paardenmishandeling? Petitie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:19

xmarliez schreef:
Mensen....... dit paard is aan 1 oog blind... dat wil dus zeggen dat hij een ander oog heeft waar hij prima mee kan zien + dat hij erg goed kan horen, voelen en ruiken en daarom precies weet dmv fases wanneer hij een opdonder krijgt.. na 2 keer een opdonder gekregen te hebben moet hij wel denken .. jeetje laat ik eens achteruit gaan.. DIT paard NIET, omdat hij respectloos en eigenwijs is. Daarom zet hij nog geen stap achteruit.

Dit paard op zijn borst prikken zal hem waarschijnlijk ook niets doen.. anders had ze dat allang gedaan :) :) ........
Als jullie niet zien dat hij door haar ruimte walst moet je even haar ruimte bekijken...... als je heeeeeel goed kijkt :D zie je dat hij er zo doorheen walst zonder een greintje respect.

Loody, en hoe geef jij je paard 'op zijn kop'?

Als je aan de voorkant gaat lopen trekken, welke reactie lijkt je logischer? Vooruit of achteruit, misschien wel zijwaarts? Ik vind het niet echt logisch dat een paard op deze hulp achteruit gaat lopen..

Beter een keer een harde mep dan zo eindeloos doortrekken.. Ik vraag me af wat "vriendelijker" is.. :)

BPVS

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:20

Een mep is vriendelijker. En duidelijker.

appelflap2

ik vind dit een aso manier om met een paard om te gaar hoe moet een paard nou wijzer worden van al dat lompe geslinger aan zijn touw en dat geros in zijn gezicht dat vind ik wel zooo laag! je slaat een mens niet in zijn gezicht dus een dier al helemaal niet. echt waardeloos dit! ik kan hier echt niet tegen!

Ninx

Kicken quotes dit:

This is what it actually says on the parelli site, and yet this is what linda was doing?

....When your horse barges into you or runs over you, he normally evokes one of two reactions on your part: fear or offense. Most people respond to aggressive horse behavior with the instinctive reaction of a big, hard jerk on the halter. Frustratingly though, that approach doesn't work.

... goes on to say the following

"Roughly jerking on the halter isn’t advised with a fearful or dominant horse. It just makes both situations worse."

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:21

Ik kan dit paard niet met goed fatsoen respectloos noemen, omdat hij imo respectloos wordt behandeld. Hij is nerveus/zenuwachtig en dat is ook niet zo gek; nieuwe omgeving, allemaal andere paarden en dingen om te zien. Volgens mij heeft hij gewoon een kalme, rustige en duidelijke leider nodig. Ga ermee wandelen of dansen, als je kunt, zou ik zeggen ;)

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:22

wijken voor druk.... is iets wat je een paard als eerste leert....
daarmee zet ik een paard op zijn plek... en niet met rukken aan een touw...

oja ter toevoeging..het is dus normaal dat het paard op zijn hoofd slagen word????... voor dit soort dingen sla je een paard zeker niet op zijn hoofd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:25

laura1986 schreef:
Ik kan dit paard niet met goed fatsoen respectloos noemen, omdat hij imo respectloos wordt behandeld. Hij is nerveus/zenuwachtig en dat is ook niet zo gek; nieuwe omgeving, allemaal andere paarden en dingen om te zien. Volgens mij heeft hij gewoon een kalme, rustige en duidelijke leider nodig. Ga ermee wandelen of dansen, als je kunt, zou ik zeggen ;)

Nee hoor, gewoon agressie gebruiken! Volgens menigeen op Bokt ook de best oplossing daar paarden in een kudde naar zeggen van deze mensen ook de hele dag elkaar de lichten uit de ogen meppen om elkaar iets duidelijk te maken....
Hiep, hiep, hoera voor de agressieve leider |(

Wie vertrouw en volg jij liever? Een kalme maar duidelijke leider die zich niet laat verleiden tot kwaad worden of agressie maar wel begrenst, of een boze dwerg met een pijnlijk wappertouw... ofwel: de agressieve Alfa leider?
En toen koos iedereen massaal voor optie 2 ;) :D

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:27

haha... nou dan ben ik graag de uitzondering die voor optie kalme duidelijke leider kiest :)
Laatst bijgewerkt door Loody op 12-03-10 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:27

laura1986 schreef:

Als je je een beetje had ingelezen in het verhaal, dan had je ook meer over de achtergrond van dit paard geweten :)
Dit is een paard waar de eigenaar al heel veel problemen mee had. Paard zonder respect voor mensen en heel paniekerig.
En ga maar s wandelen met een paard die over je heen wil lopen. Zou t zeker aanraden..niet dus.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:29

Shattered, als je goed kijkt zie je dat Linda niet alleen aan het trekken is.
Dit paard leert NU wijken voor druk, juist door deze game en waarom???? omdat ze de andere waarschijnlijk niet eens uit kunnen voeren omdat dit paard niet kan stilstaan en luisteren.

