Het paard zoekt mij

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 18:28

:wave:

Ook ik ben het boek aan het lezen. Opzich vind ik het een fijn boek met practische tips waar ik op kan letten. Maar de belangrijkste boodschap vind ik toch dat je je eigen weg moet zoeken qua gevoel en samenzijn met paarden. Het scheelt voor mij dat ik Klaus live aan het werk heb gezien pas; de details van hoe iemand echt werkt zie je niet op een foto (ten minste, ik niet). En ik heb mn boek laten signeren :+ beetje penny misschien, maarja :P is een goeie diefstalbeveiliging ofzo.

Hoe Klaus verder als persoon is en wat hij in het verleden allemaal gedaan zou hebben: het zal wel. Op mij kwam hij vriendelijk, oprecht en een beetje apart over. Dat aparte vind ik geen probleem, want als hij volledig ´normaal´ zou zijn geweest zou hij ook wel ´gewoon´ zijn gaan paardrijden en had hij nooit een andere manier gevonden.

De cursussen die hij geeft vind ik te duur, dus daar doe ik niet aan mee. Als ik milionair was geweest had ik het wel gedaan, maarja, kunt niet alles hebben he. Dat mensen ervoor kiezen om er wel aan mee te doen prima, die hebben echt het gevoel dat het zo moet zijn.. Maar ik vraag me dan af: wat verwacht je nou eigenlijk voor dat geld? Wat moet er gebeuren wil het voor jou de moeite waard zijn geweest?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 21:38

ikke schreef:
...
Hoe dat beest in mijn binnenzak terecht is gekomen, is me volkomen duidelijk. Er is geen enkele reden om afstand te bewaren en al helemaal geen reden om haar op afstand te houden.

Laat ik het anders omschrijven: als een paard z'n mens zou kunnen aanbidden, dan doet dit paard dat naar mij.
Hoe daarmee om te gaan, ben ik nog nooit tegen gekomen...........

Waarschijnlijk zou hij zijn vraagtekens zetten hierbij omdat het paard geen afstand bewaard }:0

Ik snap denk ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je hiermee bedoelt... :o

hoe je om moet gaan met een paard dat je aanbidt? Aanbid het terug zou ik zeggen :D
Zolang het paard zichzelf sterk en vitaal volt (zowel lichamelijk als geestelijk) zal hij dit op zoveel mogelijk manieren laten zien, ikzelf zou daar volop in mee gaan :)

Rutger_84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-10 22:29

cissy schreef:
Kun je dan eens uitleggen hoe Klaus trailer laden aanpakt? of misschien een stukje inscannen van het boek waar het in staat en mij dat mailen, ben wel benieuwd.

Ik heb zelf geen scanner ik zal van de week even kijken of het ergens lukt.

Cassidy schreef:
Wat is dit filmpje anders dan een verheerlijking van de man zelf? Waar zie ik een door iedereen te volgen programma? Waar is de waarschuwing voor degenen die niet zo ver zijn als KFH om dit vooral toch maar niet te gaan proberen? ...

Ik denk dat je de filmpjes meer moet zien als een voorbeeld wat er te bereiken is met de juiste lichaamstaal. Tijdens zijn demonstraties heeft hij het juist altijd over veiligheid en de gevaren van paarden.

@Siesz52:
Volgensmij bedoeld hij met het niet willen desensibiliseren van het paard dat hij het niet af wil stompen zodat het op niets meer reageerd. Het paard moet dus zijn eigen alertheid behouden. De reden warom een paard dan langs een eng voorwerp zou gaan is omdat hij vertrouwen heeft in degene die hem leidt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 23:28

KDS schreef:
ikke schreef:
...
Hoe dat beest in mijn binnenzak terecht is gekomen, is me volkomen duidelijk. Er is geen enkele reden om afstand te bewaren en al helemaal geen reden om haar op afstand te houden.

Laat ik het anders omschrijven: als een paard z'n mens zou kunnen aanbidden, dan doet dit paard dat naar mij.
Hoe daarmee om te gaan, ben ik nog nooit tegen gekomen...........

Waarschijnlijk zou hij zijn vraagtekens zetten hierbij omdat het paard geen afstand bewaard }:0

Ik snap denk ik eerlijk gezegd niet zo goed wat je hiermee bedoelt... :o

hoe je om moet gaan met een paard dat je aanbidt? Aanbid het terug zou ik zeggen :D
Zolang het paard zichzelf sterk en vitaal volt (zowel lichamelijk als geestelijk) zal hij dit op zoveel mogelijk manieren laten zien, ikzelf zou daar volop in mee gaan :)

Dan begrijpen wij elkaar tenminste wel.

Wat ik eigenlijk wilde uitdagen, is dat ik te vaak lees dat het paard vanuit de negatieve insteek wordt benaderd (Je moet dominant zijn, anders wordt is het paard dominant over jouw. Even als voorbeeld). Mijn ervaring is juist dat wanneer je het paard benadert vanuit het standpunt dat ik pas middelen (lichaamstaal/hulpstukken) inzet zodra het paard daar aanleiding toe geeft, je die middelen slechts zeer zelden nodig hebt.

