Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Miska schreef:Sally Swift is eigenlijk een trainings methode onder het zadel (centered riding) en heeft niet veel van NH van doen imo, maar draagt wel bij met haar interessante kijk op het rijden.
Linda Tellington Jones doet ook grondwerk met het paard en dat is het verschil.
Miska schreef:Henry Blake staat er bijvoorbeeld ook niet tussen en het boek Paardentaal (2 boeken in 1: Denken met paarden uit 1978 en Praten met paarden uit 1979) staat al sinds ik 1998 bij mij in de kast en was de voorloper op alle bekenden voor mij hier.
Die heeft een 20-jarige studie gedaan over paardentaal en met zijn boek mij geïnspireerd en mij laten zien wat ik vroeger (met mijn 15jr) altijd al met mijn VZ-pony deed wat hij allemaal onderzocht heeft.
Toen wist ik nog niet wat NH inhield en was het nog geen echte hype zoals nu, maar iedereen op de manege vond dat ik 'anders' was en goed met paarden om kon gaan, (wat ik zelf stempelde aan mijn VZ-pony die mij heel veel geleerd heeft, want het was geen makkelijke pony voor anderen) dus als je er een beetje 'feeling' voor hebt en je kijkt en luistert naar je paard kom je een heel eind. (en dat is niet om te pochen alleen veel mensen komen met ongeveer hetzelfde concept en geven het hun eigen naam en verdienen er goud geld aan, terwijl je het zelf met een beetje inventiviteit ook voor elkaar krijgt als je maar naar je paard kijkt/luistert en dingen probeert, ik heb dan jammer genoeg te weinig kijk op marketing anders was ik nu ook binnen)
Iedereen heeft dus zijn eigen visie en methode waar de bekenden de markt mee op zijn gegaan met hun ding dat net even afwijkt van de ander, maar niet minder goed zijn of veel verschillen van elkaar.
Het is ook maar net of het bij jou zelf aansluit, niemand is of denkt hetzelfde.
Wat niet wegneemt dat het niet interessant kan zijn wat iemand anders te vertellen heeft en dat is ook de vraag van TS denk ik.
Onze visie op de verschillende bekende namen, wat we ervan vinden, wat we wel gebruiken en wat niet en waarom.
Ik ben ook zo'n alles in één typetje dat dr eigen gevoel volgt en wanneer ik er niet uitkom dan sla ik een boek open van deze of gene of ik vraag om raad bij anderen die ook ervaring hebben.
Kaplaars schreef:Ja, hij zelf is er inmiddels niet meer, ik heb hem ook nooit aan het werk gezien.
Fryslan_USA schreef:"Natural Horsemanship" (wat is er zo natuurlijk aan om op een paard te zitten?) is een commerciele, "feel-good" variatie op de praktische training van het ranch paard. Mijn quarterhorses zijn geweldig, losse teugel, 1 hand en we kunnen de wereld aan. Ja, het lijkt net alsof ze weten wat ik denk, maar komt alleen door heel veel rijden en consistentie in gevarieerde werk omgeving.
Citaat:Let wel, in de cultuur waar het NH geboren is, rij je 8 tot 10 uur PER DAG op het zelfde paard. Geen wonder dat het paard feeling voor je krijgt.
ikke schreef:Het zou wel verklaren waarom er tegenwoordig zo ongeloofelijk slecht gereden wordt. Als de band met het paard maar goed is; hoe je er dan verder bij hangt, is niet van belang......
simodi schreef:ikke schreef:Het zou wel verklaren waarom er tegenwoordig zo ongeloofelijk slecht gereden wordt. Als de band met het paard maar goed is; hoe je er dan verder bij hangt, is niet van belang......
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar ik vind dat je een hele goede band met je paard kunt krijgen en samen leuke dingen doen, ook door erop te zitten, terwijl je rijtechnisch en qua zit misschien helemaal niet zo goed bent. Zolang je je paard niet hindert of verkeerd belast lijkt mij een minder goede/mooie houding niet zo belangrijk en vind ik de band, het kontakt met je paard en je invoelingsvermogen veel belangrijker.
Arabesk schreef:Hempfling heeft zijn beste tijd gehad:
http://paardenmanieren.be/kim/hlzhi/jan ... 009/79-kfh
'Hoe' moet het nu? Niet té praktische vragen stellen, alleen moet je er 100 % zelf in geloven dat je het kunt. En als het niet lukt om op een veilige manier met je paard om te gaan, dan is dat omdat je er geen volle 100% in geloofde. Simpel, niet? Gelukkig zijn alle paarden na een sessie met KFH zelf een stapje dichter bij hun genezing geraakt, en gaan ze daarna zelf hun mens opleren. Yeah right...
Waratje schreef:En de TS vraagt niet specifiek naar grondwerk, maar naar NH-methodes.
Persoonlijk heb ik niet zoveel met "methodes", dat wordt heel gemakkelijk "kunstjes doen" in plaats van begrijpen waar je eigenlijk mee bezig bent. Het boek "paarden liegen nooit" van Mark Rashid vond ik veel herkenbare dingen in. Verder staat Henry Blake hier ook in de boekenkast, net als Hempfling, Linda Tellington Jones en nog zo wat. Met Voest, Parelli, Roberts en aanverwanten heb ik niet zoveel, veel te veel "kunstjes" en te weinig gevoel en echt begrip.
Cassidy schreef:Op het moment dat je iets van je paard vraagt, moet je wel doorgaan tot hij het gevraagde doet. Het maakt niet uit welke methode je volgt. Als je te vrijblijvend bent, zal je paard uiteindelijk helemaal niets meer doen wat je vraagt, en alleen zijn eigen gang gaan. En dat is ook niet wat je wilt.
Cassidy schreef:Die machines die jij gezien hebt, heb ik ook gezien, en ook bij de toenmalige Parelli instructeur Birger Gieseke. Het moet geen "dingetje doen" worden bij het paard. En de persoon op de grond/in het zadel moet ook zijn verbeelding blijven gebruiken en het paard blijven prikkelen om mee te denken...en hem de tijd gunnen om uit te vinden wat je van hem wilt.
Kukkie schreef:Daarnaast ben ik op de NH dag in gesprek geraakt met Chris Irwin na een demo van hem. Geweldig vriendelijke man met bijzondere inzichten. Ook met mensen vind ik hem goed. Niet overdreven pamperig, maar inspirerend. (en dat had ik een jaar eerder op de NH dag toen ik hem een demo zag geven niet verwacht.)
Heel down to earth, geen lesjes hoe je nou met een stok iets aanraakt, maar er wordt wel al een gezonde dosis feeling van je verwacht.
Kukkie schreef:En P Baalbergen hoort wat mij betreft niet in dit rijtje thuis. Daar heb ik de meest intensieve ervaring mee en heeft compleet afgedaan toen hij door de mand viel.