hybrid horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:20

Cassidy schreef:
Een makkelijk en meegaand paard vind zijn koper wel. Een makkelijk en meegaand paard, dat niet snel genoeg is, zal altijd een koper vinden die hem een kans geeft in de eventing, of in de endurance, of gewoon als recreatiemaatje.

En er zijn heel veel paarden die niet helemaal meekomen in de top. Dus voor de aspirant koper, keuze genoeg.

Een paard dat niet lief, niet meegaand, en ook niet snel genoeg is voor de top, die wil echt niemand hebben. Er zijn genoeg lieve, geblesseerde paarden te vinden die hun leven lang hard hebben gewerkt en die een goede oude dag als grasmaaier verdienen.
Een paard dat dit nog niet verdiend heeft, en verder nergens voor geschikt is dan als grasmaaier, wie wil die hebben?
Maar als jij je geroepen voelt om alle lastpakken, die geen koper vinden en niet snel genoeg zijn voor de sport, van een goed en blijvend tehuis te voorzien, ga vooral je gang.

Nee dank u, maar zoals ik zij in vind niet dat je een paard tegen elke prijs van zijn eigen welzijn moet proberen in leven te houden.
Bovendien vind ik het een beetje banketstaaf om te zeggen dat deze paarden nu eenmaal gefokt worden als gekkenhuizen. Dat is toch niet nodig, dan is er imo al iets mis met het fok beleid. En ik begrijp dat daar veel zakelijke belangen spelen maar dan moet de afweging menselijke gewin/dierlijk welzijn nog wel eerlijk blijven.

Cassidy

Re: hybrid horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:24

En wie beslist wat eerlijk is? Ik? Jij? Je buurman?

Bij de beslissing of dingen kunnen/niet kunnen, komt je eigen ethiek weer om de hoek kijken. M.a.w., of iets kan (of niet kan), is puur subjectief.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:30

Cassidy schreef:
En wie beslist wat eerlijk is? Ik? Jij? Je buurman?

Bij de beslissing of dingen kunnen/niet kunnen, komt je eigen ethiek weer om de hoek kijken. M.a.w., of iets kan (of niet kan), is puur subjectief.

Ben het er niet mee eens dat dat altijd subjectief is. Je kan namelijk best op een wetenschappelijke manier bekijken hoeveel pijn, stress en schade het paard ervaart door een methode. En ik vind eigenlijk dat die grenzen hetzelfde zouden moeten zijn of het nu om de grasmaaier van de buurvrouw gaat of het beste paard van de renbaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:32

O, maar die wetenschappelijke aanpak is bij de TAP methode van Endospink al geleverd. En de resultaten zijn dat het een stuk minder stress en adrenaline oplevert dat de normale klassieke manier van beleren. Ben je nu overtuigd van deze methode? Of zit er nog steeds een stemmetje in je achterhoofd die vind dat het niet eerlijk is?

Kijk even op de website:

http://www.hybrid-horseman.com/

Website is nieuw, kan het wetenschappelijke onderzoek even zo snel niet vinden, maar als ik het tegenkom, zal ik de link posten.

*Edit:

Vergelijking van de stress tussen de normale manier van beleren en de methode van Hybrid Horsemanship staat op Youtube. Bekijk even deel 1 tm 6 van deze film: getting started:

http://www.youtube.com/watch?v=iqZxKj5S ... re=related

kan deel 2 niet vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=D5Xv2O5C ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=ldfSCEy2 ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=fdUMRJiK ... re=related

http://www.youtube.com/user/endospink#p ... IRLQQ4z2fk

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:52

Ik heb al twee keer gezegd dat ik deze methode niet ken en dat ik er dus ook niet tegen ben. Ik was het alleen niet eens met je opmerking dat iedereen die deze dieren van de dood redde gezegend mocht worden.

