Centered Riding instructeur waar ik geen ruzie mee krijg?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Re: Centered Riding instructeur waar ik geen ruzie mee krijg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 12:36

Ik wil ook wel meelessen met jullie als er meer dan 2 mensen/paarden nog zijn?
(Ik heb alleen geen trailer.. klein detail..)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:04

Moderatoropmerking:
Offtopic/onvriendelijk/onnodige reacties verwijderd, graag ontopic verder gaan

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:00

Ik wil ook graag meedoen dan zoetjes

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:03

Dat kan...

Het slimste is dat mensen die aan zo'n dag mee willen doen mij even een pb sturen.
Dan kan ik verdere info geven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 23:23

zoetjes schreef:
Jannepauli schreef:
Zoetjes... je doet toch geen centered riding?

Misschien hadden jullie het al ontdekt A & A, maar Alona geeft ook lessen in Hoorn ( zie de website)
`

Ik behoor tot géén enkele stroming behalve DIE het paard aangeeft wat noodzakelijk is en werkt!
Of dat nu elementen uit de western zijn, NH, klassiek, vrijheid etc...maakt mij niet uit.
Als het werkt, veilig en vriendelijk voor de paarden is, staat wat mij betreft alles open.

Heb alle stromingen in de afgelopen jaren voorbij zien komen, sommige goed, sommige bar slecht.
Een paard laat zich geen label opplakken, het kijkt en luistert naar zijn trainer. Voor een goed trainer doet het alles, bij een slecht trainer gaat het in verzet. Of die trainer nu een cowboy hoed opheeft of een zijde hoedje maakt voor het paard NIETS uit!

Het paard bepaald hoe er met hem gewerkt behoort te worden, dát is het uitgangspunt.

Da's een mooi streven, ware het niet dat Centered Riding een rijtechniek is voor de ruiter ( verbeteren van de zit/balans etcetera) zodat je paard minder hinder ervaart ( ik zeg 't nu maar even kort door de bocht) en dus weinig met al die stromingen die jij noemt ( die meer páárdgericht zijn) te maken heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 16:59

arno8 schreef:
Weet iemand nog een goede centered riding instructeur die doorheeft dat een paard zonder bit ook nog te rijden is? Als het even kan ook eentje die niet eist dat het paard eerst in de krul wordt getrokken voordat we ons op de zit gaan richten. De derde eis is dat ze/hij voor twee personen op lokatie wil komen, we wonen tussen Alkmaar en Schagen in Noord-Holland. Als dit niet bestaat kunnen we eventueel ook zelf op lokatie komen.

Voor zover ik weet stelt geen enkele CR instructeur dat er een bit in je optoming thuishoort en trekken (in de krul of anderszins) is ook niet aan de orde. Als je voldoende betaalt (reiskosten en -tijd) zal ook dat 3e punt geen problemen opleveren. Blijft dat punt van "geen ruzie mee krijgen" nog over: voor ruzie zijn 2 mensen nodig, als jij geen ruzie maakt, is er voor de ander ook geen ruzie te maken }>
Dus pak gewoon de lijst van CR-instructeurs van de site en ga eens een rondje bellen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 17:03

Ik heb in een ver verleden les gehad van Vanda Oosterhuis. Zij woont volgens mij in de omgeving van Vledder. Maar was toendertijd bereid om door heel Nl. les te komen geven. 7 jaar geleden was ze 40 euro per uur.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:34

Jannepauli schreef:
Da's een mooi streven, ware het niet dat Centered Riding een rijtechniek is voor de ruiter ( verbeteren van de zit/balans etcetera) zodat je paard minder hinder ervaart ( ik zeg 't nu maar even kort door de bocht) en dus weinig met al die stromingen die jij noemt ( die meer páárdgericht zijn) te maken heeft.

Rijtechniek is er niet voor de ruiter maar voor het paard! De ruiter dient zich aan te passen aan het paard, niet andersom.
CR is een mooie manier van mensen bewust te maken van hun eigen lijf. Echter het gaat om het PAARD, niet uitsluitend om de ruiter.
De ruiter is de aangever, de motivator, de beschermer. CR is slechts een miniscul onderdeeltje van een veel groter geheel.
Is de ruiter in balans maar het paard niet, of omgedraaid of geen van beide dan kan met niet over verantwoord paardrijden spreken.
Waar CR ophoudt gaat nog een hele wereld verder.....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 21:45

Wil je nog even lezen wat ik schreef Zoetjes: .... een rijtechniek is voor de ruiter ( verbeteren van de zit/balans etcetera) zodat je paard minder hinder ervaart ( ik zeg 't nu maar even kort door de bocht) ...

