zonder bit in de les

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kelcy

Re: zonder bit in de les

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 13:54

bij mij op de manege deden ze niet moeilijk vonden ze het alleen maar leuk...
was wel met een eigen paardje maar ookal deden kinderen het op manege paarden was het ook goed hoor :j

gewoon even vragen :j ben benieuwd wat eruit komt

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:26

teve schreef:
Dat hangt van de manege af. Eerst reed ik met mijn eigen paard bitloos, dat was geen probleem. Toen kwam er nog iemand op stal die dat wilde gaan doen, werd het ineens verboden. (toen was voor mij de lol er snel af).

Hm, ik voel me nog steeds schuldig hierover, ik was degene die ook bitloos wilde gaan rijden namelijk. Sorry teve!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 17:33

haha ik ben ook geweigert ooit eens in de les vanwege mijn bitloze optoming, gewoon vragen of gewoon doen,

mensen zijn vaak nogal dom als het over bitloos gaat, helaas

Schijnbaar moet je tegenwoordig ook een reden hebben om zonder bit te rijden , beetje vreemd ik vraag toch ook niet iedereen of het een reden heeft dat ze een bit gebruiken?

sommige mensen zijn ook nog steeds van mening dat je geen dressuur kunt rijden zonder bit ,

dus ik denk dat je voor jezelf na moet gaan , wat je precies voor les wilt (echt dressuur gericht/recreatief gericht) en hoe je lesgeefmens in mekaar steekt..

succes en laat je weten wat ze zeiden ben zeer benieuwt namelijk!!

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 18:34

Gaan jullie dan met een touwhalster of echt een hoofdstel in de les? Ik zou graag met touwhalster gewoon in de les stappen, maar misschien vinden ze dat nóg "onveiliger" rijden.

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:59

Ik rijd in belgië, in riemst. Daar is het verplicht om zonder bit te rijden. En het gaat allemaal prima.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 03:53

Tsja, show 'hen' dat het kan en laat zien dat bitloos een prima optie is... ;)

@ reslicun, da's super!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:11

Twiggy2008 schreef:
Als je gewoon verzekerd bent en bitloos rijdt, doet je verzekering helemaal niet moeilijker, hoor. Dat is ook weer zo'n fabeltje. ;)

Het gaat om de bedrijfsverzekering van degene die de les geeft, want op het moment dat je les krijgt van iemand is die persoon grotendeels verantwoordelijk voor wat er gebeurt. En als die verzekering de eis stelt dat er met bit wordt gereden, kun je geen bitloos lesklantje aannemen. Net zoals een cap verplicht is bij de meeste lesgevers.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:14

@ waratje, de FNRS heeft een hele tijd terug al belend gemaakt, dat de lessen op FNRS maneges zonder bit gewoon zijn toegestaan. Dan doet de verzekering daar toch niet meer moeilijk over lijkt me, als de vereniging waar je als bedrijf bij bent aangesloten bitloos als prima optie ziet?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:24

Pareltje2 schreef:
@ waratje, de FNRS heeft een hele tijd terug al belend gemaakt, dat de lessen op FNRS maneges zonder bit gewoon zijn toegestaan. Dan doet de verzekering daar toch niet meer moeilijk over lijkt me, als de vereniging waar je als bedrijf bij bent aangesloten bitloos als prima optie ziet?

Dat zul je die verzekering moeten vragen ;)
Ik vind bitloos ook geen probleem. Bij de manege waar ik heel vroeger reed heb ik ook wel eens op een lage neusriem gereden vanwege een mondprobleem bij die pony, was ook geen probleem.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:50

tja, ik rijd niet meer op een manege, dus heb geen last meer van de dingen waar sommige mensen die hierboven hebben gepost, tegen aan lopen. Maar ik heb wel ervaren, dat het niet alleen verzekeringstechnisch is, maar dat soms ook wordt gezegd dat het onzin is om zonder bit te willen rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 11:53

