Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Hannah_Menno schreef:Naar beneden gaan paarden alleen als ze ontspannen zijn.
Ik heb zelf nooit les gehad in bitloos rijden (in dit geval ook met de neckrope) Ik heb 't helemaal zelf uitgezocht en het is goedgekomen maar je moet niet denken dat je dit in een weekje kunt aangezien ik er ruim een jaar over deed. Ik heb nooit les gehad omdat het mijn verzorgpaard is.. Als het m'n eigen paard was geweest had ik misschien wel les genomen, 't lijkt me fijn als je er iemand bij hebt die er verstand van heeft.
galley schreef:Sturen zonder hoofdstel kan naar mijn mening alleen als het paard met hoofdstel juist is gereden. Dat is op je zit en benen en niet op de teugels. Ik rijd nu een western beleerd paard en heb erg veel van haar geleerd op dit gebied.
Citaat:Eerlijk gezegd vind ik het heel moeilijk om je PB te beantwoorden. Ik vind je aan de ene kant nog niet 'klaar' voor NH, maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel mooi dat je er zoveel interesse in hebt.
Het feit dat ik vind dat je nog niet klaar bent voor NH is dat je de filosofie erachter mijns inziens nog niet goed begrijpt.
Wat is Natural Horsemanship, hoe leven paarden in het wild, wat is natuurlijk paardengedrag, wat is wijken voor druk, enz. Dit zijn echt voorwaarden om met Freestyle rijden te gaan beginnen.
Ik kan je niet in een les leren hoe je zo moet rijden, dat is echt onmogelijk. Je zult eerst moeten begrijpen wat grondwerk is en wat freestyle rijden is. Ik kan er erg leuke en interessante lessen van maken, maar ik weiger samen te werken met een andere instructeur die je met slof en dus kracht laat rijden. Freestyle gaat namelijk om samenwerken, dat je pony en jij elkaar gaan verstaan en dat er dus geen dwang bij komt kijken. Slof = dwang, want je dwingt je pony in een bepaalde houding te lopen.
Snap je waarom dit recht tegenover elkaar staat? Ik ben heel bang dat ik niet tot je doordring omdat je niet anders gewend bent dan met dwang en kracht te werken.
Want je pony hoeft niet om te schakelen... JIJ moet omschakelen. Het is voornamelijk een heel groot leerproces bij jezelf en daar zul je je echt bewust van moeten worden.
Reken er maar op dat het niet bij 1, maar zeker ook niet bij 5 lessen zal blijven.
En dan vraag ik je: wil je het écht?
ietjelover schreef:Hannah_Menno schreef:Naar beneden gaan paarden alleen als ze ontspannen zijn.
Ik heb zelf nooit les gehad in bitloos rijden (in dit geval ook met de neckrope) Ik heb 't helemaal zelf uitgezocht en het is goedgekomen maar je moet niet denken dat je dit in een weekje kunt aangezien ik er ruim een jaar over deed. Ik heb nooit les gehad omdat het mijn verzorgpaard is.. Als het m'n eigen paard was geweest had ik misschien wel les genomen, 't lijkt me fijn als je er iemand bij hebt die er verstand van heeft.
dus je kan het wel zelf doen maar ik ga liever ook voor de lessen!!
Puchje schreef:Mijn PB aan ietjelover(met haar toestemming dus):
Ik zet deze openbaar omdat ik denk dat dit ook voor andere meiden die NH willen doen en Freestyle willen rijden beseffen dat dit niet in 1 dag gebeurd is, dat je een hele nieuwe omgangsvorm leert aan je paard...Citaat:Eerlijk gezegd vind ik het heel moeilijk om je PB te beantwoorden. Ik vind je aan de ene kant nog niet 'klaar' voor NH, maar aan de andere kant vind ik het ook wel heel mooi dat je er zoveel interesse in hebt.
Het feit dat ik vind dat je nog niet klaar bent voor NH is dat je de filosofie erachter mijns inziens nog niet goed begrijpt.
Wat is Natural Horsemanship, hoe leven paarden in het wild, wat is natuurlijk paardengedrag, wat is wijken voor druk, enz. Dit zijn echt voorwaarden om met Freestyle rijden te gaan beginnen.
Ik kan je niet in een les leren hoe je zo moet rijden, dat is echt onmogelijk. Je zult eerst moeten begrijpen wat grondwerk is en wat freestyle rijden is. Ik kan er erg leuke en interessante lessen van maken, maar ik weiger samen te werken met een andere instructeur die je met slof en dus kracht laat rijden. Freestyle gaat namelijk om samenwerken, dat je pony en jij elkaar gaan verstaan en dat er dus geen dwang bij komt kijken. Slof = dwang, want je dwingt je pony in een bepaalde houding te lopen.
Snap je waarom dit recht tegenover elkaar staat? Ik ben heel bang dat ik niet tot je doordring omdat je niet anders gewend bent dan met dwang en kracht te werken.
Want je pony hoeft niet om te schakelen... JIJ moet omschakelen. Het is voornamelijk een heel groot leerproces bij jezelf en daar zul je je echt bewust van moeten worden.
Reken er maar op dat het niet bij 1, maar zeker ook niet bij 5 lessen zal blijven.
En dan vraag ik je: wil je het écht?
__Naomii__ schreef:Een paard (pony) zonder hoofdstel en zadel rijden!
Je wil niet weten hoe ze dat een paard aan leren ! (Dit is wel niet altijd het geval).
Doe mij maar nee !
__Naomii__ schreef:Puchje schreef:Toch fijn
Maar ieder paard en iedere ruiter kan het, het is alleen een kwestie van tijd, rust, vertrouwen en geduld.
Ik zeg toch ook niet dat jij t niet kan .
__Naomii__ schreef:Als je plezier hebt samen met je paard,dan is het toch goed !
Meningen verschillen nu eenmaal...