Ik mag toch aannemen dat het voor een ieder vanzelfsprekend is dat het beheersen van een techniek wbt het rijden in essentie ten dienste staat van het paard. Maar die techniek zul je eerst moeten leren! Of je nu klassieke dressuurt of gewoon recreatief door 't bos rijdt, het staat of valt in eerste instantie toch met de lichaamsbeheersing en het gevoel van de ruiter. Centered Riding is een mooie vorm van lichaamsbewustwording, voegt veel toe aan de 'gewone rijtechniek' en kan daardoor zeer bijdragen aan het welzijn van het paard. Je kunt wel zeggen dat een ruiter zich aan een paard moet aanpassen, maar dan moet de ruiter wel weten hoe, waarom en waarop te letten. CR gaat verder dan alleen eigen lichaamsbewustzijn - je leert je eigen gevoel te meten aan de beweging van het paard en vice versa.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:36

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:52

Aletta Duivenvoorden van Moravita is ook CR instructrice. Op zich komt ze wel op locatie, maar ik denk dat Noord-Holland voor haar niet te doen is, aangezien haar bedrijf / huis in Drenthe op de Duitse grens ligt. ;) Ze bieden echter ook trainingsdagen / -weekenden aan op hun stal. Ze rijden daar volgens de Klassieke Dressuur dus er zal ook zeker op de houding van het paard worden gelet. Ik denk echter niet dat ze eerst naar het paard kijken en dan naar de ruiter, maar andersom. Een paard kan volgens de (klassieke) dressuur namelijk pas goed lopen als de ruiter het paard niet in de weg zit.

Ze rijden daar al hun paarden in op halster, dus bitloos hebben ze geen problemen mee (wel met MR halster, maar dat gebruiken jullie geloof ik niet). Hun site is www.moravita.com en Aletta zit ook op bokt onder de naam moravita.

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 10:56

Kleine correctie: Als iemand juist wél naar het paard kijkt is dat Aletta. Die ziet het één echt niet los van het ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:30

arno8 schreef:
Ik dacht door het zo op te schrijven te voorkomen dat ik in contact kom met instructeurs die de krul belangrijker vinden dan de zit.

Arno, je hebt dus geen idee wat CR inhoudt als je alleen al denkt dat een CR-instructeur aan 'in de krul doet'.
Heb je je al ingelezen over CR? De site van Alona bijv. gelezen?

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 21:52

@iedereen die denkt dat ik denk dat CR in de krul is:

Nee, tuurlijk denk ik dat niet en dat is ook de reden dat ik hieraan wil beginnen.

MAAR: voor alle trainingsmethoden geldt dat iemand die deze onderwijst deze nooit 100% letterlijk volgt. We hebben zelf vaak genoeg van mensen gehoord dat ze een 'gewone' instructeur hadden, dat ze hebben aangegeven geen krul te willen en dat de instructeur hier toch over begint.

Daar heb ik dus simpelweg geen zin in. De kans dat een CR-instructeur hierover begint is klein, maar wat mij betreft niet uitgesloten.

Ik denk namelijk niet dat de CR-opleiding een hersenspoel instituut is waardoor mensen die eerst fervent aanhanger van de krul zijn opeens niets meer met de krul te maken willen hebben.

Ik denk dat er veel 'krulliefhebbende' instructeurs zijn die denken: "Hee, als ik zo'n CR opleiding er even bij doe, dan krijg ik veel meer klanten". Dat zijn nou de instructeurs die ik wil mijden.

Is dat nou zo raar gedacht van mij?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:10

arno8 schreef:
@iedereen die denkt dat ik denk dat CR in de krul is:

Nee, tuurlijk denk ik dat niet en dat is ook de reden dat ik hieraan wil beginnen.