KDS

Re: Het paard zoekt mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 08:18

Ikzelf vindt juist van de NH goeroes dat Hempfling het het positiefst aanpakt. Want dat leiderschap verkrijgt hij door lichaamshouding, niet door een spelletje of oefeningen, dat leiderschap verkrijg je door je uitstraling in 'geaardheid en authenticiteit'. En misschien is dat het vage ervan het is geen methode van 'zo en zo wordt je leider over je paard' voor mij is het juist een methode van 'en als je dan zo en zo leiderschap over je paard heb kan je dit gaan doen'.

Eigenlijk zou je mijn inziens hier dan juist wat aan hebben! Probeer de longeer dingen die hij noemt (zijn er niet zoveel) de schouderbinnenwaarts in vrijheid want dan zou binnen no-time je paard zo moeten kunnen gaan lopen.

Maar het gaat niet zozeer om of het paard je aanbid; het moet zichzelf ook aanbidden en aanbidden is in mijn ogen enigszins blind. Volgens mij zoekt Hempfling juist naar iets heel simpels en aards en brengt dat misschien zweverig maar dat is het niet, alles behalve juist.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 09:43

KDS schreef:
Ikzelf vindt juist van de NH goeroes dat Hempfling het het positiefst aanpakt. Want dat leiderschap verkrijgt hij door lichaamshouding, niet door een spelletje of oefeningen, dat leiderschap verkrijg je door je uitstraling in 'geaardheid en authenticiteit'. En misschien is dat het vage ervan het is geen methode van 'zo en zo wordt je leider over je paard' voor mij is het juist een methode van 'en als je dan zo en zo leiderschap over je paard heb kan je dit gaan doen'.

Eigenlijk zou je mijn inziens hier dan juist wat aan hebben! Probeer de longeer dingen die hij noemt (zijn er niet zoveel) de schouderbinnenwaarts in vrijheid want dan zou binnen no-time je paard zo moeten kunnen gaan lopen.

Maar het gaat niet zozeer om of het paard je aanbid; het moet zichzelf ook aanbidden en aanbidden is in mijn ogen enigszins blind. Volgens mij zoekt Hempfling juist naar iets heel simpels en aards en brengt dat misschien zweverig maar dat is het niet, alles behalve juist.

Ho wacht, begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen Hempfling, in tegendeel! Het punt is inderdaad dat, juist omdat hij geen concrete zaken noemt (omdat die domweg te individueel zijn), hij snel te zweverig wordt voor veel mensen. In feite heeft Hempfling soort van hetzelfde probleem als Ernest van Loon (hij ruste in vrede) indertijd. Lees Ruiters en Rechters en je ziet soort van hetzelfde, maar dan vanuit het rijden. Ik ken "volksstammen" die daar ook niks mee kunnen, terwijl het juist geniaal beschreven is.

Aanbidding is inderdaad niet helemaal de juiste term in het geval van mijn paard, het was wat gecharcheerd bedoeld. Maar ik hoef geen enkele moeite te doen om iets van haar gedaan te krijgen. Het enige puntje is dat ze sommige dingen domweg nooit geleerd heeft, die moet ik haar dus leren, maar dan doet ze ook erg haar best om het te "begrijpen" en goed te doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 10:03

Ik heb het boek ook, ben er nog niet in begonnen behalve wat doorbladeren.
Voor degenen die voor het eerst iets van Hempfling lezen of meekrijgen, zal het inderdaad weinig hout snijden. In verhouding tot zijn vorige boeken staat er meer in over wat te doen etc, maar ook dit boek zal ongetwijfeld vol staan met zaken die juist met het innerlijk te maken hebben. Voor degene die al meer van Hempfling gezien hebben, zou dat geen verassing moeten zijn. Hempfling is namelijk de eerste die toegeeft dat wat hij doet niet draait om wat hij doet, maar om wie hij is. En daar zal hij dus ook zijn aandacht op richten.
Dit veroorzaakt veel wrijving, omdat er dus verkeerde verwachtingen gewekt worden. Dat is ook de reden dat ze met de borderlinedemonstraties gestopt zijn: mensen komen met de verwachting iets van/over paarden te leren, ze handvaten te geven hoe verder te gaan, en dat kan hij niet. Waar hijzelf overigens erg duidelijk in is, maar wat ergens in het hele PR verhaal volledig verloren gaat.

Ik ben naar verschillende demonstraties van hem geweest en heb bijna al zijn boeken. Tot nu toe ben ik voornamelijk enthousiast (al vind ik, net als iedereen vermoed ik, dat hij weleens iets minder langdradig mag zijn en eens nadenkt over wát hij nou eigenlijk precies wil zeggen), wat vooral komt omdat ik NIET voor de paarden kom. Ik kom puur en alleen voor mijn eigen ontwikkeling en vind bij theoriën en begrip wat ik in de dagelijkse realiteit behoorlijk mis. Alles in het dagelijkse leven draait om de schone schijn ophouden, je beter voordoen dan je bent, presteren, doelen bereiken, morgen, overmorgen en volgende week. Rennen, vliegen haasten.
Tja, ik heb gemerkt dat ik niet in die wereld pas. Misschien door mijn beperkingen, waardoor veel dingen die voor mensen normaal zijn voor mij niet meer haalbaar zijn, maar ik heb me heel lang alleen en onbegrepen gevoeld daarin en nooit geweten waarom of waarin ik dan verschilde.
Na mijn eerste clinic ging er een wereld voor me open en kwam ik er achter dat ik niet de enige ben die zich zo voelt. En dát is waar het Hempfling om draait, alleen iedereen blijft elke keer weer naar die paarden vragen. Waarom hij daardan steeds weer op ingaat, tja, dat zal ongetwijfeld zijn omdat hij niet zo altruïstisch is als hij zich voordoet en simpelweg ook moet eten. En graag goed geld verdient, zodat hij daar op zijn eilandje kan blijven zitten, afgesloten van de rest van de wereld.
Want laten we wel zijn, niks van een paard willen, dat is in Nederland simpelweg niet mogelijk. Als het paard halverwege een buitenrit besluit van mij weg te gaan, moet ik hem dan maar laten gaan? Of wil ik dan toch iets van hem?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 13:13

