Paard moeilijk de trailer in wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Paard moeilijk de trailer in wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 21:24

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:20

Ik zou eerder hulp van een ervaren iemand vragen dan het van een DVD afkijken. Het is niet zo makkelijk als je soms denkt...

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 12:47

Ben ik het helemaal mee eens Amaretto, ik heb veel van hun geleerd

RianneMinx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:02

Het is eigenlijk heel simpel. Als jij gespannen bent is het paard het al helemaal. Paarden houden al niet van kleine ruimtes omdat het vluchtdieren zijn en zo snel mogelijk blindelinks weg moeten/willen komen. Je moet dus rust uitstralen. Ga vaak oefenen dat werkt het beste! Laat je paard eerst op de trailer af lopen en draai weg zodra jij voelt dat hij gaat stil staan. Ga zo steeds dichter naar de trailer en de klep. Ga absoluut niet duwen en trekken! Neem de tijd om het paard te laten wennen en te snuffelen. je kan hem aan de lange lijn zelfstandig de trailer laten bekijken en onderzoeken. Stap zelf zo cool als je bent de trailer op met je rug naar het paard. Doet hij een paar stappen op de trailer ga dan terug en beloon hem en ga een andere keer verder. En zo ga je steeds stapje voor stapje verder. Als je er de tijd voor neemt zal het je snel genoeg lukken!

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:05

Silence schreef:
Ik had ook een paard waarbij het uren duurde voordat hij op de trailer stond. 9 van de 10x moesten we de afspraak afzeggen omdat we hem er echt niet op kregen.

Uiteindelijk is Petra Vlasblom van 2Moons
http://www.2moons.nl
een avondje gekomen om met ons!! te werken..
En na dat avondje werken was het opgelost.
Nu zijn we vrijwel altijd binnen 5 minuten op weg.

Yep ik ook... ook Petra gebeld...

Dit was na een uurtje....

http://www.youtube.com/watch?v=oSwI3Lmd6pg

xlszjuh95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-10 16:22

Ze heeft geen slechte ervaringen met de trailer;) met en ander paard erbij in is het het zelfde probleem gaat ze er ook niet in;)

maar we gaan binnenkort mailen naar mensen in de buurt of die kunnen helpen;)

amber2202 schreef:
Heeft ze slechte ervaring gehad met de trailer??
Misschien als er al een ander paardje in staat proberen? dat een paar keer en dan tussendoor ineens zonder dat er een paardje in staat..
Mijn paardje is zo erg datie er gewoon in loopt zonder op of omkijken en als hij er in staat en je begint te rijden wil hij gaan liggen.. hij is niet in paniek ofzo maar laat zich gewoon vallen.. voordat we dat eruit hebben..
Geef mij dan maar datie er 20min over doet om erin te komen ;)
Maar ik heb niet echt andere tips.. vind het altijd wel lastig op te lossen..
heb je al eens mails in de ronte gestuurd naar mensen die dat voor hun werk doen?
had ik ook gedaan en zonder dat ze langskomen krijg je toch advies waar je mee aan de slag kunt ;)

succes!!

xlszjuh95 schreef:
hallo!:)

ik heb en vraag of iemand tips heeft, of weet hoe je je paard gewoon de trailer op kan laten lopen... mijn paard wil absoluut niet ;) maar als ze eenmaal na 20 minuten(soms duurt het iets minderlang) er eindelijk instaat, is ze gewoon rustig... wij zijn nu bezig met elke keer als ze op de trailer staat en de stang is achter haar dan geef ik haar een beloning, snoepje of wortel ofzo, maar het heeft niet echt efect ;( heb jij misschien een tip of weet jij iemand die mij kan helpen?

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:43

Met een DVD kom je er niet ben ik bang.... tenminste, als je echt een probleem hebt heb je toch meer aan live-hulp!
Hier op stal was laatst het team van Annemarie van der Toorn om een pony te laden. Zag er erg rustig en paardvriendelijk uit allemaal...

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:55

Interessant topic, hou het even in de gaten :)

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:09

waar woon je ergens in de buurt? misschien wel handig als mensen iemand weten die jou kunnen helpen dat je in de buurt woont. ik ken wel iemand in zuid limburg bijvoorbeeld

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:14

Mando schreef:
Silence schreef:
Ik had ook een paard waarbij het uren duurde voordat hij op de trailer stond. 9 van de 10x moesten we de afspraak afzeggen omdat we hem er echt niet op kregen.

Uiteindelijk is Petra Vlasblom van 2Moons
http://www.2moons.nl
een avondje gekomen om met ons!! te werken..
En na dat avondje werken was het opgelost.
Nu zijn we vrijwel altijd binnen 5 minuten op weg.

Yep ik ook... ook Petra gebeld...

Dit was na een uurtje....

http://www.youtube.com/watch?v=oSwI3Lmd6pg

Petra doet het toch niet meer hier binnen Nederland, volgens mij is ze verhuist naar het buitenland (frankrijk). Was wel een superoplossing geweest. ;)

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 13:35

Kimbaie schreef:
Petra doet het toch niet meer hier binnen Nederland, volgens mij is ze verhuist naar het buitenland (frankrijk). Was wel een superoplossing geweest. ;)

Volgens mij wel hoor! Dacht dat ze alleen op vakantie was...

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:09

Nee hoor Petra heeft alleen even 2 maanden een time out gehad deze zomer in Frankrijk na het overlijden van haar partner.

Ze doet het nog steeds hoor..

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:15

time-out kan ik me dan ook goed voorstellen pff, heftig hoor!
mijn buurvrouw had ook een paard met een groot trailerprobleem en die is bij de mensen van Monty Roberts geweest. nu laad ie zonder problemen zegt ze!

