problemen genoeg in een vertrouwde omgeving laat staan dat je hem de stress van een hal vol mensen aan doet.

Ik weet dat Mark Rashid geen clinics (meer) geeft met echte probleempaarden en dingen als trailerladen. Bij zijn clinics behandeld hij kleine probleempjes.

Ik vind het een goedkope manier van CI om extra publiciteit te krijgen over de rug van Pat Parelli.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:22

Een openbare officiele reactie van Parelli (via hun youtube kanaal)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 21:48

Die brief klinkt me persoonlijk wel nogal: "het lag niet aan mij, maar aan het paard". Maar in de privesessies is hij wel op ontspanning verder gegaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 00:24

Ik heb net nog eens een dvd'tje gepakt uit level 1, nieuwe pakket, tenminste 'nieuw' in zoverre, die met die rode voorkant. Dvd 3 hoofdstuk 1 dat stuk met dat paard met één oog :r :r :r Linda gaat op een gegeven moment ook de achterhand wegdrijven aan de kant waar het paard blind is, daar ziet het paard dus ook gewoon TOTAAL níet dat zij er aan komt en dat ze wat vraagt. Met alle beste wil van de wereld zal dat paard dat ook nooit aan zien komen. Totaal 0,0 begrip voor het paard.

En ook de stukken die erna komen trouwens. Als je het geluid uitzet en je als mens dus ook niet hoort wat er gezegd wordt vraag je je echt af wat in vredesnaam nou de opdracht voor het paard is. Je ziet het paard panieken omdat ie niet begrijpt wat er gevraagd wordt en als mens snap je het ook niet omdat je de gesproken tekst niet gehoord hebt.

Het valt me nu ook op dat bij het opnieuw zien van deze dvd's (ik heb het zelf geleerd met het oude pakket waar maar één videoband bij zat) van dit pakket Pat Parelli himself ook veel te lang doorgaat met druk geven (dvd 2). Het paard doet zeker al een seconde lang wat er gevraagd wordt en hij gaat nog door met touwslingeren. Nou heb ik dat clip-slingeren altijd al walgelijk gevonden. Je slaat zowat een tand door de lip op die manier.

Een paarden-leek die dit zag werd er misselijk van en terecht....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:11

MLoeser schreef:
Die brief klinkt me persoonlijk wel nogal: "het lag niet aan mij, maar aan het paard". Maar in de privesessies is hij wel op ontspanning verder gegaan.

Ik ben het niet eens dat hij het paard de schuld geeft. Hij geeft eerlijk toe dat hij het paard verkeerd heeft ingeschat, en verrast was door zijn reacties.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:23

Arabesk schreef:
Ik heb net nog eens een dvd'tje gepakt uit level 1, nieuwe pakket, tenminste 'nieuw' in zoverre, die met die rode voorkant. Dvd 3 hoofdstuk 1 dat stuk met dat paard met één oog :r :r :r Linda gaat op een gegeven moment ook de achterhand wegdrijven aan de kant waar het paard blind is, daar ziet het paard dus ook gewoon TOTAAL níet dat zij er aan komt en dat ze wat vraagt. Met alle beste wil van de wereld zal dat paard dat ook nooit aan zien komen. Totaal 0,0 begrip voor het paard.

En ook de stukken die erna komen trouwens. Als je het geluid uitzet en je als mens dus ook niet hoort wat er gezegd wordt vraag je je echt af wat in vredesnaam nou de opdracht voor het paard is. Je ziet het paard panieken omdat ie niet begrijpt wat er gevraagd wordt en als mens snap je het ook niet omdat je de gesproken tekst niet gehoord hebt.

Het valt me nu ook op dat bij het opnieuw zien van deze dvd's (ik heb het zelf geleerd met het oude pakket waar maar één videoband bij zat) van dit pakket Pat Parelli himself ook veel te lang doorgaat met druk geven (dvd 2). Het paard doet zeker al een seconde lang wat er gevraagd wordt en hij gaat nog door met touwslingeren. Nou heb ik dat clip-slingeren altijd al walgelijk gevonden. Je slaat zowat een tand door de lip op die manier.

Een paarden-leek die dit zag werd er misselijk van en terecht....

