Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
zoetjes schreef:Jannepauli schreef:`Zoetjes... je doet toch geen centered riding?
Misschien hadden jullie het al ontdekt A & A, maar Alona geeft ook lessen in Hoorn ( zie de website)
Ik behoor tot géén enkele stroming behalve DIE het paard aangeeft wat noodzakelijk is en werkt!
Of dat nu elementen uit de western zijn, NH, klassiek, vrijheid etc...maakt mij niet uit.
Als het werkt, veilig en vriendelijk voor de paarden is, staat wat mij betreft alles open.
Heb alle stromingen in de afgelopen jaren voorbij zien komen, sommige goed, sommige bar slecht.
Een paard laat zich geen label opplakken, het kijkt en luistert naar zijn trainer. Voor een goed trainer doet het alles, bij een slecht trainer gaat het in verzet. Of die trainer nu een cowboy hoed opheeft of een zijde hoedje maakt voor het paard NIETS uit!
Het paard bepaald hoe er met hem gewerkt behoort te worden, dát is het uitgangspunt.
arno8 schreef:Weet iemand nog een goede centered riding instructeur die doorheeft dat een paard zonder bit ook nog te rijden is? Als het even kan ook eentje die niet eist dat het paard eerst in de krul wordt getrokken voordat we ons op de zit gaan richten. De derde eis is dat ze/hij voor twee personen op lokatie wil komen, we wonen tussen Alkmaar en Schagen in Noord-Holland. Als dit niet bestaat kunnen we eventueel ook zelf op lokatie komen.
Jannepauli schreef:Da's een mooi streven, ware het niet dat Centered Riding een rijtechniek is voor de ruiter ( verbeteren van de zit/balans etcetera) zodat je paard minder hinder ervaart ( ik zeg 't nu maar even kort door de bocht) en dus weinig met al die stromingen die jij noemt ( die meer páárdgericht zijn) te maken heeft.
Ze bieden echter ook trainingsdagen / -weekenden aan op hun stal. Ze rijden daar volgens de Klassieke Dressuur dus er zal ook zeker op de houding van het paard worden gelet. Ik denk echter niet dat ze eerst naar het paard kijken en dan naar de ruiter, maar andersom. Een paard kan volgens de (klassieke) dressuur namelijk pas goed lopen als de ruiter het paard niet in de weg zit. arno8 schreef:Ik dacht door het zo op te schrijven te voorkomen dat ik in contact kom met instructeurs die de krul belangrijker vinden dan de zit.
arno8 schreef:@iedereen die denkt dat ik denk dat CR in de krul is:
Nee, tuurlijk denk ik dat niet en dat is ook de reden dat ik hieraan wil beginnen.
MAAR: voor alle trainingsmethoden geldt dat iemand die deze onderwijst deze nooit 100% letterlijk volgt. We hebben zelf vaak genoeg van mensen gehoord dat ze een 'gewone' instructeur hadden, dat ze hebben aangegeven geen krul te willen en dat de instructeur hier toch over begint.
Daar heb ik dus simpelweg geen zin in. De kans dat een CR-instructeur hierover begint is klein, maar wat mij betreft niet uitgesloten.
Ik denk namelijk niet dat de CR-opleiding een hersenspoel instituut is waardoor mensen die eerst fervent aanhanger van de krul zijn opeens niets meer met de krul te maken willen hebben.
Ik denk dat er veel 'krulliefhebbende' instructeurs zijn die denken: "Hee, als ik zo'n CR opleiding er even bij doe, dan krijg ik veel meer klanten". Dat zijn nou de instructeurs die ik wil mijden.
Is dat nou zo raar gedacht van mij?
arno8 schreef:Is dat nou zo raar gedacht van mij?
EstherHegt schreef:arno8 schreef:Is dat nou zo raar gedacht van mij?
Ja omdat je het aan een van je collega's kan vragen die CS instructeur is, namelijk vraag het gewoon aan Pien van Spirit horses. Hier de link natuurlijk bekapper en centered rijden instructeur.
arno8 schreef:Ik denk namelijk niet dat de CR-opleiding een hersenspoel instituut is waardoor mensen die eerst fervent aanhanger van de krul zijn opeens niets meer met de krul te maken willen hebben.
