NA is leuk voor mensen, maar voor paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:36

Natural Horsemanship en een paard 'natural' (zoals dat op Bokt heet) houden zijn inderdaad twee verschillende dingen. Dus TS, ik ben eigenlijk wel benieuwd op welk van de twee je precies doelt voor ik mijn mening geef. :)

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:37

Denk dat wij mensen onszelf zwaar overschatten door te denken dat de paarden het allemaal zo leuk vinden. Het blijft allemaal 'gedwongen'sport, welke tak van paardensport je ook bedrijft. Alhoewel ik wel denk dat het paard plezier kan beleven aan bijv. het maken van een buitenrit. Zelf heb ik absoluut niets met bijv. een Monty Roberts. Heb ooit de film Shy Boy gezien en werd daar helemaal naar van. Dat paard had totaal geen eigen identiteit meer. Was een slaaf geworden. Dan ga ik liever mee in de stelling van Franke Sloothaak, dat je een paard niet moet 'knechten'.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:38

Nagini schreef:
Maar dan moet je wel de mogelijkheid van 'n stal houden toch ;) dat ie wel mag kiezen. Bij bijv. slecht weer, of erg warme zon.

Een schuilstal is hiervoor voldoende. :j

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 16:40

Paardentango schreef:
Een Indiaan alleen kan niet op tegen zoveel cowboys.

Sorry, ik had deze stelling zelf expres niet hier geplaatst.
Ik trek me dan ook terug.

Van mij mag er een slot op.
;)

Hmm... Ik snap je standpunt wel Paardentango ;)
Op het NH forum zullen er haast mensen komen die zeggen dat het niet leuk is voor hun paard(en). Op het algemene forum zijn er meerdere en verschillendere mensen die zich hierover kunnen gaan uiten en zo kan daadwerkelijk een interessante disccussie ontstaan.

NH is leuk voor mensen, je en nee. Er zijn mensen die er geen hol aanvinden.
NH is leuk voor paarden, ja en nee. Er zijn ook paarden die er daadwerkelijk sch**t aan hebben, ja die zijn er.
NH is natuurlijk, nee. Paarden zouden van nature uit zich niet automatisch en vrijwillig met een roofdier aanvrienden.

Maar ach, NH oftewel Natural Horsemanship. Het is een term die goed verkoopt en het wordt met zoveel verschillen verkocht, terwijl ik altijd tegen iedereen zeg dat ze gewoon hun normale verstand moeten gebruiken. Paarden zijn simpel maar niet makkelijk.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 19:11

Nagini schreef:
Maar dan moet je wel de mogelijkheid van 'n stal houden toch ;) dat ie wel mag kiezen. Bij bijv. slecht weer, of erg warme zon.

natuurlijk :j

liljebo

Re: NH is leuk voor mensen, maar voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:21

Gaat dit topic nu over NH of over paarden natuurlijk houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:30

liljebo schreef:
Gaat dit topic nu over NH of over paarden natuurlijk houden?

een mengeling van beide ;)

zelf ben ik het met TS eens in zekere mate
ik ben geen kenner in natural horsemanship, alhoewel het me wel leuk lijkt om te leren, en als het correct wordt gedaan, een hele leuke manier van omgang met paarden (vind ik)
maar er zijn ook mensen die er compleet in doordraaien, en (in mijn oog) NH compleet voorbij gevlogen
paarden bij elk buitje naar binnen halen is wat overdreven, maar ze in de stortbuien, onweer, hagel ect. buiten laten staan, onder het motto van dat het 'natuurlijk' is, is weer iets teveel van het goede

ik vind het een zeer intressante stelling, alleen een beetje verkeerd verwoord ;)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:38

Er zijn altijd, overal mensen die doordraaien (extremisten) Als je met gezond verstand werkt is er weinig mis mee.

