Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Eline schreef:Marian Tulp is zondag met twee osteopaten in de Bokt Lounge om een workshop te geven over Bitloos paardrijden. Als je verwacht dat je daar "De Gehele Wijsheid En Ultieme Waarheid" te horen gaat krijgen moeten we je alvast teleurstellen.
Eline schreef:Er zijn net zoveel wijsheden als er paardenmensen zijn en aan de hand van het onderzoek van Bit is ook geen 'Perfecte optoming voor elk paard' aan te wijzen.
Eline schreef:Wat je zondag wel te horen krijgt, zijn de bevindingen van twee ervaren osteopaten met verschillende bitloze optomingen en de druk die de hoofdstellen geven op het hoofd van het paard.
JoviBan schreef:Project Bitloos paardrijden heeft al een reactie gegeven: http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... in_bit.htm
.
) Esther schreef:In de aankondiging op Horses zie ik nergens staan dat ze zich als bitloos deskundigen opwerpen, alleen dat ze vanuit hun vakgebied hun visie geven op de bitloze optomingen. Er zijn mensen die vaak ook alleen maar lezen wat ze willen lezen ipv lezen wat er daadwerkelijk staat.

Arabesk schreef:JoviBan schreef:Nog even een citaatje dan, om het allemaal wat op te vrolijken:
"Door de kruising gaat het paardenhoofd naar rechts als je de linkerteugel aanneemt. En vice versa."
![]()
Even verderop ook weer:
"Omdat ook hier het hoofd naar links gaat als je de rechterteugel aanneemt, moeten ruiter en paard wel even wennen."
![]()
.
Arabesk schreef:Esther schreef:In de aankondiging op Horses zie ik nergens staan dat ze zich als bitloos deskundigen opwerpen, alleen dat ze vanuit hun vakgebied hun visie geven op de bitloze optomingen. Er zijn mensen die vaak ook alleen maar lezen wat ze willen lezen ipv lezen wat er daadwerkelijk staat.
Ja mijn fysiotherapeut kan ook vast wel een leuke lezing geven over het trekken van verstandskiezen.
Arabesk schreef:Ja mijn fysiotherapeut kan ook vast wel een leuke lezing geven over het trekken van verstandskiezen.
Esther schreef:Als zij net zoveel tijd heeft gestoken in het bestuderen van verstandskiezen en het trekken daarvan als dat Marielle heeft besteed aan het bestuderen van het paardenhoofd en alles wat daar op en in zit dan heb ik daar alle vertrouwen in.

Citaat:"Je kunt hiermee veel kracht op de onderkaak zetten. Je trekt dan de ringetjes waar de teugels aan vastgemaakt zitten naar elkaar toe. Dus je krijgt een soort van notenkrakerseffect." Dit is natuurkundig gezien gewoonweg onmogelijk. Bij een notenkrakereffect heb je het over een hefboomwerking, waarbij de hefbomen - van een onbuigzaam materiaal - de kracht vergroten via een draaipunt (hefboomwet: kracht x afstand). Het hoofdstel heeft geen hefbomen en bestaat slechts uit flexibele leren riempjes; ooit een walnoot kunnen kraken met twee broekriemen? De enige juiste en mogelijke inwerking van dit systeem in de knijpwerking van eigen kracht, niets meer en niets minder.

Esther schreef:Bij mijn weten hebben de osteopaten de optomingen om gehad bij een paard, hoe de optomingen moeten zitten hebben ze gehoord bij bitloos.nl, ze mogen er toch van uit gaan dat die weten hoe de hoofdstellen moeten zitten.
Lijkt me dan niet zo moeilijk te zien waar de hoofdstellen inwerken als je de teugels aanneemt, ik heb begrepen dat ze daar naar gekeken hebben.
Arabesk schreef:Zo wordt er over het kingekruiste systeem gezegd:Citaat:"Je kunt hiermee veel kracht op de onderkaak zetten. Je trekt dan de ringetjes waar de teugels aan vastgemaakt zitten naar elkaar toe.
Citaat:hoe zou je dit als ruiter moeten doen? Dan zou je je handen onder de hals van het paard moeten leggen, dus moet je al voorover gaan liggen en je armen zodanig om de hals leggen dat je handen elkaar raken om daar op dat punt de ringetjes naar elkaar toe te halen. Grote kolder dus!