MAAR: voor alle trainingsmethoden geldt dat iemand die deze onderwijst deze nooit 100% letterlijk volgt. We hebben zelf vaak genoeg van mensen gehoord dat ze een 'gewone' instructeur hadden, dat ze hebben aangegeven geen krul te willen en dat de instructeur hier toch over begint.

Daar heb ik dus simpelweg geen zin in. De kans dat een CR-instructeur hierover begint is klein, maar wat mij betreft niet uitgesloten.

Ik denk namelijk niet dat de CR-opleiding een hersenspoel instituut is waardoor mensen die eerst fervent aanhanger van de krul zijn opeens niets meer met de krul te maken willen hebben.

Ik denk dat er veel 'krulliefhebbende' instructeurs zijn die denken: "Hee, als ik zo'n CR opleiding er even bij doe, dan krijg ik veel meer klanten". Dat zijn nou de instructeurs die ik wil mijden.

Ja, dat is heel raar gedacht van je.

Alleen al uit deze tekst blijkt weer dat je je niet in de materie centered riding verdiept. Bovendien waarom meteen met een sceptische houding beginnen. Dingen moet je ervaren om er een oordeel over te kunnen geven.

Wat versta jij trouwens onder de krul?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 22:16

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:27

EstherHegt schreef:
arno8 schreef:

Ja omdat je het aan een van je collega's kan vragen die CS instructeur is, namelijk vraag het gewoon aan Pien van Spirit horses. Hier de link natuurlijk bekapper en centered rijden instructeur.

Die zit in belgie dus dat zal mss niet zo handig zijn voor arno8. Maar het lijkt me wel helemaal een a&a type, zo leer je er " je energie optimaal te laten stromen (zenden)" . Lijkt me helemaal geweldig, ik wil ook wel een beetje energiestromen zenden!

@fransje:pas op, geen kritiek, want je wordt getemd door TS!

arno8 schreef:

Okee, ik weet dat je mij nu weer gaat temmen (kom maar op met die OW!) maar nu kan ik het toch echt niet laten. Ik denk, dat je het denken beter aan andere mensen over kunt laten. Dat zeg ik écht niet om je te beledigen, ik vind het echt. Ik heb het idee dat je zelf niet eens weet wat je precies bedoelt.

En als je echt op zoek bent naar een geschikte CR instructeur, waarom licht je je probleem dan niet wat meer toe? Waarover kreeg je precies ruzie met je CR instructrice? Van wie kreeg je toen les? Hoeveel instructeurs heb je al gehad?

Van de mensen die ik langs heb zien komen zou ik vanda oosterhuis aanraden, maar dat is dan omdat die redelijk bekend is in de ijslanderwereld en wel goed schijnt te zijn. Ik heb er zelf geen les van gehad. Ik zou gewoon eens wat lessen proberen van een aantal verschillende instructeurs.

Heb je al pb contact gehad met zoetjes?

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 01:14

Citaat:
Ja omdat je het aan een van je collega's kan vragen die CS instructeur is, namelijk vraag het gewoon aan Pien van Spirithorses. Hier de link natuurlijk bekapper en centered rijden instructeur.

Citaat:
Die zit in belgie dus dat zal mss niet zo handig zijn voor arno8. Maar het lijkt me wel helemaal een a&a type, zo leer je er " je energie optimaal te laten stromen (zenden)" . Lijkt me helemaal geweldig, ik wil ook wel een beetje energiestromen zenden!

Dan val ik hier ook nog even binnen...

Ben me op het moment ook aan het verdiepen in het Centered Riding-gebeuren en kwam zodoende ook dit topic tegen.

Ik wil je even één ding zeggen: Pien van Spirithorses is een supertof mens dat op een hele nuchtere manier lesgeeft.
Op haar site komt dat misschien niet helemaal zo over, maar ik denk zelf dat dat komt door de manier waarop CR meestal wordt uitgelegd.
Haar les is zeker een aanrader! :) (En ja, dat roep ik uit eigen ervaring! ;))

Verder zie ik het probleem niet zo, Arno... Er is een lijst beschikbaar met CR-instructeurs. Deze zijn officieel gekwalificeerd. Waarschijnlijk zijn er ook zat instructeurs die de principes van Centered Riding gebruiken, maar er geen diploma bij hebben. Zoek in de lijst op wie redelijk in de buurt zitten en waag er wat telefoontjes aan.
Ik vind je openingspost ook wat suggestief, niet te argwanend meteen he. ;)
Kan me overigens wel voorstellen dat je benieuwd bent naar ervaringen, maar zelf toetsen is uiteindelijk toch altijd het beste... ;)

