dressuur zonder bit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:29

simodi schreef:
Is voor het paard ook heel duidelijk. Het paard wijkt nl (van nature) voor druk. Door de rechterteugel hier op te nemen komt er druk aan de linkerzijde van het hoofd, waardoor het paard zijn hoofd ook naar rechts beweegt (en andersom). Dat is dus heel duidelijk.

Allebei onze 2 paarden waren er direct aan gewend, werden/worden ook western gereden op trens (snaffle) en stang (shanks).

???

Ik geloof dat het toch algemeen bekend is dat paarden van nature juist NIET voor druk wijken, maar er juist tegenin gaan. Kijk bv naar een veulen wat voor het eerst leert meelopen aan een halster.

Voor paarden die geleerd hebben te wijken voor druk, kan een kruislings systeem meteen duidelijk zijn, maar lang niet ieder paard 'loopt er mee weg'.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 21:42

lekkere voorkant los en eerst een voelen wat er in het lijf gebeurd en dit met je zit en been proberen op te lossen, dan kunnen je handen later ondersteunen wat je vraagt zonder dat het een trekspel wordt en je hem juist op de voorhand trekt. Lange rechts stukken in stap en meebewegen, probeer de bewegingen aan de losse kant mee te gaan maar niet overdreven en aan de vaste kant te stimuleren.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 17:13

simodi schreef:
Mandyke schreef:
Rijden de meesten die bitloos dressuur rijden met een sidepull misschien? Of met wat voor bitloze optoming rijden jullie dressuur? Ik rijd normaalgezien meer recreatief western met een touwhalster maar om te dressuren vind ik dit precies toch niet de ideale optoming.

Wij rijden met een hoofdstel dat kruislings is onder de kaak:

Afbeelding

Is voor het paard ook heel duidelijk. Het paard wijkt nl (van nature) voor druk. Door de rechterteugel hier op te nemen komt er druk aan de linkerzijde van het hoofd, waardoor het paard zijn hoofd ook naar rechts beweegt (en andersom). Dat is dus heel duidelijk.

Allebei onze 2 paarden waren er direct aan gewend, werden/worden ook western gereden op trens (snaffle) en stang (shanks).

ik meng me er even bij, want ik vraag me namelijk af welke bitloze optoming het meest geschikt is voor dressuur. dus verzameling.

cross rope bridle en libby's side pull heb ik al geprobeerd..
CRB vond ik meer western, voor dressuur dus niet echt geschikt en van de sidepull vond ik het materiaal niet fijn en schoof het veel.

nu zag ik deze optoming (foto) deze lijkt me erg fijn :)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:23

Dit hoofdstel komt van ruitersportshop.com Het is een fijn en mooie kwaliteit hoofdstel. Volgens mij is het wel gechikt voor de dressuur vanwege de brede zacht onderlegde neusriem. Je moet er alleen heel goed op letten dat de release (de beloning voor je paard!) goed is, dat wil wel nog eens mislopen met zulke hoofdstellen. Dus geen te zware teugels aanmaken ofzo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:34

kruislinks onder kin vind ik persoonlijk minder geschikt systeem om
met een contact teugel te rijden
idem voor sidepull , touwhalster etc

wel de dr coock systeem (ook hier goed op release letten)
en de glucksrad

Billy12

Re: dressuur zonder bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 14:40

Maar het dr cook systeem vind ik zelf niet fijn..
heb ermee gereden, met een ander paard, maar ik heb t idee dat t zo strak blijft zitten om de kaken..

daarom leek de merothische me wel wat, omdat er dan minder om het hoofd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:59

nickyu schreef:

Licht en ontspannen teugelcontact kan prima bij de sidepull en kingekruist.
Touwhalster is er vanwege het dunne neuskoord niet echt geschikt voor.
Desalniettemin is er met allen prima dressuurmatig te rijden, want constante teugeldruk is daar immers niet voor nodig.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 19:57

nickyu schreef:

wel de dr coock systeem (ook hier goed op release letten)
en de glucksrad

Een glucksrad komt toch op hetzelfde neer als een sidepull?

