Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:35

Het is inderdaad zo dat veel paarden waar iedere keer weer hetzelfde mee gedaan wordt met grondwerk of NH, robotachtig hun programma afwerken. Maar daar ligt nu net de uitdaging voor jezelf, blij nieuwe dingen verzinnen, onverwachtte situaties creeeren, laat het paard meedenken...niet iedere keer hetzelfde patroon afwerken, want dat blijft niet goedgaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:52

Cassidy schreef:
Het is inderdaad zo dat veel paarden waar iedere keer weer hetzelfde mee gedaan wordt met grondwerk of NH, robotachtig hun programma afwerken. Maar daar ligt nu net de uitdaging voor jezelf, blij nieuwe dingen verzinnen, onverwachtte situaties creeeren, laat het paard meedenken...niet iedere keer hetzelfde patroon afwerken, want dat blijft niet goedgaan.

Dat bedoel ik dus, ja.
Niet een vast programma volgen, maar om je heen kijken, nieuwe dingen uit proberen, bij andere trainers kijken en leren...
Maar helaas is dat nog geen algemeen goed en tot die tijd staat you tube dus vol met robotjes
(en gelukkig ook mooie combinaties...)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 13:59

Dan krijg je van die doodge-NH-de paarden.
Ik kan me nog het paard van Birger herinneren. Die had zo blik. Intriest vond ik dat.
Eigenlijk keek hij zoals sommige reiners of pleasurepaarden ook kunnen kijken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:29

Dat paard van Birger heb idd ook gezien, en die heb ik ook voor ogen als ik het over een robot heb.
Toch heb ik de hengst later nog een keer gezien en toen was hij heel anders.

En ik heb gehoord dat Birger in de tussentijd bij Parelli was geweest (met paard) omdat hij problemen had dat zijn hengst tot een robot verworden was.

Volgelingen van een bepaalde methode worden het visitekaartje van die methode. Als er echter een eigen draai aan gegeven wordt en dingen niet goed gaan, is dat al snel een stempel en een minpunt voor de methode zelf. Zo verleidelijk en voor de hand liggend het ook is: die twee dingen moet je toch uit elkaar proberen te houden...

liljebo

Re: Natural Horsemanship >> ook slechte kanten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 14:55

Klopt wel... vaak is er niet echt iets mis met de methode, maar het klakkeloos opvolgen van de 'voorschriften' is, mijn inziens na, niet altijd goed.
Ik ben van mening dat je je ogen en oren open moet houden, kritisch moet blijven en ook om je heen moet blijven kijken.
Je kunt altijd bijleren. Ook van andere trainers.

De beste paardenmensen die ik ken, zijn mensen die altijd zijn blijven kijken naar andere trainers, altijd zijn blijven experimenteren, en die altijd open zijn blijven staan voor meerdere opties bij training.
Tuurlijk kun je zo'n trainer dan volgen, maar ik denk dat je dan evengoed hetzelfde moet blijven doen; kijken, luisteren en leren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:00

Als je begint met een bepaalde methode, zou ik je willen adviseren niet teveel elders te gaan shoppen, of verschillende dingen door elkaar te gaan gebruiken omdat sommige dingen weleens haaks op elkaar kunnen komen te staan. De ene manier van aanpak is niet altijd een aanvulling op dat wat je anders aan het doen bent. Zorg voor een rode draad, helemaal als je beginnend bent. Sowieso is het goed om je af te blijven vragen waar je mee bezig bent, ook als je wat langer bezig bent. En als je de basis hebt gehad, kun je gaan kijken hoe anderen dat doen, zelf dingen toevoegen of weglaten. Maar het is de mix die mensen er zelf van maken (ik volg geen methode, pak alles mee wat me leuk lijkt en de rest laat ik weg) dat voor problemen kan zorgen...

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:35

Ik denk zeker dat daar nog veel oneffenheden over zijn te vinden, het bij hetzelfde houden, ik len mensen die grondwerk doen met hun paarden en zo echt goed bezig zijn met games etc, maar dan wel rijden met sporen en slaan met de zweep terwijl ze de teugels strak naar achteren houden!

Ik snap dat soort mensen niet echt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:39

Je beschrijving doet me vermoeden dat de mensen het zelf ook niet helemaal snappen. Maar algemeen gesteld: dat je aan grondwerk doet of aan NH, betekend niet automatisch dat je niet hard dressuurmatig aan het werk kunt of mag en dat je geen sporen mag dragen of dat je niet met teugeldruk mag rijden. En ook vanaf de paardenrug doe je van alles met een grondwerkstok, ook aantikken.

