Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-10 08:48

xxMACYYY schreef:
Misschien heb je over mijn bericht heen gelezen of niet gereageerd, maar je kunt nu ook bitloos starten.

Hoi hoi, nee hoor, ik heb het gelezen ;). Sorry dat ik niet reageerde.
Maar het klopt dat je nu t/m L2 (toch??) bitloos kunt starten. Toen ik dat las werd er ook iets geprikkeld bij mij ;).
Alleen...dan heb je dus nog te maken met wedstrijden en die zijn juist een groot vraagteken voor mij. Ik ben gewoon een zenuwpees :o , haha en wedstrijden geven me meer spanning dan ontspanning en plezier. Dus al rijd je dan bitloos...tja. Maar ik heb het deze week weer geprobeerd en wonder boven wonder gaat het steeds gemakkelijker! :D Ik rijd dan met kaptoom en daar doe ik gewoon mijn teugels aan. Maar de aanleuning is wel veel minder goed dan met bit.

Trouwens, het wordt nu kiezen: wel of geen wedstrijden. Het buitenseizoen begint. Ik twijfel gewoon heel erg. :?
Onderling bij onze vereniging starten: ja of nee....daar is het meestal drukker dan bij een officiele wedstrijd en ik vind de rust nu net zo fijn! Maarja...het is op zich weer minder gedoe omdat ik er gewoon op het paard naar toe kan.

Nu ik dankzij jullie (dank dank :D ) ook weet dat het niet het één of het ander hoeft te zijn (een combi van Parelli met dressuur bijvoorbeeld kan ook), maakt het wel weer lastiger hoe ver ik dan ga met de dressuur. In de zin van wedstrijden of niet. Het is bij mij (!) gewoon zo dat ik een doel heb om voor te oefenen als ik wedstrijden rijd. Zoals nu oefen ik regelmatig schouderbinnenwaarts en dat gaat steeds beter. Ondanks dat dit een goede oefening is voor het rechtrichten van het paard, weet ik dat dit in M1 gevraagd wordt. Zo heb ik dus ook motivatie om zo'n oefening te doen en doorzettingsvermogen als het even niet lukt. En daar komt bij dat ik het gewoon erg leuk vind om dit paard, wat heel groen was, naar een wat hoger niveau te brengen. Je 'check' of je op de goede weg bent, kan een wedstrijd zijn.
Ik ben weer geprikkeld merk ik. Ik kreeg een mail met opgave voor onderlinge wedstrijd. Twijfel twijfel...:?
Het lijkt me een uitdaging om M1 te starten, gewoon om te kijken hoe dat is en wat het verschil is met L2.
Ik weet niet of het mag, want ik heb 7 winstpunten in L2, maar het is onderling. Ik zal het vragen.
Maar het gaat om het idee: dan ben ik gewoon gebrand om het toch te doen.

Pff lastig!! (IK ben voor mezelf lastig ;))

Macs

Re: Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:03

Je bent inderdaad voor jezelf lastig haha. Ik zou zeggen, gewoon doen. Al word je laatste, je hebt het geprobeerd en weer even geproefd hoe het ookalweer was.
Doe anders eens een soort van wedstrijdje met vriendinnen? Dan voel je je al meer op je gemak.
Ik verzin ook maar wat hoor, heb geen wedstrijdervaring (met paarden) maar ik snap wat je bedoelt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:31

Tja, wat moet je hier nou over zeggen?

Ten eerste zou je kunnen beginnen om een wedstrijd niet als een 'wedstrijd met anderen' te zien, maar domweg als ijkpunt voor je eigen vorderingen met het paard. Jezelf en je paard door 'andere ogen' te laten beoordelen. Geloof me, die kleine gedachtenverandering scheelt al een hele hoop stress. Als je goed voorbereid bent en je paard loopt het proefje netjes kun je daarin ook je zelfvertrouwen vinden en dan is het extra leuk als je inspanningen beloond worden met goede puntjes.
Wedstrijden op zich moeten het doel niet zijn - het is wel zo leuk om naar een bepaald toe te trainen en dan een wedstrijd te zien als het moment waarop je voorafgaande werk beoordeelt wordt.