Met een mep zorg je dat je paard bang wordt, door met fases te werken en die op het juiste moment op te bouwen en af te bouwen zorg je dat een paard gaat denken, respect voor je krijgt en dingen gaat snappen. Een klap is zo gegeven maar er zit een reden achter waarom Linda dit doet en de rede is omdat ze wil werken aan RELATIONSHIP. En dan gaan jullie mij nu aanvallen met 'WAAR ZIE IK RELATIONSHIP?????' nu inderdaad nergens maar dit paard is te eigenwijs om maar een band met iemand te willen leggen... en heeft daarom een harde, duidelijke maar vooral EERLIJKE aanpak nodig om zijn oren te openen en ook open te kunnen staan voor de mens. Een paard dat een klap ontvangt kan zich niet meer openen voor de mens.

JAAA ik verdedig dit filmpje want van de 100000 mensen op de wereld die het parelli programma volgen heb je er misschien 1000 die een kapot geparellid paard hebben een waarom?????? OMDAT die mensen niet werken aan relationship... en dus niet DIT programma volgen.

Dit paard is overgens het tegenovergestelde van nerveus en zenuwachtig...

Loody.... en als je paard niet luisterd naar wijken voor druk wat doe je dan??
Niinx, jij bent kalm en duidelijk, maar tot hoever gaat jou duidelijkheid?? Linda is erg kalm op dit filmpje maar ook erg duidelijk :) :) en dit paard heeft een stabiele DUIDELIJKE basis nodig die Linda hem nou geeft.

Mensen die het hele Parelli programma niet kennen zien ook niet waar Linda mee bezig is.... dat is pas jammer :) :)

BPVS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:32

Als dit een paniekerig en respectloos paard was, sloeg hij die vrouw even met de hoefjes op haar hoofd, ging zich daarna losrukken en er van door, en nooit weer terugkomen.

Marlies, mensen met gevoel en verstand van paarden hebben deze onzin helemaal niet nodig.
Ik dacht altijd dat Monty Roberts dierenbeul nr. 1 was en na het zien van dit onzinnige filmpje vind ik Parelli een hele goeie tweede :(
Wapperen met een touw is geen goeie basis.

xmarliez

Re: paardenmishandeling? Petitie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:33

En dat is wat Linda probeert te voorkomen....... dat ze een hoef tegen haar hoofd krijgt...... :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:33

Precies xmarliez!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:34

Ik zie hier geen respectloos paard, ik zie alleen een respectloze trainer.

Het paard snapt er duidelijk geen snars van waarom er continu aan zijn kop getrokken word en hij tegen en naast zn kont gemept word. Snap werkelijk waar niet hoe iemand dit kan bedenken en dat dan vriendelijke training kan noemen.

Loody

elk paard luistert naar wijken onder druk, en daar heb je geduld voor nodig en geen geruk aan een touw..

Ik heb net de beschrijving gelezen die bij dit paard hoort en ik kan me er totaal niet in vinden... paard kan niet stilstaan? en kom in mensenruimte, is bang voor spoken en struiken?
en Linda is gestopt na een reactie??? nou dat zie ik niet terug in het filmpje....tja op het eind 1 keer...
nadat er flink gerukt en geslagen is op het hoofd van het paard...

Ben blij dat ik me nooit maar dan ook nooit heb laten verleiden om me te verdiepen in parelli....echt zo paard ontwaardig

Loody

xmarliez schreef:
En dat is wat Linda probeert te voorkomen....... dat ze een hoef tegen haar hoofd krijgt...... :)

paard maakt geen aanstalte om het een hoef omhoog te komen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:35

Ik heb er geen verstand van, ken het paard niet dus vind ook niet dat je er zomaar over kunt oordelen. Mishandeling vind ik een beetje overdreven.. :+

Judje

Ondanks dat dit paard misschien niet alle respect toont, vind ik het onnodig om zo theatraal (las ik eerder dit topic, mooi gekozen) te werk te gaan.

Daarnaast: als dat paard zo respectloos was geweest, vraag ik me af wat het dan voor zin heeft om hem dan rondjes te laten lopen en alleen maar op zijn kont te kletsen? Alsof een beest daar meer respect van krijgt? Wordt ie alleen maar banger van imo.