Tenminste, ik neem aan dat als je met contact-teugel rijd, je een glucksrad niet zo instelt dat het een hefboom-effect heeft.. en dan is het dus gewoon een sidepull.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:11

jumpgirl schreef:
Maar het dr cook systeem vind ik zelf niet fijn..
heb ermee gereden, met een ander paard, maar ik heb t idee dat t zo strak blijft zitten om de kaken..

daarom leek de merothische me wel wat, omdat er dan minder om het hoofd is.

welke heb je geprobeerd ?
vind zelf een groot verschil zitten tussen bijvoorbeeld de norton en de barefoot

met teugelcontact bedoel ik continu recht lijntje met (niet veel meer ) dan het gewicht vd teugel in je handen

vind een kingekruist systeem als je daar de teugels aanneemt dat je toch dan de rem in werking zet
de glucksrad geeft toch wat druk achter oren ook bij sidepull manier teugels erop zetten
je knijpt dan iig niet onder de kin

bij een gangbare sidepull waarbij de scherpte vd neusriem of knopen toch de rem werking zou moeten zijn
niet geschikt om daar met continu al dan niet lichte druk op te zetten

let wel dit is mijn ervaring met mijn paarden

en die verschillen al enorm onderling in reactie op bepaalde optomingen
beide werden iig behoorlijk boos bij meer dan seconde teugel druk bij zowel kruislinks kin als sidepull

beide , de een beter dan de andere , doen het goed op zowel hackemore als gelucksrad als dr coock systeem

iedere combinatie moet je altijd zelf bekijken wat het fijnste voor de combinatie werkt

in dit topic gaat het om rijden met contact teugel
ansich dressuren heeft weinig met de soort optoming te maken en
kan ook optoming loos , het aanleren vergt echter slechts wat meer tijd en geduld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:04

nickyu schreef:
vind een kingekruist systeem als je daar de teugels aanneemt dat je toch dan de rem in werking zet
de glucksrad geeft toch wat druk achter oren ook bij sidepull manier teugels erop zetten
je knijpt dan iig niet onder de kin

Die "rem" is in ieder geval niet scherp, dwingend of pijnlijk, aangezien de neusband van dit hoofdstel supervriendelijk is (zacht en breed). Een zeer vriendelijke "rem" dus en ook prima geschikt voor teugelcontact.
Het kan natuurlijk zijn dat een paard de bandjes onder de kin niet prettig vindt, maar er zijn ook paarden die druk achter de oren of extra druk op de neus niet prettig vinden.

nickyu schreef:
bij een gangbare sidepull waarbij de scherpte vd neusriem of knopen toch de rem werking zou moeten zijn
niet geschikt om daar met continu al dan niet lichte druk op te zetten

Knopen? Waar zitten die op een sidepull?

nickyu schreef:
iedere combinatie moet je altijd zelf bekijken wat het fijnste voor de combinatie werkt

Mee eens. ;)

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:11

dankjullie voor de reactie :)
ik heb een emiel voest freestyle overgekocht (zelfde als die van de ruitersportshop) dus zodra die binnen is en ermee gereden heb, laat ik wel weten wat mijn paard ervan vind. :)

Gisteren wezen longeren met alleen een halster en longeerlijn en met de onspanning ging het super hij ging uit zichzelf lang laag lopen! zonder bit en zonder zweep.
Dus als ik dit zo zie, moet het dressuren zonder bit ook zeker gaan lukken :D