Maar ik denk dat ik het totaalplaatje zelf zou moeten zien, om te kunnen zeggen of dit dressuurmatig werk is met evengoed een NH achtergrond (want jawel, kan allebei) of dat het allemaal niet zo goed begrepen is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:43

Cassidy, ik noemde bewust niet de methode om die reden. Maar dit is wel het gevaar dat op de loer ligt. Zeker als een paard gebruikt wordt voor demo's.

Overigens geloof ik dus juist niet dat het gebruiken van een mix voor problemen kan zorgen. Als je maar nadenkt over wat je doet. Evalueert wat je doet. Ik volg ook geen specifieke methode, maar gebruik wel veel van Parelli. Ik heb zelf fysieke beperkingen, ik zal dus nooit 'naast mijn paard galopperen, kan dat hupje geen 3 passen volhouden). Ik hou me ook echt niet aan 'regels' als "niet praten met je paard'. Ik leuter ze de oren van de kop. Ze worden er niet anders van ;)

Overigens rij ik dus wel met sporen (het ene paard) en tik ik wel bij met een zweepje (het andere paard als ze niet voorwaarts is). Ik heb geen been genoeg om het op te lossen. En soms wil mij zit ook niet mee omdat al mijn spieren vast zitten. Ook daarvan geloof ik niet dat mijn paarden er anders/van worden of ongelukkiger van zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:50

Ik gebruik zelf ook zweep en sporen. Veel beoefenaars van NH denken dat je je oude manier van rijden helemaal en definitief vaarwel moet zeggen, maar niets is minder waar. Je gaat een heel ander basistraject in door aan NH te gaan doen, om - als je dat echt wilt - uiteindelijk weer bij hetzelfde uit te komen. Met dat verschil dat je gaat vragen van je paard, in gradaties, je paard leert lezen, misschien compromissen gaat sluiten, waar je voorheen de neiging had om te snel en onrechtvaardig en onnodig hard door te pakken.

Daarom kan ik ook niets met een opmerking als: evengoed met sporen rijden en teugelcontact houden, en bijtikken met de zweep.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-05-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 15:50

Klopt :j
En ik ben veel meer bezig mijn paard een doel te geven dan mijzelf ;)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 16:04

@Cassidy&Anya: volgens mij begrijpen jullie het "NH" goed, tenminste in mijn ogen...
Materiaal hoeft niet uit te maken, wat je doet ook niet, alleen het lezen, "begrijpen" en "respecteren" is écht van belang.
in het begin dacht ik ook dat NH bitloos, zweeploos e.d. was.
Maar dat is dus niet zo...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-10 22:44

De grens tussen Natural en Natural Horsemanship is vaag. Op het moment dat je je gaat verdiepen in het wezen paard, gaat begrijpen waarom hij doet zoals hij doet, reageert zoals hij reageert, ga je je ook verdiepen in het paard zelf, de manier van houden, rijden, beslaan of niet beslaan , deken of geen deken, boomzadel of boomloos zadel, carrot stick of zweep...en ga je je afvragen of het niet anders moet dan dat wat je voorheen hebt gedaan. Niets mis mee in mijn ogen.
Maar dan vervallen we weer in het sektarische, en het religieuze van deze stromingen, en daar gaan mijn nekharen nu net recht van overeind staan....

Op het moment dat iemand anders voor mij beslist dat ik niet in een hokje pas omdat ik aan NH doe maar evengoed met spoor of zweep of bit of boomzadel rijdt, wordt ik daar een beetje kriegel van....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:32

en bij die laatste zin sluit ik me van harte aan :j

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 00:57

Cassidy schreef:
Voor het paard te hopen dat ze snel het licht ziet. Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gehad. Om te groeien zul je toch uit je comfort zone moeten stappen. Maar goed, daar moet zij klaar voor zijn. Wat anders dan blijven herhalen en voor te blijven doen hoe jij werkt en wat NH eigenlijk is kun je niet doen...

Het kost 50.000 handelingen om iets af te leren en je het gevoel hebt dat je het te pakken hebt..

Helaas willen maar zeer weinig mensen hun eigen fouten onder ogen zien, het ego van de mens is groot.. en het paard zeer loyaal..

