Workshop bitloos paardrijden in bokt lounge horse event

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:59

Als je op een respectvolle manier in discussie wil gaan, hoef je zeker niet weg te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:18

Eline schreef:
Marian Tulp is zondag met twee osteopaten in de Bokt Lounge om een workshop te geven over Bitloos paardrijden. Als je verwacht dat je daar "De Gehele Wijsheid En Ultieme Waarheid" te horen gaat krijgen moeten we je alvast teleurstellen.

Mensen die weinig of niets van bitloos weten, en deze "workshop" gaan bezoeken, krijgen daar foutieve, onjuiste en misleidende informatie. Wat is het nut om mensen iets te vertellen wat niet waar is?
Eline schreef:
Er zijn net zoveel wijsheden als er paardenmensen zijn en aan de hand van het onderzoek van Bit is ook geen 'Perfecte optoming voor elk paard' aan te wijzen.

Nee, dat is er inderdaad niet. Waarom haal je dit aan?
Eline schreef:
Wat je zondag wel te horen krijgt, zijn de bevindingen van twee ervaren osteopaten met verschillende bitloze optomingen en de druk die de hoofdstellen geven op het hoofd van het paard.

Ze zijn wellicht ervaren osteopaten, maar hebben zelf géén ervaring met bitloos rijden en rijden met de betreffende hoofdstellen. Dit maakt dus dat zij er niks zinnigs over kunnen vertellen. Oók niet over de druk op het hoofd, want ook daar slaan ze op diverse punten de plank volledig mis.

Eline, lees deze pagina eens: http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... in_bit.htm , dan weet je waar het over gaat en wat je in huis haalt a.s. zondag.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:41

JoviBan schreef:
Project Bitloos paardrijden heeft al een reactie gegeven: http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... in_bit.htm

Heb de reactie gelezen van bitloospaarden en ik vind het erg goed van hun dat ze naar aanleiding van de geschreven stukjes weten met hoeveel druk de ruiters rijden met bit. Hier weten ze imo niks van af, daar stond niks over geschreven in Bit. Een beetje tendentieus om dit er zo op te zetten om vooral alleen het bitloos als vriendelijk neer te zetten en rijden met bit als mishandeling. Imo is met bit of bitloos zo vriendelijk als de hand die aan het andere eind zit.

Als ik de foto's bekijk van de bitloos wedstrijd zie ik veel combinaties die met druk op de neus rijden terwijl vaak de neusriem te laag hangt, waardoor dus de druk op het neuskraakbeen staat ipv het neusbeen.

In de aankondiging op Horses zie ik nergens staan dat ze zich als bitloos deskundigen opwerpen, alleen dat ze vanuit hun vakgebied hun visie geven op de bitloze optomingen. Er zijn mensen die vaak ook alleen maar lezen wat ze willen lezen ipv lezen wat er daadwerkelijk staat.

domegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:45

Ik dacht leuk, een topic over Bitloos op Horse Event. Maar jee, wat een zure reacties zeg. Ik zou haast denken dat ik een andere Bit heb gelezen :+ .

In tegenstelling tot de meesten hier vind ik het logisch dat er osteopaten ingeschakeld zijn om naar die hoofdstellen te kijken. Het bitloos rijden staat in de kinderschoenen, wetenschappelijk onderzoek is nauwelijks (of zelfs niet…) uitgevoerd. Veel kennis ontbreekt daardoor nog. Wat je echter wel kunt beoordelen is het effect van druk van verschillende hoofdstellen op het paardenhoofd. Om dit effect vast te kunnen stellen moet je echter exact weten hoe de paardenschedel in elkaar zit en precies weten waar de zenuwen lopen. Laten het nou net de osteopaten zijn die daarvoor jarenlang gestudeerd hebben. Dus eerlijk gezegd denk ik dat zij wel degelijk weten waar ze over praten en deze specifieke kennis juist niet aanwezig is bij de ‘boe’-roepers in dit topic. Ik ben benieuwd welke andere ‘deskundigen’ waarvan nu wordt geroepen dat ze ingeschakeld moesten worden, daar meer verstand van zouden hebben? (overigens vertelt Monika Lehmenkühler over het hoogste niveau bereiken met bitloos, is zij ook ondeskundig?)

