Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Waratje schreef:Met een stalhalster heb je minder controle dan met een passend hoofdstel (al dan niet met bit). Het probleem van een stalhalster is dat het te ruim is om er precieze aanwijzingen mee te kunnen geven.
Voor de rest hangt de hoeveelheid controle voor een heel groot deel af van de ruiter en het opleidingsniveau van het paard.
Hannah_Menno schreef:Als je dan ook nog eens aan de teugels gaat rukken zal een paard pijn krijgen en dus nog harder gaan rennen om de pijn te ontwijken..
FitzChivalry schreef:Hannah_Menno schreef:Als je dan ook nog eens aan de teugels gaat rukken zal een paard pijn krijgen en dus nog harder gaan rennen om de pijn te ontwijken..
Ik rijd zowel met als zonder bit, maar ik ben van mening dat het een niet vriendelijker is dan het ander.. met een bitloos hoofdstel kun je je paard net zoveel pijn doen als met een bit. Als je aan een bitloos hoofdstel gaat snokken kan het paard net zo hard wegvluchten voor de pijn.
de optoming is zo hard als de hand van de ruiter..
voor mij maakt het trouwens niet uit.