Klopt. En wil jij dan nog les hebben van die mensen? :P
Als de verzekering de reden is om bitloos niet toe te staan, kun je kiezen tussen lessen met bit of niet daar lessen. Als het is omdat de lesgever het onzin vindt, dan les je daar niet. Moeilijker is het niet, hoor ;)

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:51

Ik vind dat de lesgever hier toch begrip voor moet hebben :S. Voor hen kan het toch ook vernieuwend zijn?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:00

Waratje schreef:
Klopt. En wil jij dan nog les hebben van die mensen? :P
Als de verzekering de reden is om bitloos niet toe te staan, kun je kiezen tussen lessen met bit of niet daar lessen. Als het is omdat de lesgever het onzin vindt, dan les je daar niet. Moeilijker is het niet, hoor ;)

nee, ik vind het ook niet moeilijk, misschien heb je mijn vorige berichtje niet goed gelezen??

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 22:58

Twiggy2008 schreef:
Ik word een beetje moe van die maneges die nog durven te beweren dat bitloos 'gevaarlijk' zou zijn. Mijn hemel, dat is nu toch wel erg achterhaald... Hoe serieus kun je zo'n bedrijf dan nog nemen?? :D

Idem. Ik zou op zo'n manege geen les willen nemen. Als bitloos zo angstvallig geweerd wordt kan ik me al voorstellen op welke manier (of beter gezegd welke methode) het paardrijden wordt aangeleerd.

Taniya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 23:07

volgens mij is het zo dat bitloos rijden juist laat zien dat je jouw paard dus goed kent, vertrouwd(en je paard jou ook) en hij voor je wil werken.
Weten de maneges nu nog niet dat je met bit een paard echt niet tegenhoud?
Er gebeuren meer racepartijen met bit dan zonder omdat de mensen dan in het bit gaan hangen en het paard vlucht voor de pijn.

Bitloos rijden zou altijd toegestaan moeten zijn voor diegenen die op die manier hun paard willen rijden.
Maar dit is mijn mening en ik vind het dus echt jammer dat je schijnbaar de keuze niet heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 13:52

Heeft iemand ergens een link of 'bewijs' dat de verzekering van een bedrijf zoals bv een manege verbiedt om bitloos te rijden? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat uberhaupt zo is. Iemand die mij het tegendeel kan bewijzen, mag me het vertellen..... Want waarom mag een particulier wel gewoon bitloos rijden op zijn/haar paard bitloos en is dus prima verzekerd bij eventuele ongelukken en op een manege niet? Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat vrij krom en zet dus ook mijn vraagtekens bij de waarheden van dit verhaal.

Ik zal het anders binnenkort eens vragen aan een manege-eigenaresse hier in het dorp. Altijd interessant voor de discussies hier. :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 17:35

Een particulier kan er ook voor kiezen om zonder cap te rijden in de bak en/of buiten. Het is bekend dat bedrijfsverzekeringen van lesgeefmensen verplicht kunnen stellen dat de leerlingen met cap rijden en ook dat het lesgeefmens zelf een cap draagt als het bedrijfsmatig op een paard rijdt. Dus op zich is het best mogelijk dat zo'n verzekering ook eisen stelt aan een optoming.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:06

Waratje schreef:
Een particulier kan er ook voor kiezen om zonder cap te rijden in de bak en/of buiten. Het is bekend dat bedrijfsverzekeringen van lesgeefmensen verplicht kunnen stellen dat de leerlingen met cap rijden en ook dat het lesgeefmens zelf een cap draagt als het bedrijfsmatig op een paard rijdt. Dus op zich is het best mogelijk dat zo'n verzekering ook eisen stelt aan een optoming.

Mogelijk, ja, maar dat vind ik wat anders dan dat het ook daadwerkelijk zo is. ;)
Ik vermoed dat het veel meer te maken heeft met dat maneges nog steeds denken dat bitloos rijden gevaarlijk zou zijn. En dat is natuurlijk allang zwaar achterhaald, maar ach, het verbaast me totaal niets dat ze daar zo in blijven hangen. :+

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:14

Ik zou het voor de zekerheid even vragen! (meer vanwege de verzekering) En als er twijfels zijn misschien een priveles bij de instructie en dat de eigennaar vd manege erbij is? Dat ze in kunnen schatten hoe het gaat? Wie weet worden er wel meer enthousiast!