En verder, als iemand niet op locatie kan komen, zijn er altijd nog de (meerdaagse) cursussen. Wellicht is dat een optie, dan heb je alvast een basis om uit voort te bouwen (en om te kijken of het bevalt).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 06:53

Citaat:
Ik wil je even één ding zeggen: Pien van Spirithorses is een supertof mens dat op een hele nuchtere manier lesgeeft.
Op haar site komt dat misschien niet helemaal zo over, maar ik denk zelf dat dat komt door de manier waarop CR meestal wordt uitgelegd.
Haar les is zeker een aanrader! (En ja, dat roep ik uit eigen ervaring! )

Dat geloof ik best hoor ;) Maar het klinkt zo grappig,"energiestromen zenden" :+ . Zit die niet helemaal in belgie? Dat is voor jou dan toch ook niet in de buurt?

Citaat:
En verder, als iemand niet op locatie kan komen, zijn er altijd nog de (meerdaagse) cursussen. Wellicht is dat een optie, dan heb je alvast een basis om uit voort te bouwen (en om te kijken of het bevalt).

Dat is idd ook een goede tip. Hoewel meerdaagse cursussen vaak erg duur zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:24

Citaat:

Dit is eigenlijk de meest relevante vraag tot nu toe.

Kijk Arno, als een paard de rug goed gebruikt, de achterhand er mooi onderschuift, de hals ontspannen heeft .. dan is de mooie buiging van de hals, met het hoofdje iets voor de loodlijn anatomisch verantwoordt en kan het paard zonder schade de ruiter dragen. Even technisch: de grote rugspier vloeit dan in één mooie lijn vanuit de achterhand over naar de bovenste halsspier ( die onder de manen, niet de onderhals!) en de hals wordt niet in een valse knik getrokken. Als ik jou les zou geven en ik zou zien dat je paard z'n lijf niet goed gebruikt, dan zou ik ook proberen je daar aanwijzingen te geven. Niet dat iemand, of een paard, dat in één keer voor elkaar krijgen maar de bouwsteentjes om daar naar toe te werken kan ik je wel aanreiken. Maar ik vermoed dat je bedoelt het verwerpelijke "hoofd naar de borst trekken", druk op de teugels, forceren, de boel op slot enzovoorts..
Dat je dát niet wilt kan ik me voorstellen want dat is vaak een combinatie van onkunde en 'haast hebben' van de instructeur.

Ik denk dat als je bij een goed opgeleidde en gecertificeerde CR instructeur ( in bezit van de officiële Levels) dat probleem niet zo snel zal tegenkomen. CR is er juist op gericht om de ruiter te leren inéén te vloeien met de bewegingen van het paard en forceren, trekken, dwingen hoort daar niet bij.
Dat klopt gewoon niet met de missie waar CR voor staat.
Wat Hinke zo grappig vond, dat "energiestromen" is wel degelijk een kernpunt in CR - het is ook één van de eerste dingen die je leert: met 'open blik' rijden, je benen als het ware laten afstromen naar de grond, je schouder-hand verbinding in één zachte lijn naar de snuit van het paard.. zo nuchter als ik normaliter ben, er gaat een wereld voor je open als je éénmaal doorhebt hoe dat werkt en je dat meteen terugvertaald ziet in de ontspanning van je paard.

Om te voorkomen dat je in handen van krultrekkers terecht komt, moet je een echte CR-instructeur zoeken ( en dat lijstje is superhandig - ze zijn er van Level I tot en met Level IV - Alona - ) en niet met iemand in zee gaan die van alles een beetje doet, maar nét niet je dat is.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 09:44

Hinke schreef:
Citaat:
Haar les is zeker een aanrader! (En ja, dat roep ik uit eigen ervaring! )

Dat geloof ik best hoor ;) Maar het klinkt zo grappig,"energiestromen zenden" :+ . Zit die niet helemaal in belgie? Dat is voor jou dan toch ook niet in de buurt?

