Belonen met voer, goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:34

randalinpony schreef:
Mij is trouwens weleens opgevallen dat juist heel dominante paarden minder gemotiveerd worden door voer, maar dat kan toeval zijn. Andere ervaringen?

Ik heb juist hele andere ervaringen. Dominante paarden zijn vaak juist erg gemotiveerd door voer, aangezien dat juist de "left brained" paarden zijn.

Voer is goed te gebruiken, als je weet hoe je het moet gebruiken. Dat verschilt dan weer per paard en per situatie, dus om zo zart-wit te zeggen: voer is goed of fout, dat kan ik niet.
Ik ben het wel deels met de ts eens, dat voor een paard een voedselbeloning soms niet enorm belangrijk is (dat verschilt per paard en situatie). Zeker als je ze vergelijkt met een enorm voedselgemotiveerd dier als een hond.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 12:47

Citaat:
Dominante paarden zijn vaak juist erg gemotiveerd door voer, aangezien dat juist de "left brained" paarden zijn.

met dit soort stromingsgerichte buzz kan ik eerlijk gezegd niet zoveel. Verheldering? :)
Wat bedoel je met leftbrained?

Grappig dat ik juist hele andere ervaringen heb. :)

Maar zoals ik zei, kan toeval zijn, ook omdat ik nog maar bij een klein aantal paarden actief met voedselbeloning gewerkt heb. :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:07

left brained: nadenken vs. instinctief reageren (right brained).
Dominantie is een vrij extreem left brained gedrag.

Een paard dat niet nadenkt, is niet geinteresseerd in voer.
Ik begin dus pas met voerbeloningen als het paard de basic communicatie kent en left brained (en dus rustig en nadenkend) is. Het valt ook erg op dat van nature meer right brained paarden soms helemaal nooit echt geinteresseerd worden in voedselbeloningen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:25

Ik geloof niet dat ik deze indeling helemaal kan begrijpen hoor.

Ik heb een aantal totaal niet dominante paarden (gehad) die waanzinnig geinteresseerd waren in voer en heel goed konden nadenken, heel intelligent waren (zijn).

Kun je left en right brained nog wat verder voor me uitleggen? Nou ben ik zelf nooit zo van dit soort indelingen, omdat er waanzinnig veel eigenschappen bij mensen en dieren samen een karakter vormen dus met een eenvoudige indeling doe je er volgens mij altijd een paar onrecht, vooral als je een aanpak aan dit soort schemas ophangt.

Maar ik wil het wel graag beter begrijpen, want nu heb ik het idee dat ik ergens wat mis. :)

Een paard kan toch best heel dom, koel van karakter, en gulzig zijn, of om het even welke combinatie van eigenschappen hebben?

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-09 14:15

Left brained is inderdaad dat het paard op jóu gefocust is, goed oplet, nadenkt. Right brained is instinctief reageren, niet goed gefocust, en veel gericht op de omgeving.
Volgens mij heeft het ermee te maken welke hersenhelft hij op dat moment gebruikt.

Mijn verzorgpony heeft naast zijn wei een bak staan, waar we in kunnen rijden. Maar nu is er aan de achterkant bij de bak (bij de letter C) een dijk en daarachter gebeuren volgens hem állemaal enge dingen. Als je daar met hem bent hoort hij binnen de kortste keren iets engs, draait zich om en is binnen no time weer bij het hek (bij de letter A).
Nu heb ik vandaag hem losgelaten in de bak en ben met een bakje snoepjes naar achteren gelopen. Heb o.a. een paar snoepjes neergelegd op de grond en hij bleef gewoon zo goed bij me daar achterin! 2 keer hoorde hij zogenaamd iets engs en draaide zich om, gallopeerde een paar passen weg en kwam toen weer terug! Daar was ik zó blij mee!

Maar dit kwam dus wel door het voer dat ik meehad, ben gewoon nog niet goed genoeg zijn leider en op het moment dat er iets engs gebeurt is hij meteen weer 'right brained' en komt het vluchtdier in hem naar boven, hij let dan gewoon totaal niet meer op wat ik doe. Meestal ga ik dan gewoon verder alsof er niets is gebeurd, dat is (denk ik) de beste oplossing, geen aandacht schenken aan dat 'enge'.
Helaas zat zijn neus hierna weer in elke zak die ik had en liet hij mn handen ook niet met rust. Elke keer als hij dat deed stuurde ik hem weer een paar passen achteruit en dan mocht hij weer doorlopen maar het is toch best vervelend.