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:16

Ik rij en sta met me eigen fjord van bijna 5 op een manege en rij ook bitloos er zijn er nu 3 die bitloos rijden bij ons ,ik vind ook niet dat ze kunnen bepalen hoe en wat ik met me pony rijd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:18

Pareltje2 schreef:

Het ligt wel iets genuanceerder, van de FNRS mag uiteindelijk de manegehouder beslissen, in elk geval bij de wedstrijden. Leve het nieuwsoverzicht :D [VN] FNRS staat bitloze optomingen toe op FNRS wedstrijd

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:27

Dan lijkt het mij wel duidelijk dat het dus weinig te maken heeft met de voorwaarden van de verzekering. ;)
Precies dus wat ik al die tijd al dacht. Maar ik zal het voor de zekerheid nog wel eens vragen aan een manegehouder uit het dorp. :)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:29

Twiggy2008 schreef:
Heeft iemand ergens een link of 'bewijs' dat de verzekering van een bedrijf zoals bv een manege verbiedt om bitloos te rijden? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, want ik geloof eerlijk gezegd niet dat dat uberhaupt zo is. Iemand die mij het tegendeel kan bewijzen, mag me het vertellen..... Want waarom mag een particulier wel gewoon bitloos rijden op zijn/haar paard bitloos en is dus prima verzekerd bij eventuele ongelukken en op een manege niet? Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind dat vrij krom en zet dus ook mijn vraagtekens bij de waarheden van dit verhaal.

Ik zal het anders binnenkort eens vragen aan een manege-eigenaresse hier in het dorp. Altijd interessant voor de discussies hier. :D

Hetzelfde geldt voor het dragen van een cap. Als je zelf rijdt hoef je dat niet perse te doen. Persoonlijk ben je gewoon verzekerd tegen ziektekosten. Maar zodra je onder verantwoordelijkheid van een manege (met veiliheidscertificaat) valt, is die manege verplicht om van alle ruiters te eisen dat ze een cap dragen, anders is die manege niet verzekerd voor aansprakelijkheid, mocht een van die ruiters iets overkomen. Als ruiter zul jij zo'n bedrijf echt niet aansprakelijk gaan stellen, maar dat kan jouw verzekering wel doen, zonder dat jij er iets van weet. Hier moeten maneges zich tegen indekken.

Voor bitgebruik is het niet zo expliciet vastgelegd als voor het dragen van een cap voor zover ik weet, maar de manege heeft een zorgplicht (= het zorgen voor optimale veiligheid), en het zou kunnen dat bitgebruik hier ook onder valt. Dat is denk ik een kwestie van interpretatie, en dus per manege verschillend.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:31

Een cap dragen is inderdaad verplicht bij dit soort bedrijven. En dat is meer dan terecht. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:37

Ik stap gewoon bitloos de les in hoor als ik dat wil en laat me ook echt niet de les uitsturen, zou mooi wezen zeg!
What's next, verplicht met zweep&sporen? Boomloos zadel verboden?zonder Anky-dekje geen les? ;) ;) ;)

Mijn instructeur kwam er in de groepsles halverwege achter toen ik een keer bitloos reed :D
Andere instructeur vond het ook prima bij mijn bijrijdsters toen ze bitloos in de priveles op kwamen dagen, heeft er zelf ook nog even opgezeten.

Voor de zekerheid anders gewoon je bit-hoofdstel meenemen voor het geval het niet mag, dan kan je dochter ze snel even omwisselen. Toestemming vragen zou ik niet doen, gewoon gaan :)

Mocht ze niet bitloos mogen rijden dan zoek je een andere instructuer, mag aannemen dat je met een reden bitloos wilt rijden dus er zelf ook achterstaat?