Er zitten veel goede dingen imo aan diverse manieren van Natural Horsemanship, maar dit is imo niet echt een goed voorbeeld ervan te noemen.
Edit: eens met LAPRD dus...

BPVS

xmarliez schreef:

Dat doet ze dan wel op een heel wanhopige en klunzige manier. Ik zie trouwens geen paard dat op schoppen staat.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:37

Jammer dat je je nooit in Parelli hebt verdiept.. T zou jouw kijk op wat hier gebeurd erg veranderen :)

Ik heb een pony gehad die mij serieus ging aanvallen (aan touw) om onder het werk uit te komen. Pony heb k gekocht van mensen waarbij het dier altijd alles mocht. Ik had daar nou net even een ander idee over.
Wat doe je dan in zo'n situatie? Met het paard praten? Knuffelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:37

xmarliez schreef:
Mensen....... dit paard is aan 1 oog blind... dat wil dus zeggen dat hij een ander oog heeft waar hij prima mee kan zien + dat hij erg goed kan horen, voelen en ruiken en daarom precies weet dmv fases wanneer hij een opdonder krijgt.. na 2 keer een opdonder gekregen te hebben moet hij wel denken .. jeetje laat ik eens achteruit gaan.. DIT paard NIET, omdat hij respectloos en eigenwijs is. Daarom zet hij nog geen stap achteruit.

Dit paard op zijn borst prikken zal hem waarschijnlijk ook niets doen.. anders had ze dat allang gedaan :) :) ........
Als jullie niet zien dat hij door haar ruimte walst moet je even haar ruimte bekijken...... als je heeeeeel goed kijkt :D zie je dat hij er zo doorheen walst zonder een greintje respect.

Loody, en hoe geef jij je paard 'op zijn kop'?

Sorry, maar als zij 500 keer hetzelfde moet doen, is ze gewoon stom bezig.

Als je als mens alsmaar hetzelfde doet, moet je niet verwachten dat je van het dier ooit een andere reactie krijgt. Betekent niet dat je agressief moet worden, maar ik denk steeds als ik het filmpje kijk: schat, neem de leiding nu eens, doe iets, en sta niet zo achterlijk te wapperen met dat touw. Het paard begrijpt het blijkbaar niet, dan moet je iets anders bedenken wat hij wél snapt. Lijkt me zo moeilijk niet.......

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:38

Ik teken niet, ik zie maar een deel van het verhaal, maar wat ik zie doet me vermoeden dat het om een paard gaat dat makkelijk "over je heen walst". Het paard is niet in paniek van de behandeling die het ondergaat, en ook niet bang. Niet dat het er elegant uitziet, maar in NL het ik dergelijke paarden gecorrigeerd zien worden met de lange zweep, en dat ziet er nog minder lief uit. Paard lijkt absoluut geen last te hebben van zijn blinde oog.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:39

Ik ben wel degelijk bekend met Parelli hoor (heb de oude levels 1 en 2, dit filmpje helaas dus ook al eerder gezien). En ik snap hun uitleg ook wel, ben het er alleen niet altijd mee eens, zo ook niet in dit geval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:39

Loody schreef:
xmarliez schreef:

paard maakt geen aanstalte om het een hoef omhoog te komen....

inderdaad ...wat een onzin...als ze dit nu bij een levensgevaarlijk paard doet heeft het misschien zin...maar deze?
Of zou ze denken dat deze levensgevaarlijk is?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 16:40

Loody, Linda verminderd wel degelijk haar druk bij een reactie alleen zien jullie dat niet.
En niet ieder paard reageert direct op druk... anders zouden paarden in het wild elkaar ook niet trappen :) :) ....
Van te voren zijn er namelijk al signalen afgegeven om afstand te houden maar er zijn paarden die daar lak aan hebben en dus eigenwijs zijn..... en die ontvangen dan ook een hele harde trap. DAT is EFFECTIEF.

Paard maakt inderdaad geen aanstalte maar als linda hem druk vrij geeft op het moment dat hij dat niet nodig heeft omdat ze geen reactie krijgt dan zal hij die kans snel pakken en kan Linda een mooi pootje in haar gezicht verwachten.

De reden waarom zij hem op zijn kont tikt telkens is omdat hij die moet wijken voor haar.... hij doet dat niet en dat is een teken van ....................??? geen respect hebben, niet luisteren en eigenwijs zijn. Door druk te verhogen zal hij op een gegeven moment wijken en dan laat ze direct los.... en dan zal hij snappen wat ze bedoeld en zijn oren openen om te luisteren.