Bestaan er natural pensionstallen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:51

amosje

Re: Bestaan er natural pensionstallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:06

ik weet niet hoe ver dit is van jou..
in belgie (maaseik)

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:12

Oh da's vlakbij Friesland :+

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:25

oowh had niet gezien dat ze in friesland woont
beetje uit de richting :Y)

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:31

ik zoek z`n stal maar wel met binnenbak overdag buiten van 8 tot 6 en dan s`vonds binnen
met faciliteiten voor moi :)*

helaas bestaat er zoiets niet :evaw:

nomercy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:34

Ik ben ook al heel lang op zoek naar zo'n pensionstal, maar ook bij mij in de buurt zijn ze niet tevinden helaas!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:35

wendy_paard schreef:
ik zoek z`n stal maar wel met binnenbak overdag buiten van 8 tot 6 en dan s`vonds binnen

Jawel hoor, tis alleen een beetje uit de richting voor jou :D

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:40

wendy_paard schreef:

Jup ik heb er ook een gevonden en verhuis daar volgend jaar naar toe *\o/* maar ook niet in de buurt voor jou...

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 23:54

nee daarom en ik wil niet een uur in de bus of trein zitten, nu staat me paard 2 uur buiten helaas er isniets anders in de buurt en ergens op een weitje plakken wil ik niet doen

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 09:15

Miryamk schreef:
Oh da's vlakbij Friesland :+

:Y) Indd!

Waarom zijn er bij jullie wel allemaal van die stallen en hier haast niks :(
Je moet indd ook wel wat normale facaliteiten hebben om bv. te trainen enzo.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 10:57

Nou TS ik zit net iets onder Friesland, dus als je goed zoekt is er vast wel iets te vinden ;)
:(:)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:18

wimmus schreef:
Als je bij een particulier je wensen duidelijk maakt, is er vast wel eentje te vinden die daar een stuk in wil meegaan. Op die manier staat de mijne inmiddels ook 'helemaal' natural, gewoon elk jaar een verandering doorvoeren }>

Mocht je 50 km willen rijden, is hier misschien nog wel een plekje vrij :o

Haha dat is precies mijn ervaring. :) Ik sta bij een boer en mijn veulen en nog twee andere jonge paarden staan nu nog lekker te genieten op het gras. De rest van de paarden staan vanaf begin november 'lekker' op stal.

Gewoon een kwestie van vragen en langzaam veranderingen willen.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 22:59

lissisanne schreef:
jazeker hier bijv: http://www.demaesberg.nl/

alleen voor jou een beetje ver weg :+

Jaaa zoiets bedoel ik dus!
Heerlijk, heb het filmpje even bekeken.. echt ideaal.
Zoiets zou voor mijn paard echt top zijn, die zou helemaal happy zijn volgens mij.
Hoe ze daar ook lekker plat liggen op dat vlas-gedeelte, prachtig!

Maarja.. ik droom nog wel ff verder ;(

Dreambeats

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:00

@ arabesk:

Wat leuk dat je zo'n site opgestart hebt !
Jammer dat er geen Belgische stallen opstaan :p

cowhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:48

lekker bij een boer gaan staan....

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 22:01

cowhorse schreef:
lekker bij een boer gaan staan....

Nouja, rare opmerking?
Misschien is die mogelijkheid hier wel helemaal niet.
En ik wil mijn paard niet alleen maar tussen koeien hebben staan :D :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:14

Als je een "natural" pensionstal zoekt (da's gewoon weidegang c.q. buiten lopen toch?), dan moet je niet bij stallen gaan vragen 'hoe doen jullie dat met weidegang', maar kun je aangeven wat jij zoekt en wilt en kun je overleggen of het daar mogelijk is.
Dan blijkt er dikwijls toch wel meer mogelijk te zijn dan zoals ze het tot nu toe standaard deden.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:18

http://www.manegenieboer.nl daar lopen ze ook het hele jaar door buiten, in grote paddocks met schuilcontainers en onbeperkt ruwvoer. Ook de manegepaarden lopen het hele jaar door 24/7 buiten, geweldig toch!
Iedereen rijdt/ment er recreatief, veel manegepaarden worden boomloos gereden.
Voor een manege dus redelijk natural :D

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:31

2lazy7 ranch die zijn van België nu naar Nederland verhuist, maar je zou moeten googlen voor de site en contact gegevens. Ze geven ook lessen, ik heb er ooit een workshop bij gevolgd.
In België weet ik wel de planckenbrughoeve, ook 24/7 weide of mits meerprijs paddockstallen voor 's nachts, heb er ook al wel klachten over gehoord.