Ik probeer op een voor paard duidelijke manier te communiceren dus daarvoor heb ik wat verdiept in natural horsemanship en dan verschillende stijlen (zo ben ik absoluut niet voor een join up) Wat houden van paarden betreft moet je ook kijken naar het individuele paard, de ene vind het heerlijk om altijd buiten te staan een ander staat met regen liever binnen. Wil je intensief rijden in de winter is scheren waarschijnlijk beter omdat ze beter kunnen werken zonder die megavacht.
Als je paard goede voeten heeft kan die makkelijk zonder ijzers maar als de hoeven niet goed zijn kan een ijzer uitkomst bieden.

conclusie: kijk naar je paard en gebruik je hollandse nuchtere verstand

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:41

mvs schreef:
Ts ben je nu bang :P

Dat zou me verbazen, maar het lijkt nogal nutteloos om te verwachten dat er hier een discussie zal ontstaan over dit onderwerp waar mensen vanuit verschillende perspectieven naar kijken. Dus je opmerking vind ik persoonlijk behoorlijk flauw.

mvs schreef:
In je openingspost vraag je je af of Nh leuk is voor paarden en vervolgens vertel je over paarden die het hele jaar zonder beschutting buiten staan.. is wel wat anders he ;)

Er zijn idd mensen die het een level te ver tillen (is wel bij meer dingen natuurlijk) maar op zich is het idee van een paard natuurlijk houden prima! Het dier heeft zich toch niets voor niets op een bepaalde manier ontwikkeld. Vooral van 24/7 buiten ben ik erg fan, want wat is het eigenlijk voor een raar idee om je paard in een stal te zetten? alsof jij het leuk vind om de halve dag in je bed te liggen..

Er zijn genoeg mensen die het leuk vinden om een halve dag in bed te liggen en er zijn ook genoeg paarden die heel opportunistisch de voordelen van een stal zien en gebruiken. En voordat je nu weer direct begint over 23/7 op stal: er zitten heel veel mogelijkheden tussen 24/7 buiten en 23/7 op stal en elk paard heeft zijn eigen idee over wat een ideale verhouding binnen/buiten is. Helaas zijn er nogal wat mensen die hun eigen mening erover belangrijker vinden dan die van hun paard.

Verder denk ik ook dat veel paarden veel minder lol hebben aan NH (systemen) dan de mens die het "toepast".

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 16:47

ik heb t een tijdje gedaan met m,n vroegere verzorgshet.. maar ze vond het zó saai.. Dat achter je aan lopen en rijden zonder iets.. ze keek er niet blij bij.. terwijl ze met bit en alles wel blij was.. ze is veel vrolijker toen ik met haar omging zoals ik altijd gedaan had.. :)

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:02

ik pas niet in een hokje, ik pik van elke stroming wat en gebruik vooral mijn nuchtere verstand, ik denk dat mijn paard het ook leuk vind wat we samen ondernemen.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:28

NH is nix anders dan dat wat mensen met paardenverstand al jaren doen.Al die oefeningen zijn ontwikkeld voor mensen om beter met paarden om te leren gaan.Sommige paarden zullen er best lol aan beleven maar zat ook niet.Dat geldt natuurlijk voor alle vormen van sport met paarden.Wat dat natuurlijk paarden houden betreft:met mate.Het paard is inmiddels niet meer bestand tegen alle natuurlijke ontberingen en kan daarnaast niet ook nog sporten.Dan moet je ze toch echt anders houden.Hierbij heb ik het niet over de soberdere paarden,maar dit zijn natuurlijk ook geen topsportpaarden.Natuurlijk bekappen vind ik dierenmishandeling...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:14