IK kan trouwens zonder dat onderzoek eens door te lezen ook niet zeggen of ik het nu geloof. Maar ik denk dat dat ook logisch is, ken de methode niet, ken het onderzoek niet. Dus ik heb er niet perce iets tegen. (Hoewel ik het zelf niet zo snel zou toepassen denk ik, maar ik heb ook geen haast over het algemeen)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:57

Niemand hoeft hem ook toe te passen, maar je mening klaar hebben zonder dat je ook maar voorbelast bent met enige kennis van zaken, en zonder fantasie en voorstellingsvermogen waarom je bepaalde methodes zou willen toepassen, dat vind ik een kwalijke zaak. Sta open voor alles, en (ver)oordeel niet. Dit geld voor iedereen die in dit topic heeft gereageerd en gaat reageren (en ik wed dat er geheid een paar tussen zitten die alleen de openingspost lezen, het filmpje bekijken en hun mening neerkwakken zonder de rest door te lezen)

Ik ben laatst een keer een gezegde van Buck Brannaman tegengekomen, die op de vraag hoe iemand een bijzonder moeilijk paard nu het beste kon aanpakken nadat een aantal methodes niet had gewerkt, antwoordde: "Nothing is written in stone. Keep trying until you found something that works".
Vrij vertaald: Niets staat in steen geschreven. Blijf proberen tot je iets gevonden hebt dat wel werkt".
Dus per definitie een methode opzij schuiven omdat je er persoonlijk een probleem mee hebt, andere veroordelen die deze methode hanteren, ongeacht de uitkomst, is in mijn ogen echt zo ontzettend kortzichtig!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:09

Lees en huiver... voor de mensen die het nog steeds niet snappen:

The TAP FAQ

Q: What is TAP short for?
A: Temporary Attitude Persuader.

Q: What is the TAP useful for?
A: Anything you need an extra hand with from worming to colt starting.

Q: What is the difference between the HALP TAP and the FULL TAP?
A: The HALF TAP slows down the horse's flight response and can be used succesfully in the daily handling of horses while the FULL TAP shuts down the flight response and is only recommended for use in extreme cases.

Q: Will the TAP hurt the horse's legs?
A: The TAP does not harm the horse's legs, however boots can be applied to minimize the risk of injury even further. All activities involving horses are potentially dangerous so don't ever drop your guard and stay safe at all times - and don't forget your obligation to keep your horse safe either.

Q: Is the horse scared after being tapped?
A: No, The TAP in not seen as aggression from the handler, and after submitting to the TAP, the horse will feel everything but scared. He will feel relaxed, relieved, and content with himself because he made it and he was fine.

Q: How long does it take to get the horse down?
A: Depending on the horse and who is executing the TAP, anything from a few seconds to half an hour.

Q: Does performing the TAP cut off oxygen supply to the brain?
A: Certainly not, medical tests performed by top notch vets show the TAP has nothing to do with oxygen deprivation, nor has it ever been implied that the TAP works this way. It's a rumour with no truth whatsoever to it.

Q: Does performing the TAP pinch the nerves?
A: No, the TAP has nothing to do with the skeletal make up of the horse.

Q: Are there any physical dangers or long term effects of the TAP?
A: NO, the effects of the TAP is temporary. The results are, however, permanent - like e.g. the fixing of headshyness.

Q: Can any horse be TAPped?
A: Yes. But only experienced horse people with sense and understanding will be able to perform the TAP successfully.

Q: Why is a full cheek snaffle recommended/required for the TAP?
A: Because flexation is used, a full-cheek snaffle is the only bit recommended.

Q: Can I TAP my horse using only a halter or a bitless bridle?
A: Yes, it can be done but not on all horses. You'll just have to try it out and see for yourself whether it's the right way for your horse.

Q: Why is a roller recommended/required for the TAP?
A: A roller is recommended for two reasons; A) it gives the horse a mental feeling of restriction, B) it gives the handler something to hang on to if the horse tries to evade.

Q: In which common situations with horses could the TAP be used for positive results?
A: Fixing head shyness is one of many. Others could be administering medicine, tending to injuries, or just to help the horse relax and cope in situations where he might feel agitated. If a horse is out of control, or in other ways a danger to his surroundings, the TAP can help an experienced and gentle handler get the upper hand and help the horse without aggression.

Q: I'm a nervous rider lacking in confidence and my horse intimidates me. Could I use the TAP to passify him?
A: The TAP is recommended only for horse trainers and other professionals of the equine industry; meaning the TAP should only be attempted by confident and competent persons with a clearly defined goal in mind. Handlers should always make sure that the problems, they encounter in horses and decide to fix, isn't actually the human's problem - like e.g. lack of confidence, knowledge, or just horse sense.

Q: Does the TAP cause the horse to faint?
A: No, the TAP is a mental occurrence, not a physical.

