Kaleidoscope schreef:'T is een overdekte goed afgesloten binnenbak aan de stallen, die ze ziet van uit haar stal. ik ben het er niet mee eens paarden vast te zetten om op te stijgen, de kans is groter dat ze helemaal ontploffen. Ik breng nieuwe dingen rustig aan. Bv eens aan het zadel waggelen *paniek* het dier gaat weg van me, dan ga ik er terug naartoe en doe het zelfde, en dit tot ze toch blijft staan, want weggaan is vermoeiender dan dat waggelen eng is. Als ze blijft staan neem ik haar terug mee naar de stal en krijgt ze een beloning, en zo bouw ik langzaam op.
Af en toe werk ik met haar zonder tuigage, of ik laat haar bij mij in de piste terwijl ik een vieruurtje eet, komt ze vaneigens bij mij krijgt ze een aai en soms een snoepje. Maar ik ben ook altijd consequent. Ze moet niet tegen me aanleunen, niet er hoofd te bruusk tegen me aanduwen, en als ik iets vraag waar ze in mijn ogen klaar voor is, vraag ik door tot ze op z'n minst een stapje in de goeie richting doet, al betekent dat 2u geduld hebben.
NHP, bedankt voor de aangeboden hulp, maar ik vermoed dat je een instructeur bent en dus betaald moet worden. Helaas ben ik zo goed als blut en ik kom met mn loon net rond voor mij en mn paard.
En op 2 jaar kan je een paard wel eens in stap en draf longeren. Galop op de cirkel is nog te belastend voor de gewrichten, laat staan het gewicht van een ruiter. Ik weet dat dit de gangbare leeftijd is voor een renpaard, maar de dieren zijn wel sneller afgeleefd, gewrichten kapot, dus niet akkoord.
Als er wederzijds vertrouwen en respect is, is overconditie geen probleem.
Als je bij mij in de buurt zit ben ik echt niet te beroerd om even te komen kijken hoor

Vind alleen jammer dat je alles over 1 kam scheert

Succes!