KDS schreef:

Leiderschap door lichaamshouding, dat propageren er meer binnen de NH stromingen. En waarom is het zo verkeerd om die lichaamshouding jezelf aan te leren via oefeningen en spelletjes? Er zijn er niet zoveel die deze lichaamshouding zichzelf "droog" kunnen aanmeten. De posities van de persoon op de grond t.o.v. het paard. Waar je moet staan, wanneer je er moet staan, hoe je er moet staan en waarom je er moet staan(where to be, when to be, how to be and why to be) zijn voor iedereen aan te leren, dat hoeft niet perse via gevoel of instinct. Hempfling gaat hierbij er van uit dat iedereen dat gevoel van nature meeneemt, dat we allemaal dansers zijn en over een complete lichaamsbeheersing beschikken. En iedereen die dat niet heeft, valt dan automatisch bij hem af?

Dat we dingen te ingewikkeld doen en zien, is waar. "Keep it simple" hoor ik ook bij anderen dan Hempfling. En dan zoals het er staat, niet in wollige termen, waar je de helft van je publiek al bij kwijtraakt. Recht door zee, to the point. Daar hou ik van.

wilmarook

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:51

Heel bijzonder de discussies die het oproepen over Klaus en over wat normaal is of niet normaal. Waar gaat het allemaal over en waarom zoeken we naar een gelijk. Ieder mens is anders en ieder paard is anders. En ik kan me bij Klaus voorstellen dat het veel irritaties oproept als het je niet pakt. Ik ben van het moment dat ik zijn eerste video onder ogen kreeg gegrepen door de mens, een man die snapt waar het in het leven over gaat, dat is breder dan alleen met paarden. Een paar mensen hebben dat heel mooi verwoord. Het gaat om ziel en om binnenwereld. Als daar de klik niet valt roept het alleen maar irritatie op en dat is zichtbaar als ik de verhalen zo lees. Er is niets mis mee als de klik niet valt dat is ook ok maar waarom er dan zo fel gereageerd moet worden is mij een raadsel.
Jammer dat we elkaar en ook Klaus niet in zijn/ onze waarde kunnen laten en respekteren dat we met elkaar verschillend zijn. We zoeken allemaal en de één vind het bij Klaus en de ander bij Parelli of noem maar een naam. Dat is toch goed en hoeft elkaar niet te bijten. Jammere is dat ik het respekt mis, blijkbaar gaat dat zo in discussies omdat ieder zijn gelijk wil hebben, terwijl het daar niet omgaat.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 18:33

Ik heb het boek uit. Nou ja, min of meer. De laatste 100 bladzijden heb ik niet echt meer gelezen, alleen wat doorgebladerd, er viel niet meer doorheen te komen voor mij. Het is echt wat je noemt oeverloos gezwam, het gaat maar door en het gaat maar door. En het gaat helemaal nergens over.

Ik heb de afbeeldingen geteld en er staan 478 foto's en 55 tekeningen in, in totaal dus 533 op 384 bladzijden. Da's een knap hoog gemiddelde. Overigens staan de mooiste foto's van macho Hemp-zelf er diverse keren in, hij kan maar niet genoeg krijgen van zichzelf. Dit boek is meer een fotoboek dan wat anders. In ieder geval geen lesboek. Je moet al adept zijn.

Wat me op een gegeven moment begon op te vallen is, dat Hempfling het schijnbaar leuk vindt om hengsten zo dicht bij hengstige merries te laten komen dat de merries al gaan knipogen van achteren en urine verliezen en de hengsten een erectie krijgen, en dan laten zien hoe je zo'n hengst - zonder dwang of geweld natuurlijk, helemaal natural horsemanship - compleet rustig krijgt: de hengst volgt hem, Klaus Ferdinand, in plaats dat hij dwars door Hempfling en de omheining heen die merrie gaat dekken. Dat is - als het waar is allemaal - erg knap Klaus, maar ook erg ziek. Het is typisch een voorbeeld van het gebruik van dieren voor je eigen doeleinden, namelijk laten zien hoe knap jij bent, wat jij 'kunt.'

Nog een paar 'kleine' dingen:

1. Waarom wordt er constant gesproken over 'de ruiter,' ook als er expliciet wordt verwezen naar een vrouw op de foto? Dat heet volgens mij een amazone.

