Twee NH-gerelateerde vraagjes.. (bitloos & Youtube)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Twee NH-gerelateerde vraagjes.. (bitloos & Youtube)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 20:27

Hoi Kim,

misschien heb je iets aan dit filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y

Mijn grondwerk/loswerksessies gaan voor een groot gedeelte volgens de visie van Klaus.

Heb helaas geen fimpje voor je van mijzelf met een shire.
Vorig jaar tijdens een clinic wel met een Belgisch trekpaard gewerkt, ook een dominante, en ik persoonlijk ga er niet anders mee om als met een ieder ander paard. Natuurlijk is het absolute maatwerk.
maar het enige waar ik wel rekening mee hou is dat mijn circel iets groter wordt, zodat er geen extra belasting ontstaat op een normale circkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 21:30

Bedankt weer voor de reacties. :j

Parelli is ook een beetje mijn manier.. ik kijk veel filmpjes van hem en lees er veel over.
Het is alleen zoooveel, dat ik eigenlijk nog maar bij het begin ben.
Les zou leuk zijn.. :D Maar heb op dit moment geen ruimte in mijn portemonnee daarvoor.

Ik ga binnenkort mijn geleende neusriem proberen, en dan zal ik een update plaatsen. :j

[***]: Wat een práchtig filmpje!!
Ik ga straks even verder kijken naar filmpjes van hem, kijken of ik zelf ook kan zien wat ik fout doe.

joyceromeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 13:34

Ik heb precies hetzelfde probleem met alle bitloze optomingen. Touwhalster werkt nog het beste. Ik geef de hulp erg vanaf de zijkant (handen wijd), zodat links of recht heel duidelijk door komt. Maar Room is erg dominant (Haf x Fries) en reageert er weinig op. Kreeg van de persoon die mij (Parelli)les geeft het advies mijn stick erbij te gebruiken in de eerste periode. Als hij niet reageert even 'bijtikken' met de stick. Room had daarna heel snel door dat hij maar beter meteen naar t touwhalster kon luisteren. Dit principe kan je natuurlijk bij alle optomingen gebruiken. Dan hoef je niet zwaarder te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-10 14:19

Nog even over jouw eerste probleempje..
Heb je al geoefend met wijken voor druk op verschillende punten, kopstuk, kaken, schouders, borst, benen, staart, achterhand, middenhand, hals etc.
Als je haar eerst bewust maakt van het wijken voor alle geboden druk, dan kun je datzelfde ook ontspannen gaan toepassen onder het zadel. Desnoods dat jouw vriendin (Rowan geloof ik?) je helpt dat jij het kan zien op het moment dat zij het onder het zadel vraagt.
Ieder paard kan reageren op hele minimale hulpen. En bij de ene paard heb je iets meer overtuigingskracht nodig om te laten doorzien dat ook jouw paard het kan haha. Maar het resultaat mag er wezen.
Jammer dat ik zover weg woon, had je anders best even wegwijs gemaakt.
Als je kijkt naar mijn paard, die rijd ik op zo minimalistisch mogelijk druk. (zie : [RT-HAW] Training [***] (franse dressuur/klaus)) kwestie van trainen en vragen ipv opleggen.
Goed om te horen dat jouw timing trouwens wel goed is! Dat is ook enorm belangrijk :)

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-10 14:40

Misschien moet je haar het neckreining toch nog wat beter leren. Tijdens buitenrijden rijd je over paden neem ik aan en hoef je alleen afslagen te sturen? In de bak is dat natuurlijk een heel ander verhaal ;)
Neckreining kan je haar ook vanaf de grond aanleren. Halstertouw om haar hals doen en dan druk geven op dat touwtje. Als ze naar jou toe draait met haar hals gelijk loslaten en belonen. Uiteindelijk kan je druk blijven geven totdat ze een stap in jouw richting doet.

Ik hoop dat je er wat aan hebt! Naar mijn ervaring is het touwhalster het fijnst om bitloos mee te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 01:04

Joyceromeo: Ja, dat zou ook een oplossing zijn; sturen met je handen wijd.
Maar Kim is zo breed, dat ik dus echt met mijn armen in de vliegstand zou moeten.