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:35

joviban kingekruist bestaan er in tig soorten
in zachte dikke touwen of brede neusriem
maar de meeste hebben een iets dunnere neusriem of onder dunne touwtjes
'
sidepulls van origine de western uitvoering in ruw rawhide
enkel of dubbel met of zonder druk knopen (zoals bij het touw halster)
tegenwoordig heb je ook zachtere uitvoeringen

wil je volgens het engelse systeem met een contact teugel rijden zoals mensen dat gewend zijn met een bit (en ja veel mensen hebben meer dan het gewicht van de teugel in de handen maar ik ga even van het positieve uit slechts gewicht teugel)dan vind ik beide systemen "in de regel"minder geschikt
zeker daar (door de ruiter) het paard vaak "geleerd" word te hangen in de neusriem

ik zie zeer regelmatig mensen die denken ! zacht te zijn met de handen
en een los vast los vast los vast verbinding hebben met het paard
en het paard dus iedere stap een rukje krijgt en wonderbaarlijk 8-) niet meer reageerd
als het "rukje" of lichte druk ineens eens een keertje wel als bedoeld word gegeven

ook met een losse teugel kan je dressuren .. ook zonder teugels kan je dressuren
echter denkt het gros van de mensen bij dressuren aan de engelse stijl zoals men met het bit zou rijden

als je in het algemeen steld dat mensen , op engelse stijl, kunnen dressuren met een sidepull
dan zie ik de doom scenario's van scherpe sidepulls (die dan zijn gekocht omdat ze zo mooi staan bij de rest van het tuigage ..) en kruislinks zoals bv de indian bosal voorbij komen met ruiters die een los vast verbinding hebben of met 100 kg in de armen rijden en dan mag ik (of ander) komen om hun op de voorhand doordenderende paard weer dragend en zacht te krijgen

het zelfde wat je dus vaak ziet met bit .. alleen zijn daar veel lesgeefmenschjes voor
en voor bitloos nog erg weinig , de menschjes die gewend zijn met bit les te geven
(heb het dan even niet over de hogere niveaus waar men behoort te weten dat je niet met 100 kg in je armen rijden wilt en een paard op zithulpen word gestuurd gas rem etc ) maar het gros van de recreanten (dus niet iedereen) die geleerd heeft op de manege als een verkeers agent te rijden
(arm naar rechts = rechts en draf en gelop is gewoon harder drijven ipv andere hulp of erger)

en of we nu willen of niet ... de meeste mensen leren zo rijden ..als een verkeers agent..
blijven 7 / 8 jaar hangen in de bak op manege paarden op zelfde niveau .. willen meer naar buiten ..raken verveeld op manege en kopen eigen paard

er rijden heeeeeeel veel mensen op eigen paarden die eigenlijk nooit hebben geleerd te sturen
uiteraard zitten op bokt alleen de mensen die wel op de zit sturen en de teugels enkeld als precisie bepaling gebruiken :D

en nee ik ben ook niet heilig ;) heb ook momenten waar het even niet gaat zoals het hoort

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:46

ik vind dressuren met kin gekruis maar niets omdat als je iets stelling vraagt je eerder uitnodigt tot kantelen, dan liever iets waar je teugels iets hoger zitten zoals bijvoorbeeld kaptoom of (marylot) sidepull. Ook merk ik dat paarden snel erop gaan hangen en als je niet tijdig ingrijpt, steeds meer druk kunnen hebben en er sneller tegenin gaan trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:10

nickyu schreef:
joviban kingekruist bestaan er in tig soorten
in zachte dikke touwen of brede neusriem
maar de meeste hebben een iets dunnere neusriem of onder dunne touwtjes

Die zijn mij niet bekend. Alle kingekruiste hoofdstellen die ik ken, hebben een brede, zachte neusband.
Kun je linkjes geven van die een dunne neusriem hebben?

lailapri schreef:
ik vind dressuren met kin gekruis maar niets omdat als je iets stelling vraagt je eerder uitnodigt tot kantelen, dan liever iets waar je teugels iets hoger zitten zoals bijvoorbeeld kaptoom of (marylot) sidepull. Ook merk ik dat paarden snel erop gaan hangen en als je niet tijdig ingrijpt, steeds meer druk kunnen hebben en er sneller tegenin gaan trekken.

