Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:40

Ik moet eerlijk zeggen dat je wel goed kunt zien wat de werking is, maar ik de mening van PaardNatuurlijk hier niet helemaal deel...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 12:45

Ik heb al verschillende bitloze hoofdstellen geprobeerd, ivm een hangend rooster..

Ik ben begonnen met de side pull, voor het inrijden ging dat prima, maar toen ik begon met het doorrijden vond ik dit toch niet optimaal, ik had het gevoel dat de hulpen niet goed doorkwamen.
Toen heb ik een kingekruist hoofdstel getest, die van barefoot..
maar dat snapte het paard niet helemaal, en daarbij bleef zijn baard enorm tussen de kruistouwen hangen.. dus de release was niet goed.

De hack vond ik veel te sterk inwerken, en daarbij rijd ik graag met een contactteugeltje, dus dat schiet niet echt op.

Ik heb nu de glucksrad, en die bevalt echt super, de hulpen komen goed over, en hij loopt hier erg fijn op.
ik vind het ook fijn dat je hierbij een lichte hefboom kan gebruiken, zeker als je naar buiten gaat, en soms net iets meer nodig hebt dan normaal.

Ik zou zeggen, test eens een berg hoofdstellen, dat is niet duur, en dan weet je waar je aan toe ent.

Ik heb ze zelf bij nickyskeet.nl getest (nickyu@bokt) die kan je ook goed advizeren, over welke te testen, wat past bij je paardje.

succes ermee

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:03

TurdusMerula schreef:
Ik moet eerlijk zeggen dat je wel goed kunt zien wat de werking is, maar ik de mening van PaardNatuurlijk hier niet helemaal deel...

Zou ik mogen vragen waarom je het er niet helemaal mee eens bent?
Ik ben best nieuwsgierig en geïntresseerd om veel meningen te horen :j ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:09

De sidepull komt op paardnatuurlijk slecht uit de test, en daar staat ook weer alle druk op de neus vermeld. Ik vraag mij dus af, of dit dan bij een stalhalster net zo is, want daar reageert hij wel goed op.

@FitzChivalry: waar heb jij je hoofdstellen getest? En hoe reageert jouw paard qua druk op de neus? (of, waar ligt de druk bij dit hoofdstel?)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:17

Even lezen, ze heeft ze bij Nicky's keet getest (zit hier ook op Bokt)

Een sidepull heeft nog zo'n 'duwstukje' (weet niet hoe het heet, kijk maar op een plaatje) aan de zijkant.

Ik kom er nog wel op terug. :)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 23:33

mijn paard doet het heel goed op druk op de neus, kingekruist minder..
Ook op druk achter de oren doet hij het goed.

zowiezo is het goed om je paard te leren wijken voor druk, zeker als je bitloos gaat rijden..

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 09:12

mijn paard reageert op een sidepull het beste tot nu toe.
de merothische (kingekruisd) en de kaakgekruisde reageert mijn paard heel slecht op, hij gaat hiervoor in verzet en word boos.
met het touwhalster reageert hij opzich wel maar dat dunne touwtje achter de oren vind hij niet fijn en het beweegt teveel om het hoofd.

Ik heb zelf de sidepull Contour van Barefoot. Hier doet hij het super op. Ik rijd nu wel in combinatie met een neckrope,. dat gaat super.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 09:58

@FitzChivalry: Wijken voor druk doet hij echt perfect, een soort natuurtalentje :D :o

En ik denk dat ik wel weet welke ik ga kiezen en ook via welke site, (de site van spirithorses) maar ik vroeg mij af welke dan het beste is voor een pony (C-maat) met deze, ik noem ze maar omstandigheden.
Want ik neem aan dat er ook een verschil tussen alle hoofdstellen zit.

Het hoeft niet, maar het lijkt mij voor de zekerheid het handigst als er ook een bit aan vast kan, voor het geval dat hij niet goed reageert. (wat ik betwijfel, overigens ;) :D )

Dit mag dan natuurlijk ook via een andere site ;)

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 13:37

Ik denk dat ik eigenlijk ook het hoofdstel zelf besloten heb, en het leuke is, ik krijg en het hoofdstel, en een knalgeel dekje + beenbeschermers (en als die er niet in geel zijn, bandages :+ ) voor kerst! :):)

Mijn zusje krijgt namelijk uggs, en omdat zij een duur cadeau krijg, mag ik ook in totaal voor diezelfde prijs dingen uitzoeken! :):)

Ik wilde dan deze doen, en ik heb zelf nog de teugels van mn bithoofdstel ;)
http://www.spirithorseswebwinkel.nl/ind ... ductId=313

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 18:30

mooi hoofdstelletje hoor :)