Tijdelijk geen bit in, hoe wel rijden bitloos?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 21:09

Maat full zou wel moeten werken voor het paard van TS als ik de foto's in het profiel zo bekijk.

TolineS

Re: Tijdelijk geen bit in, hoe wel rijden bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 19:42

nee mijn merrie heeft cob maatjes.. echt waar...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:37

Dat geloof ik best, maar de full kun je dan zeker iets hoger op de neus hangen en nog steeds dichtkrijgen :D

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:40

Vjestagirl schreef:
Naja, als je paard last heeft van haar mond zou ik ervoor kiezen om haar lekker een weekje vrij te geven...

Mijn idee :j

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:41

El_vis schreef:
alleen verdeeld een stalhalster de teugeldruk niet erg goed. ;)

wel als je ze onder vast maakt en je paard goed heeft geleerd te wijken voor druk!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:52

Voor iemand die gewend is om met bit te rijden is dat helemaal geen handige manier van rijden, dat is feitelijk een heel andere stijl. Als je bij een (stal)halster de teugels aan de onderkant vastmaakt geef je andere teugelhulpen dan wanneer je ze aan de zijkant (bit, halster of sidepull) vastmaakt. Is in dit geval dus zeker geen geweldige optie.

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:55

Waratje schreef:
Voor iemand die gewend is om met bit te rijden is dat helemaal geen handige manier van rijden, dat is feitelijk een heel andere stijl. Als je bij een (stal)halster de teugels aan de onderkant vastmaakt geef je andere teugelhulpen dan wanneer je ze aan de zijkant (bit, halster of sidepull) vastmaakt. Is in dit geval dus zeker geen geweldige optie.

Er is een onderzoek geweest over dat aan de zijkanten vastmaken, maar dat werkt niet dan heb je wanneer je zijdruk wilt geven en wanneer je wilt inhouden dezelfde druk verdeling en dat is zeer verwarrend voor een paard.

Dat onderzoek staat ergens op paardnatuurlijk heel duidelijk beschreven!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:58

je kunt ook taile ripjes aan je neusriem bevestigen en daar an de teugels :j zo heb ik ook een tijdje rond getuft :D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 23:59

Rangeela schreef:
Er is een onderzoek geweest over dat aan de zijkanten vastmaken, maar dat werkt niet dan heb je wanneer je zijdruk wilt geven en wanneer je wilt inhouden dezelfde druk verdeling en dat is zeer verwarrend voor een paard.

Dat onderzoek staat ergens op paardnatuurlijk heel duidelijk beschreven!

Daarom is die neusriem handiger voor TS dan een stalhalster.

lillybee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:04

als je een aansnoer neusriem hebt, daar zitten ringetjes aan de zijkant aan.
Daar kun je dunne teugels aan bevestigen. (met dikke gespen wil dit niet )
Dat zit voor je paard veel comfortabeler dan een stal halster.
succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 00:41

TurdusMerula schreef:
Citaat:
nee, als de neusriem op een acceptabel punt ligt krijg je de neusriem niet meer dicht ;) en zou het wel lukken dan is het stuk op de neus zeker half zo lang als die onder de neus, wat ook weer voor hinder zorgt zoals gespen (bijna) op de neus en een bakstuk tegen het oog aan. nee een goed verstelbaar halster is in dit geval het beste en werkt dan als een sidepull

Ben het niet met je eens, ik heb daar toch regelmatig prima op gereden. Het is niet perfect maar voor een week of wat kan dat imo prima. Je moet natuurlijk wel even kijken of het werkt en of het goed ligt, maar dat lijkt me voor zich spreken.

Sowieso denk ik dat het wel meevalt met schade hoor, zo een dunne leren neusriem, moet je hard trekken wil dat echt iets maken...

het zal je verbazen hoe makkelijk dat gaat met een neusriem die amper nog op het neusbot ligt, vergis je niet deze ligt precies op het randje van het breekbare zwevende neusbot.