De zwaktes van een mens *zucht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TurdusMerula

Re: De zwaktes van een mens *zucht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:05

En de timing zal lang niet altijd perfect zijn, combi met intonatie was dat toch waarom Parelli in level 1 ieg geen stemhulpen wil?

Ik vind je stukje heel fijn, Tamary. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:51

In de praktijk zie ik dat het al moeilijk genoeg is voor de meeste mensen om zo klein mogelijk te beginnen met hun hulp en daarna door te blijven gaan tot het paard een reactie gegeven heeft. Je focussen op een visuele cue is het handigst, ook omdat je die makkelijker kan doseren van licht naar zwaar.
Natuurlijk kan je daar altijd een vocale cue aan toe voegen.
Daarnaast vind ik het zelf dat de visuele cues in een later stadium makkelijker samen te voegen zijn, terwijl dat met vocale cues op een gegeven moment wat ingewikkeld wordt.
Straffen doe ik niet, dus ook straffen met stem niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:56

TurdusMerula schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Als paardlief bij 't drafcommando me aankijkt van "Nee hé verdorie moet dat?" en ik gooi er een CHIIEEEEL! achteraan dan is dat altijd erg effectief, dus ik doe het dan gewoon zo hoor. :+
(Oké af en toe word ik raar aangekeken omdat hij pas op het noemen van zijn naam aandraaft. Maarja hij voelt nu eenmaal heel goed aan wanneer het menens is. :P )

Dus ben het wel eens met ikke. In oorlog en de liefde is alles geoorloofd. (Zo ging dat gezegde toch? Ik ben het even kwijt geloof ik.)

Dus al trek je aan z'n staart om 'm te laten stoppen... So what.

@Waratje: Volgens mij kunnen die twee knollies elkaar de hand eh hoef schudden. :Y)

Ik zou persoonlijk altijd dezelfde cue aanhouden en daarop de druk verhogen.

Nu gaat hij eigenlijk draven op een andere hulp...

Maar da's dan wel pietje precies van mij hoor... :))

Haha ja en dat ben ik nu net niet bij chiel eerlijk gezegd. Sorry maar ik vind het af en toe te vermoeiend om alles perfect te doen bij hem... 't is gewoon een apart geval, gigantisch dominant maar dat vind ik af en toe wel handig. Ik ben niet erg zelfverzekerd met springen, dus dan is het chiel daar is de hindernis doe je best. Nou dan gaat hij er op af, bepaald of het in draf of galop moet, bepaald waar hij moet afzetten (of als hij lui is niet dan doet hij maar wat en word ik geacht dat maar uit te zitten :+ ) en nouja dan houd ik me goed vast hé. Je hoeft 'm zegmaar niet te begeleiden, hij trekt op dat moment z'n eigen plan en ik hoef me niet druk te maken.
Een onzekerder paard zou wsl weigeren maar chiel nooit. Hoe beroerd hij ook uitkomt hij springt altijd. Of ik nou echt wil of niet. :')
En dat vind ik ook fijn, ik weet geen hol van springen maar kan dus wel op hem vertrouwen. :)

Heel verhaal, maarja. Het zegt wat over onze "relatie".

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:59

ik heb er geen last van dat ik niet door durf te zetten, meestal hebben ze bij mij aan een boze blik genoeg. Wel vind ik het af en toe moeilijk om mijn rust en kalmte te bewaren, zo van, ik heb het nu al 3x uitgelegd en nu GAAAAAAAAN. En dan gelijk een paard dat vooruit stuift. :o

Dat viel me ook op bij het bekijken van de DVD's ik had een beetje een geitewollensokkenliefpaardjewiljealsjeblieftidee maar men die Linda weet ook van aanpakken hoor!