Het is maar net wat je wilt: 'ingrijpen' of (meer) met je zit leren rijden.
Bitloos laat heel goed de tekortkomingen van de ruiter zien. Dus wanneer het paard z'n hoofd gaat kantelen of gaat hangen op die lekkere zachte neusband, dan is er voor jou als ruiter dus werk aan de winkel. Dat is alleen maar positief (mits je jezelf als ruiter dus continue wilt verbeteren ipv alles maar in de optoming te zoeken en te willen 'oplossen').

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:30

wat versta jij onder ingrijpen? mijn vermoeden zegt iets anders als mij, ik bedoel ermee meer van achter uit (vanuit je eigen centrum) zodat ze van voor wat lichter worden maar omdat dit proces gelijdelijk gaat heb je er eerst niet zo erg in. Ik ben me kapot geschrokken dat op buitenrit mijn rem het ineens niet meer deed omdat mijn pony gewoon ff harder trok als mij, en daar kon ik toen verder ook niet aan doen, alleen maar afwachten tot we thuis waren. Normaal gebruikte ik bij haar een soort one rein stop, maar dat deed ze dus mooi niet en keihard midden over de weg naar huis. Ik merk dat mijn fjord het ook wel een erg leuk hang hoofdstel vind dus dan ga ik hem meer activeren maar dan loopt hij al snel boven zijn tempo en vind het hele rijden dan niet meer leuk, hoewel ik met een touwtje om zijn hals heerlijk kan rijden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:42

joviban dat is net zoiets als zeggen :
ja hoor je kan met s&t rijden
kwestie van leren rijden
koop die combi maar alvast ,..

raad dan liever een iets "veiligere"optie aan ..
daar het gros van de ruiters b/l niveau verkeersagent recreatie ruiter is
rijden ze met losse teugel voering is het een ander verhaal
maar als men dressuur matig wil rijden houd dat in de volksmond in
constante contact teugel ..

tja denk dat ik iets te veel probleempjes ben tegen gekomen
een goed getraind paard met een goede ruiter kan immers op elke optoming wegrijden
voor ieder leuk als we dat ooit worden en ooit krijgen
maar het gros is erg blij met gewoon een braaf paard die we met al onze beperkingen
zo vriendelijk mogelijk door de bocht krijgen en belangrijker (zeker voor de rest van de mensen
die zich in het openbaar verkeer bevinden) .. tot stilstand
we behoren allemaal te weten dat van achter naar voren de oplossing is ..
betekend niet dat ieder paard zich daar altijd aan houd ..

ben er van overtuigd dat met genoeg geduld en training ieder paard optomingsloos gereden kan worden
dat het bij het ene paard een maand duurt en bij de andere 30 jaar is een ander iets :+
meeste ruiters willen het netjes doen , maar ook genieten van het rijden
en dromen van ooit in de toekomst , persoonlijk raad ik dat aan wat het vriendelijkste is voor het paard
waar de ruiter mee overweg kan en dat werkt als noodstop indien nodig
(en ja als een paard echt in blinde paniek is werkt niks)

rij mijn ene paard bitloos de ander met bit
ben dus ook niet voor nog tegen
maar kijk altijd naar de combinatie en wat ze willen bereiken

voor plaatjes is google wereldwonderlijk :D
indian bosal
http://images.google.nl/images?hl=nl&cr ... q=&start=0
FRA heeft meerdere ook kaakgekruiste optomingen
http://www.wilde-aecker.com/NL/AFRAHS_NL.htm
sidepulls zijn meestal met vrij smalle neusriem enkeling niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:43

lailapri schreef:
wat versta jij onder ingrijpen?