2. Waarom verwijst hij constant naar zichzelf op de foto's met de woorden 'de man op de foto?'

3. Wat is in godsnaam een borderlineclinic? Ben ik niet achtergekomen.

4. Waarom legt hij niet gewoon uit (pp. 89 e.v.) wat een 'eerste parallel' is? Het is kennelijk iets heel belangrijks in zijn hele benadering van paarden want het komt overal in het boek terug, maar ik kom er niet achter wat het is. Jij wel?

5. Wat is een biopositief effect (o.a. op p. 201), wat is een biopositieve houding (p. 210), wat zijn biopositieve voorstellen (p. 215), wat is een fundamenteel biopositief ontwikkeld paard (p. 217), en hoe ziet in godsnaam biopositief paardrijden eruit (p. 335)?

6. Wat is een vitale cirkel? (op p. 202, en de 'uitleg' staat op p. 240) Niet te begrijpen.

7. Wat moet ik me voorstellen bij gevorderde details? (p. 235)

8. Op p. 300 begint Hempfling te oudehoeren over de Magische Cirkel. Hij zegt letterlijk:

- het is een instrument voor de praktijk;
- het is ontstaan uit de behoefte om zoveel mogelijk mensen een basisidee te geven van wat ik probeer over te brengen;
- het is een compromis;
- het is voor de ruiter wat een centrifuge is voor een astronaut;
- het helpt om de geheimen van uw paard te leren kennen;
- het is een concessie aan de werkelijkheid;
- het maakt de omgang met paarden gemakkelijker;
- je kunt er de dominantierelatie met je paard mee verbeteren;
- het effect van jouw eigen lichaamstaal kan ermee ervaren en getoetst worden;
- je kunt een paard dat zich in de Magische Cirkel bevindt heel gericht met lichaamstaal sturen;
- het paard reageert dan namelijk heel precies op de verschijning en het fundamentele wezen van de mens;

Zelf werkt Klaus nooit in de Magische Cirkel "omdat het een bewuste beperking is tot enkele belangrijke eerste facetten in de omgang met paarden," maar voor beginners is de Magische Cirkel wel nuttig "omdat de velden waartoe de cirkel zich beperkt belangrijk zijn."

En de deur naar de praktijk van de Magische Cirkel werd opengezet door een 'overtuigende' bekentenis van een zekere Hilary, de zogenaamde Hilary-bekentenis (pp. 301-305). Wat waarschijnlijk hetzelfde is als wat hij eerder heeft gezegd, namelijk dat de Magische Cirkel is "ontstaan uit de behoefte om zoveel mogelijk mensen een basisidee te geven van wat ik probeer over te brengen..."

Maar wat IS de Magische Cirkel nu precies? Welnu, eindelijk komt het verlossende woord op p. 305: "de Magische Cirkel is de vrije baan die ontstaat rond de picadero die we in het midden van een rijhal hebben gebouwd!"

Wat een vrije baan is, begrijpen we inmiddels allemaal (behalve ik), bla, bla, bla... het gezwam over de Magische Cirkel duurt maar liefst 33 bladzijdes. Waarbij overigens blijkt dat Magische Cirkels ook gewoon buiten rond een hekwerkje op een weiland kunnen ontstaan en dat Klaus zelf ook wel eens in een Magische Cirkel werkt, overigens alweer met een hengst, vreemd genoeg. Wat heeft Hij toch met hengsten?

Een en ander wordt verluchtigd met zeven (7) tekeningen van Malene Lütken, zijn vrouw. Op de tekeningen is overigens te zien dat een Magische Cirkel helemaal niet in het midden van een rijhal of bak hoeft te (ont)staan. Kan mij niet schelen hoor - heel die Magische Cirkel kan mij gestolen worden - maar Hemp-zelf heeft zojuist gezegd dat een Magische Cirkel ontstaat "rond de picadero die we in het midden van een rijhal hebben gebouwd!" Klopt dus gewoon niet.

9. Het is niet voor niks dat er zoveel mooie meiden in dit boek staan, want als man met brede, vierkante schouders word je geen leerling van Klaus Ferdinand Hempfling. Je schouders moeten namelijk altijd 'laag' zijn. Als je dus zoals ik een man bent met redelijk brede, vierkante schouders, heb je een probleem, want ik kan mijn schouders wel ophalen maar niet naar beneden doen. Da's fysiek onmogelijk, lukt me niet. Ik ken trouwens een hele leuke paardenjongemeid (van wie mensen op de manege dachten dat het mijn dochter was) die een figuur heeft om in te bijten maar zo'n brede schouders dat ik ooit vroeg of ze als kind veel aan turnen of zwemmen had gedaan. Nee, ze was nu eenmaal zo breed van boven geboren. Die gaat het dus nooit maken bij Klaus doordat ze haar schouders gewoonweg niet 'laag' kan doen zijn!

10. Een ander voorbeeld van gezwam op p. 336: "Modern onderzoek heeft uitgewezen dat ons leven daadwerkelijk grotendeels wordt gestuurd door bewuste beelden, maar vooral door onbewuste beelden." Als je meent te weten dat ons leven "daadwerkelijk grotendeels" wordt gestuurd door bewuste beelden (wat dat ook moge betekenen - het is lariekoek!), kun je niet in dezelfde zin zeggen dat het vooral door onbewuste beelden wordt gestuurd. Dan zit je, in normaal Nederlands, uit je nek te banketstaven. (Je mag hier op bokt.nl niet het werkwoord gebruiken dat refereert aan het mannelijk deel, het woord wordt dan automatisch veranderd in 'banketstaaf,' vandaar dat ik dat maar alvast doe.)