Ik wil gewoon dat hij de achterkant van de bak aan iets fijns koppelt, en met wat snoepjes helpt dit dus. Ben wel gauw terug gegaan want het was best een grote stap voor hem en ook best inspannend met al die enge bewegende grassprieten om hem heen... ;)

Over het algemeen ben ik wel zijn leider, hij volgt mij gewoon als hij los is en met oefeningen is hij goed op mij gefocust. Alleen daar waar het héél eng is heb ik gewoon even die extra motivatie nodig; de snoepjes.
Ik hoop dat ik er goed aan gedaan heb: het 'enge' gedeelte aan iets leuks koppelen!

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:06

randalinpony schreef:
Ik geloof niet dat ik deze indeling helemaal kan begrijpen hoor.

Ik heb een aantal totaal niet dominante paarden (gehad) die waanzinnig geinteresseerd waren in voer en heel goed konden nadenken, heel intelligent waren (zijn).

Kun je left en right brained nog wat verder voor me uitleggen? Nou ben ik zelf nooit zo van dit soort indelingen, omdat er waanzinnig veel eigenschappen bij mensen en dieren samen een karakter vormen dus met een eenvoudige indeling doe je er volgens mij altijd een paar onrecht, vooral als je een aanpak aan dit soort schemas ophangt.

Maar ik wil het wel graag beter begrijpen, want nu heb ik het idee dat ik ergens wat mis. :)

Een paard kan toch best heel dom, koel van karakter, en gulzig zijn, of om het even welke combinatie van eigenschappen hebben?

Ik hou erg van een eenvoudige indeling, want dat maakt het leven simpel en inzichtelijk. Zo zie je ook makkelijk verbanden en kan je makkelijker lijnen in gedrag ontdekken. Niet is verder zwart-wit natuurlijk ;)

right-brained gedrag: instinctief, angst, vluchten, onzekerheid, mentaal gestrest
left-brained gedrag: zelf vertrouwen, denkt na ipv op instinct weg te rennen, mentaal ontspannen
met nadenken bedoel ik niet perse dom of slim (al hangt het er wel mee samen).
Soms worden de wat meer right-brained paarden wel dom genoemt, het duurt erg lang voordat ze iets leren. Terwijl een left-brained paard vaak dingen binnen no-time begrepen heeft, zeker als er een brokje aan te pas is gekomen ;)

Een paard kan constant van het ene gedrag in het andere springen, of juist heel consistent hetzelfde gedrag vertonen. Een paard kan dus in meer of mindere mate left brained zijn.
Je kan je voorstellen dat een paard dat altijd zelfverzekerd is, geen angst voor mensen heeft, makkelijk dominant kan zijn over mensen. Een paard dat right brained is, leert niet of nauwelijks door voerbeloningen, een heftig angstig paard neemt vaak een voerbeloning niet eens aan.
Ik probeerde vroeger altijd onzekerheid te overrulen met voer, maar dat heeft eigenlijk echt weinig effect. Ze worden er meestal niet zekerder door.

deze gedragingen zijn door de parelli's uitgezet in een profiel tegen extrovert/introvert, zoals in het humane bekende model, de roos van leary. Misschien is dit duidelijker: http://www.parelli.com/content.faces?contentId=37

BRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:08

Ik beloon wel met koekjes en mijn ervaring is dat ze met een koekje echt veel sneller leren.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 16:45

Ah, oke. Bedankt voor de link en uitleg.

Moet eerlijk zeggen dat ik me wel kan vinden in die beschrijvingen en zeker de valkuilen en de algemene handvatten voor de aanpak die erbij beschreven zijn hoor.

Ik heb hier een aantal paarden/ponys die heel goed in een van de kwarten passen, prototypes zeg maar. :D
Maar voor de praktijk denk ik dat het weinig waarde heeft, ook zonder dat schema wist ik al wel dat mijn ruin een bepaalde aanpak nodig heeft, en mijn merrie een heel andere.
Ik denk dat de meeste ervaren paardenmensen op den duur wel leren dat het ene paard het andere niet is, en dat je bepaalde eigenschappen beter voor je kan gebruiken dan ertegen te vechten.

Overigens worden bijv. bloedpaarden door beetje ruiters echt niet dom genoemd, maar juist vaak geroemd om hun vlugheid van begrip, ook al weten diezelfde ruiters echt wel dat ze veel tijd nodig hebben om hun dieren kalmte te bieden.
Is bij mijn merrie ook de opgave, genoeg herhaling om vastigheid te bieden, genoeg afwisseling om haar slimme hoofd bezig te houden. ;)

Een gestresst paard kan je per definitie niets leren, alleen om zich in die specifieke situatie niet zo gestresst te gedragen - als je geluk hebt.