Die opmerkingen over de testruiters begrijp ik dan trouwens ook niet helemaal. Zoals ik al zei staat bitloos rijden eigenlijk pas sinds kort heel erg in de belangstelling. Dat betekent dat vrijwel iedereen het bitloos rijden nog moet ‘leren’. Ik vond het daarom wel heel herkenbaar om te lezen hoe die testruiters (of iig twee daarvan, ik begrijp uit opmerking hierboven dat één van hen er al ervaring mee had) het ervaren om allerlei hoofdstellen te proberen en hoe die paarden op de hoofdstellen reageren. Daarnaast schrijft over elk hoofdstel een ‘voorstander’ – en dat zijn mensen met veelal jarenlange praktijkervaring met dat specifieke hoofdstel – uitgebreid over waarom dat hoofdstel juist zo geschikt is voor hem of haar.

Uiteraard kun je je vraagtekens plaatsen bij de ‘druk op het hoofd’. In principe wil je namelijk geen druk op het hoofd. Echter, als iedereen compleet drukloos kon rijden, dan zouden we allemaal wel bit- en hoofdstelloos rijden. Niet waar? Wat is er mooier dan een Grand-Prixproef op de klassieke wijze zonder enige hulpmiddelen? Helaas, de harde waarheid is dat dit voor de meesten niet weg is gelegd. Sterker nog, nu bitloos zo populair is, denkt vrijwel iedereen dat wel te kunnen. En het grote probleem: er zijn er nogal wat die dat zonder enige begeleiding proberen… (plus dat je kan afvragen wat nu precies goede begeleiding is). Hoe jammer ook, het niveau van de ruiters is vaak redelijk dramatisch te noemen (en hiermee wil ik absoluut niet pretenderen dat ik zelf goed kan rijden). Toch hangt iedereen wel zomaar dat bitloze hoofdstel, want dat is zogenaamd paardvriendelijker, om het paardenhoofd. Zonder kennis hoe deze om het hoofd moet worden gelegd, zonder kennis hoe je met de hoofdstellen dient te rijden. Is het dan zo verkeerd dat een osteopaat uitlegt wat er met het paardenhoofd gebeurt zodra jij met je paardvriendelijke bedoelingen aan de teugels begint te plukken zoals veel mensen dat onbedoeld ook al verkeerd met een bit doen?

(Overigens ben ik niet pro of anti bitloos. Ik rij al jarenlang met en zonder, maar net waar paard en ik toevallig zin in hebben en dat bevalt me prima ;-))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 07:40

De kritiek is nièt dat osteopaten de hoofdstellen hebben bekeken. Dat is natuurlijk helemaal prima, en hoe meer voorlichting en info over de middelen waarmee we onze paarden rijden, hoe beter (dat geldt imo voor bitloos, bitten, zadels, rijstijlen, 'hulp'teugels etc etc).

De kritiek is wèl dat dit is gedaan door osteopaten die niets van bitloos weten, niet weten hoe de verschillende systemen werken, niet weten hoe ze om het hoofd horen te liggen, niet weten hoe het voelt om er mee te rijden, niet weten hoe paarden reageren op de systemen, dus gewoon nièt weten waar ze het over hebben door het ontbreken van eigen ervaring en kennis ervan. Maar desondanks wel conslusies trekken en uitlatingen doen die gewoonweg niet kloppen. Foute info dus. En aan foute info heeft niemand wat, of wel?

Klein voorbeeldje. Bij een kruislings hoofdstel (kaak- of kingekruist, maakt niet uit) concluderen ze "de bandjes lopen gekruist, dus als je rechts trekt gaat het paard naar links" met als gevolgtrekking "dan komt er daar en daar dus druk". Als je niet weet hoe een systeem werkt, en maar wat staat te verzinnen, dan weet je dus ook niet wat er nou precies gebeurt bij de teugelhulpen en dus ook niet waar er druk komt!