Q: How long do I leave the horse on the ground after performing the TAP?
A: That's up to the handler and what he/she is trying to achieve.

Q: What if the horse gets up right away after performing the TAP?
A: Execute the TAP again immediately and get the horse relax again.

Q: Will a horse that has been TAPped learn to use sinking down when ever it's being asked for something? Will the horse start sinking down on his own?
A: No, only performing the TAP itself will cause this reaction from the horse. The effects of the TAP are by no means long term.

Q: Do you start all your horses using the TAP?
A: I, myself, use the HALF TAP on most of my horses whereas the FULL TAP is only for situations where the horse might hurt itself or others if not helped to relax and accept.

Q: How often do I TAP my horse?
A: Once is all most horses will ever need. Of course there'll be tough cases that might need a couple of sessions over a few days but there's no need for anything more than laying the horse down once and bond with him.

Voor mensen die liever KIJKEN dan lezen heb ik ook een filmpje. Luister wel goed naar wat hij zegt! En kijk ze allebei!

http://www.youtube.com/watch?v=HqQi0rkkbTs

http://www.youtube.com/watch?v=z2i3AIBMBhY

Zo... En willen de mensen die nog nooit iets hebben gedaan in de rensport het ook niet veroordelen?

Dank u :)
Laatst bijgewerkt door _Chendo_ op 21-02-10 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:11

Cassidy schreef:
"Nothing is written in stone. Keep trying until you found something that works".

Amen!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:15

Ik vindhet vreselijk!
Bah, krijg een nare bijsmaak van..
En wat ik misschien nog wel vreselijker vind is dat een hoop mensen dit soort narigheid steunen, onder het mom van :'paard moet snel gebruikt worden, dan is dit een prima manier'.

Bah.. paardensport.. mishandeling en rare praktijken zijn daarbij maar vaak geoorloofd

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:17

Wel duidelijk hoe het niet werkt Igg geen bloedvaten of zenuwen beknelt), maar hoe werkt het nu wel dan?

(Ik snap trouwens ook niet helemaal hoe men hierop is gekomen. Het doet me een beetje denken aan het op de rug dwingen van een kip die worden ook helemaal apathisch dan)

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:21

Ze hebben het over stressvrij, maar dat paard wil steeds omhoog komen. Ligt ie toch niet lekker op zn gemak daar.
Niet iets om te proberen met me eigen paard

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:22

Craftly schreef:
Ze hebben het over stressvrij, maar dat paard wil steeds omhoog komen. Ligt ie toch niet lekker op zn gemak daar.

Het is ook niet voor mensen bedoeld om het zomaar te proberen.

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:24

_Chendo_ schreef:
Craftly schreef:

Het is ook niet voor mensen bedoeld om het zomaar te proberen.

Gelukkig dan dat het me ook al een slecht idee leek :P

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:46

Ik vind al het getrek en gepluk van menig ruiter erger dan een aantal keer deze techniek toepassen. Ben wel benieuwd hoe het nou werkt, ga het andere topic even lezen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:18

Wow Chendo, typisch Amerikaans. Time is money!
Gelukkig hoef ik er niet zo mee om te gaan.

Pixiewixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:02

amai, snelle reacties, het is mij allesinds een pak duidelijker geworden. Ik was sowieso al geen voorstander maar ik kan wel snappen dat het in extreme gevallen misschien een noodoplossing is (half tap). Voor de rest... niet aan mij besteed!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:04

Myca schreef:
Wow Chendo, typisch Amerikaans. Time is money!
Gelukkig hoef ik er niet zo mee om te gaan.

Niet time is money... Time is dead!
En nee inderdaad je hoeft er zo niet mee om te gaan. Goed opgemerkt! Hier hebben we tijd, daar niet. Hier gaan de meeste paarden niet direct naar de slacht en daar wel.

Het is een totaal andere wereld. Als dit nou DE oplossing is om die paarden te redden? Waarom zou het dan slecht zijn?

Daarbij, deze man is niet Amerikaans. Hij is Australiër die dit is begonnen in Japan en nu verhuisd is naar Amerika (Sinds een paar maanden) Dus waarom typisch Amerikaans?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:18

Ik zeg niet dat het een slechte methode is, alleen het is een methode die me niet trekt.
Natuurlijk spreek ik als hobbyist, het kost me tijd en geld en dat heb ik er voor over.
Als prof kan je daar natuurlijk zo niet mee omgaan, dan ga je snel failliet
Alleen het is zo'n snelle oppervlakkige aanpak en dat zie je wel veel in de VS.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:29

Wat een vooroordelen weer over de aanpak in de VS. Dat is in Nederland ook niet veel anders, alleen zien we wel de splinter in andermans oog maar de balk in ons eigen oog niet.