[***]: Ik denk dat dat wel erg moeilijk gaat worden.
We nemen wel kleine stapjes, dus uiteindelijk moet het wel goed komen. :j

Ninajojo: Dat is een goed idee!
Eerst vanaf de grond met een touw om haar hals.
Ik denk dat dat wel moet gaan lukken. :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:30

Zou dit misschien iets voor je zijn? Geen hefboom en je hoeft dan ook geen compleet nieuw hoofdstel aan te schaffen: [EA-CO] Sidepull Neusband - maak je eigen hoofdstel bitloos

Ik denk dat Kim het best voelt, maar er gewoon nog niet op reageert. Probeer eerst lichte druk te geven, en meteen los te laten als ze reageert. Reageert ze niet, dan zoveel druk geven dat ze zeker wél reageert. Ze moet gaan leren dat ook subtiele signalen 'tellen' en niet alleen de grote hulpen. Dat kost wat tijd, want nu ziet ze die kleine aanwijzingen waarschijnlijk alleen maar als 'ruis' in de communicatie, omdat ze niet gewend is dat je met dat soort kleine bewegingen ook iets van haar vraagt. :)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 17:47

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 18:17

Die gevlochten neusbanden lijken mij wel wat!!
Werken die een klein beetje scherp in?
Dat heeft Kim namelijk wel nodig. :j
De druk die ik met een gewone neusriem (zonder bit) kan geven is te zacht.

Ik zal de linkjes even bekijken.
Bedankt!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 02:06

Korte tip 'erbij': zoek voor je sturen eens op neckreining. :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 02:17

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:34

Ik rij mijn tinker met een sidepull (missch ben je mijn tinker ook tegengekomen op youtube)
Juist heel erg licht in de handen, niet hangerig. Gewoon perfect! Goed te sturen en te houden.

Je moet je paard uiteraard wel de kans geven om te leren en vooral voorwaarts te blijven rijden. Actie = reactie
Ik heb geen ervaring met trekpaarden, maar anders zou je een academisch kaptoom kunnen proberen of bijv bosal (weet niet of dit in maatje trekpaard is :P ). Volgens mij voelt je paard het overigens wel hoor, maar is je paard gewoon beetje flegmatiek :+
Dat kun je zeker wel trainen, ze voelen toch ook een vliegje op hun huid?
Lijkt mij ontzettend leuk om topic van je tegen te komen met bitloos gereden trekpaard.
Ik zou niet meer anders willen iig, je krijgt er zoveel voor terug!!!

In Duitsland kwam ik deze lente overigens een meisje tegen die haar trekpaard reed zonder zadel en zonder bit, gewoon op halster.
Zag er erg leuk uit, en paard reageerde goed!
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 17-07-10 11:41, in het totaal 2 keer bewerkt

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:40

Als je een wat scherpere inwerking wilt (en voor het touwhalster kiest ;) ) zou ik voor het freestyle rijhalster van Emiel Voest gaan. Dit is een wat dunner touw en werkt dus scherper in dan de meeste touwhalsters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 13:15

TurdusMerula: Ik heb een tijd geleden al gemerkt dat dat bij Kim werkt.
Tenminste, met een gewoon hoofdstel met bit.. vooral op buitenrit, dan reageert ze daar beter op dan de normale manier van sturen.
Ik heb al helemaal zin om daarmee te gaan oefenen.

Ellepel: Zooo, die heeft lef! :oo
Rechtuit rijden met Kim en halthouden is geen probleem.
Ons probleem ligt echt bij het sturen.
Die laatste is erg droog. :D

Vlinder32: Nee, ik was je nog niet tegen gekomen op Youtube.
Het probleem is niet dat ik geen ervaring heb met bitloos rijden.
Ik heb altijd bitloos en zadelloos gereden met mijn Haflinger.
Gewoon met een stalhalster en soms ook met helemaal niks.
Afbeelding Afbeelding
Ook buiten, en dat gevoel dat je krijgt, van vrijheid.. dat is zo mooi.
Toen was ik nog niet dik. :o
Ik heb voor het eerst in mijn tijd met Kim ook niet het idee dat het aan mij ligt.
Dat het bijvoorbeeld beter zou gaan als jij op haar zou zitten, met een bitloos hoofdstel.
Maar ik ga zeker dingen proberen, zoals neckreining en misschien mijn touwhalster anders bevestigen.

Ninajojo: Mijn touwhalster is al erg dun, en ik denk dat ik de fout heb gemaakt, om gelijk de eerste keer dat ze hem om had, uit te proberen of ik er ook mee kon rijden.
Ik merk dat ik met dit halster veel meer controle heb en veel meer 'release' kan geven.