Natuurlijk bekappen dierenmishandeling. Weljaaaa, zeg..... :roll:
Mijn paard wordt al jaren natuurlijk bekapt :P . Gisteren komt er een hoefsmid een Haf met brokkelhoeven met ijzers helpen (was gedaan door een andere hoefsmid) en godzijdank vertelde hij de eigenaren dat die ijzers er af moesten. Veel beter voor de voeten. Hij heeft ze ook doorgestuurd naar Eric Laarakker om eens uit te vinden waardoor die voeten zo zijn, omdat hij vermoed dat het van binnenuit komt. Toen vergeleek hij de hoeven van het Hafje met die van mijn paard. En mijn paard kreeg een enorm compliment, omdat zijn voeten er SUPER uitzagen. Natuurlijk bekapt, he. Al jaren. :D :D :D
Daarbij zei hij heel eerlijk dat juist het buiten houden van je paard zo goed is voor de voetjes. :j
Eindelijk eens een hoefsmid die dat gewoon zegt (ik ken er namelijk niet een, die daarvoor hardop pleit bij zijn klanten). ;)

En ik hou het verder lekker bij mijn natuurlijke bekapper. Mijn paard ook blij. :j

En over NH. Tja, ik zou zeggen; kijk naar mijn paard en oordeel zelf of hij het leuk vindt of niet. En kijk vervolgens naar mij, of ik het leuk vind of niet. Volgens mij straalt het antwoord duidelijk van ons beiden af. :D

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:20

Aangezien TS dit topic meer bedoelde als het natuurlijk houden van een paard verplaats ik dit topic van NH naar NA.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 18:36

Goed... zal ik een combinatie van antwoorden proberen te geven op NH en Natural :D

NH is in feite niets anders dan een communicatie met je paard op basis van zijn eigen taal. Je leert het gedrag te begrijpen en daarop in te spelen. Je leert te begrijpen wat hij wil zeggen en daar iets mee te doen. Je leert de invloed op het paard van je eigen (lichaams)houding en daar iets mee te doen.
NH is van oorsprong niet bepaalde oefeningen doen met je paard en die vervolgens eindeloos afdraaien, zoals tegenwoordig helaas nogal eens wordt gedaan. Hoewel bepaalde oefeningen de basis van communicatie leggen, worden die oefeningen vaak als doel gezien en ik denk dat het daar vaak mis gaat.
Want op het moment dat een paard eindeloos dezelfde oefeningen moet doen, gaat ie braken van ellende.
Dat maakt NH niet tot een oersaai of irritant iets voor je paard, maar de manier waarop baasje het toepast.
NH zoals het is bedoeld; communicatie op basis van paardentaal is niet vervelend voor het paard (mijn inziens na), maar een voor het paard prettige wijze om tot samenwerking te komen. Goed... wellicht hoeft die samenwerking niet zo nodig voor ieder paard, maar als wij het dan toch persé willen (rijden, mennen, VD, lange teugel What ever) dan graag op een manier die bij het paard past en die hij begrijpt. En dan zie je toch nog de meest grote dwarskoppen en angsthazen bijdraaien en meegaan in ons enthousiasme.

Natural... tja.. ik heb dus mijn paarden 24/7 op een flinke lap grond met schuilstal. Maar ik ben mij ervan bewust dat niet iedereen die luxe heeft. Toch vind ik dat een paard ruim de gelegenheid moet krijgen om gewoon paard te zijn in een wei met soortgenoten Gewoon omdat het een basisbehoefte is van een paard; beweging (en dan bedoel ik dus vrije beweging in een wei) en sociale kontacten. En grazen natuurlijk.
En nee... een paard tot zijn knieën in de modder laten staan zonder beschutting, vind ik niet de goede manier.
Een paard dient de beschikking te hebben over een wei die op zijn minst deels droog en goed begaanbaar blijft in de herfst/winter en dient beschutting en een droge ligplek te hebben, mijn inziens na. (zijn hier in zweden trouwens verplichtingen)
En voor mensen die geen mogelijkheid hebben tot veel weidegang, is het zoveel mogelijk aanbieden van weidegang met soortgenoten wel een goed alternatief.

