Met welk boek beginnen, in de richting van NH, grondwerk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Met welk boek beginnen, in de richting van NH, grondwerk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:11

Ik wil hier verder geen discussie over voeren maar in 2 lessen zonder dat ik erg veel geoefend heb... Wel erg snel.

Mijn merrie is gewoon oud en wijs en wil in haar waarde gelaten worden, als ze bij andere paarden staan die haar domineren zondert ze zich ook af, komt niet meer eten en komt niet meer drinken. Dit moet je letterlijk voor haar neus zetten en dan zal ze nog wel eten en drinken. Normaal hangt ze als eerst met haar been in het hek (geen voernijd hoor :D ) in de hoop da het hek open valt en ze snel naar de berg wortels kan, of een voerbak in duikt. Precies dat gebeurde ook bij de lessen. Met een andere pony nog doorgegaan daar ging het wel beter mee maar met hem ook maar 2 lessen gevolgt. Gebruikte voornamelijk de oefeningen om hem gehoorzaam te krijgen (onopgevoedde hengst).

Maar dat betekend niet dat parelli slecht is, mij past het minder goed en mijn oude pony ook niet.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 01:18

@ Cassidy, Ik heb het eerste filmpje nog niet bekeken, computer kon hem even niet laden, morgen ga ik die zeker bekijken. En het tweede filmpje heb ik even een klein stukje van gezien, en het ziet er interessant uit. Morgen ga ik deze ook verder bekijken.

@ lailapri, Ik denk ook dat het ook aan je paard ligt, ik vind dat de mens ook naar zijn/haar paard moet kijken hoe hij op een methode reageert, bij de een past Parelli beter en bij de ander een andere methode. Als mens en paard zich er samen goed bij voelen, dan kun je hier mee verder gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:19

@ Lailapri, even ter reflectie: Past Parelli niet goed omdat jullie het in het verleden verkeerd hebben aangepakt, past Parelli niet omdat je teveel hebt geschrapt? Is je appeltaart mislukt omdat je je eigen draai aan het recept hebt gegeven?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 01:30

helemaal mee eens Succes en alvast truste :P
Als je nog vragen hebt mag je ze me altijd stellen, kan altijd even een dvd's erin stoppen en voor je kijken wat het precies inhoudt.

Edit
Onze appeltaart heeft de oven nog niet gezien en is nu inmiddels groen en heeft pootjes gekregen. Maar als het goed is krijg ik op school ook les in parelli, nu jaren laten kan ik er weer heel anders tegenaan kijken, maar niet meer met die merrie. Ze is inmiddels ookal 34. Er zijn maar weinig methodes die je bij haar huppa kan toepassen. Ze zal je nooit wat doen hoor, dat niet, maar bevalt het haar niet wil ze gewoon niet meer bij jou horen en loopt dus weg. Als ze echt niet wilt kun je haar zelfs in een stal niet vangen.
Die enorme levenskracht heeft er nog wel voor gezorgd dat ze nog leeft en ze mag van mij zijn zoals ze is en hoeft geen kunstjes trucjes, oefeninge, etc aan te leren, lekker met pensioen, en mijn persoonlijke spiegel.

We hebben geloof ik het afstrijken gedaan als oefening, het leiden en sturen, voorhand pasje om en achterhand pasje om (die vond ze allemaal wel oke) en achterwaarts, was geloof ik een gevecht, en deed het de eerste les netjes. 2e les toen ze kwamen toen ging ze in de robot stand, hoewel met bekappen ging het super.

Ze hadden toen ook iets meer met het achterwaarts gedaan, maar ik zag geen gelukkig paard. Zijn wel meiden die het hier wel eens proberen, kijkt je nu zo aan van ik wil best achterwaarts hoor maar niet als jij zo met dat touw zwaait, en ik wil best op een rondje hoor maar niet op die manier (gaat dan stilstaan en stijgerend je uitdagen, zeg je boe dan loopt ze op je rondje maar wel een beetje hard). Wat mij betreft is dit goed. Op deze manier geniet zij ervan, en kan ik kinderen leren dat een paard dus geen robot is.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 01:56

@ lailapri, bedoelt u dat u voor mij een dvd erin stopt om te gaan kijken wat parelli inhoudt? Ik hoop dat ik dat goed begrepen heb, maar dat hoeft echt niet hoor, ik ben al blij dat u me wilt helpen als ik iets niet snap of ergens niet uitkom. Mooie pony!! De leeftijd is nog niet te zien aan de pony!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 09:51

Parelli is natuurlijk al vrij bekend, maar heb ook een natural horsemanship cursus van silversand liggen, dvd's van horsetalk, dvd's van chriss irwin, dvd's van monty roberts, emiel voest, nevzorov, klaus ferdinant hempfling, etc. Daarom mijn aanbod.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 10:07

Ik weet dat Cassidy heel erg vasthoudend is aan Parelli.