11. Dat Klaus Ferdinand een heel bijzondere man is met heel bijzondere kwaliteiten, wil ik echt graag geloven. Maar in het voorbeeld dat hij zelf op p. 338 geeft van hoe bijzonder hij is - het verhaal(tje) dat hij 'ongeveer vier jaar geleden' 'op een grotendeels dichtgevroren' Oostzee in een bootje was gekapseisd en een vrouw het leven redde - zitten nogal wat lacunes, dingen die onduidelijk zijn en ook dingen die niet kloppen. Wie van u snapt wat daar precies is gebeurd? Ik niet.

12. Op p. 218 maakt hij het wel heel erg bont met zijn hineininterpretieren: "Op deze foto zijn al de eerste aanzetten voor passage en piaffe te herkennen en is ook duidelijk te zien waarom ik nu verder naar voren sta." Wie dat op een foto kan zien, moet enorm telepathisch begaafd zijn.

13. Op een gegeven moment begon me op te vallen dat Klaus Ferdinand nogal vaak dingen niet uitlegt, maar belooft dat hij er later wat dieper op in zal gaan:

p. 86: "... want verderop in dit boek zullen we hierop uitgebreider ingaan..."
p. 88: "... zal ik aan het eind van dit hoofdstuk behandelen.."
p. 89: "In hoofdstuk 9 beschrijf ik dit krachtcentrum uitgebreid."
p. 89: "Als we later het thema 'leiden' gedetailleerder zullen behandelen..."
p. 89: "In een later hoofdstuk zullen we het nog over dit thema hebben."
p. 98: "Op dit punt kan ik onmogelijk op alles ingaan wat erbij komt kijken.
p. 154: "Later meer hierover."
p. 158: "Daarover meer later in dit boek."
p. 166: "Bekijk de foto's alstublieft heel zorgvuldig - ik zal er later nog uitvoerig terugkomen."
p. 202, hoofdstuk 8: "Omdat het paard uw vitale cirkel nu volledig accepteert (zie ook hoofdstuk 9), zal het u als barrière begrijpen en erkennen, als het zich vrij voor en met u in schouderbinnenwaarts kan bewegen en gymnastiseren."
p. 204: "De rest wordt uitvoerig in de volgende paragraaf behandeld."
p. 227: "Daarover later meer."
p. 263: "Over ademhaling straks meer."

14. Op p. 98 zegt hij iets wat, denk ik, vrij belangrijk is: "Op dit punt kan ik onmogelijk op alles ingaan wat erbij komt kijken. Ik kan alleen de lezer vragen de magie op deze momenten, de rust en de juiste verhouding aan te voelen, de geest erachter gewaar te worden, opdat het principe begrepen en toegepast kan worden."

Geen mens snapt wat hier staat, dus Hempfling schijnt goed te weten dat hij ongegeneerd kan blijven zwetsen zonder iets fatsoenlijk uit te hoeven leggen. We moeten het maar aanvoelen. Net als met dat gezwets op p. 101: "Het gaat om fijngevoelig te worden, om de mogelijkheid te komen, weg te gaan en te volgen en om de beweeglijkheid die daaruit in haar totaliteit kan en zal voortvloeien." Of p. 263: "Hier gaat het erom een 'ontspannen ruimte' te creëren die het ons mogelijk maakt energie als het ware 'door te laten." Het is gebanketstaaf van de bovenste plank.

15. Op p. 263 blijkt Klaus ook medisch onderlegd te zijn. Hij wil ons wijsmaken: "Veel ogenschijnlijke hart- en longkwalen ontstaan in werkelijkheid" in de maag, milt, lever en gal. Hij bedoelt waarschijnlijk de galblaas, maar allez, wat is dit voor baarlijke nonsens? Wie denkt hij dat hij is? De nieuwe Nobelprijswinnaar Geneeskunde? Wat zijn in godsnaam 'ogenschijnlijke hart- en longkwalen'? Zijn dat hart- en longkwalen die eigenlijk geen hart- en longkwalen zijn? Een hartritmestoornis die eigenlijk een maagzweer is, een longembolie die eigenlijk een galsteen is? Hoe gestoord moet je zijn om dit soort onvoorstelbare onzin voor zoete koek te slikken?

16. Op p. 273 blijkt dat hij, net als inderdaad veel andere idioten, te betwijfelen of de Amerikanen wel echt op de maan hebben gestaan. "Ik ga ervan uit dat dit echt is gebeurd, hoeveel er ook tegen spreekt." Ja, er spreekt inderdaad het e.e.a. tegen (bijvoorbeeld waarom op die maanfoto's nooit de sterren te zien zijn - dus moeten het studiofoto's zijn....) maar wie serieus zou willen betwijfelen, zoals Klaus Ferdinand Hempfling doet, dat de Amerikanen misschien eigenlijk nooit echt op de maan hebben rondgehopst, moet werkelijk en echt heel dringend onmiddellijk psychische hulp zoeken. Hij of zij is een fruitcake.