Wat de voetjes betreft... ik heb geen natuurlijke bekapper, maar een smid, die liever bekapt dan er een ijzer onder slaat. Het is een jonge smid, net als de vorige smid die ik had (zit nu in een ander regio), Beiden mannen zijn voorstanders van blote voeten, als dat gaat.
Maar alleen als het verantwoord is en mogelijk (afhankelijk van situatie, omstandigheden en paard)
Vind ik persoonlijk wel een goede instelling.
Mijn paarden lopen overigens allemaal zonder ijzers.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 19:31

Sorry moderators, Dit is zo niet van mij afkomstig !
O.k. ik had hier en daar al wat gereageerd, maar er hoort een hele inleiding aan vast.

Gelet op de snelhed van het verplaatsen, weghalen en een paar dagen later ineen ergens anders herplaatsen schiet het topic nu echt zijn doel geheel voorbij.

Jammer dat me niet gevraagd is waar ik zelf denk dat dit onderwerp een boeiende discussie zou kunnen opleveren.
Een volwassen discussie, en ik ben bang dat het nu wel heer raar verwoord staat. NA ? nou, ja...

Het is nu niet 'mijn topic' maar een deeltje ergens van.
Misschien mag ik een topic starten bij discussies, waar ik aanvankelijk dit ook wilde plaatsen.

Anoniem

Re: NA is leuk voor mensen, maar voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 08:50

Waar wil je nou zo boeiend over discussieren? Over de voors en tegens van het zo natuurlijk houden van paarden? Of over NH? Of over natuurlijk bekappen? Zijn daar niet al genoeg topics over geweest?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:49

ambre schreef:
Natuurlijk bekappen vind ik dierenmishandeling...

Ik ben heel benieuwd naar jouw gedachtengang hierachter!? Zo'n opmerking plaatsen is natuurlijk lekker makkelijk... Had dit topic toch bij discussies moeten staan, dan had je in ieder geval nog even je uitleg erbij 'moeten' plaatsen.. :P

En verder, ja, veeeeeel te veel topics zijn hierover al geweest die altijd op hetzelfde uitlopen (namelijk een groot slot erop).

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:56

hmm.. goede vraag..

Ik heb geprobeerd mijn pony zo natural mogelijk te houden in het verleden, lekker 24/7 buiten, maatjes erbij, mooi terrein met veel bomen, struiken, ruimte, schuilstal, enkel ruwvoer, geen krachtvoer e.d.
Hij deed het op zich goed daar..

helaas is mijn paard in de pinksternacht toegetakeld door een of andere gek.. Ik durf mijn paard niet meer buiten te laten s'nachts.
Ik ben van stalling gewisseld, naar een manege, daar is altijd toezicht. Pablo krijgt daar ongeveer 8 uur weidegang per dag.
Ook krijgt hij nu wat krachtvoer, want hij vind het echt not amusing als alle paarden brokken krijgen en hij niet.

Het gekke is, ik dacht dat hij het daar minder goed zou doen, maar dat nam ik er even bij, want ik kon er niet meer van slapen, en reed nachtenlang elke nacht een paar keer naar de weide.. ik was echt een wrak. en omdat het op korte termijn moest was dat het eerste wat ik kon vinden (ja ik weet het, ik heb mijn behoeftes voor de zijne gezet, maar dat is voor het eerst..)

Maar nu de gekke conclusie, pablo doet het daar zoveel beter dan ik zijn oude stalling, terwijl hij nu toch heel wat staluren heeft.. hij vind de drukte van de manege geweldig volgens mij.
Ik heb een veel vrolijker, en makkelijker te bewerken paard.

Mijn conclusie: Niet elk paard doet het goed the natural way, net als niet elk paard het goed doet de traditional way.
Ik denk dat je het per paard moet bekijken, er zijn geen vaste regels.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:37

Wacht eens even? :S

Dit topic ging toch overNatural Horsemanship en niet over 'Natural'...
Mensen zijn gewoon offtopic gegaan en nu is het topic veranderd, omdat iedereen offtopic ging? Normaal wordt er dan altijd gezegd 'graag weer ontopic, aub'.
Bokt.nl wordt steeds verdraaider in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 20:38

volgens mij had TS het over NA, maar zei NH

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:02

Hmmm, ik hou mijn paard bewust zo natuurlijk mogelijk, hij heeft dat gewoon nodig en is heel gelukkig. :)
Ik weet ook hoe hij is als hij op stal staat (door ziekte in het verleden) en dan is hij zo ongelukkig. Hij haat opgesloten staan.