Echter, als je niet voor een vaste methode wilt gaan, kun je in mijn ogen veel meer.
Je kunt dan beginnen met het boek: 101 Natural Horsemanship oefeningen.
Daarna zou je wat verschillende boeken kunnen doorkijken van o.a Hempfling, Emiel Voest enz. en eventueel ook Parelli.
Daar vanuit kun je dan je eigen methode ontwikkelen.
In mijn ogen veel interessanter dan een vast programma, aangezien je precies kunt doen wat bij jullie past.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 14:20

@ lailapri, het mag van mij, maar dat moet u zelf weten. Maar iig bedankt voor uw aanbod, maar de keuze ligt bij u.

@ Silence, Bedankt voor je reactie, ik zal eens kijken naar het boek. Ik denk dat ik eerst één bepaalde methode doe, maar dat ik het later pas ga uitbreiden.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:22

Ik heb een boek van Ferdinant Hempfling,duidelijk en erg leuk om te lezen.Ook erg duidelijk met foto,s en zo.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:24

Cassidy is heel erg voor Clinton Anderson, maar dat zegt de meesten hier weinig. Wat er heel erg op lijkt is idd Parelli, en daar vind je in Nederland wat meer beoefenaars van. Vandaar dat ik dat ook adviseer.

Sjakie, heel verstandig om je eerst op een versie te concentreren, en dan pas uit te breiden. Sommige dingen van verschillende NH-ers kunnen op het eerste gezicht haaks op elkaar staan, dat schept alleen verwarring voor jou en jezelf.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:32

Clinton Anderson is ook erg leerzaam. Ik ken alleen zijn grondwerk, en vind dat heel erg fijn. :)
Ik heb laatst wel een Nederlandse shop gezien die zijn dvd's verkocht, dat had ik nog niet eerder gezien... Zou moeten nazoeken waar dat was...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 14:38

Clinton Anderson heeft wat filmpjes op Youtube staan.

http://www.youtube.com/user/DUHorseman

Hij praat wat snel, en het australische accent is erg grappig, maar wat hij op youtube heeft staan geeft een indruk van zijn manier van aanpak (en geeft je een stukje theorie mee wat ook heel waardevol is).

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 15:27

Cassidy schreef:
Clinton Anderson heeft wat filmpjes op Youtube staan.

http://www.youtube.com/user/DUHorseman

Hij praat wat snel, en het australische accent is erg grappig, maar wat hij op youtube heeft staan geeft een indruk van zijn manier van aanpak (en geeft je een stukje theorie mee wat ook heel waardevol is).

Dat zou ik met mijn ongeduldige touwvreter ook wel kunnen proberen... als hij zijn touw heel laat :Y)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 16:00

Parelli heeft de oplossing als je paard niet van zijn touw af kan blijven: probeer het helemaal in zijn mond te proppen, tot het allerlaatste stukje aan toe. Dan gaat hij het uiteindelijk ook niet leuk meer vinden...:D

Bij mijn paarden heeft die aanpak iig gewerkt :D

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:06

@ marleen_usar, Bedankt, ik ga even kijken wat voor boek dat is.

@ Cassidy, Bedankt, ik ga ook even naar dat boek kijken.

@ TurdusMerula, Bedankt, als je dat nou zou willen zoek, graag!!

@ Cassidy, Bedankt voor de link van een filmpje, dat is idd ook erg leerzaam.

@ Rider01, Haha, je kunt het proberen.

@ Cassidy, Je hebt idd gelijk dat als je dat doet, dat het paard het dan niet meer leuk vind.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:23

zal dat ook werken met teugels?

Denk toch dat ik de andere aanpak doe, namelijk oplossen van het probleem, hoofdstel in is kauwen op teugels, is gestresd, is oorzaak van stress zoeken en wegnemen. In mijn geval pijn.

Maar misschien is het wel wat voor de jonkies. Hebben jullie ook nog iets wat werkt tegen benen in voerkisten?

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 23:39

@ lailapri, Benen in voerkisten? Hoe krijgen ze dat nou weer voor elkaar dan? Misschien kleinere mazen gebruiken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:00

lailapri schreef:
Denk toch dat ik de andere aanpak doe, namelijk oplossen van het probleem, hoofdstel in is kauwen op teugels, is gestresd, is oorzaak van stress zoeken en wegnemen. In mijn geval pijn.

Ok, vraagje: wanneer is de laatste keer de Tandarts geweest? Zijn wolfstanden verwijdert, haken gevijld? Is je paard klaar met wisselen? Wat voor bit gebruik je? Wat is de africhtingsgraad van je paard? Heb je al eens getracht om een ander bit te proberen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wat waren de resultaten en wat voor bit heb je geprobeert? Is er een Osteopaat bij je paard geweest? Past het zadel goed?

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-10 18:13

Nog iemand een idee, voor misschien een ander boek?