17. Nog zo'n voorbeeld van een volstrekte waanzinredenering: op p. 275 zegt Hempfling bij een aantal foto's: "De sympathieke deelneemster op deze foto's deed heel onbewust iets wat veel leeftijdgenoten doen: ze kijken vaak niet echt vooruit." Ik weet niet precies wat Hempfling bedoelt met leeftijdgenoten of wat dat ermee heeft te maken, maar uit het vervolg (b)lijkt dat hij, Klaus, met 'echt vooruit kijken' bedoelt: recht vooruitkijken. Maar wat zie je op de foto's: een inderdaad verdomd leuke meid die in gesprek is met Hempfling en hem aankijkt. Ze kijkt inderdaad niet (r)echt vooruit, want ze staat met haar heupen en schouders een beetje schuin ten opzichte van Hempfling en kijkt niet recht vooruit. Ze doet wat elk beschaafd mens zou doen: ze kijkt degene met wie ze in gesprek is, recht aan. Is daar iets mis mee Klaus? Hoe gestoord moet je zijn om in dit soort foto's iets fouts te zien van een 'sympathieke deelneemster?'

18. Op p. 290 hebben we misschien weer een clou te pakken. Hempfling schrijft daar: "Wat op dit soort momenten tussen mij en een paard gebeurt, kan ik niet in woorden omschrijven."

Da's slecht geschreven want je kunt beter het werkwoord 'beschrijven' gebruiken, maar goed, het is goed bedoeld en eerlijk. Alleen is dan wel de vraag waarom je een boek schrijft van 384 bladzijdes? Gelukkig zegt hij er meteen achteraan: "De foto's spreken voor zich." Oftewel, het gaat niet om wat ik te zeggen heb - want dat slaat nergens op - het gaat om de foto's!

Maar helaas kan een normaal mens aan een foto echt niet zien of een paard zich "nog verder voor de mens" opent, en dat hij dat doet "ook als het alleen met zichzelf en de wereld is," zoals Hempfling suggereert op p. 290. Wie dat soort dingen - wat ze ook mogen betekenen want ik snap helemaal niets van dit soort softe sector gebanketstaaf - wel uit een foto kan opmaken aan een paard, moet telepathisch hoogbegaafd zijn. Althans iets hebben wat ik mis. Of, denk ik dan, hij of zij moet een adept zijn van de cult, sekte of nieuwe religie die hempflingisme of klausianistiek heet.

Wie dit soort 384 bladzijdes durende onzin voor zoete koek slikt, moet het sprookje van de kleren van de keizer nog eens lezen. Net zoals de keizer echt spiernaakt was (maar niemand durfde er iets van te zeggen) slaat ook Klaus Ferdinand Hempfling voornamelijk wartaal uit.

En hij doet dat met een arrogantie die erop wijst dat hij gewend is ermee weg te komen. Niemand van zijn adepten durft hem tegen te spreken, durft te vragen "uhh ... meneer Hempfling, hoe bedoelt u dat precies op p. 292: "met paarden samenzijn betekent op het hoogst voorstelbare niveau vrede stichten en bewaren"? Bent u misschien een bastaardzoon van Nelson Mandela en Moeder Teresa?

19. Op p. 294 schrijft Hempfling: "Op deze foto 'duw' ik een paard door de bak. Ziet u de uitdrukking van het paard? Het is helemaal niet verbaasd. Integendeel."

Mag ik even overgeven?

a. Het is een foto die is genomen van schuin achter het paard terwijl Hempfling met zijn handen tegen de romp van het paard aan staat. Of hij op dat moment duwt, is niet te zien. Duwen is namelijk een beweging, en dat valt nu eenmaal niet of althans erg lastig vast te leggen op een foto - wat een momentopname is.

b. Doordat de foto van schuin achter het paard is genomen, kun je natuurlijk het gezicht en de ogen van het paard niet zien. Je ziet ternauwernood één oog van achteren. Je kunt dus helemaal niet zien - als je dat überhaupt ooit aan een paard zou kunnen zien - dat hij "helemaal niet verbaasd" kijkt. Wie dat er wel in ziet, moet mij eens uitleggen waar hij of zij dat aan ziet.

c. Op deze foto kun je niet zien hoe het paard op dat moment zijn oren houdt en wat hij met zijn benen en staart doet. Terwijl dat heel belangrijke dingen zijn om iets af te kunnen lezen aan de lichaamstaal of gemoedstoestand van een paard.

d. Waarom staat dat 'duw' tussen aanhalingstekens? Bedoelt Hempfling iets anders dan dat hij het paard door de bak duwt? Nee, maar waarom dan zo'n woord tussen aanhalingstekens zetten?

e. Op deze twee bladzijden staan ook vier foto's van een kale vent die in een picadero ligt en waar een paard aan komt snuffelen (ja, vind je het gek?), maar waar die foto's mee te maken hebben, wordt nergens duidelijk gemaakt.

20. In zijn Slotbeschouwing op p. 383 geeft hij nog eens een voorbeeld van zijn mystieke band met paarden. Hij zegt er gelukkig zelf bij: "Kennelijk zie en voel ik dingen die anderen niet zien, niet voelen."

Toen hij dat ontdekte, was het grootste probleem om er zelf in te geloven. Dat hij anders was dan andere mensen. Hij zegt zelfs dat het moeilijk was "dat geloof ook te geloven" - wat dat ook moge betekenen.