Citaat:

Dat is idd ook een goede tip. Hoewel meerdaagse cursussen vaak erg duur zijn.

Ze zit net over de grens bij Maastricht en klopt, dat is helaas voor mij ook niet in de buurt...

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 12:31

zoetjes schreef:
Kleine correctie: Als iemand juist wél naar het paard kijkt is dat Aletta. Die ziet het één echt niet los van het ander.

Ja, zo bedoelde ik het ook niet. ;) Ik bedoelde meer dat het paard niet eerst perfect hoeft te lopen voordat er wordt gewerkt aan de houding van de ruiter.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 08:23

Jannepauli schreef:
Citaat:

Dit is eigenlijk de meest relevante vraag tot nu toe.

Kijk Arno, als een paard de rug goed gebruikt, de achterhand er mooi onderschuift, de hals ontspannen heeft .. dan is de mooie buiging van de hals, met het hoofdje iets voor de loodlijn anatomisch verantwoordt en kan het paard zonder schade de ruiter dragen. Even technisch: de grote rugspier vloeit dan in één mooie lijn vanuit de achterhand over naar de bovenste halsspier ( die onder de manen, niet de onderhals!) en de hals wordt niet in een valse knik getrokken. Als ik jou les zou geven en ik zou zien dat je paard z'n lijf niet goed gebruikt, dan zou ik ook proberen je daar aanwijzingen te geven. Niet dat iemand, of een paard, dat in één keer voor elkaar krijgen maar de bouwsteentjes om daar naar toe te werken kan ik je wel aanreiken. Maar ik vermoed dat je bedoelt het verwerpelijke "hoofd naar de borst trekken", druk op de teugels, forceren, de boel op slot enzovoorts..
Dat je dát niet wilt kan ik me voorstellen want dat is vaak een combinatie van onkunde en 'haast hebben' van de instructeur.

Als je dan het technische verhaal opschrijft, doe het dan volledig en neem de aangespannen buikspieren OOK mee! De aangespannen BUIKSPIEREN zorgen er namelijk voor dat de rug kan opbollen en op die manier de verantwoordt de ruiter kan dragen.
Probeer het maar: ga op handen en knieën staan en bol je rug op. Hoe doe je dat? Juist, buikspieren! Wat doet je hoofd dan? Juist, komt naar beneden "in de krul". En dan zijn we weer terug bij het begin, een paard wat goed over de rug (door de buik) met ondertredende achterhand loopt, MOET aan de voorkant wel "in de krul" komen, iets anders is simpelweg onmogelijk.

Uiteindelijk is CR een "accessoire" bedoelt voor de ruiter in het belang van het paard. Bij een goede CR-instructeur zal je paard dus uiteindelijk óók "in de krul" lopen, simpelweg omdat dat de enige verantwoorde wijze van lopen is, met een ruiter op de rug.

Daar kun je de "krultrekkers" onderscheiden van goede instructeurs. Een goede instructeur zal je uitleggen dat het paard van achter naar voren wordt gereden, met ondertredende achterhand, over de rug, nageefelijk (de correcte vorm van "in de krul"). Als dat niet je drijfveer is, waarom zou je dan nog les nemen??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:14

Ikke, klopt, maar veel mensen weten niet wat van achteren naar voren rijden inhoudt en rijden met veel been, maar toch kilo's in hun handen. Het paard heeft zich gedurende zijn africhting zo aangepast dat hij wel een mooie hoofd-hals houding laat zien, maar nog steeds niet weet wat dragen is en goed ruggebruik. Er tussen in zit iets niet goed en daar komen ze dan achter als ze in het Z zitten.

Heb ik net weer een cd'tje gevonden van Anky met een kür op muziek en dan zie ik wel een paard dat draagt en zijn rug gebruikt, een paard dat geheel los is in zijn lijf en een licht kontakt op de teugel. Heeft niks met dit topic te maken :D , maar het is iets waar je volgens mij gewoon jaren mee bezig blijft en na tijden van rust weer op nieuw moet oppakken. Niet iets wat je elke dag weer kado krijgt.

Overigens is zonder zadel rijden wel iets waardoor je gaat voelen wat verbinding met de mond en de rug inhoudt. Hoe snel een paard zijn rug aanspant en vastzet, iets wat je met zadel al veel minder voelt.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:21