Nog een voorbeeldje. Bij de koorden van een kruislings hoofdstel concluderen ze dat deze koorden kunnen branden en snijden. Wéer een gevolgtrekking die gedaan is terwijl ze niet wet hoe dit hoofdstel om het hoofd ligt en niet weet hoe dit systeem werkt. Snijden en branden is bij het kaakgekruist hoofdstel simpelweg uitgesloten, omdat het koord op het kopstuk van het hoofdstel ligt en daar vast zit. Om te kunnen snijden en branden is beweging nodig, moet je echt flink heen en weer gaan met dat koord. En dat is nou net wat er met dit hoofdstel niet kan; het koord ligt vast aan het kopstuk en stabiel om het hoofd en schuiven is niet eens mogelijk, laat staan het heen en weer bewegen.

Zo zijn er nog legio voorbeelden van hun uitspraken die volledig de plank mis slaan (allemaal te lezen op http://www.bitloospaardrijden.info/bitl ... in_bit.htm ). En dàt is dus de kritiek.

De redactie had dus veel beter andere osteopaten kunnen vragen om deze test te doen; osteopaten die wèl ervaring en kennis hebben van bitloos, en weten waar ze het over hebben. Òf ze hadden een bitloosdeskundige bij de osteopaten kunnen voegen; hij/zij had deze osteopaten de juiste uitleg kunnen geven en op basis daarvan hadden de osteopaten dan hun bevindingen kunnen doen.
Dàn had je een prima artikel in je magazine gehad, iets wat je als redactie toch zou moeten willen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 07:43

Esther schreef:
In de aankondiging op Horses zie ik nergens staan dat ze zich als bitloos deskundigen opwerpen, alleen dat ze vanuit hun vakgebied hun visie geven op de bitloze optomingen. Er zijn mensen die vaak ook alleen maar lezen wat ze willen lezen ipv lezen wat er daadwerkelijk staat.

Ja mijn fysiotherapeut kan ook vast wel een leuke lezing geven over het trekken van verstandskiezen.

:?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Workshop bitloos paardrijden in bokt lounge horse event

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:21

Ik verplaats dit topic van NH naar NA omdat het hier beter past.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:28

Dyonne schreef:
Ik verplaats dit topic van NH naar NA omdat het hier beter past.

Hoort het niet bij 'Evenementen' ?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:28

Arabesk schreef:
JoviBan schreef:
Nog even een citaatje dan, om het allemaal wat op te vrolijken:
"Door de kruising gaat het paardenhoofd naar rechts als je de linkerteugel aanneemt. En vice versa."
_O-

Even verderop ook weer:
"Omdat ook hier het hoofd naar links gaat als je de rechterteugel aanneemt, moeten ruiter en paard wel even wennen."
_O- _O-

:')

Het lag dus niet aan mij, dat ik hier zo raar tegenaan keek :+ .

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:40

De visie van onpartijdige buitenstaanders die op hun manier weer heel deskundig zijn in de paardenwereld lijkt me heel nuttig. Op bepaald vlak zullen die zeker een positieve bijdrage kunnen leveren ondanks dat ze er op andere punten weer naast zullen zitten.
Zo is mijn ervaring met bitloos met een kruislings systeem dat mijn paard zich teveel opgesloten voelde en de druk achter de oren en op zijn neus irriteerde hem. Conclusie: die rijd ik liever zonder neusriem op alleen een bit. Want ik heb geen zin om hem te lopen pesten.
Een ander paard zal er weer veel positiever op reageren. Maar ook die negatieve bijdrages kunnen weer heel leerzaam zijn in de ontwikkeling van het perfecte systeem.

Waarom hebben jullie je niet ingeschreven toen bokt ruimte had voor bokkers voor demonstraties? Dan hadden jullie je eigen visie kunnen tonen. Misschien een idee voor volgend jaar?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:53

Mmm, ik heb het gelezen omdat ik een overstap naar bitloos overwoog.
En dus wilde ik, naast alle info die ik op internet had gelezen, wel eens lezen wat 'osteopaten/ first time users/ en regulier gebruikers' er van vinden.
Tja, het blijkt dus lastig zoiets in 1 artikel goed weer te geven... dat geeft men zelf echter ook ruiterlijk toe in het stuk.
Maar goed, er is geen duidelijke 'conclusie' maar voor mij helt het net even teveel naar het negatieve waardoor ik dacht: "wellicht toch nog maar even wachten met die overstap".
Voor de 'leek' ademt het dus wel degelijk een sfeer uit die je doet afvragen of je er wel verstandig aan zou doen....
Maar goed, het moet gezegd... een artikel over boomloos rijden zou dezelfde gemengde bevindingen opleveren vermoedelijk. Het is denk ik utopisch alles op een correcte manier uitteen te zetten wanneer je slechts een paar blz tot je beschikking hebt.
Overigens ga ik het gewoon proberen hoor, maar eerst steek ik dan mijn licht elders nog even op.