Eerlijk gezegd denk ik dat het alleen maar betekent dat hij een zakkenvuller is die mij ertoe heeft verleid een boek aan te schaffen van 39,95 dat van a tot z slap gebanketstaaf is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 11:32

wilmarook schreef:
Ik ben van het moment dat ik zijn eerste video onder ogen kreeg gegrepen door de mens, een man die snapt waar het in het leven over gaat, dat is breder dan alleen met paarden. Een paar mensen hebben dat heel mooi verwoord. Het gaat om ziel en om binnenwereld. Als daar de klik niet valt roept het alleen maar irritatie op en dat is zichtbaar als ik de verhalen zo lees. Er is niets mis mee als de klik niet valt dat is ook ok maar waarom er dan zo fel gereageerd moet worden is mij een raadsel.

Zie jij KFH als spiritueel persoon, die nog een beetje in de paarden zit, of zie jij KFH als iemand die in de paarden zit en er een beetje spiritualiteit bijpakt?

Als ik ergens voor ga, als ik een clinic volg, een product koop, dan verwacht ik waar voor mijn geld, en dat er in de verpakking dat zit, wat er op de buitenkant staat.
Als ik een pak melk koop, verwacht ik melk in de verpakking, en geen water.
Als ik een slipcursus bij de ANWB boek, verwacht ik werk met de auto, en geen zeilcursus.
Ga ik een cursus Frans volgen, kom dan niet met Italiaans aanzetten.

Op het moment dat ik niet krijg waar ik voor heb betaald, hoe handig het ook mag zijn, hoe zinnig die cursus voor degene is die daar echt naar op zoek is, voel ik me serieus belazerd.

Waarom mag je wel mopperen als je iets koopt en een lege verpakking aantreft, en daar fel om worden, maar kritiek hebben op KFH (of anderen) en daar fel over worden is meteen zwaar overdreven?

wilmarook

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:45

Wat en wie is een spiritueel persoon, ik ben niet van de etiketten. Klaus pakt mij vanbinnen en voor mij weet hij waar het over gaat. Het is een weg die ik ga in mijn leven . Ik heb al zijn clinics hier in Nederland mogen bijwonen en heb waar voor mijn geld gekregen. Ik heb er heel veel van geleerd, zo verschillend kunnen mensen zijn en voor mij voelt dat prima.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:52

@cassidy: Volgens mij krijg je met het boek precies wat hij zegt dat je krijgt. De titel is: "Niet ik zoek het paard, het paard zoekt mij" met als ondertitel "mijn zoektocht naar de taal van het paard".
De demonstraties van hem net zo: Een borderline demonstratie laat zien hoe hij met paarden omgaat en hoe hij vind dat het komt dat hij dat kan.
Het enige waarbij hij echt zegt je te leren werken met paarden is de blockschooling in denemarken. Daar ben ik niet geweest, dus daar kan ik verder niet over oordelen.
Maar het is precies wat jij zegt: mensen verwachten iemand te zien die in de paarden zit en een beetje spirualiteit erbij pakt. Klaus blijft er keer op keer op hameren dat dat niet correct is en verkeerde verwachtingen wekt. De paarden zijn maar een klein stukje van zijn leven, het draait juist om de rest.

Tja, en als je een pak koopt waar Drinken op staat en er zit water in terwijl jij melk verwacht, heb je dan ook recht op klagen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:11

Ik zou een dergelijk pak niet kopen, omdat ik toch kritisch ben en niet alles lust :D

En als het om de rest gaat, zou KFH er niet beter aan doen de paarden weg te laten? Zou hij dan geen ander publiek krijgen, dat beter bij hem past? Toegegeven, hij zou minder aanloop krijgen. Het is juist het werken met de paarden dat de mensen aantrekt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 13:32

wie weet wat je mist door het pak drinken te laten staan omdat je kritisch bent en niet alles lust.
Proberen, als het niets is koop je het nooit weer, als het wel iets is dan denk je er volgende keer anders over.

Ik denk dat voor KFH de paarden juist ook een belangrijk deel zijn in zijn spirituele verhaal (zeg maar...) dus waarom zou hij de paarden aan de kant schuiven? Langzaam maar zeker komen er mensen die het wel waarderen en mensen die het niet waarderen, de ene groep komt wel, de andere niet :P toch?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:09

KDS schreef:
wie weet wat je mist door het pak drinken te laten staan omdat je kritisch bent en niet alles lust.
Proberen, als het niets is koop je het nooit weer, als het wel iets is dan denk je er volgende keer anders over.

Ik denk dat voor KFH de paarden juist ook een belangrijk deel zijn in zijn spirituele verhaal (zeg maar...) dus waarom zou hij de paarden aan de kant schuiven? Langzaam maar zeker komen er mensen die het wel waarderen en mensen die het niet waarderen, de ene groep komt wel, de andere niet :P toch?

Amen.......

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 20:05

Het is te zot voor woorden dat er kennelijk nog steeds mensen zijn die het inhoudsloos gezwets van KFH serieus nemen. Wie van al die KFH-adepten wil mij eens - hier op bokt - uitleggen wat die eerste parallel is?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 23:27

Siesz52 schreef:
Het is te zot voor woorden dat er kennelijk nog steeds mensen zijn die het inhoudsloos gezwets van KFH serieus nemen. Wie van al die KFH-adepten wil mij eens - hier op bokt - uitleggen wat die eerste parallel is?