Wat wel een probleem in de VS is dat de afstanden naar een persoon die wel de kennis heeft zo ontzettend groot zijn. Dat men daar wel de ruimte heeft om een paard te houden (en dat dan ook doet) maar er verder niet zoveel kennis van zaken heeft, en daarom maar wat aanmoddert. Met alle gevolgen van dien. En als ze iemand tegenkomen, dan is men blij met de - soms voor het oog zo vriendelijke methode - die wordt gepresenteerd. Thuisprogramma's als Clinton Anderson, Parelli en de Join Up zijn helemaal in trek daar. Alleen hamert men er daar ook op (Ray Hunt via Parelli) erop dat er wel de tijd voor uit moet trekken. Anderson gaat ook meer in op problem-fixing en is niet zo van het paardenpsychologische geneuzel.

En hoe zou het nou toch komen dat Natural Horsemanship uit Amerika is overgewaaid, en niet omgekeerd?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 11:45

Weet je Cassidy, als je bijv. de manier van Klaus Ferdinand Hempfling (die niet uit de VS is overgewaaid) vergelijkt met bijv. Pat Parelli, dan zie je al een aardige weerspiegeling van wat ik bedoel.

In de VS moet iedereen nou eenmaal zelf zijn broek ophouden omdat er nauwelijks een sociaal systeem is. Dat maakt de houding daar anders dan die in Nederland. In de gezondheidszorg die je dat ook.

Helaas gaan we in Nederland ook heel hard die kant op.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:22

Als er iemand werkelijke antwoorden wil over Hyrbid Horsemanship of Paul 'Endo' Williams kun je ze bij mij krijgen.
Ik heb de eer gehad met deze grootmeester te werken en heb ontzettend veel van hem geleerd.

Ik heb geen zin om hier openbaar een discussie te gaan zitten voeren met de kortzichtige mensen die gelijk schreeuwen zonder dat ze er ook maar de ballen van begrijpen of willen begrijpen. Krijg er toch geen stok tussen omdat er nou eenmaal meer mensen zijn die kortzichtig blijven krijsen en schreeuwen hoe zielig dit is. Verdiep je eerst ergens in voor je gelijk op een openbaar forum neergooit dat het zielig is.
Heb met m'n eigen ogen mogen zien en ervaring dat deze paarden zeker niet zielig zijn en er totaal geen psychische of lichamelijke klap aan over houden.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden en dat moeten mensen wel gaan inzien.

Ik hoor het wel als je echt iets wilt weten erover of bij je standpunt blijft dat het dierenmishandeling is.

Ik wacht geduldig op jullie berichtjes

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:37

Heb wat filmpjes gezien en de topics gelezen en zou graag meer willen weten over deze methode.
Ben ook benieuwd of er meer mensen in Nederland zijn die volgens deze methode werken en wat hun ervaring is.
Mijn eerste gedachte was ook dat dit niet diervriendelijk was maar als ik de paarden in de filmpjes zie lijken ze beslist niet bang voor hem.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:25

dblijham schreef:
Heb wat filmpjes gezien en de topics gelezen en zou graag meer willen weten over deze methode.
Ben ook benieuwd of er meer mensen in Nederland zijn die volgens deze methode werken en wat hun ervaring is.
Mijn eerste gedachte was ook dat dit niet diervriendelijk was maar als ik de paarden in de filmpjes zie lijken ze beslist niet bang voor hem.

Zie woogy in het bericht boven je ;)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:48

Heb ik gezien, heb ook al pb gehad.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 20:27

Ik heb even getemt. Dit lijkt me niet echt op een subforum voor natural horsemanship horen :)

Door de hals te manipuleren heb je erg veel controle over het paard, dat is duidelijk. Je ziet het in allerlei verschillende vormen die mogelijk zijn. Ik zou dat eerder onder een vorm van learned helplesness scharen.
Als ik de filmpjes van deze meneer verder kijk, zie ik ook geen omgangvorm die mij ook maar enigzins aantrekt.