Ik probeer trouwens een gestresst paard soms wel te laten kauwen, bijv. hooinet in de trailer of een paard op vreemd terrein wat laten grazen, want dat ontspant ze wel.

Maar bepaalde paarden in stresssituaties uit de hand voeren is gewoonweg risicovol.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 17:19

Ik ben erg tevreden over zo'n schema, omdat het mij wat objectiviteit geeft. Juist m'n eigen paarden stop ik soms in een hokje en als ze dan veranderen moet ik er eens objectief naar kijken :D .
Daarnaast kan je als je veel verschillende paarden ziet, snel inschatten wat de valkuilen zijn bij een bepaald paard en daar rekening mee houden. Ik vind het een fijne houvast. Met andere mensen communiceren over paardengedrag is ook een stuk makkelijk zo, omdat dit hele objectieve termen zijn, je kan makkelijk iemand advies geven als je het over hetzelfde hebt.
Het schema wat je ziet, is natuurlijk alleen nog maar het bepalen van gedrag, het doel van parelli is dan het geven van zoveel mogelijk verschillende handvatten om met bepaalde gedragingen om te gaan.

wat grappig! dat over volbloeden heb ik me ook vaker afgevraagd. Ik ken zelf niet genoeg volbloeden om er een uitspraak over te doen. Ik ken zelf eigenlijk volbloeden die in alle vier kwadranten zitten, maar het lijkt me logisch dat die over het geheel genomen vooral aan de extroverte kant zitten, daar zijn ze uiteindelijk voor gefokt.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 19:05

Mijn paardje is een left brained introvert paard. Zeer dominante merrie (staat aan de kop van een kudde van meer dan 30 paarden) en voedselbeloningen werken echt heel goed bij haar! Aangezien ze erg introvert is is dit voor mij ook een makkelijkere manier om haar 'goed' te belonen voor dingen die ze goed doet, alleen zo zie ik dat zij ook tevreden is met de beloning voor haar goede gedrag. (paard kan echt stoicijns kalm blijven, zelfs onder stress)

Het paard van een vriendin van mij is het tegenovergestelde, right brained extravert, daarbij kom je nergens met je snoepjes, die is steeds zo op van de zenuwen en de stress, enkel alert op de omgeving dat hij nog niet eens doorheeft dat je iets lekkers onder z'n neus duwt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 20:59

Ik heb mijn right brained extrovert merrie (om maar bij de termen van parelli te blijven, wij noemen dat hier gewoon een temperamentvol hypertrutje of zo, of gewoon bloedpaard, neurotisch gekkenhuis dekt de lading ook wel :D ) leren stilstaan met snoepjes.
Ik ben trouwens bang dat als ik spreek over een bang, sensibel bloedkikkertje, er meer mensen zijn die mij begrijpen dan wanneer ik LB extrovert roep. Maar goed, ik snap dat het handig kan zijn. ;)

Dat heeft ze een tijdje niet gedaan onder de man, te stressy door allerlei oorzaken en daar kwam ik niet meer doorheen. Door middel van clickeren met snoep, werd ze juist afgeleid van haar eigen drukke gedrag en voorwaartse drang en kon ze zich lang genoeg op het verkrijgen van de voedselbeloning concentreren om even rustig te staan. Zo heb ik dat langzaam opgebouwd tot ik na het opstijgen nog even rustig kon 'keuvelen' met haar.

Zo zie je dat het toch wel per paard verschilt, maar ja, als een paard boven een bepaalde adrenalinedrempel komt is ie alleen nog in de vluchtmodus, en daar heb je nou eenmaal niet veel hersencellen voor nodig. Eten en rennen gaat ook niet samen.

Ik merk trouwens wel dat een of andere theorie uit de economie, de wet van de verzadiging heet ie geloof ik maar pin me er niet op vast, bij voedselbelonen ook een grote rol speelt.

Dus paarden maken wel degelijk een afweging of het verkrijgbare wel de moeite is (ze haken ook af als het snoep onbereikbaar lijkt omdat de opdracht te zwaar of moeilijk lijkt in hun ogen) en bij iedere nieuwe voedselbeloning maken ze die afweging weer, tot het moment dat het als het ware verzadigt is, en dus de moeite niet meer neemt.

En als je dat als trainer (regelmatig) niet onderkent krijg je dus een paard dat steeds minder motiveerbaar wordt door snoep.