Nu heb je het over een buitenrit waarop je paard niet te stoppen was.
Maar het ging toch over dressuur?
En jij had het over 'tijdig ingrijpen' als je paard gaat hangen. Dus dan neem ik aan dat je daarmee bedoelt 'strenger/scherper inwerken op het hoofd' om het hangen tegen te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:44

nickyu, ik zie even niet wat je bedoelt, je schrijft soms erg warrig. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:46

ja sorrie heb hele zware dislectie en ben verbaal ook geen wonder :o
Y;( doe mijn best :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:46

Wat dit betreft:
nickyu schreef:
voor plaatjes is google wereldwonderlijk :D
indian bosal
FRA heeft meerdere ook kaakgekruiste optomingen
http://www.wilde-aecker.com/NL/AFRAHS_NL.htm
sidepulls zijn meestal met vrij smalle neusriem enkeling niet

Hier staat slechts 1 kingekruiste bij waarvan de neusriem idd wat smaller is.
Terwijl je eerder schreef dat kingekruist "er in tig soorten zijn en de meeste een iets dunnere neusriem of dunne touwtjes hebben"....

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:48

Boeiende discussie hierboven! De geplaatste foto van kingekruist hoofdstel is van ons paard :D , het bevalt prima zowel als je met losse teugel rijdt als wanneer je met meer kontakt wilt rijden.

Kontakt en release
Dressuur is ook gewoon met kontakt rijden en dat is dus niet met druk blijven rijden en al helemaal niet blijven vasthouden. Ook als je dressuurt moet je met je handen telkens release momenten kunnen inbouwen, al zie je bij veel ruiters dat die een strak kontakt met de paardenmond blijven houden.
Het is dan niet zo dat het bitloze hoofdstel niet voldoet bij dressuur, maar als je zo rijdt dan rijd je dus gewoon niet goed en ben je veel te streng en vast in je handen!
Met bit moet je ook vragen en loslaten kunnen, en datzelfde geldt ook voor een bitloos hoofdstel.

In noodsituaties (dan bedoel ik dus niet wanneer je paard alleen maar te hard gaat!) kan een bitloos hoofdstel zelfs wel veiliger zijn als je je paard toch moet omtrekken. Met een bit beschadig je dan veel sneller de mond, met een bitloos hoofdstel (met uitzondering van hackamore), komt er in 1x druk op neus en achter oren wat als het goed is ook een stop reactie geeft zonder te beschadigen.

Verschil dressuur en western
Er wordt steeds verschil gemaakt tussen western en dressuur, maar ook een goed gereden westernpaard heeft dat moeten leren door met kontakt te rijden. Pas veel later als hij goed verzameld op zijn eigen benen loopt, kunnen de teugels worden losgelaten! Niet voor niets begin je ook met rijden op 2 handen en wordt eenhandige teugelvoering pas later ingevoerd.
En een paard weet niet of ie dressuurt of western rijdt hoor! De basis principes zijn hetzelfde!

Wijken voor druk
Iemand schreef hier dat een paard juist niet wijkt voor druk maar tegendruk geeft. Dat is niet juist! Als je blijft duwen gaat een paard terugduwen of hangen, maar voor korte drukmomenten wijkt een paard. Dat is ook het hele principe van je been aanleggen met rijden: daar moet je paard voor wijken!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:01

Tijdig ingrijpen is bij mij nooit trekken want dat is het probleem verleggen. Maar omdat het zo gelijkdelijk gaat merk je het niet meteen (zeker niet als je nog niet een super ruitergevoel hebt) en dan denk je dat die lekker laag loopt, maar beetje bij beetje meer op je hand en voorhand. Het voelt opzich best goed, dus je hebt geen twijfel tot je weer eens op buitenrit gaat en je dus machteloos staat. En natuurlijk zou ik dat nu heel anders opgelost hebben als toen, maar wie weet wat er dan allemaal kan gebeuren.

Ik ben daarom erg voorzichtig geworden in het bitloos rijden, zeker als de ruiter nog veel moet leren. Als we naar buiten gaan hebben bijna alle pony's een bit in, maar probeer de ruiters te leren ze zoveel mogelijk met lang teugeltje te laten lopen, omdat ze zelf altijd wat gemakkelijker (stoelzit en om zich heen kijkend) zitten dan met dressuur. Meestal ook nog begeleiding mee voor naast de pony's.