Het is ook niet echt nodig om voor het één of het ander te kiezen. Als je dressuur blijft rijden kun je net zo goed fijn en respectvol met je paard omgaan. In alle disciplines is het kernpunt dat er een goede samenwerking is tussen ruiter en paard, welk label je er ook aan hangt. Wat het bitloos betreft: bedenk je wel dat ook Parelli uiteindelijk mét bit rijdt - alleen in de lagere niveaus wordt dat niet gedaan. Rijkunstig vind ik persoonlijk Parelli helemaal niks - aan het behoorlijk gymnastiseren van een paard wordt sowieso niet of nauwelijks aandacht besteed.

Zoals een paar voorgangers al opmerkten: een wisseling van instructeur kan goede gevolgen hebben. Als het met je huidige instructeur niet fijn klikt, moet je een ander zoeken. Misschien moet je eens contact leggen met Noor Tanger ( harmonische dressuur), op dit forum bekend als 'mindfields' - in haar profiel staat als contactadres weliswaar Rotterdam, maar op het woonplaatskaartje staat een tekentje in de buurt van Zwolle. Iemand als Mindfields lijkt me voor jouw situatie ideaal!

Succes!

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-10 21:02

Het is niet per se noodzakelijk om bitloos te gaan rijden, indien dat je misschien niet helemaal ligt. Je kunt inmiddels inderdaad bitloos starten, maar ik heb zelf geen prettige ervaringen met een bitloze optoming. Ik heb een cross-rope hoofdstel geprobeerd, maar dit voegde niet. Het lekkerste vind ik nog een gewóón halster rijden, of een touwhalster, maar ook met hoofdstel rijd ik met als richlijnen de werkwilligheid van het paard. Ik rijd in een dressuurles, rijd dressuur wedstrijden, maar ik als je het aan mij zou vragen rijd ik western. Zo train ik - omdat ik en mijn paard prettiger werken door de ontspanning van het 'loslaten' als hij loopt waar hij moet lopen. Zodra hij nageeflijk gaat, laat ik hem los(ser), en zodra hij in het juiste tempo loopt, stop ik met drijven. Dit werkt gewoon veel lekkerder voor ons, dus misschien ook voor jou?
Als je een instructeur hebt die een fan is van het 'blijven drijven ter ondersteuning van je paard' en 'veel contact blijven houden ' om dezelfde reden, dan zou dit misschien ook al veel prettiger werken voor jou? Je hoeft dan niet van het bit af, maar wel van de manier waarop je het paard rijdt. Het heeft mij zeker geholpen! Doordat ik mijn hulpen verfijnde (juiste reactie = druk weg, en zo steeds minder druk voordat hij deze juiste reactie gaf) kan ik nu ook met enkel een touw om zijn hals rijden. In de les rijd ik met bit, en zelfs wel eens dressuurmatig, maar mijn prioriteit is: zolang het paard het maar wíl doen.
Dit zal je misschien een prettiger gevoel geven bij het rijden? Dat heeft het bij mij zeker gedaan. Het heeft me geholpen een fijnere band te krijgen, hij werkt nu veel liever voor me dan toen ik hem een soort van dwong.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:45

Blijf bij jezelf en je eigen gevoel, daaruit komt een keuze naar voren. Wat anderen vinden of denken is niet belangrijk. JIJ zit met jezelf en het paard en jullie moeten je er goed bij voelen. Niet je stalgenoot/instructeur/jurylid etc

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 12:37

Hoi MeFlower

Ik begrijp je probleem volledig, ik zit/zat namelijk met hetzelfde dilemma.

Net zoals jij heb ik ook m'n buik vol van die dwang en het moeten. Je paard is zo lief en vriendelijk om altijd te willen werken voor jou. Om jou te geven wat jíj wilt, want voor je paard hoeft het niet hoor, die moeilijke oefeningen, zonder voelt hij zich even goed.. Hij doet dit allemaal speciaal voor jou.

