ikzelf heb op een klassieke dressuur stal gewerkt, en hier wordt ook énorm gelet op het rijden met zit.
kijk naar de beweging en het lichaam van het paard. wanneer het paard bijvoorbeeld rechtsom de 'bocht' maakt, draait zijn linkerschouder naar voor, en de rechterschouder iets naar achter. zo moet jij dus meegaan in de beweging van het paard. draai zelf ook je linkerschouder en linkerheup iets naar voor, en je rechterschouder en heup iets naar achter. je paard zal deze beweging voelen en hierin meegaan.
natuurlijk ligt het wel aan de gevoeligheid van het paard, de leergierigheid vh paard en de manier waarom hij gereden is of een paard dit snel zal oppakken. toen ik hiermee begon bij mijn pony was deze nog redelijk onervaren, maar pikte dit heel snel op. inmiddels kan ik bijna niet meer met teugels sturen

sinds een paar maandjes rijd ik nu nog een paardje bij. deze is wel vriendelijk gereden, maar niet puur op zit. toch echt sturen met een teugel. toch is hij enorm leergierig, en pakt hij 'mijn' manier van rijden enorm snel op. af en toe moet ik iets extreem meebewegen, maar hij doet het uiteindelijk allemaal wel. na een paar weken zaten de juiste buigingen en het sb er al in. en allemaal voornamelijk op zit
.ons doel is overigens niet om zonder tuig te gaan rijden, maar ik wil aangeven dat dit met de juiste kundigheid van de ruiter heel snel door een paard opgepakt kan worden. als je hier al wat behendiger in bent hoef je het niet meer vanaf het prille begin aan te leren. paard pakt het gewoon snel op