Ik heb trouwens ooit een keer een typische Alpha gehad, die bij voedselbelonen gewoon vaag in de verte ging staan staren en me echt straal negeerde... ze wilde best uit mijn hand eten, maar heeft altijd geweigerd daar wat voor te doen. Voelde me gewoon een beetje voor paal staan. En toen was ik toch wel al bekend met de handigheid van clickeren.
Iemand op bokt noemde de mannelijke variant hierop ooit koningspaard. Nou, zij was een koningin. :D

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 21:17

Doordat je jouw paard hebt kunnen afleiden van haar eigen drukke gedrag en ze op jou (of je clicker en de snoepjes) focuste, zat het paard dan (al is het maar heel even) in left brained. Paarden zijn overwegend left brained of right brained maar ze kunnen wel wisselen, het is niet zo dat ze ALTIJD left brained OF right brained zijn. Mijn paard kan plots erg right brained reageren, maar overwegend is ze dus left brained.
Als het kind maar een naam heeft hé :o :D

Je kan overigens van een overwegend right brained paard een overwegend left brained paard maken. (daar wordt dikwijls bewust naar gestreeft in NH) Vraagt veel training, komt er vooral op neer om het RB paard zekerder van zichzelf te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 23:01

randalinpony schreef:
Ik heb mijn right brained extrovert merrie (om maar bij de termen van parelli te blijven, wij noemen dat hier gewoon een temperamentvol hypertrutje of zo, of gewoon bloedpaard, neurotisch gekkenhuis dekt de lading ook wel :D ) leren stilstaan met snoepjes.
Ik ben trouwens bang dat als ik spreek over een bang, sensibel bloedkikkertje, er meer mensen zijn die mij begrijpen dan wanneer ik LB extrovert roep. Maar goed, ik snap dat het handig kan zijn. ;)

:D ik begrijp ook zo wel wat je bedoeld, maar het is elke keer weer een hele mond vol om je paard te moeten beschrijven. Meestal beschrijven woorden ook alleen de extroverte/introverte kant, zoals "heet" of "lui". Het impliceert heel veel, maar zegt eigenlijk helemaal niets, omdat mensen die woorden gebruiken voor heel veel verschillende soorten gedragingen.
:D onder parelliers is het erg handig :D

Ik zie het ook niet zo zwart-wit trouwens, zeker met de clicker kan je zo precies belonen dat je paard weer zekerder wordt en je dus ook een gestrest paard dingen kan leren (en zo ook weer kan leren onspannen), maar ik ben het wel eens met de parelli's dat het niet de beste methode is voor een meer right-brained paard. Zij geven aan dat andere strategien een stuk nuttiger zijn om je paard meer left-brained te maken.
Ik gebruik trouwens bijvoorbeeld gras wel vaak bij een licht rb paard, maar dan meer voor het kauwen dan echt als beloning.

Merel_93

Re: Belonen met voer, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 16:57

Maar... right of left brained ligt toch aan de situatie of niet?
Heb je dan altijd een paard dat onrustig is, niet goed focust, met de omgeving ipv met jou bezig is, instinctief reageert op dingen enz?

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 19:07

Het ligt aan de situatie maar een paard is wel overwegend OF left brained OF right brained waarbij het paard dat overwegend left brained is makkelijker terug tot bedaren te brengen is omdat hij zelf gaat nadenken over wat er gebeurt ipv zoals het right brained paard er meteen vandoor te willen gaan.
Je hebt volgens mij overigens paarden die volledig left of right brained zijn maar de meesten wisselen tussen de twee.

Merel_93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 21:13

Hmm... oké :)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:07

Hm, en toch... om even op lb en rb en nadenken terug te komen...

Het is zonder meer zo dat paarden die erg opgewonden zijn niet makkelijk of niets leren, omdat hun hele wezen op vluchten is gefocust. Dat is volgens mij onder de betere paardentrainers zo klaar als een klontje.

Dat een LB paard zou nadenken, weet ik niet zo. Een paard kan heel goed kalm zijn, maar dan gewoon maar staan te suffen of dromen, of zich lopen te ergeren aan het saaie werk.
Ik zou er mee kunnen leven als je zou stellen dat een LB paard in staat is zich te concentreren.

Ik vind trouwens ook niet dat je karaktereigenschappen mag verwarren met emoties. Je kan hoogstens zeggen dat een nerveus type, sneller nerveus is.

Dus LB drukt óf een gemoedstoestand uit (het paard is op dit moment...) óf een karaktereigenschap (het paard is overwegend...) allebei is nogal verwarrend.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 22:37

Wat je zegt klopt helemaal: ze hoeven natuurlijk niet de hele tijd te staan nadenken :D , maar ze hebben de mogelijkheid om na te kunnen denken, niet tegengehouden door een overheersend instinct.