Mijn paard heeft ook altijd haar uiterste best gedaan voor mij, maar ik ben er nu - ook op harde manier - achter gekomen dat ze al jaren heel erg veel pijn moet hebben. Dat verklaart waarom ze altijd zo in verzet ging (van knarsetanden tot steigeren). Ik ben hier altijd blind voor geweest en dat is doodszonde. Langs de andere kant heb ik het nooit geweten, want ik heb haar gekocht onder het mom van 'werklustig dressuurpaard'. Haar gevaarlijke uitspattingen stak ik altijd op haar vurig temperament, nooit gedacht dat ze pijn had.

Natuurlijk hoef je niet zwart-wit te denken, je hoeft niet per se te kiezen tussen NH of dressuur.. je kan beide idd combineren. Maar mijn mening hierover is, dat al het vertrouwen en plezier dat je opbouwt met NH, je zo weer kan verliezen door dressuur. Dressuur blijft dressuur.. hoe zacht je hand ook mag zijn, de dressuurprincipes zijn dezelfde. De paarden nemen een gewenste houding aan en voeren bepaalde oefeningen uit.

Persoonlijk hou ik ontzettend veel van dressuur. Ik vind het een prachtige sport en kan soms echt kwijlend staan kijken naar combinaties als Edward met Totilas. Die elegantie van het dressuurpaard, die gratieuze bewegingen.. wauw... Ik ben net zoals jij erg ambitieus en het is inderdaad een hele leuke uitdaging om steeds maar beter en verder te geraken met je paard. Maar dat is nu juist het probleem: de mens gebruikt het paard voor zijn eigen belangen gewoon omdat hij weet dat zijn paard dat kan. Uit paarden die wat hoger in het bloed staan of aanleg hebben voor dressuur wordt meteen het onderste uit de kan gehaald.

Naar mijn mening is dressuur niet paardvriendelijk. Ik denk dat ik voor mezelf de keuze dan ook al heb gemaakt: ik ga de natural way op.. Want ik wil een gelukkig paard dat mij als zijn vriend ziet, en niet als een bedreiging. Ik wil hier geen verwijten doen naar de dressuurwereld: iedereen heeft het beste voor met zijn paard (iedereen wil het beste van het beste voor zijn paard, toch?). Ik wil met mijn paard kunnen werken in alle rust en vertrouwen, en ook weer kunnen rijden met haar zonder dat ze pijn heeft en mét plezier in het werk. Waarschijnlijk zal bitloos rijden ook op ons pad komen...

Wat mij de beste oplossing lijkt is gewoon je hart volgen. Blijven liegen tegen jezelf haalt toch niets uit: vroeg of laat zal je toch moeten toegeven aan wie je bent of wat je voelt. Daarbij: door eens iets nieuws te proberen is niet meteen alles verloren.

Veel succes ermee in ieder geval :)

JoesPleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-10 15:35

@ Lady M:
Heb jij ook al eens rechtrichten geprobeerd als "alternatief" voor de gewone dressuur ('t zijn eigenlijk de basisprincipes van de klassieke dressuur)? Zoals ik dat ervaar is dat ook gewoon paardvriendelijk rijden zonder dwang. De gewone dressuur staat me ook tegen, maar hier zijn zowel mijn paard als ik erg tevreden mee.

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 12:10

Hey JoesPleasure

Mijn paard kan zich met het rijden niet oprichten. Ze vraagt echt om lang en diep. Binnenkort komt er een goede ostheopaat om haar te behandelen, en hopelijk wordt het dan beter. Maar naar mijn mening is het voor mijn paard te laat. Ze mag van mij volledig van de dressuur vrijgesteld worden.