Enne, dit moet ook gezegd: ik vind Bit een leuk blad :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:28

Arabesk schreef:
Esther schreef:

Ja mijn fysiotherapeut kan ook vast wel een leuke lezing geven over het trekken van verstandskiezen.

:?

Als zij net zoveel tijd heeft gestoken in het bestuderen van verstandskiezen en het trekken daarvan als dat Marielle heeft besteed aan het bestuderen van het paardenhoofd en alles wat daar op en in zit dan heb ik daar alle vertrouwen in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 09:49

Arabesk schreef:
Ja mijn fysiotherapeut kan ook vast wel een leuke lezing geven over het trekken van verstandskiezen. :?

Esther schreef:
Als zij net zoveel tijd heeft gestoken in het bestuderen van verstandskiezen en het trekken daarvan als dat Marielle heeft besteed aan het bestuderen van het paardenhoofd en alles wat daar op en in zit dan heb ik daar alle vertrouwen in.

In dat geval gaat de lezing of workshop (of het artikel) dan ook over verstandskiezen, waar degene zich in heeft verdiept. En nièt over een geheel ander onderwerp zoals bijvoorbeeld diverse soorten vullingen, gebitsprotheses, beugels of welk ander onderwerp dan ook. Een fysiotherapeut die veel kennis en ervaring heeft opgedaan met het trekken van verstandskiezen, kan daar dus best een lezing over houden (alhoewel ik zelf dan liever een lezing zou bijwonen van een ervaren tandarts - een deskundige op dat gebied - , maar goed), maar kan imo géén lezing over bijv. gebitsprotheses, omdat dat weer een geheel ander onderwerp en vakgebied is.

En dat is hier dus ook het geval.
Een osteopaat kan prima een lezing geven over bijvoorbeeld het paardenhoofd, maar nièt over bitloze hoofdstellen terwijl ze geen idee hebben hoe die hoofdstellen werken, hoe ze om het hoofd liggen, hoe het voelt om er mee te rijden etc. Dat is gewoon een kwestie van je tegen een onderwerp aan bemoeien waar je geen verstand van hebt.
Dat is het verschil.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:34

Dat heb je heel duidelijk uitgelegd, JoviBan! :-)

Verder heb ik begrepen dat de 'deskundigen' één dag hebben meegelopen en geoefend met leden van de NVBP. Dat noem ik niet 'heel veel tijd steken in het bestuderen van dat alles'.

Zoals ik al zei; na één dagcursus bekappen ga ik ook geen lezing of workshop geven. Ik bekap mijn eigen paard, mét de hulp van en onder toezicht van een ervaren bekapper/hoefsmit.

Waar blijft die ervaren deskundige tijdens deze workshop?????

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 11:51

Bij mijn weten hebben de osteopaten de optomingen om gehad bij een paard, hoe de optomingen moeten zitten hebben ze gehoord bij bitloos.nl, ze mogen er toch van uit gaan dat die weten hoe de hoofdstellen moeten zitten.
Lijkt me dan niet zo moeilijk te zien waar de hoofdstellen inwerken als je de teugels aanneemt, ik heb begrepen dat ze daar naar gekeken hebben.

Ik denk dat het goed is als je kritisch kijkt naar wat je gebruikt, of het nou een bit is of bitloos, bitloos vind ik nl. ook niet per definitie vriendelijker als met bit. Is dat jullie probleem, dat er kritische kanttekeningen worden gemaakt? Volgens mij kun je met een bitloze optoming bij verkeerd gebruik ook erg veel schade aanrichten.

