Pony breekt uit aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 00:28

Wat Wimmus aangeeft,dat rondje om je heen laten lopen...werkte voor mijn ruintje prima!
Toen ik die net had,wilde meneer graag voor me uit lopen of naar groene plukjes duiken.
Ben toen elke keer dat hij dat deed,begonnen met hem een rondje om me heen te laten lopen.
Mensen kwamen een keer zelfs vragen waarom ik niet gewoon rechtdoor met hem liep,maar telkens stopte voor een rondje :D
Hij kreeg uiteindelijk door dat hij zo echt niet voorop kwam,en daarbij ook dat oersaaie en vervelende rondje moest draaien.(of hij werd duizelig van het consequent rondjes laten draaien) :+
Heb er nu geen kind meer aan,tijdens het wandelen. ;)

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 20:57

doe een longe aan zijn halster dan heb je meer speling als hij verschiet en is hij niet direct weg ;)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:53

misschien anders toch een keer een touw door zn mond.. werkt echt.. ook bij onze hengsten als ze weer naar buiten mogen ( hebben ze vaak zin in omdat ze zich dan lekker aan de merries buiten kunnen laten zien) gelukkig ontsnappen ze niet:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:15

diablolover schreef:
doe een longe aan zijn halster dan heb je meer speling als hij verschiet en is hij niet direct weg ;)

Je zorgt er zo juist meer voor dat hij genoeg vaart kan maken en je zo uit je evenwicht kan brengen.
En als je te lang vasthoudt en het paard wel de benen neemt en naar achteren uithaalt, heb je een eventuele trap veel eerder te pakken.

Advies: paard kort houden (ongeveer een meter afstand naar de clip van het halstertouw, en het paard via grondwerk wat manieren bijbrengen. Bij eventueel springen het hoofd naar je toehalen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken. Dat houdt in dat het paard moet leren te wijken voor druk aan het hoofd (dus je hebt je huiswerk al uitgestippeld) en zijn achterhand weg moet draaien. Als hij het hoofd naar je toedraait, kan hij je met zijn achterbenen niet raken...

21deees schreef:
misschien anders toch een keer een touw door zn mond.. werkt echt.. ook bij onze hengsten als ze weer naar buiten mogen ( hebben ze vaak zin in omdat ze zich dan lekker aan de merries buiten kunnen laten zien) gelukkig ontsnappen ze niet:D

Zozo, touw door zijn mond? Valt me mee dat je niet met adviezen over hengstenkettingen komt (maakt niet uit of het over de neus, zijn tandvlees of door zijn mond is...)
Ik vraag me af hoe vaak jullie hengsten in de winter buiten mogen komen, zal niet zo vaak zijn schat ik zomaar?

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 01:09

Cassidy schreef:
diablolover schreef:

Je zorgt er zo juist meer voor dat hij genoeg vaart kan maken en je zo uit je evenwicht kan brengen.
En als je te lang vasthoudt en het paard wel de benen neemt en naar achteren uithaalt, heb je een eventuele trap veel eerder te pakken.

Advies: paard kort houden (ongeveer een meter afstand naar de clip van het halstertouw, en het paard via grondwerk wat manieren bijbrengen. Bij eventueel springen het hoofd naar je toehalen, kan hij je met zijn achterbenen niet raken. Dat houdt in dat het paard moet leren te wijken voor druk aan het hoofd (dus je hebt je huiswerk al uitgestippeld) en zijn achterhand weg moet draaien. Als hij het hoofd naar je toedraait, kan hij je met zijn achterbenen niet raken...

21deees schreef:

Zozo, touw door zijn mond? Valt me mee dat je niet met adviezen over hengstenkettingen komt (maakt niet uit of het over de neus, zijn tandvlees of door zijn mond is...)
Ik vraag me af hoe vaak jullie hengsten in de winter buiten mogen komen, zal niet zo vaak zijn schat ik zomaar?

Toch wel hoor als het kan elke dag.
Maar als je het goed doet beschadig je niets in de mond hoor hij hoeft ook niet strak achter in de mond en Tis alleen ff om te late wete dat hij niet we.g mag vaak ff 1 of 2 keer en daarna gaat het super en blijft hy netjes naast je lopen