Nou hoop dat je me niet verkeerd begrijp en ik vind het prima dat jij wel goede ervaringen hebt met een kingekruisd systeem, ik heb hem nog niet geprobeert bij mijn nrpsjes, misschien doen die er wel heel anders mee en vinden die het fijn. Het enige wat ik nog een beetje vreemd vind bij de aantrek optomingen is dan bij ontspanning het paard de onderkaak laat afhangen, en daarom heb ik mijn neusriemen ook nooit strak, maar als iets aantrekt klem je dan niet al snel de kaken op elkaar, en is ontspannen in de kaak dan nog wel mogelijk?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:03

JoviBan schreef:
Wat dit betreft

als je op mijn site kijkt of die van fra of op google
de meeste neusriemen zijn 1,5cm
veel optomingen hebben onder een paar mm dik touwtje
de meeste sidepulls zijn hard of met knopen of beide
tegenwoordig vind je ook zachtere
zelfs bredere maar die zijn er allemaal nog niet zo lang

probeerde de linken van google afbeeldingen te plaatsen ..
dus google eens op afbeeldingen er staan er genoeg
(mag niet spammen maar op onze site staan er ook een paar)

heb zelf me god weet hoeveel jaar terug alweer een hoofdstel aan laten passen

voor mijn paard die ik toen op hackemore reeed daar hij daar op was ingereden en geen bit kende
heeft die bij mij geleerd bit , deed hij uiteraard ook
maar daar zijn lippen wat dik en stug zijn leek me bitloos fijner maar dressuur matig aan de bak
met een hackemore vond ik iets minder ..

naar een kruislinks systeem toen nog met leder , kende het gehele systeem niet maar leek me fijn werken

(en dus kende systeem geheel niet .. had toen nog geen computer en werd voor gek verklaard
omdat ik mijn temperament volle hengst zonder bit reed
wilde iets duidelijker iets als een halster hebben en heb naast mijn paard staan duwen om te kijken
wat voor hem het duidelijkste was

zadel/tuig maker heeft naar aanleiding van mijn tekening toen mijn hoofdstel aangepast
ofdat die water zag branden :D

alleen "gekke"western mensen deden hun jonge paard op een bosal rijden
en je had de hackemore , veel meer bestond er toen nog niet
ja een sidepull idee door het rijden met stalhalster ..

zo werkte ik toen al in een afgezet stukje weide of bak
"op de vinger" grond werk dus , heb ik van een boer geleerd en hij van zijn vader
ik noem het dus boeren verstand , mijn verbasing was erg groot toen er
na zoveel jaar "jij bent hartsikke mesjokke- maar het schijnt te werken"ineens te horen kreeg
"ooohhh wat leuk jij doet aan Natural Horsmanschip ..volg je die of die goeroe
ik stond te kijken van mens waar heb je het over en nu is het in ??

stam dus nog uit die tijd :D
en "tegenwoordig" is dus de laatste paar jaar ;)
dat er ineens meer soorten en ook vriendelijkere soorten en verbeteringen op verbeteringen komen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:17

@nickyu: ik zie het misverstand tussen ons. We hadden het over het kingekruiste hoofdstel, maar jij hebt het telkens over hoofdstellen in het algemeen, ongeacht het systeem. En ja, daar is een grote diversiteit in. Maar de meeste kingekruiste hebben toch echt een brede neusband. ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:31

nee .. de oude duks (kompleet uitverkocht) en die van die ruitershop die zwarte en bruine zijn breed
denk dat onze mening over wat breed is verschilt :D

deze geeft bv wel brede neusband maar smalle onder touw
Afbeelding

deze ondanks dat die onderlegd is vind ik m niet breed
Afbeelding
Afbeelding

indian bosal , ook kruislinks onder de kin
dubbel touw maar niet breed
Afbeelding

de poeny van barefoot is wel breed

en er zijn er nog zeker 10 !