De kaakgekruiste met nylon draad heb ik ook eens uitgeprobeerd, nou mijn paard vond het niks, de release werkt niet, daar kan hij niet tegen. Hoe kun je je paard dan duidelijk maken wat hij moet als je niet met signalen kunt werken die je ook weer weg kunt laten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 11:54

Nee mijn grootste bezwaar is dat er natuurkundige onzin verteld wordt. Joviban heeft ook nog een hoop andere onzin kunnen vinden.

En dat is niet een kwestie van wel of niet bitloos en wat beter is, maar:

onjuiste informatie

Zo wordt er over het kingekruiste systeem gezegd:

Citaat:
"Je kunt hiermee veel kracht op de onderkaak zetten. Je trekt dan de ringetjes waar de teugels aan vastgemaakt zitten naar elkaar toe. Dus je krijgt een soort van notenkrakerseffect." Dit is natuurkundig gezien gewoonweg onmogelijk. Bij een notenkrakereffect heb je het over een hefboomwerking, waarbij de hefbomen - van een onbuigzaam materiaal - de kracht vergroten via een draaipunt (hefboomwet: kracht x afstand). Het hoofdstel heeft geen hefbomen en bestaat slechts uit flexibele leren riempjes; ooit een walnoot kunnen kraken met twee broekriemen? De enige juiste en mogelijke inwerking van dit systeem in de knijpwerking van eigen kracht, niets meer en niets minder.

Afbeelding

heeft niets met een bitloos hoofdstel te maken, (een enkel gebroken trensbit heeft trouwens wél die werking.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:12

Esther schreef:
Bij mijn weten hebben de osteopaten de optomingen om gehad bij een paard, hoe de optomingen moeten zitten hebben ze gehoord bij bitloos.nl, ze mogen er toch van uit gaan dat die weten hoe de hoofdstellen moeten zitten.
Lijkt me dan niet zo moeilijk te zien waar de hoofdstellen inwerken als je de teugels aanneemt, ik heb begrepen dat ze daar naar gekeken hebben.

Esther, blijkbaar lees je niet.
De osteopaten wisten nièt hoe de hoofdstellen moeten zitten en ook niet hoe ze werken.
Als ze dat wèl hadden geweten, dan hadden ze daar niet zulke rare (en onjuiste!) uitspraken over gedaan.

En dan nòg, "even horen hoe iets werkt" maakt je nog steeds geen deskundige op dat vlak. Daarvoor zul je je echt toch wat langer, meer en breder moeten verdiepen.
Wat is er nou zo moeilijk aan dat wanneer je een artikel wilt schrijven over een onderwerp, om deskundigen daarover aan het woord te laten. Je wilt als tijdschrift c.q. redactie toch geen flater slaan met je artikelen? En dat is nou net wat er gebeurd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 12:20

Arabesk schreef:
Zo wordt er over het kingekruiste systeem gezegd:
Citaat:
"Je kunt hiermee veel kracht op de onderkaak zetten. Je trekt dan de ringetjes waar de teugels aan vastgemaakt zitten naar elkaar toe.

Naast het feit dat het kingekruiste hoofdstel geen notenkrakereffect kàn hebben, is het ook onmogelijk om die genoemde ringetjes naar elkaar toe te halen.
Als je naast het paard staat, kun je dat met je handen doen ja. Maar als je op het paard zit, kàn dit gewoonweg niet:
Citaat:
hoe zou je dit als ruiter moeten doen? Dan zou je je handen onder de hals van het paard moeten leggen, dus moet je al voorover gaan liggen en je armen zodanig om de hals leggen dat je handen elkaar raken om daar op dat punt de ringetjes naar elkaar toe te halen. Grote kolder dus!

Ik bedoel maar, er is zó dommig en simplistisch naar die hoofdstellen gekeken, en vervolgens dergelijke zogenaamde "deskundige" uitspraken erover doen. Het is toch te gek voor woorden.
Had er dan een deskundige bij gehaald die wèl alles weet van bitloos hoofdstellen, de juiste ligging, de juiste maten, de werking en de effecten. Dàn was het een interessant en leerzaam artikel geworden. Nu is het een aanfluiting, helaas.