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 14:27

Heej,

ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden een nieuw paard gekocht die ook beslist niet op de trailer wou. ook als hij er in 1x op stond was het klaar. we dachten eerst ook dat het angst was en bleven altijd gewoon heel rustig voor de trailer staan tot ze mee liep. dit duurde ook altijd meerder uuren. oplaatst hebben we haar elke dag even in de trailer gezet. en even laten staan. ze moeten eigenlijk de trailer zien als een box dus lekker in het stro en wat hooi (hooinet zou ik onder weg eruit doen) hij begon op laatst naar ons te trappen als hij er niet in wou. tou er 8er, bix, pootje voor pootje, zweepje, langs de muur niet hielp. op laats hadden we hem vanaf de schuur ze kon niet links niet rechts alleen op de trailer. met een bezem hebben we haar er in gekregen. je hoeft niet hard te slaan zoals een zweep maar de haartjes kietelen en dan kunnen ze mar 1 kant op. zo liep ze er altijd makkelijk in. maar dan moet je altijd iets aan de zij kan hebben. we hebben een grotere trailer gekocht(iets hoger en 2 paards) zodat het wat ruimtelijker was. we deden 1 van onze friezen er naast en ze liep er direct in. Kwpn'ers hebben nou 1x een hekekel om alleen te staan. nu loopt ze altijd de trailer in als de fries maar mee is.

ik zou zeggen probeer er eens een paard naast te zetten en dan heel rustig er in lopen even pauze en snuffelen en weer verder lopen..

suc6

MandoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 15:42

Hoezo Lisanneik, hooinet er onderweg uit...
Hebben ze wat te doen en kunnen ze niet gaan staan vervelen zolang je er maar geen boksbal van maak. Dus hooinet vast maken.

maar als ik dit zo lees kan jij alleen maar weg als de fries meegaat...

Die van mij is na een sessie van petra altijd gewoon relax de trailer op gelopen.
Hij staat er binnen 2 tellen in vaak sneller dan dat ik onder de stang doorkan...

De story of Mando is dat na bijna een uur laden hij aan de kletter ging langs de provinciale weg en bijna het loodje legde omdat hij de doorgaande weg OP wilde rennen en zich het laatste moment bedacht.
Toen heb ik Petra erbij gehaald omdat daarvoor ook al iedere keer ellende was en ook stapje voor stapje, voetje voor voetje... en daar was ik klaar mee.

Nu... huppelend de trailer in want dat is leuk... en lekker een hooinet erin... en gaan. Geen vervelende pony, geen bezems waar ik al tegen ben, en helemaal geen zwepen, smalle doorgangen iod. Ik kan hem midden op een wedstrijd terrein laden zonder enige stress.

Daarom heb ik er geld tegenaan gegooit en heb dat ervoor over gehad omdat ik een fijne pony wil die het leuk vind op de trailer en geen geneuzel wil met bemoeiende mensen, bezems, zwepen, longeerlijnen, enz enz.....

Maar goed ieder zijn eigen keus....

Kimbaie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:01

Mando schreef:
Nee hoor Petra heeft alleen even 2 maanden een time out gehad deze zomer in Frankrijk na het overlijden van haar partner.

Ze doet het nog steeds hoor..

Dan is Petra echt een aanrader!!

ZappaSupreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:05

Misschien een rare vraag maar heb zelf ook echt enorme problemen met het inladen van mijn pony, maar hoeveel kost het ongeveer om zo iemand te laten komen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 17:08

Als je paard geen trauma's heeft helpt het al om een paar dagen te oefenen als je nergens heen hoeft. De meeste mensen gaan pas proberen als het beeste ergens moet zijn en dan ben je eigenlijk al te laat. Veel oefenen dus. Kies een methode uit een boekje of filmpje en hup aan de slag.

Ik ben vorig jaar op NHponykamp geweest van Equiplay, op de terugweg laadde mevrouw zichzelf. Das erg handig want nu kan ik lekker alleen met d'r op pad :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:13

Monty Roberts is 175 euro, maar het was bij mij in de buurt dat scheelt misschien ook wel.Ze aren met ze,n 3en.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:27

Het probleem met live hulp is dat het paard misschien meer de trailer in loopt vanwege het hulpje dan vanwege jou. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:11

sallandval schreef:
Het probleem met live hulp is dat het paard misschien meer de trailer in loopt vanwege het hulpje dan vanwege jou. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

Meestal train je zelf ook mee. Eerst doen hun zelf het paard, zodat het voor jou wat makkelijker is misschien. Dan moet je het zelf doen en gaan ze zeggen hoe of wat.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 19:53

[quote="Mando"]

heej,,

ja mischien moet ik dat ook maar eens proberen!! we heeben er al eens iemand bij gehad maar dat had bij ons niet geholpen.!:(
we hebben eens gehad dat een paard in het hooinet bekneld raakte onder weg met haar been. het hooinet hong net te laag maar vrij hoog maar het paard was over de stang gesprongen en toen in het hooinet bekneld geraakt. als we het langer doen kunnen ze vanaf onder de stang in het hooinet bekneld raken. vandaar

jingles11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 09:41

Je kunt ook cursussen doen sámen met je paard. Dan is er niet een 'hulpje' aan het werk, maar jij zelf onder begeleiding van iemand anders. Dit kan je enorm helpen zodat je zelf kunt voelen wat je precies moet doen!

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:27

jingles11 schreef:
Je kunt ook cursussen doen sámen met je paard. Dan is er niet een 'hulpje' aan het werk, maar jij zelf onder begeleiding van iemand anders. Dit kan je enorm helpen zodat je zelf kunt voelen wat je precies moet doen!

ja dat lijkt me wel wat:D!! weet je zo ook iets?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:31

Bij Monty geven ze ook de training trailer laden.