Ik ben het grootendeels eens met wat je boven hier vermeld, goed geformuleerd :) .. En de filmpjes zijn bijzonder interessant, met name het filmpje in het parcours vond ik geweldig leuk om te bekijken!!

ikbenellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:15

Cassidy schreef:
Hier een link naar een filmpje, dat ik al eens eerder in een topic heb geplaatst. De reactie van ander bokkers is dat er te ruw met het paard werd omgegaan. Ikzelf zie dat niet zo. Het is een opname van een dier dat nog volop in training staat, en dan gaat er weleens wat mis. Paardje dreigt een paar keer op zijn snuffert te gaan, moet hij maar opletten waar hij zijn voeten neerzet.
De leeftijd van het paard op het moment van de opname van deze film is niet bekend. Wel dat het om een mustang gaat. Aan het uiterlijk van het paard te oordelen schat ik hem op een jaar of 2,5. Is dit teveel gevraagd van dit paardje? Ik vind persoonlijk van niet.

http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM

Nog een voorbeeld: sacking out met een papieren zak. Link naar onderstaan filmpje heb ik wel vaker op bokt geplaatst, en de reacties waren toen ook niet mis. Er werd gereageerd alsof deze beste man het paard aan het afrossen is. Maar goed, kijk en oordeel zelf. En hou even in je achterhoofd dat het referentiekader waar je zelf dagelijks mee te maken krijgt, heel bepalend is voor je eerste oordeel.

http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k

vind het eerste filmpje erg interessant en vind dat het paardje het erg goed doet, ziet er naar mijn mening ook erg vriendlijk uit allemaal.

Over het 2e filmpje vraag ik me af waarom de man het 'zwiepen' zovaak herhaalt..? Tuurlijk gaat dit niet hard, maar het 'wrijven' vind het paardje duidelijk prettiger. Bij NH zou het paard toch moeten wijken voor iets 'zwiepends' dat hij met een staart zou moeten associeren..? Waarom zou je hem 'doods' maken voor dit signaal, moet hij hier niet juist respect voor hebben en op reageren door te wijken voor dat gezwiep met die opgerolde zak? Op deze manier leert hij het paardje juist te blijven staan en niet weg te gaan voor het gezwiep, is dit niet tegenstrijdig..?
Ben gewoon benieuwd, weet verder weinig over NH, maar ben oprecht geinteresserd en vroeg mij dit eigenlijk gewoon af..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:30

Je paard beleren volgens NH, is een balans vinden tussen sensibiliseren en desensibiliseren. Desensibiliseer je teveel, heb je een paard dat op geen enkele aanwijzing reageert, en dat wil je niet. Sensibiliseer je teveel, heb je een paard dat bij wijze van spreken al op zijn rug gaat liggen als je alleen maar naar hem wijst.

Je zoekt ten allen tijde de balans tussen beide, maar het paard moet in eerste instantie wel leren, dat geluiden of aanrakingen op het lijf niet eng zijn. De zwiepende zak is een onderdeel van de desensibilserende fase van de opleiding. Clinton Anderson laat ze aan allerlei geluiden wennen, inclusief o.a. die van de motor een kettingzaag (waar ze de ketting uit hebben gehaald, voor de veiliheid). Hij leert ze zoveel mogelijk geluiden kennen, van sirenes via motoren van kettingzagen tot ballonnen die je voor hun neus stukprikt.....

Kimbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 01:40

Wendy schreef:
Slechte dingen hebben meestal te maken met degene die het toepast...

:Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:46

Cassidy schreef:
Als je begint met een bepaalde methode, zou ik je willen adviseren niet teveel elders te gaan shoppen, of verschillende dingen door elkaar te gaan gebruiken omdat sommige dingen weleens haaks op elkaar kunnen komen te staan. De ene manier van aanpak is niet altijd een aanvulling op dat wat je anders aan het doen bent. Zorg voor een rode draad, helemaal als je beginnend bent. Sowieso is het goed om je af te blijven vragen waar je mee bezig bent, ook als je wat langer bezig bent. En als je de basis hebt gehad, kun je gaan kijken hoe anderen dat doen, zelf dingen toevoegen of weglaten. Maar het is de mix die mensen er zelf van maken (ik volg geen methode, pak alles mee wat me leuk lijkt en de rest laat ik weg) dat voor problemen kan zorgen...

