Welke bestrating voor blootvoetse paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zij

Re: Welke bestrating voor blootvoetse paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 14:48

onder de netten? ik vraag mij af wat je daar mee bedoelt? waar had je die in gedachte?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 15:29

TS heeft hooinetten en wil die niet boven het zand/grind hebben vanwege schoonmaken.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:35

o zo, hahahaha ik zag heel wat anders voor me ;)

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 17:49

Ik heb een tijdje een padje gehad van een betonnen tegels (zo'n 50cm op 1m, dikte 5 cm). Maar die dingen schoven uit elkaar met als gevolg dat mijn paard tussen twee tegels in terechtgekomen is met zijn been. Met als gevolg een serieuze snede en een tijd stalrust! Dus dat heb ik onmiddellijk terug opgeruimd. Nu ben ik ook op zoek naar iets anders... Momenteel had ik rubberen matten maar die zijn helemaal verzonken in de modder :( Ze zijn voldoende in de zomer/lente als het eens goed regent maar in het echte modderseizoen is het dus niet voldoende.

Jullie praten ook allemaal over een betonnen tegels (stoeptegels zijn toch van die tegels met gaten in? zo een soort parkeerplaatstegel?). Hoe doe je het dan aan de randen? Dus waar het tegelstuk ophoudt en de gewone grond/aarde/gras of wat dan ook terug begint? Ik heb er schrik voor dat mijn paard zich dan weer aan die randen zou kwetsen als het daar modderig wordt waardoor hij er daar, langs de randen inzakt en terug zijn been openhaalt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 18:57

Stoeptegels zijn geen tegels met gaten er in dat zijn oprittegels.
En als je gebruik maakt van betontegels moet je altijd zorgen dat ze goed 'opgesloten' zitten tussen betonbanden, dan kunnen ze niet 'weglopen'.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 19:54

Wat zijn stoeptegels dan wel? Zijn zo betonbanden ook niet scherp? Want het blijft toch beton.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:00

De standaard Nederlandse stoeptegels zijn tegels van 30x30. Voorbeelden op http://www.jansfotos.nl/blogs/index.php ... _genemuide (Gaat hier helemaal niet over maar de foto's zijn in elk geval duidelijk.)

In Belgie hebben ze andere dingen op de stoepen liggen volgens mij.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:19

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 20:24

Bij ons staan de paarden op (gegoten) beton. Ruw genoeg om niet glad te zijn en glad genoeg om goed schoon te houden.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-10 21:05

Heb weer bijgeleerd wat stoeptegels zijn! Dank je wel ;)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:13

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:21

Ik ken die tegels wel, en daarvan weet je in elk geval zeker dat het slecht schoonmaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:32

Je moet iig de onderste variant voor paarden hebben anders breken ze hun nek en ze zijn handig om een modderige doorgang van een hek oid te bestraten.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:33

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:37

maar als je t nou eens niet doet om schoon te maken... ik neem aan dat je je wei ook niet met een bezem door gaat. ik had juist zoiets van: hier kan gras tussen groeien, maar ze vertrappen t gras niet :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:39

Maar ze eten het wel zo kort dat er nog geen gras over blijft en je dus alsnog steen met aarde hebt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:52

Grindtegels zijn een prima oplossing. Ik zit al een hele tijd te speuren naar nieuwe op marktplaats in verband met verhuizing. Er wordt vaak zat 60x40 of 50x50 aangeboden, maar de enigen waar je je rug NIET op breekt, die van 40 bij 40, zie je dus zelden, of ze vragen er geld voor...

Ik heb mijn paarden of die van Arabesk nooit zien uitglijden op grindtegels. Paarden die een goede straal hebben glijden niet zomaar uit. Wel heb ik ooit via via via gehoord over een paard dat op glad gegoten beton was uitgegleden, bij die pensionstal hadden ze daarna groeven in het beton aangebracht. Maar betonstorten is een hele dure grap vergeleken met gratis grindtegels.

Ik heb ze op verschillende ondergronden gebruikt: kleigrond, op wit zand, op zwart zand en op een mengeling van klei en zwart zand. Als je een groot genoeg vierkant maakt, gaan ze niet schuiven. En ik gebruikte niet eens bandjes (stoeprandjes voor grindtegels zeg maar). Als je die wel gebruikt kan het helemaal niet meer misgaan, maar het is wel veel meer werk want die moet je ingraven.

Het schoonhouden moet je NIET met een bezem doen, dan druk je alleen het zand tussen de steentjes van de tegels en werk je je een ongeluk. Een kunststof bladerhark (zo'n groene bij de Boerenbond/Welkoop) werkt hiervoor heel fijn, in combinatie met een sneeuwschep heb je je plateautje zo schoon.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:14

Wij hebben ook grindtegels liggen, maar ik ben het niet met arno8 eens. We hebben een heel groot oppervlak, maar aan de kant waar de paarden steeds heen lopen is het erg modderig. Daardoor gaan de tegels aan die kant toch steeds wippen. Ook met bandjes ernaast, zo diep is die modderpoel.

Mijn idee van de ideale oplossing is de grindtegels eruit, flink stuk uitgraven en beton storten. Dan daarop de tegels weer terug leggen, gewoon vast in de beton.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:19

Ik heb een klein stukje met betonplaten liggen. Hier zitten gaten in waardoor het water zo weg kan lopen.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 20:38

Wel goed om te horen dat grindtegels asl oppervlak dus wel prima functioneren. Dat biedt perspectieven *D . Die bandjes hebben we hier vaker gebruikt, dus dat moet ook lukken. Wat extra werk zijn we niet vies van :)) .

Het modderig worden zal bij ons wel meevallen vermoed ik, want we zitten op zandgrond en hebben eigenlijk nooit last van blub.

Fijn om jullie ervaringen te lezen :j !

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 20:50

Arno, slijten de hoeven bij jullie, (in combinatie met veel buitenrijden) niet te hard? Dat was hier het geval.
Nu idd beton gestort, ruwig afgewerkt en langs de randen rond af laten lopen. Idd best duur, maar ideaal!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 21:21

Nee, het scheelde wel werk met raspen. Nu ik geen tegels meer heb moet ik meer raspen.

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:20

Wij hebben gewoon 50x50 stoeptegels in de buitenstal. Glad (maar niet té) en zijn makkelijk schoon te vegen.

trollenranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:40

ik heb al 2 jaar graskeien liggen, een plaat van 10 meter doorsnee, en een pad naar de wei van 75 meter. 20 cm afgegraven en dan zo de graskeien erin gelegd. Geen randen of wit zand nodig. Wel zand erop gestrooid voor het vullen van de gaten. De 1e twee weken moet je goed op de gaten letten en bijvullen, daarna is het zand wel ingeklonken. Er groeit inmiddels weer gras op en het is bijna onzichtbaar.(makkelijk, omdat je ook in je eigen wei geen verharding aan mag leggen eigenlijk). Ze galopperen als het moet er gewoon overheen, ook de miniveulentjes! Echt wel veilig en super voor de hoeven! Van mijn kudde van 8 zijn er inmiddels 5 pony's die volledig zelfonderhoudende hoeven hebben.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-10 14:51

Wij gaan voor de nieuwe loopstallen een heel stuk laten beklinkeren, de klinkers hebben we al liggen ( gratis kunnen ophalen ;) ). De paarden hebben nu ook een beklinkerd stuk en dat gaat prima; goed schoon te houden ( ook te vegen omdat er vrij weinig voeg tussen zit), blijft goed droog, ruw genoeg; nooit glad maar "raspt" de voeten wel een beetje.