Ik heb wel een stalgenoot die dat wel heeft, als ze les van mij krijgt plaag ik haar daar altijd mee. Lief lief paard, zou je alsjeblieft willen kijken of je vandaag of misschien morgen, of heel misschien zelfs volgende week een heel klein momentje hebt om heel heel even naar me te luisteren, pleassssssse. :+

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:10

Citaat:
Haha ja en dat ben ik nu net niet bij chiel eerlijk gezegd. Sorry maar ik vind het af en toe te vermoeiend om alles perfect te doen bij hem... 't is gewoon een apart geval, gigantisch dominant maar dat vind ik af en toe wel handig. Ik ben niet erg zelfverzekerd met springen, dus dan is het chiel daar is de hindernis doe je best. Nou dan gaat hij er op af, bepaald of het in draf of galop moet, bepaald waar hij moet afzetten (of als hij lui is niet dan doet hij maar wat en word ik geacht dat maar uit te zitten :+ ) en nouja dan houd ik me goed vast hé. Je hoeft 'm zegmaar niet te begeleiden, hij trekt op dat moment z'n eigen plan en ik hoef me niet druk te maken.
Een onzekerder paard zou wsl weigeren maar chiel nooit. Hoe beroerd hij ook uitkomt hij springt altijd. Of ik nou echt wil of niet. :')
En dat vind ik ook fijn, ik weet geen hol van springen maar kan dus wel op hem vertrouwen. :)

Heel verhaal, maarja. Het zegt wat over onze "relatie".

Klinkt alsof je leuk met hem kunt springen, maar persoonlijk zou ik juist bij een paard dat dominant genoemd wordt gigantisch consequent zijn...
Echt, het betaalt zich wel uit. :)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:37

De vraag is of Chiel wel dominant is of dat het gewoon een zelfstandig paard is.
Mijn merrie kun je van alles van zeggen, maar ze is niet dominant, hoewel sommige mensen van wel beweren. Ze is vreselijk arrogant, ze probeert anderen te overbluffen, maar drukt niet door als je een beetje tegengas geeft. In de groep zit ze uiteindelijk ook in de lagere regionen. ;)
Maar zelfstandig is ze ook en als ik geen initiatief neem, doet zij het en dat is niet per definitie verkeerd. Ze neemt namelijk ook verantwoordelijkheid als dat aan de orde is, ze denkt mee en die ruimte biedt ik haar graag. Alleen heb je dan af en toe een geval dat je even nadrukkelijk moet aangeven dat een bepaald initiatief een minder goed plan is. Toch wegen die keren absoluut niet op tegen de voordelen van een meedenkend paard.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:03

Tsja, dat is misschien ook wel een verschil...
Ik heb een meedenkend paard (al vind ik zijn ideeen niet altijd goed :P) maar hij staat ook bovenaan in de groep... :D

Maar volgens mij dwalen we af...

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:27

jajaja het menselijke ego ;). Waarom worden we eigenlijk boos, gefrustreerd, verdrietig als ons paard niet doet wat wij willen? Best interessant he! Voelen we ons dan slecht, aangetast in ons ego, niet goed genoeg?
Eigenlijk heeft het geen nut om boos te worden op een paard. Ook NIET als hij iets doet wat niet de bedoeling is. Wel heeft het nut om dit gedrag op een duidelijke manier een consequentie te geven, maar zonder daadwerkelijk Boos te worden.
Natuurlijk is het moeilijk om niet emotioneel te worden, maar ik heb zelf ervaren dat naarmate je veel tijd met verschillende paarden doorbrengt je wel beter in staat bent om je eigen emoties onder controle te houden. Dit helpt wel echt! Je kan best consequent, duidelijk, zacht etc zijn zonder daarbij emotioneel te worden en je merkt het verschil in de paarden.

Ik kan me wel heel goed voorstellen hoe je je voelt. Zo was het bij mij in het begin ook, en heeeeeel af en toe moet ik eerlijk zeggen, dan komt bij mij ook die emotie stiekem naar boven.....gelukkig bijna nooit meer, want meestal helpt t geen ene moer om te bereiken wat ik voor ogen had :)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 22:43

Het is denk ik ook wel dat het bij de ervaren Nhsers zo makkelijk lijkt allemaal, meschien wel te makkelijk ik weet het niet, ik word er in ieder geval soms heel erg narrig van.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 17:38

@Waratje: Ohhhjaaa zeker weten issie dominant. :D
Maar hij is altijd goed opgevoed en hij weet ook wel waar de grenzen liggen. Het zijn meer kleine dingen, dat ik denk van laat maar gaan, want als ik hem iedere keer een knal voor z'n smoel moet geven met opzadelen (happen, op je teen willen staan) word het ook niet leuker.
Kijk en met naar de wei brengen probeerde hij zich eerst los te rukken, dat is dus wel weer een big no no.

Maar ik verwacht van een paard met zo'n karakter gewoon niet dattie me als een hondje volgt want zo steekt hij niet in elkaar. :P