In het begin wellicht niet, nee. Daar heb je gelijk in. Heb zelf twee jaar parelli-levels gedaan en daar enorm veel van geleerd. Maar ik heb ook wat gecompliceerde paarden in handen gehad, zoals een merrie met een enorm trauma en een merrie met een gebruiksaanwijzing in de vorm van de 'dikke van dale' . De laatste merrie maakte mij fijntjes duidelijk dat ik niet op de gebruikelijke manier van fases ed met haar kon werken dmv het plaatsen van een tandafdruk in mijn schouder :+ Bij mijn trauma merrie kon geen sprake zijn van fases. Niet eens van druk.
En met dat soort dingen ga je verder kijken. Wat is er nog meer? Ben zo bij clickeren terecht gekomen (werkte super voor de twee dames), had al wat achtergrond van Voest en Hemfling, keek bij Resnick in de keuken, volg Ellen ofstad( is trouwens ook een combi parelli/clicker ), neem mee wat Rashid verteld en kijk zelfs bij Marijke de Jong en Branderup ivm gymnastiseren (merrie bv is erg stijf doordat ze te lang stil heeft gestaan... in de wei dan) enz enz.
Op die manier krijg ik steeds meer pijlen in mijn pijlentas, om het maar in de parellitermen te zeggen en daar heb ik heel erg veel profijt van.
Wil niet zeggen dat parelli niet mijn uitgangsbasis is. Heb tig dvd's van hem en kijk die nog regelmatig, vooral als ik ff vast zit of nieuwe vragen heb. Maar ik heb ook een bieb vol met boeken van anderen en dvd's die ik ook graag kijk, Maar voor mij is niet alles van Parelli heilig. Sommige dingen vind ik minder, dus die doe ik anders. En ik gebruik dus de clicker en heb vrijwel nooit fases nodig.
Maar ik heb het wel allemaal gedaan en ermee geexperimenteert en alternatieven bekeken voordat ik die keuze maakte.
Want ik vind wel dat je moet werken op een manier die jou en je paard past, niet op een manier die volgens iemand wordt opgedragen.
Maar goed... moet je wel eerst ff weten wat het allemaal inhoudt en waarom je die keuze maakte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 08:51

Zo kwam ik de eerste dvd-series niet door.
Die mevrouw die tussendoor steeds aan het uitleggen was hoe ik moest leren. Oh gruwel. Zo leer ik niet. Ontzettend belerend toontje. Ze hebben haar er in de latere dvd's ook weer uitgekukkeld. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:34

Leuk filmpje: Parelli in gesprek met een aantal ruiters van verschillende disciplines, die open staan voor NH.

http://www.youtube.com/watch?v=X9b-MsJlf3c

Gewoon om te laten zien dat NH en de gangbaardere takken van de sport ook samen kunnen.
Ik heb online gekeken of ik de complete uitzending kon vinden, maar helaas...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 09:18

Ik wilde jullie deze filmpjes van een interview met Pat Parelli niet onthouden.

Level 1 & 2

http://www.youtube.com/watch?v=wZQ-RZjBOdA

http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ewmEbq9I ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related

Deel 3 en 4 worden ook besproken.

zoek maar even op Neil Pye op deze pagina

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... eimHDaxXcs

En met name

http://www.youtube.com/user/ParelliTube ... zApqoNC5vI

(met een perfecte Join Up aan het begin van het filmpje)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 02:02

Maar 43 reacties en meer dan 1000 keer bekeken...

Wat is het stil hier...niemand meer wat toe te voegen? Of zijn jullie het allemaal met ons eens (kan het haast niet geloven)...:D

christel1857

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 02:13

Ik vind NH vooral het heruitvinden van het wiel om het zo maar even te zeggen. Het is een nieuwe term voor iets wat door velen al jaren wordt toegepast in hun manier van omgaan met paarden. Al dan niet vanuit een bepaalde natuurlijke 'feeling' met het wezen paard.

Verder vind ik het alleen maar heel positief voor vooral de paarden zelf dat er op een begripvolle manier met ze wordt omgegaan. En ik vind de filmpjes gewoon erg leuk om naar te kijken :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 02:17

Wat is er mis met het opnieuw uitvinden van het wiel, als degenen die de kennis van weleer moeten overdragen er niet meer zijn?

De paardensport, het hebben, houden, rijden, fokken van, mennen met paarden is van alle tijden. Het probleem is dat er op dit moment meer mensen in aanraking mee komen die van huis uit geen basiskennis hebben meegekregen. Ze kopen een paard omdat ze de middelen ervoor hebben, maar het ontbreekt ze aan kennis...en alle NH methodes die ze dat bij kunnen brengen, in hapklare brokken en begrijpbare delen over kunnen brengen, zijn in de ogen van degene die nieuw zijn een openbaring, en degenen die met paarden zijn opgegroeid, het opnieuw uitvinden van het wiel.

Het ligt aan je referentiekader, en je achtergrond welke kant je kiest...