Rijden met Monty Roberts Halster ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Rijden met Monty Roberts Halster ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 23:56

Ik heb verschillende filmpjes bekeken van Roberts en ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat hij lang niet altijd diervriendelijk bezig is. Alleen al zijn longeersessies, ruk en plukwerk... jammer hoor!!

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 13:36

Je kan er mee rijden, maar je moet wel weten hoe je ermee om kan gaan =) dat is niet zo vreemd, ieder hoofdstel heeft wel zijn eigen gebruiksaanwijzing.

Juliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 18:31

waar hebben jullie die gekocht
moet er nl ook een voor mijn pony die daar alleen maar trailer mee op loopt doe het nu met touw om de neus , irritant is dat.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 20:54

Ik heb de Dually ook.
De release is indd niet echt goed na mijn idee.
Ik gebruik hem daarom ook alleen met trailerladen en let goed op hoe ik hem gebruik.
Je moet wel weten hoe je met het halster om moet gaan, want als je hem verkeerd gebruikt kun je ook veelste hard doorkomen en het paard pijn doen.
Ik zou er ook niet mee gaan rijden, daar is hij niet voor gemaakt, het kan wel maar dan moet je wel heel rustig in je hand zijn. Ik vind hem te schrep inwerken om mee te gaan rijden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:25

Het halster moet goed passen en het moet strak zitten, dan werkt de release goed. Veel mensen doen hem om zoals ze een gewoon halster omdoen, nogal los, dan werkt de release inderdaad niet goed.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:50

Misschien ben ik bevooroordeeld of heb ik het inderdaad niet goed gedaan. Zou het ondertussen sowieso niet snel gebruiken.
Houd sowieso al niet van die systemen met draadjes...
Dr Cook ed, kruislingse hoofdstellen, ik weet niet, zie het te vaak niet fijn werken...

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:22

Hermelientje schreef:
Het halster moet goed passen en het moet strak zitten, dan werkt de release goed. Veel mensen doen hem om zoals ze een gewoon halster omdoen, nogal los, dan werkt de release inderdaad niet goed.

Klopt helemaal, goed passend en idd niet los omdoen is het halve werk, dan gaat het best goed. En met zachte hand rijden, maar dat moet je toch eigenlijk altijd...

GeneralHamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:24

Juliiee schreef:
moet er nl ook een voor mijn pony die daar alleen maar trailer mee op loopt doe het nu met touw om de neus , irritant is dat.

Ik heb er eentje via marktplaats op de kop getikt, en eentje gekocht bij mijn instructrice, die verkoopt die dingen ook. En natuurlijk op www.montyroberts.nl

Daar kun je ook gelijk op de foto's goed zien hoe het halster moet zitten :D

mosyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 21:50

ik denk dat je wel in de gaten moet houden met welk paardje je dit halster gaat gebruiken voor het rijden.
Pas als je weinig hulpen nodig hebt en eigenlijk op het principe van "wijken voor druk" werkt (daarmee bedoel ik: druk op de hals van de teugel) dan is dit Dually halster prima te gebruiken.
Zelf gebruik ik het heel erg regelmatig met mijn buitenritten en heb absoluut geen last van slechte release, maar ik gebruik dan ook erg weinig de echte druk.
Dus in goede combinatie met het paardje en ruiter is het uitstekend te gebruiken, vind ik.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 22:07

mosyl schreef:
ik denk dat je wel in de gaten moet houden met welk paardje je dit halster gaat gebruiken voor het rijden.
Pas als je weinig hulpen nodig hebt en eigenlijk op het principe van "wijken voor druk" werkt (daarmee bedoel ik: druk op de hals van de teugel) dan is dit Dually halster prima te gebruiken.
Zelf gebruik ik het heel erg regelmatig met mijn buitenritten en heb absoluut geen last van slechte release, maar ik gebruik dan ook erg weinig de echte druk.
Dus in goede combinatie met het paardje en ruiter is het uitstekend te gebruiken, vind ik.

Maar wat is er dan precies de meerwaarde van tov andere bitloze optomingen? :)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:19

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 12:21

Hermelientje schreef:
TurdusMerula schreef:
Ik denk dat niet, omdat ik de release heel vaak slecht vind; dat ligt echt aan het halster.

Nee dat ligt aan degene die hem omdoet, als het halster de goede maat heeft en correct wordt omgedaan heeft het een prima release, maar er zijn denk ik wel betere bitloze optomingen. Stond er laatst niet iets in Bit daarover.

Zelfs in filmpjes van Monty zie je dat de release gewoon bagger is.. lijkt me dat als iemand weet hoe dat ding om hoort te zitten, het Monty wel is, of niet dan? :D

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 00:37

Hermelientje schreef:

Is ook mijn ervaring, halster redelijk strak omdoen zodat het niet verschuift tijdens het werken/rijden.
Je kunt dan makkelijk links of rechts wat druk nemen en ook de druk snel weer wegnemen.
Heb een aantal hoofdstellen uitgeprobeerd en met deze konden paardlief en ik het beste overweg.

heijstek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:28

ik rijdt er zelf niet mee.
heb m gekocht omdat ik ns wilde weten hoe dit was voor grondwerk, maar vindt t zelf geen fijn en vriendelijk halster.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:34

Ik weet niet of Monty dat wel weet......
Heb hem er een aantal keer mee aan het werk gezien en heb met ongeloof zitten kijken hoe hij maar aan het halster staat te rukken en te sjorren. Tot paarden toe die met wit weggedraaide ogen helemaal verstijft stonden. Volgens mij kan het anders. Ligt puur aan het gebruik ervan hoe vriendelijk het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 18:41

Juliiee schreef:

Ik heb hem ook via MP volgens mij voor 25 euro overgekocht..

Gebruik hem verder ook alleen voor trailer laden.. Niet dat ik tegenwoordig nog iets met het halster doe om Noble te laden.. Meestal loopt hij zelf de trailer op :D :o

lcranch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 01:53

Ik rijd met volle tevredenheid met het Dually Halter buiten en in de bak (ik rijd freestyle/western). Heb er zelfs een TREC wedstrijd mee gereden!
De ruiterhand maakt de inwerking...

Er zijn genoeg bitloze optomingen en voor iedereen zijn er andere ervaringen (zowel positief als negatief).

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:35

Juliiee schreef:

Ik heb de mijne gekocht bij Monty Roberts Nederland, het bedrijf van Annemarie van der Toorn. Om de rijden vind ik het zelf niet ideaal, maar gebruik het zelf veel voor longeren en trailerladen!

caroline020

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 12:36

En inderdaad.... het is zo vriendelijk als de hand van de ruiter! Maar da's met alle middelen zo volgens mij!