Citaat:Ja omdat je het aan een van je collega's kan vragen die CS instructeur is, namelijk vraag het gewoon aan Pien van Spirithorses. Hier de link natuurlijk bekapper en centered rijden instructeur.
Citaat:Die zit in belgie dus dat zal mss niet zo handig zijn voor arno8. Maar het lijkt me wel helemaal een a&a type, zo leer je er " je energie optimaal te laten stromen (zenden)" . Lijkt me helemaal geweldig, ik wil ook wel een beetje energiestromen zenden!
(En ja, dat roep ik uit eigen ervaring!
)

Citaat:Ik wil je even één ding zeggen: Pien van Spirithorses is een supertof mens dat op een hele nuchtere manier lesgeeft.
Op haar site komt dat misschien niet helemaal zo over, maar ik denk zelf dat dat komt door de manier waarop CR meestal wordt uitgelegd.
Haar les is zeker een aanrader! (En ja, dat roep ik uit eigen ervaring! )
Maar het klinkt zo grappig,"energiestromen zenden"
. Zit die niet helemaal in belgie? Dat is voor jou dan toch ook niet in de buurt?Citaat:En verder, als iemand niet op locatie kan komen, zijn er altijd nog de (meerdaagse) cursussen. Wellicht is dat een optie, dan heb je alvast een basis om uit voort te bouwen (en om te kijken of het bevalt).
Citaat:Wat versta jij trouwens onder de krul?
Hinke schreef:Citaat:Ik wil je even één ding zeggen: Pien van Spirithorses is een supertof mens dat op een hele nuchtere manier lesgeeft.
Op haar site komt dat misschien niet helemaal zo over, maar ik denk zelf dat dat komt door de manier waarop CR meestal wordt uitgelegd.
Haar les is zeker een aanrader! (En ja, dat roep ik uit eigen ervaring! )
Dat geloof ik best hoorMaar het klinkt zo grappig,"energiestromen zenden"
. Zit die niet helemaal in belgie? Dat is voor jou dan toch ook niet in de buurt?
Citaat:En verder, als iemand niet op locatie kan komen, zijn er altijd nog de (meerdaagse) cursussen. Wellicht is dat een optie, dan heb je alvast een basis om uit voort te bouwen (en om te kijken of het bevalt).
Dat is idd ook een goede tip. Hoewel meerdaagse cursussen vaak erg duur zijn.
Jannepauli schreef:Citaat:Wat versta jij trouwens onder de krul?
Dit is eigenlijk de meest relevante vraag tot nu toe.
Kijk Arno, als een paard de rug goed gebruikt, de achterhand er mooi onderschuift, de hals ontspannen heeft .. dan is de mooie buiging van de hals, met het hoofdje iets voor de loodlijn anatomisch verantwoordt en kan het paard zonder schade de ruiter dragen. Even technisch: de grote rugspier vloeit dan in één mooie lijn vanuit de achterhand over naar de bovenste halsspier ( die onder de manen, niet de onderhals!) en de hals wordt niet in een valse knik getrokken. Als ik jou les zou geven en ik zou zien dat je paard z'n lijf niet goed gebruikt, dan zou ik ook proberen je daar aanwijzingen te geven. Niet dat iemand, of een paard, dat in één keer voor elkaar krijgen maar de bouwsteentjes om daar naar toe te werken kan ik je wel aanreiken. Maar ik vermoed dat je bedoelt het verwerpelijke "hoofd naar de borst trekken", druk op de teugels, forceren, de boel op slot enzovoorts..
Dat je dát niet wilt kan ik me voorstellen want dat is vaak een combinatie van onkunde en 'haast hebben' van de instructeur.
, maar het is iets waar je volgens mij gewoon jaren mee bezig blijft en na tijden van rust weer op nieuw moet oppakken. Niet iets wat je elke dag weer kado krijgt.