Met wat jij noemt de "nieuwe versie" heb je ook een inmiddels wat oudere versie te pakken. Ik ga er van uit dat je de succes series en de pathways ook al hebt bekeken?
Het programma van Parelli is voortdurend in ontwikkeling, en dat is maar goed ook. Jij hebt een opleiding genoten toch? En bij die opleiding toch de meest recente leerboeken en leerstof voorgeschoteld gekregen. Ook dat is in voortdurende ontwikkeling. Het zou wat worden als we waren bleven hangen bij de leerstof en de kennis van 50 jaar geleden, om maar een getal te noemen.

Iemand die niet weet waar een trainer mee bezig is, kan idd ergens van gaan walgen. Zoals bij Parelli. Zoals het filmpje van Clinton Anderson met het sacking out van een tweejarige.
Daarentegen kan iemand, die niet weet waar de trainer mee bezig is, een methode zonder kritisch te kijken aanvaarden en zelfs de hemel in prijzen. Zoals bijv. de JU van Monty Roberts.

Parelli geeft zelf toe dat hij het publiek had moeten helpen bij de demonstratie met Catwalk door uitleg te geven waar hij op dat moment mee bezig was. Dat had veel ellende gescheeld. Heeft hij niet gedaan. Daar zal hij zelf ook van hebben geleerd...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 12:52

Ik heb de nieuwe levels, pathways en successeries en ben tijdje lid geweest van de savvyclub. Heb ook veel geleerd, maar ben het daarom echt niet met alles eens.
Je kunt uitleggen zoveel je wilt, maar het blijft een feit dat ook de parellies zich niet altijd houden aan datgene wat ze zelf prediken.

Ik denk ook dat zoiets gemakkelijk gebeurt omdat ze een paard met een probleem onder handen willen nemen tijdens een demo en dat legt een druk op het paard en degene die de demo geeft... hoe dan ook. Want je moet iets laten zien, he.

Een demo met een vreemd paard is in mijn ogen dan ook, zoals ik eerder zei, nooit in het belang van het paard. Integendeel,
Ik ben er dan ook geen voorstander van

Was met catwalk de situatie anders aangepakt, als lange termijn training, te beginnen met het veranderen van het perspectief wat het paard van de mens had, dan was dit circus niet nodig geweest.

Filmpje van linda, met clip tegen de kaak slaan etc etc... vind ik ook nergens over gaan.
Ik heb inmiddels ook via savvy heel wat dvd's bekeken van de parellies en soms vond ik Pat super met een paard werken, soms vond ik het drie keer niets, ondanks uitleg.
Linda ben ik over het algemeen geen fan van. Goede onderwijskwaliteit, maar geen goede feeling met de paarden.
Wil te vaak een statement maken. Vaak ten koste van het paard.

En trouwens... wat uitleg betreft... als je een training bekijkt zonder geluid, en je kan er geen pap van maken wat de trainer wil terwijl je wel bekend bent met de methode,.,.. hoe moet het paard dat dan begrijpen?
Want nee... als je kritisch kijkt, zie je dat het paard er ook geen jota van begrijpt, herkenbaar aan ieder signaal wat het geeft.

Van Clinton Anderson ben ik helemaal geen fan. Ik zou hem niet aan mijn paard willen hebben. Vind hem niet prettig werken.

Monty overigens ook niet.
Hij mist ook ieder signaal afgegeven door het paard.

Ik denk dat ego in dit soort situaties een te grote rol speelt.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 14:38

Ik blijf evengoed vertrouwen in de Parelli methode. Ik heb natuurlijk ook onderdelen ontdekt die ik zelf niet zou toepassen omdat ze me niet aanspreken, maar dat heb ik echt met elke werkwijze wel. Ik werd heel moe van het anti-parelli filmpje van Chris, en vooral zijn gezucht irriteerde me mateloos. Ik begrijp best dat als je het niet eens bent met iemand zijn werkwijze, dat je er op reageert, maar dit was echt heel irritant hoor.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 00:16

Chris Irwin moet helemaal zijn mond houden, het is dat ik geen camera bij me had destijds, maar ik heb hem een kwartier lang aan het werk gezien waarbij hij het bit door de mond van een paard getrokken had. Dat was op de NHdag in Arnhem. Ook 'masseert' hij paarden met het bit (lees zagen) en masseert ook met sporen (lees prikken), echt te walgelijk om te zien. :r