Neemt niet weg dat ik klassieke dressuur idd vriendelijker vind dan de traditionele, zeker als dit gebeurt met zeer weinig contact in de mond of zelfs bitloos, en dat vanuit een goede correcte zit. Dus daar heb je zeker gelijk in, alleen gaat het voor ons niet meer.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:29

Waar ik aan zit te denken, of je klassieke dressuur niets vind? Ik rijd volgens die methode en sindsdien vind ik rijden een stuk leuker en prettiger. Geen dwingen maar samenwerken, spelen. En ja daarbij rijd ik ook dressuurwedstrijden. Daarnaast doe ik ook grondwerk en veel werk aan de hand. Prima te combineren, en een paard dat altijd met zijn oren naar voren loopt. Tuurlijk is het niet zo dat hij altijd als een engeltje behandelt wordt, want fout is gewoon fout. Maar wel met respect naar het paard toe en dat krijg ik terug.

JoesPleasure

Re: Ik sta voor een splitsing...denken jullie met mij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 17:48

Balen Lady M dat je paard zich niet kan oprichten. Komt dat omdat ze verkeerd gereden is? Met het rechtrichten in de basis is het ook alleen maar lang en laag met weinig contact. Gewoon de kans geven je paard de rug te laten ontspannen. Nu we zo'n 3 jaar verder zijn komt er iets meer oprichting bij, maar de basis blijft lang en laag en daarna pas de rest.

Ik hoop dat je paard nog vooruitgang boekt na de osteo, suc6 in ieder geval!

Lady__M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 14:55

@JoesPleasure

Ze is niet verkeerd gereden, maar is in het verleden zwaar over haar grenzen moeten gaan, maw roofbouw op haar lichaam gepleegd. Ze is dan ook al 16 jaar en heeft een lange carrière achter zich. Rechtrichten gaat wel en daarbij loopt ze met een goede hoofd- halshouding, maar toch doet dit haar pijn (zelfs als de ruiter niets in de handen heeft). Met dat ze lang en diep wil rijden bedoel ik echt met haar neus naar het zand toe. Een beetje een verloren zaak dus :) Komt wel goed, we maken er samen nog het beste van.

Je hebt wel 100 % gelijk dat rechtrichten in de basis redelijk lang en laag met weinig contact is, echt de beste trainingsmethode anders krijg je valse houdingen!

En thx , ik hoop ook op nog wat vooruitgang :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 11:27

xxMACYYY schreef:
Je kan nu ook bitloos starten, misschien is dat een idee. Dan heb je en plezier met je paard, en je hebt een nieuw doel!

Weinig nut als je M1 start, want dan mag het niet meer. En de TS had het paard nu klaar voor de M1. Je moet dan kiezen: eeuwig in de L2 bitloos blijven hangen, of toch maar met bit door.

Maar je kunt wel gewoon thuis bit en bitloos afwisselen, mijn paard loopt ook gewoon appuyementen en travers bitloos. Dus het kan allemaal wel. Maar ik train toch vanwege wedstrijden 95% van de tijd met bit.

Verder kan grondwerk best samengaan met wedstrijden rijden. Ik ben niet van het grondwerk om eerlijk te zijn, maar dat is omdat het in mijn ogen niets brengt als je geen problemen met je paard hebt. Er is geen toegevoegde waarde als je een goede band met je paard hebt. Maar het is ook niet schadelijk, en wel een leuke afleiding.

Overigens, springen vinden paarden ook leuk. Dat kan wel schadelijk zijn voor je dressuurafrichting omdat ze vaak wat heter worden van springen. Maar op zich verleren ze de oefeningen niet hoor. Alleen het direct schakelen tussen beide richtingen in korte tijd (paar uur tot paar dagen) kan lastig zijn.

BowieBonanza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 20:18

Het doel van dressuur is dat je paard een'Happy Athlete' is.
Zo niet moet er iets veranderen.
Waarom zou ergens een doel voor hebben terwijl je het niet leuk vind?
Doe wat je leuk vind, je moet niks van jezelf en in dit geval ook niet van de eigenaar.
Ik combineer het, omdat ik dressuur naar 3x achter elkaar saai vind worden.
Dan ga ik rondje dorp doen, zonder zadel, grondwerk, bos en binnenkort ook weer springen (Kon niet om redenen)
Jij moet doen wat jij wilt, je bent tot niks verplicht. Maak daar gebruik van.

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 10:38

Gesloten.