Maar ik vind het in bepaalde jaargetijden zelf wel afzien. In de wintermaanden zit hij continu onder de modder (ik heb echt een modderpaard 's winters, hij is de hele winter pikzwart :+ ), ik lig wel eens wakker 's nachts als het hoost of stormt (in de zomer lig ik er niet wakker van, dan lig ik weer wakker als het onweert :+ ) en in de zomer moet ik altijd een heel eind lopen om hem uit het land te halen (natuurgebied :D ). Om maar wat te noemen. Dus hoezo is het voor mensen leuk? De meeste mensen die ik ken, hebben helemaal geen zin in een vies paard of in een dagelijkse lange wandeling (die ik vaak 4x moet doen, als ik mijn paard uit het land haal). ;)

Al hoewel ik die dagelijkse wandelingen wel heel mooi vind, hoor, maar als je weinig tijd hebt, is het wel eens lastig. ;)

En toch weet ik zeker dat ik mijn paard geen groter plezier doe dan hem zo te houden.
Verder vind ik zeker dat je naar elk paard individueel moet kijken. Al ken ik persoonlijk geen paard wat gelukkig is met 23/7 of 24/7 op stal. :n

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 00:15

Het ligt eraan hoever je het doordrijft! Tot op een zekere hoogte is het zeker intressant er leuk om te doen! Maar af en toe denk ik wel dat de mensen die het doen wel een beetje te poezig zijn evenals ik vind dat sommige mensen van het engelse rijden te hard zijn! Zo zag ik eens een filmpje van iemand die zonder zadel met een touw om zijn nek op de pony zat en een clinic gaf! Ze rijd rondjes en toen ze af wou wenden ging het paard de andere kant op, zonder ook maar 1 teken van verzet. Lijkt me toch dat je dan een beetje onduidelijk in je hulpen bent. en wat zegt madam dan: maar dat geeft niks! Dit is nu even wat er is! Misschien wil hij morgen wel weer de andere kant op! Toen dacht ik ook echt van: je bent gewoon vreselijk onduidelijk in je hulpen, en al zou hij de andere kant op zijn gegaan terwijl jij goed stuurde, dan zou die bij mij toch echt als de bliksem weer om moeten draaien! Dat vind ik dan wel weer jammer dat mensen denken dat dat het werken met paarden is, terwijl het eigenlijk gewoon helemaal niks voorstelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:04

Nogmaals, TS:

RedPassion schreef:
Natural Horsemanship en een paard 'natural' (zoals dat op Bokt heet) houden zijn inderdaad twee verschillende dingen. Dus TS, ik ben eigenlijk wel benieuwd op welk van de twee je precies doelt voor ik mijn mening geef. :)

Het gaat hier nu over twee verschillende dingen. Wat voor discussie wilde je starten?

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-09 08:23

NH vind ik zeer zeker een waardevolle toevoeging voor de omgang met mijn paard. Als ik naar de mijne kijk dan vind hij het wel een prettige manier, dus waarom andere paarden niet ook. Maar omdat men NH doet betekent lang niet dat men ook alles "au naturelle" hoeft te doen, ik ben eens met je wat je over de manier van bekappen zegt. als je kijkt naar de leefomgeving van de mustangs dan kan je dat niet vergelijken met de omgeving die wij hier hebben, ik ben dan ook geen voorstaander van natuurlijk bekappen.heb een lange uitleg hierover gehad door een deskundige en natuurlijk bekappen is dan ook alleen goed als je weet in wat voor een omgeving je het paard zou moeten houden, dit mbt de hoeven en de zool. ik ben er zeker voor om een paard zvm buiten te laten.