karenkk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:51

Jammer, vind ik, dat vrijwel alle reacties die tot nu toe gegeven zijn focussen op het afstraffen van het ongewenste gedrag (het wegrennen). Ik zou het omdraaien: mijn advies is, verdiep je in clickertraining (de DVD's van Piet Loof vind ik een grote aanrader). Ga clicker trainen met je paard, focus je juist op wat hij wél goed doet en versterk dat gedrag door het te markeren met een clicker of een woordje zoals YESS! gevolgd door een voerbeloning (dun plakje wortel of twee korrels biks o.i.d. is al zat, per beloning). Je zult zien dat je paard het steeds leuker vindt om bij JOU te blijven.
Wandelen wordt gemakkelijk minder saai, als je onderweg kleine (of grote) oefeningen vraagt, die je markeert met clicker en beloont. Zo stimuleer je je paard mentaal en, afhankelijk van welke oefening je vraagt, evt. ook fysiek. Én doordat jij bepaalt wanneer en voor wat er beloond wordt, blijf of word je gerespecteerd door je paard. Dat is, zéker in het begin, wel belangrijk (wordt op die DVDs ook goed uitgelegd), dat je NIET een voerbeloninkje uitdeelt omdat je paard erom vraagt (of het opeist). Want dan wordt je paard natuurlijk opdringerig en is de lol (voor jou) er snel af.
Mijn paard gaat inmiddels loslopend mee uit wandelen, hij is tot nu toe nog nooit bij me weggelopen (afkloppen...). Nu zou ik dat niet langs een autoweg doen want natuurlijk moet je niet te grote risico's nemen, maar het is wel een erg leuk doel om naar toe te werken, wandelen met een loslopend paard!
vr. grt,
Karen

frgheaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 08:47

Hey hey,

Een heel erg naar probleem. Ik heb ook een keer van deze problemen zich voor zien doen.
Het klinkt misschien heel raar maar is het wel is in je op gekomen dat het misschien iets met zijn gebit te maken kan hebben?
wolvenkiesjes bijvoorbeeld?

Ik zeg niet dat dat het is. Maar je moet alle opties vrijhouden.

21deees

Re: Pony breekt uit aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:07

hoe gaat het nu met het wandelen wordt het al beter of zit er nog geen verbetering in?? was wel benieuwd

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 15:28

21deees schreef:
hoe gaat het nu met het wandelen wordt het al beter of zit er nog geen verbetering in?? was wel benieuwd

Ik ben niet meer wezen wandelen buiten het erf, durf dat nog niet aan.
Ben nu bezig met gewoon veel wandelen op het erf en hem naast me te laten lopen. Heb ook weer 1x per week les zodat als ik dingen mis mijn lesgeefster me erop kan wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:25

Dit is een lastig probleem en ik herken het ook wel een beetje in mijn twee jarige ruin.
Ik ben een paar keer met hem gaan wandelen samen met nog iemand van stal die aan parellie doet.
Hoe wel ik eigenlijk geleerd heb om een paard niet te laten eten aan het touw tijdens wandelen heb ik dat tijdens onze wandelingen wel toe gestaan.
Het was dan onder het motto "we hebben de hele dag de tijd en doen lekker lang over ons wandelingetje".
Vanaf het moment dat ik het toestond begon het probleem al.
Hmmm dit gras is veel lekkerder dus ik blijf gewoon lekker eten.
Hoofd aan de grond en ik had niks meer te zeggen en liep hij gewoon weg.
Hij weet dat hij sterk is :o (en dan trek je hem niet zomaar om).
Ook ik heb geprobeerd om dan met druk tegen zijn achterhand hem er toe te bewegen te draaien met zijn hoofd naar mij toe.
Hij is echter sterker en zet zijn kin als het ware tegen de borst en daar gaat ie :roll:
Het continu rondjes draaien vind ik niet ideaal omdat hij nog zo jong is en dit is niet goed voor de gewrichten.

We hebben het anders aan gepakt.
Collega pensionklant die ook aan parelli doet heeft haar paard zijn kracht gebruikt.
Ze bond mijn twee jarige aan hem en liet hem mee lopen........halt houden.......achter uit lopen etc.
Hij probeerde het twee keer maar het paard van haar gaf niet mee en daarna deed hij geen poging weer.
De paarden stonden opgegeven moment tegen over elkaar en zij heeft mijn twee jarige wel 500 meter achter uit laten lopen en dan weer halt houden om hem even na te laten denken.
Het werkte wel moet ik zeggen.

Die keer daarna heeft ze hem met haar paard in de rijbak gehad en heeft ze hen eerst wat laten uit razen.
Vervolgens heeft ze het halster bij mijn twee jarige afgedaan en deed ze hem de string om de hals en begeleide ze hem daarmee.
Ook liet ze hem daarbij ook weer achter uit stappen, dit deed hij braaf.
De keer daarna ben ik zelf aan de gang gegaan en heb ik hem samen met mijn drachtige merrie mee genomen naar de rijbak.
Ik zat op mijn merrie en liet hem in eerste instantie loslopen in de rijbak om hem vervolgens steeds van zijn plek af te sturen.
Vervolgens kwam hij bij mijn merrie staan en heb ik hem de leadrope aan het halster gedaan om vervolgens zo de rijbak nog een paar rondjes door stappen.
Tot nu toe heb ik dus steeds gebruik gemaakt van een ander paard.
Binnenkort ga ik met hem alleen in de rijbak bezig om te zien of hij het geintje mee sleuren niet meer doet.