Bitloos meer de neiging tot grazen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

s_vJarig

Re: Bitloos meer de neiging tot grazen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 15:19

Nu gaat het eigenlijk prima,
Als ik merk dat ze toch nog even il gaan proberen zeg ik gewoon nee of he he en dan loopt ze gewoon verder,

En, dat van die kont op de weg draaien heb ik ook gehad, adh, maar das al wel lang geleden,
Toen reed ik ook nog met bit, dat is over gegaan door grondwerken enz, daardoor is ze ook beter gaan luisteren,
Nee is nee snapt ze nu wel toch zeker adh..

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:51

er is niks mis met een zweepje hoor! het is maar net hoe je het gebruikt. je kunt er mee gaan rammen maar je kunt het ook als waarschuwing gebruiken. ik heb het mijn pony afgeleerd om elke keer als ze wil gaan eten neee te zeggen en een tik. ik ram niet maar ik zorg wel dat ze het voelt! probeer het eens. als het goed gaat leg je het zweepje weer een poosje weg.

x

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 22:53

Ik rijd mijn merrie (fjord) ook bitloos met een sidepull en dan heeft ze ook erg de neiging om grasjes mee te pikken met draven of zelfs met galoperen in de berm, ik hou dr gewoon kort en als ze probeert te gaan eten dan inderdaad aandrijven en wel blijven volhouden! ze niet 1x hun zin geven nee is nee anders is het niet duidelijk.

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 14:06

Ja inderdaad, met Vlekje lukt het ook goed nu hoor,
Maar teugels kort houden doe ik toch niet, dat kan niet zo fijn zijn met een crosslink lijkt me..

Hannahhorsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 02:04

:)

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:38

Ik zou proberen om haar, iedere keer als je ook maar de eerste verandering in haar lichaam voelt die erop duidt dat ze wilt gaan grazen, direct naar voren werken. :)
Ook al draaft ze erbij aan, maakt niet uit, zorg dat ze een tijdje zo voorwaarts mogelijk blijft zodat ze niet kan gaan grazen.

Je kunt haar ook proberen af te leiden, als je daar de mogelijkheid voor hebt op dat pad, door haar gelijk een kleine volte op te sturen, nageeflijk te vragen, een klein stukje te wijken, in ieder geval iets te verzinnen waardoor ze haar plannen weer vergeten is.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:41

waarom beginnen mensen altijd over jaa zweepje dit zweepje dat? dat vind ik echt zó triest, en daar irriteer ik me goed aan.

als je écht de baas over je paard bent, moet je dit kunnen uiten, en gewoon lekker hard; NHEEEE. zeggen tegen dr op een strenge toon, niet neeheee de hoogte in schieten, zo word je bij wijze nog door je paardje uit gelachen.
gewoon been geven, en gaan met die banaan, zeggen hoe het erop staat (als een mens jou wat aan doet wat jij niet wilt verander je ook in een bitch en laat je je niet kennen, dus waarom durf je je paard niet wijs te maken dat dit niet de bedoeling is?) , je laat toch niet je ritje verpesten door een paar grassprieten?

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 13:24

Ik heb het dr op die manier afgeleerd hoor rosanne.
Als ik nu merk dat ze wilt gaan grazen zeg ik gewoon rustig nee meis, en dan loopt ze gewoon verder.

En natuurlijk laat ik mijn ritje niet verpesten, maar t gaat om t principe, wnt als ik het ene keer toelaat, gaat ze het voort altijd doen..

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 16:13

nouja, dat is dan wel fijn. mijn motto is dan ook wel zo zacht als het kan, zo hard als het moet :)
maar ik heb nooit op manege paarden gereden, alleen geleerd bij een vriendin met dravers, bij die kan je gewoon niet zeggen nee meneer wilt u dit even heel gauw laten haha dan neemtie je niet serieus zeg maar :+

s_vJarig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 19:06

Vlekje is ook geen manegepaard ;)
Mijn eigen paardje nuja, shetje, dus die is koppig genoeg als het moer ;)
Gewoon een questie van correct zijn met je paardje, dan respecteren ze je 'mening' ook wel hoor..

[edit: zag dat ik achter elke zin hoor had getypt, dat leest niet fijn]

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 20:35

als mijn paard de neiging heeft om te grazen dan drijf ik hem vooruit en hou ik mijn handen iets hoger