sturen als je erop zit zonder hoofdstel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:22

Sturen zonder hoofdstel kan naar mijn mening alleen als het paard met hoofdstel juist is gereden. Dat is op je zit en benen en niet op de teugels. Ik rijd nu een western beleerd paard en heb erg veel van haar geleerd op dit gebied.

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:24

zou toch echt les nemen in NH, dan weet je zeker dat je het goed aanleerd.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:25

Naar beneden gaan paarden alleen als ze ontspannen zijn.
Ik heb zelf nooit les gehad in bitloos rijden (in dit geval ook met de neckrope) Ik heb 't helemaal zelf uitgezocht en het is goedgekomen maar je moet niet denken dat je dit in een weekje kunt aangezien ik er ruim een jaar over deed. Ik heb nooit les gehad omdat het mijn verzorgpaard is.. Als het m'n eigen paard was geweest had ik misschien wel les genomen, 't lijkt me fijn als je er iemand bij hebt die er verstand van heeft.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:25

Puchje schreef:
Ietjelover, vind je het goed dat ik mijn PB aan jou in dit topic zet :) ?

jah! }:0

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 10:27

Hannah_Menno schreef:
Ik heb zelf nooit les gehad in bitloos rijden (in dit geval ook met de neckrope) Ik heb 't helemaal zelf uitgezocht en het is goedgekomen maar je moet niet denken dat je dit in een weekje kunt aangezien ik er ruim een jaar over deed. Ik heb nooit les gehad omdat het mijn verzorgpaard is.. Als het m'n eigen paard was geweest had ik misschien wel les genomen, 't lijkt me fijn als je er iemand bij hebt die er verstand van heeft.

dus je kan het wel zelf doen maar ik ga liever ook voor de lessen!!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:29

galley schreef:
Sturen zonder hoofdstel kan naar mijn mening alleen als het paard met hoofdstel juist is gereden. Dat is op je zit en benen en niet op de teugels. Ik rijd nu een western beleerd paard en heb erg veel van haar geleerd op dit gebied.

Nee, niet waar. Je kan een paard van jongs af aan beleren zonder bit/hoofdstel. Echter moet je wel een dijk van een ruiter zijn en is zeker niet geschikt voor een beginnende hobby-ist. Paarden beleren hoort thuis bij de vakman. Die geven het een gedegen basis waarnaa een minder goede ruiter het onder begeleiding kan proberen na te rijden.

Paardrijden is net als een boek lezen: Je begint altijd op de eerste blz en nooit bij het plot!

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:32

Mijn PB aan ietjelover(met haar toestemming dus ;) ):

Ik zet deze openbaar omdat ik denk dat dit ook voor andere meiden die NH willen doen en Freestyle willen rijden beseffen dat dit niet in 1 dag gebeurd is, dat je een hele nieuwe omgangsvorm leert aan je paard...

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het heel moeilijk om je PB te beantwoorden. Ik vind je aan de ene kant nog niet 'klaar' voor NH, maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel mooi dat je er zoveel interesse in hebt.
Het feit dat ik vind dat je nog niet klaar bent voor NH is dat je de filosofie erachter mijns inziens nog niet goed begrijpt.
Wat is Natural Horsemanship, hoe leven paarden in het wild, wat is natuurlijk paardengedrag, wat is wijken voor druk, enz. Dit zijn echt voorwaarden om met Freestyle rijden te gaan beginnen.
Ik kan je niet in een les leren hoe je zo moet rijden, dat is echt onmogelijk. Je zult eerst moeten begrijpen wat grondwerk is en wat freestyle rijden is. Ik kan er erg leuke en interessante lessen van maken, maar ik weiger samen te werken met een andere instructeur die je met slof en dus kracht laat rijden. Freestyle gaat namelijk om samenwerken, dat je pony en jij elkaar gaan verstaan en dat er dus geen dwang bij komt kijken. Slof = dwang, want je dwingt je pony in een bepaalde houding te lopen.
Snap je waarom dit recht tegenover elkaar staat? Ik ben heel bang dat ik niet tot je doordring omdat je niet anders gewend bent dan met dwang en kracht te werken.
Want je pony hoeft niet om te schakelen... JIJ moet omschakelen. Het is voornamelijk een heel groot leerproces bij jezelf en daar zul je je echt bewust van moeten worden.

Reken er maar op dat het niet bij 1, maar zeker ook niet bij 5 lessen zal blijven.

En dan vraag ik je: wil je het écht?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:36

ietjelover schreef:
Hannah_Menno schreef:

dus je kan het wel zelf doen maar ik ga liever ook voor de lessen!!

Dat kan inderdaad maar jij bent nog erg jong en je moet goed weten wat je doet! GOED WETEN wat je doet want als jij je paard straks iets verkeerd aanleert kan dat heel naar uitpakken!

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:36

Puchje schreef:
Mijn PB aan ietjelover(met haar toestemming dus ;) ):

Ik zet deze openbaar omdat ik denk dat dit ook voor andere meiden die NH willen doen en Freestyle willen rijden beseffen dat dit niet in 1 dag gebeurd is, dat je een hele nieuwe omgangsvorm leert aan je paard...

Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het heel moeilijk om je PB te beantwoorden. Ik vind je aan de ene kant nog niet 'klaar' voor NH, maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel mooi dat je er zoveel interesse in hebt.
Het feit dat ik vind dat je nog niet klaar bent voor NH is dat je de filosofie erachter mijns inziens nog niet goed begrijpt.
Wat is Natural Horsemanship, hoe leven paarden in het wild, wat is natuurlijk paardengedrag, wat is wijken voor druk, enz. Dit zijn echt voorwaarden om met Freestyle rijden te gaan beginnen.
Ik kan je niet in een les leren hoe je zo moet rijden, dat is echt onmogelijk. Je zult eerst moeten begrijpen wat grondwerk is en wat freestyle rijden is. Ik kan er erg leuke en interessante lessen van maken, maar ik weiger samen te werken met een andere instructeur die je met slof en dus kracht laat rijden. Freestyle gaat namelijk om samenwerken, dat je pony en jij elkaar gaan verstaan en dat er dus geen dwang bij komt kijken. Slof = dwang, want je dwingt je pony in een bepaalde houding te lopen.
Snap je waarom dit recht tegenover elkaar staat? Ik ben heel bang dat ik niet tot je doordring omdat je niet anders gewend bent dan met dwang en kracht te werken.
Want je pony hoeft niet om te schakelen... JIJ moet omschakelen. Het is voornamelijk een heel groot leerproces bij jezelf en daar zul je je echt bewust van moeten worden.

Reken er maar op dat het niet bij 1, maar zeker ook niet bij 5 lessen zal blijven.

En dan vraag ik je: wil je het écht?

Dit zou impliceren dat je als nieuwkomend ruiter dus nooit aan NH zou kunnen gaan doen. Dat je eerst via de klassieke manier moet leren rijden? Kan niet de bedoeling van NH zijn!! Of NH is een systeem wat niet zonder de klassieke dressuur kan.......

Puchje

Re: sturen als je erop zit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 10:41

Huh? Dat impliceer ik helemaal niet :)
Ik vind dat ze eerst moet begrijpen wat wijken voor druk is en hoe paarden onderling met elkaar omgaan. En dan langzaam afbouwen van teugels en bit naar freestyle rijden, door in het begin neckreining aan te leren.
Ik heb met geen woord gesproken over klassieke dressuur en is ook mijn bedoeling niet ;)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 12:17

Ik heb nu net de dvd van equisense besteld.
Ik wilde wel lessen nemen maar mijn moeder vondt het te duur!
Ik moest het zelf betalen en had mijn geld er wel voor over maar mijn moeder vondt het niets.

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:20

Een paard (pony) zonder hoofdstel en zadel rijden :n !
Je wil niet weten hoe ze dat een paard aan leren ! (Dit is wel niet altijd het geval).

Doe mij maar nee !

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:22

__Naomii__ schreef:
Je wil niet weten hoe ze dat een paard aan leren ! (Dit is wel niet altijd het geval).

Doe mij maar nee !

Ik was ng iets vergeten, je moet een s even logisch nadenken...
Als je met je paard aan t rijden bent zonder zadel en hoofdstel, en je paard schrikt van iets en geeft wat bokken !

Daar ook al aan gedacht?...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:25

Waarom zou je paard schrikken?
En ja, dan lig je er naast.
Ach, je hebt het voordeel dat je nergens aan kan blijven hangen :')

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:27

Puchje schreef:
Waarom zou je paard schrikken?
En ja, dan lig je er naast.
Ach, je hebt het voordeel dat je nergens aan kan blijven hangen :')

nee maar dan heb je ook niks te zeggen eh ! :(:)

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:27

__Naomii__ schreef:

Doe mij maar nee !

En hoe leren ze dat dan aan in jouw ogen ? :)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:28

Vertrouwen __Naomii__ , het gaat toch om het vertrouwen en plezier van beide kanten en niet van de perfectie?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:28

Waarom de aai, meisje... :roll:

En waarom denk je dat je niets te zeggen hebt?
Ik kan sturen, stoppen en zelfs dressuuroefeningen zonder hoofdstel en zonder zadel :)
Als je paard je maar vertrouwt en bereid is met je samen te werken!

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:29

Shauni schreef:
Vertrouwen __Naomii__ , het gaat toch om het vertrouwen en plezier van beide kanten en niet van de perfectie?

Daar heb je wel gelijk in !

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:30

Puchje schreef:
Waarom de aai, meisje... :roll:

En waarom denk je dat je niets te zeggen hebt?
Ik kan sturen, stoppen en zelfs dressuuroefeningen zonder hoofdstel en zonder zadel :)
Als je paard je maar vertrouwt en bereid is met je samen te werken!

als jij dat kan, ben ik heeeel blij voor je !

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:31

Toch fijn :')
Maar ieder paard en iedere ruiter kan het, het is alleen een kwestie van tijd, rust, vertrouwen en geduld.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:33

Puchje schreef:
Maar ieder paard en iedere ruiter kan het, het is alleen een kwestie van tijd, rust, vertrouwen en geduld.

_/-\o_

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:34

Puchje schreef:

Ik zeg toch ook niet dat jij t niet kan .

__Naomii__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:40

Als je plezier hebt samen met je paard,dan is het toch goed !
Meningen verschillen nu eenmaal...

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 17:40

__Naomii__ schreef:
Puchje schreef:

Ik zeg toch ook niet dat jij t niet kan .

Ik zeg juist dat jij het óók kan :) :(:)

__Naomii__ schreef:
Als je plezier hebt samen met je paard,dan is het toch goed !
Meningen verschillen nu eenmaal...

Het gaat hier niet om een mening, maar om een vaststaand feit :(:)