Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:Het is inderdaad zo dat veel paarden waar iedere keer weer hetzelfde mee gedaan wordt met grondwerk of NH, robotachtig hun programma afwerken. Maar daar ligt nu net de uitdaging voor jezelf, blij nieuwe dingen verzinnen, onverwachtte situaties creeeren, laat het paard meedenken...niet iedere keer hetzelfde patroon afwerken, want dat blijft niet goedgaan.
Cassidy schreef:Voor het paard te hopen dat ze snel het licht ziet. Als je dingen doet zoals je ze altijd hebt gedaan, zul je de resultaten krijgen die je altijd hebt gehad. Om te groeien zul je toch uit je comfort zone moeten stappen. Maar goed, daar moet zij klaar voor zijn. Wat anders dan blijven herhalen en voor te blijven doen hoe jij werkt en wat NH eigenlijk is kun je niet doen...
Cassidy schreef:Hier een link naar een filmpje, dat ik al eens eerder in een topic heb geplaatst. De reactie van ander bokkers is dat er te ruw met het paard werd omgegaan. Ikzelf zie dat niet zo. Het is een opname van een dier dat nog volop in training staat, en dan gaat er weleens wat mis. Paardje dreigt een paar keer op zijn snuffert te gaan, moet hij maar opletten waar hij zijn voeten neerzet.
De leeftijd van het paard op het moment van de opname van deze film is niet bekend. Wel dat het om een mustang gaat. Aan het uiterlijk van het paard te oordelen schat ik hem op een jaar of 2,5. Is dit teveel gevraagd van dit paardje? Ik vind persoonlijk van niet.
http://www.youtube.com/watch?v=BMoNFEXsSLM
Nog een voorbeeld: sacking out met een papieren zak. Link naar onderstaan filmpje heb ik wel vaker op bokt geplaatst, en de reacties waren toen ook niet mis. Er werd gereageerd alsof deze beste man het paard aan het afrossen is. Maar goed, kijk en oordeel zelf. En hou even in je achterhoofd dat het referentiekader waar je zelf dagelijks mee te maken krijgt, heel bepalend is voor je eerste oordeel.
http://www.youtube.com/watch?v=XVVSvrc2Y6k
Cassidy schreef:Als je begint met een bepaalde methode, zou ik je willen adviseren niet teveel elders te gaan shoppen, of verschillende dingen door elkaar te gaan gebruiken omdat sommige dingen weleens haaks op elkaar kunnen komen te staan. De ene manier van aanpak is niet altijd een aanvulling op dat wat je anders aan het doen bent. Zorg voor een rode draad, helemaal als je beginnend bent. Sowieso is het goed om je af te blijven vragen waar je mee bezig bent, ook als je wat langer bezig bent. En als je de basis hebt gehad, kun je gaan kijken hoe anderen dat doen, zelf dingen toevoegen of weglaten. Maar het is de mix die mensen er zelf van maken (ik volg geen methode, pak alles mee wat me leuk lijkt en de rest laat ik weg) dat voor problemen kan zorgen...