Ik gebruik het inderdaad in beide contexten: het gedrag van je paard kan per moment veranderen, maar je kan ook inderdaad zeggen: mijn paard is:.. Dan plant je hem wel in een hokje, maar veel paarden zijn ook prima in een hokje te planten ;) . Meestal wordt het nog uitgebreid met verschillende omstandigheden te benoemen of te benoemen wat je paard van nature is en hoe de training dat heeft beinvloed.

Kel_pisces

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:24

Ik had nog nooit gehoord over left en right brained. Nu ik het hier lees kan ik me er wel in vinden. Ook al is het soms misschien een iets te simplistische verklaring voor het gedrag.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:02

Het is misschien wel een beetje simplistisch voorgesteld, maar eens je weet tot welke groep jouw paard overwegend hoort, wordt er je dikwijls wel het één en ander duidelijk. Dus wel een handigheid om je training beter aan te passen aan het paard. Je staat soms zo dicht bij je eigen paard dat je (veel) dingen niet ziet, als je er dan over gaat lezen wordt het dikwijls duidelijker waarom je paard bepaalde dingen doet. Dus in die context is de left brained, right brained, introvert, extravert indeling best een handigheid!

HorseLoverK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 16:29

ik doe het altijd wel, en hij weet dat als hij een handje voer krijgt het goed heeft gedaan. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-09 11:07

HorseLoverK schreef:
ik doe het altijd wel, en hij weet dat als hij een handje voer krijgt het goed heeft gedaan. :D

´handje´?????

Het gaat alleen maar om een bekrachtiger. Één piezelig dun schijfje wortel of stukje biks is al genoeg.

hc

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 11:50

Ik denk dat het per paard verschillend is of je wel of niet met voer moet belonen.
Bij mijn ene paarje werkt het uitstekend om af en toe met voer te belonen.
Maar bij die ander absoluut niet. Hij wordt er opdringerig van en heeft zoiets geef hier die snoepies.
Maar bij hem werkt het veel beter om hem te belonen met rust en een krabbel in zijn nek.

wendyloepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:29

Ik beloon mijn paardje soms met voer. maar maak er geen gewoonte van anders wordt hij lomp. Zolang het belonen met voer niet voorspelbaar is voor hem werkt het voor ons.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:14

randalinpony schreef:
Eens met Waratje.

Mij is trouwens weleens opgevallen dat juist heel dominante paarden minder gemotiveerd worden door voer, maar dat kan toeval zijn. Andere ervaringen?
Daarbij nog even dat voer voor een aantal paarden een zeer sterke motivator is (ik snap ook de theorie niet zo goed dat voer niet geschikt is om paarden te belonen omdat het ze niet genoeg prikkelt als in de praktijk zo duidelijk het omgekeerde waar te nemen valt, maar ja dat ben ik dan...).

Dat betekent dat bepaalde paarden erg veel over hebben om bij dat voer te komen. Bij goede begeleiding is dat een eigenschap die ze erg geschikt maakt om met voedselbeloning van alles te leren.

Bij slechte aanpak zijn dát nou juist de potentiele rampgevallen die mensen omlopen, bijten, bedreigen, aanvallen...
Als het paard leert dat hij na dreigen een snoepje krijgt (meestal omdat de eigenares zo gefocust is op dat kunstje dat ze even niet doorheeft dat die bek klapperend richting haar zijde gaat) leert hij dus dat dat een gewenste manier is om aan voer te komen.

De fout ligt niet bij het paard (zoals sommigen dan roepen, dat niet ieder paard geschikt is) maar bij de mens die totaal iets anders aan het belonen is dan hij zelf doorheeft.

Ergens wel logisch dat het paard dat zijn been optilt omdat hij een kriebelende zweep voelt, maar tegelijkertijd actief zijn taal gebruikt: oren in de nek leggen, happende bewegingen, naar het voer en in de ruimte van de begeleider dringen, de verkeerde conclusie trekt.

Het paard moet de spelregels van het voedselbelonen dus wel goed aangeleerd krijgen. En dat betekent heel duidelijk zijn over wie dat voer beheert (hoewel voor sommige paarden dus erg duidelijk is dat zij dat doen. :D ) en ook heel duidelijk maken na welk signaal het paard de beloning krijgt, zodat het voor het paard igg duidelijk is wanneer hij dat voer krijgt.

Maar goed, kijk eens wat je dieren als Orca's kan leren met voer. Moet het bij een paard toch ook te doen zijn, die heeft veel minder tanden. :+

Ik heb een hele dominante merrie, maar die doet alles absoluut 10x beter met voerbeloningen :o