En dat zegt iemand die Chris Irwin vertaald?
als ik Parelli op dezelfde manier benader, kom ik bij hem ook niet verder dan de betere versie "aap kunstje leren"

Laat je eigen onderschrift eens los op Hepfling, wellicht levert dat een iets genuanceerdere kijk op zaken.

Siesz52

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 00:18

Kun jij - ikke - mij hier op Bokt.nl uitleggen wat de 'eerste parallel' van KFH is? Nee.

"En dat zegt iemand die Chris Irwin vertaald?"

Ja, maar dan 'vertaald' met een t op het eind a.u.b. En 'Hepfling' met een m ertussen: die heilige - zieke - goeroe van jou heet Hempfling, met een m ertussen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 09:42

Goh Siesz52, ben jij door je fatsoenlijke argumenten heen dat je iemand moet pakken op typfouten? Een béétje kinderachtig, vind je ook niet?

En nee, ik kan je (in elk geval nog) niet vertellen wat de eerste parallel is, want ik heb het boek enkel nog maar doorgebladert. Als ik er achter ben wil ik het je best laten weten, als je tenminste op een fatsoenlijke manier met mensen om kan gaan.

wilmarook

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:02

Siesz52 misschien interessant voor jezelf om eens bij jezelf te onderzoeken waarom je je zo laat gaan en zo boos en vijandig bent op de mensen die het wel kunnen vinden bij Hempfling. Want er gebeurt van alles in je dat is duidelijk. Het is zo jammer dat je niet de ruimte hebt dat we als mensen verschillend zijn. Wat maakt het uit dat jij het niet kan vinden in Hemfling en anderen wel. Nou ja ik vind het ergens ook nog sneu voor je dat het je zo raakt.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:09

leven en laten leven... je hoeft het niet eens te zijn met Hempfling en ik vind de punten van kritiek soms zeker de moeite waard van overwegen... voornamelijk inderdaad de uitleg van die eerste parallel, het biopositieve rijden en de vitale cirkel.

het zijn geen hapklare begrippen en het staat ook niet zo zeer woordelijk uitgelegd wat het is.

De eerste parallel is volgens mij het eerste moment waarop je op één lijn zit met het paard en er een directe verbinding ontstaat qua communicatie door lichaamshouding.

Het biopositieve rijden is het rijden op een natuurlijke manier. Zoals hij het uitlegt aan de hand van het sturen met correcte buiging gaat het erom dat jouw lichaam de perfecte voorwaarde maakt voor het paard om correct te buigen.

De vitale cirkel vergelijk ik met je persoonlijke ruimte. Deze ruimte moet je zien te maken en behouden door deze ruimte ook daadwerkelijk voor je te zien als een soort van 'glazen buis' om je heen.

Maar deze termen zullen ook wel bewust vaag zijn gehouden, wederom is het per paard en per persoon verschillend en gaat het om de interactie tussen de twee en de gezamelijke manier van omgang.

Maar nogmaals: dat is wat ik er van maak.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:25

Siesz52, heb jij toevallig wel een scanner en kun je mij het deel van het boek wat over trailerladen gaat toesturen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:33

KDS schreef:
Maar deze termen zullen ook wel bewust vaag zijn gehouden, wederom is het per paard en per persoon verschillend en gaat het om de interactie tussen de twee en de gezamelijke manier van omgang.

Het is toch schandalig dat een leraar van een leerling verwacht dat ze ergens zelf een interpretatie of een draai aan moeten geven? Wie corrigeert ze als ze verkeerd zitten? Wie begeleidt ze in hun groeiproces? Of verwacht KFH niet dat je hem volgen kunt? Voor wie geeft hij al die demonstraties dan? Voor hem zelf? Voor de selectieve groep die denkt dat ze hem volgen kunnen?

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:41

Cassidy schreef:
KDS schreef:

Het is toch schandalig dat een leraar van een leerling verwacht dat ze ergens zelf een interpretatie of een draai aan moeten geven? Wie corrigeert ze als ze verkeerd zitten? Wie begeleidt ze in hun groeiproces? Of verwacht KFH niet dat je hem volgen kunt? Voor wie geeft hij al die demonstraties dan? Voor hem zelf? Voor de selectieve groep die denkt dat ze hem volgen kunnen?

Ik weet niet maar op mijn opleiding zijn ze ook van mening dat je zelf moet vinden hoe je dingen gaat uitvogelen... Ik vind dat alles behalve schandalig, ik zie dat als iets wat jezelf vormt. 'Maak het jezelf eigen.'

Het is allemaal gebaseerd op ervaringen van hem, het gaat niet om het bereiken van het eindresultaat het gaat om de weg naar het eindresultaat toe.
Dus hij geeft die demonstraties voor de mensen die geinteresseerd zijn om op die manier te werken, en wellicht vallen er altijd weer een aantal af (zonde van de overigens erg hoge prijs) om zo de mensen die er zijn geweest een zetje in de rug te geven om die weg te bewandelen.
Ga je eigen ervaringen opdoen in plaats van teren op die van een ander.