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 11:30

Arabesk schreef:
Chris Irwin moet helemaal zijn mond houden, het is dat ik geen camera bij me had destijds, maar ik heb hem een kwartier lang aan het werk gezien waarbij hij het bit door de mond van een paard getrokken had. Dat was op de NHdag in Arnhem. Ook 'masseert' hij paarden met het bit (lees zagen) en masseert ook met sporen (lees prikken), echt te walgelijk om te zien. :r

Inderdaad erg jammer dat je je camera niet bij je had. Dan had namelijk iedereen nu kunnen zien dat jij op de NH-dag niet goed gekeken had. Chris laat echt geen paarden met een bit doorzagen, maar inderdaad wel degelijk 'masseren' ja. Misschien dat hij je dat in september nog eens wil uitleggen en voordoen, op de NH-dag op stal Mansour. Neem zeker je camera mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:08

Siesz52 schreef:
Chris laat echt geen paarden met een bit doorzagen, maar inderdaad wel degelijk 'masseren' ja.

Tis maar net welk naampje je het geeft.
Of je het nu zagen noemt, of kneden, of sponsen, of masseren, het is en blijft het paard treiteren, dwingen en pijn doen in de mond.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:38

Het is maar net met welke instelling en vooroordelen je naar een bit kijkt. Als je er per definitie van uitgaat dat je een paard met een bit pijn doet, sta je niet open voor een andere insteek van het bitgebruik.

Al vind ik niet alles even fijn om te zien, het is het bit niet dat pijn doet, het zijn de handen die het hanteren die voor pijn zorgen. En dan heb ik veel benamingen langs zien komen voor technieken van bitgebruik, "tandvlees masseren" is nieuw voor me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:05

Cassidy schreef:
Het is maar net met welke instelling en vooroordelen je naar een bit kijkt.

Heeft niets met vooroordelen te maken, danwel met kennis en inzicht.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 13:18

Kennis en inzicht? Generaliseren is het meest verkeerde wat je kunt doen. Bitloos kan ook pijn doen, en de hoogste graad van finesse bereik je met een bit.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-10 13:39

JoviBan schreef:
Siesz52 schreef:
Chris laat echt geen paarden met een bit doorzagen, maar inderdaad wel degelijk 'masseren' ja.

Tis maar net welk naampje je het geeft.
Of je het nu zagen noemt, of kneden, of sponsen, of masseren, het is en blijft het paard treiteren, dwingen en pijn doen in de mond.

Ik ben niet Chris Irwin-gecertificeerd en kan zelf nauwelijks paardrijden, maar ik heb wel drie driedaagse Train-de-Trainer clinics van hem gevolgd in 2008. Tezamen met mijn (inmiddels ex-)vriendin, die een zeer deskundig dressuuramazone en instructrice is en was. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat Chris met het masseren van een paard absoluut niet bedoelt dat je aan de teugels gaat trekken, dat je hem gaat ‘doorzagen.’ Verre van dat. Chris is enorm fel gekant tegen het trekken aan de teugels. Ter illustratie geef ik een passage uit zijn boek Dansen met je Donkere Paard dat gaat over hoe je een mooie buiging van je paard krijgt:

“Dit vormt een gigantisch probleem zowel in de dressuurwereld als bij het western rijden, want nog steeds adviseren veel instructeurs om het paard maar flink aan zijn hoofd te trekken om stelling te krijgen, in plaats van het hele paard te laten buigen. Geen enkel paard vindt het leuk als je aan zijn hoofd trekt, terwijl omgekeerd elk paard beter beweegt als hij in balans blijft doordat je hem met je been buigt. Ik stoor me niet zozeer aan de rijders - want die weten niet beter - maar aan het feit dat verreweg de meeste Noord-Amerikaanse dressuurinstructeurs en coaches de mond vol hebben over buiging vanuit je binnenbeen, maar tegen hun leerlingen blijven zeggen dat ze, voordat ze een wending inzetten, met de binnenteugel toch nog even de neus van het paard moeten 'aanstippen' of 'initiëren.' Of je het aanstippen, initiëren, begeleiden of wat dan ook noemt, met je binnenteugel aan een paard trekken is en blijft volstrekt idioot omdat het indruist tegen zijn intuïtie.”

Ik hoop dat iedereen begrijpt dat Chris Irwin met het masseren van een paard bepaald niet voor ogen heeft “het paard treiteren, dwingen en pijn doen in de mond.”