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:36

Ik sta op een pensionstal waar mijn paarden echt ideaal staan. Een clubje van 5 paarden mijn jaarling ook daartussen. Hebben i.p.v. een schuilstal een schutting geplaatst waar ze vooral tegen de wind kunnen schuilen. Daarbij een ronde ruif waar ze onbeperkt hooi vandaan kunnen halen en daaromheen bestraat dus altijd droog en goed voor de hoeven. En genoeg weiland zodat ze het niet vertrappen, op sommige plekken word het wel modderig maar ze hebben altijd plekken waar het (redelijk) droog is. We hebben een bak, een longeerkraal met goede all waether bodem en 2 minuutjes vanaf het schoorlse bos :D Stromend water en bij de stallen kun je lekker binnenzitten met een kopje warme choco! Ik sta hier perfect en niet eens heel kleinschalig. Ook heel belangrijk, gezellige mensen op stal! En dat alles voor 230 euro voor 2 paarden :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:40

Ik sta nu met mijn bijna jaarling bij Cocochanel die hier eerder reageerde. Ben wel alvast aan het rondkijken voor een plek voor als hij ouder is wat dichterbij is, want die zijn niet makkelijk te vinden in de buurt van Schiedam.. het is zoeken naar een speld in de hooiberg :+ Dus als iemand hier nog wat weet max. 30min hier vandaan.. :D Dan onthou ik dat adres even :D

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:32

Ik kan met JoviBan meegaan. Mijn twenter staat op een stalling van zeer traditionele paardenboeren. Zij doen fanatiek aan marathon rijden (mensport), en hebben een kleinschalige manege, waar de pony's heel veel op stal staan, terwijl ze 16 hectare aan land hebben. Ik huur samen met twee andere 'naturalminded' paardeneigenaren een stuk land van ze, onze drie paarden staan 24/7 buiten, zomer en winter. Houdt er wel rekening mee dat je tegen veel dingen aanloopt, en dat je veel onbegrip zult krijgen. De eigenaren van het land hebben zich bijvoorbeeld niet verdiept in 'natuurlijk paardenhouden', dus je moet veel zelf doen, zoals hooi kopen en voeren. Want van onbeperkt hooi voeren in de winter hebben traditionele paardenboeren nog nooit gehoord hoor :D. En je ziet dagelijks veel ellende op een traditionele stal. Althans, ik wel :( . Het voordeel ervan is dan weer dat ik de beschikking heb over twee rijbakken, een longeercirkel, een zadelkast, een poetsplaats, een wasplaats etc. :D

Dus ik zou zeggen, trek de stoute schoenen aan en leg je wensen uit aan de 'normals' ;).

Edit: en inderdaad, wat Wimmus zegt: elk jaar een idee doorvoeren, hahaha. Overrompel ze vooral niet! Ik kan bevestigen dat pensionhouders erg star kunnen zijn, en vastomlijnde ideeën hebben over paardenhouden en je zult vast wel eens voor gek verklaart worden als je zegt dat je je paard ALTIJD buiten wilt hebben. Je kunt ze zelfs erg kwetsen door altijd het totale tegenovergestelde te willen (zeer recent meegemaakt). Dus kijk daar mee uit, en doe alsof je af en toe ook wat van ze aanneemt :D, want zij zitten tenslotte al 60 jaar in het vak en denken: 'pft, daar heb je weer zo'n blond studentje die denkt alles beter te weten.... ' :D :+

Jadys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 23:43

Dani62 Haha je hebt het goed voor elkaar gekregen daar :D Laat ze maar zien hoe het beter kan.
Helemaal een met het rustig doorvoeren van je wensen! Bij mij begon het met de ruif, daarna rondom betegelen. Nu staat er een schutting bij met misschien nog een x een schuin dakje :o

Er valt vaak goed te praten over de veranderigen die jij wil.
Wij voeren onze paarden zelf en daarmee ontlasten we onze al wat oudere stalbaas, zo komen we elkaar tegemoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 11:39

Dani, wat vreselijk herkenbaar wat je daar schrijft! :D (of eigenlijk ;( )

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:18

JadeYsla schreef:
Dani62 Haha je hebt het goed voor elkaar gekregen daar :D Laat ze maar zien hoe het beter kan.
Helemaal een met het rustig doorvoeren van je wensen! Bij mij begon het met de ruif, daarna rondom betegelen. Nu staat er een schutting bij met misschien nog een x een schuin dakje :o

Er valt vaak goed te praten over de veranderigen die jij wil.
Wij voeren onze paarden zelf en daarmee ontlasten we onze al wat oudere stalbaas, zo komen we elkaar tegemoed.

Jouw verhaal lijkt op mijn verhaal. Onze stalbazen op leeftijd voeren dit jaar voor het eerst niet meer voor ons (ook omdat wij er een ander voerbeleid op na houden dan zij). Dit houdt in dat ik soms wel twee keer per dag op en neer ga om te voeren. Maar zaterdag krijgen we een ruif (mag eindelijk!), en met één gevulde ruif zijn ze hopelijk twee dagen zoet :). Sinds we ons eigen hooi voeren zijn we ook wat minder afhankelijk en heb je dat gezeur dus niet meer dat je te veel voert. Dat is wel fijn. Verharding krijgen wij er niet door hoor! Want je kunt ze toch ook gewoon op stal zetten?! Op een gegeven moment zullen ze toch IETS moeten doen, want ieder jaar zeuren ze weer een beetje meer over het land dat kapot gaat.

@JoviBan: ik vrees dat je dit soort onenigheden altijd zult houden, op iedere pensionstal. Zeker als kritische paardenhouder die ik ben (en ik twijfel er niet over dat jij dat ook bent ;) ) Daarom stop ik met verhuizen en probeer er op deze plek het beste van te maken. En dat lukt heel aardig, moet ik zeggen! (Met in mijn achterhoofd dat ik ooit mijn eigen land zal hebben :D :D :D)...