Jong paard beginnen met bit, dan overstappen op bitloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:18

BrittKitt schreef:
Kuggur; da's mooi, ieder paard pas na zn 6e jaar inrijden, dan weet je zeker dat alles gewisselt is. Ga jij het iedereen in zn hoofd praten? :D

Nee, ik rijd alleen zelf mijn paarden pas op dergelijke leeftijd in, verbeter de wereld, begin bij jezelf... ;)
(en plaats hier en daar een opmerking op Bokt).

Wachtff

Re: Jong paard beginnen met bit, dan overstappen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:22

En welke leeftijd is dat dan... :=

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:26

BrittKitt schreef:
Dan zou ik het andersom doen, juist rond het inrijden en het bit aannemen gaan ze wisselen waardoor het heel moeilijk is om een bit in de mond te hebben. Bovendien zijn alle hulpen nog wat moeilijk waardoor je naar mijn mening beter alle hulpen goed er op kunt hebben zitten (zit, been, stem én teugel) voordat je er een bit in hangt. Hierdoor kunnen ze rustig wennen aan het bit omdat ze alle andere hulpen al kennen :j

Inderdaad dit is het beste, alleen kan het zijn dat je na verloop van tijd nooit een bit gaat gebruiken omdat het bitloos gewoon bevalt.
Net zoals @ Twiggy2008 rijd ik ook nog steeds zonder bit omdat Flash ook wolfstandjes heeft en zolang ze geen last heeft laat ik ze ook gewoon zitten en blijven we zonder bit rondhobbelen :D .

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 15:30

Oké! Tnx!

En zijn er mensen die dus een slechte ervaring hebben met bitloos (beginnen)?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:41

Royen, waarom zou er ooit een bit in moeten? :)
Ik denk verder dat je een paard altijd wel weer wat kan leren en dus ook bitwijs kan maken. Maar ik zie er het nut niet van in, in ons geval.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:51

Kuggur; klinkt super, zou willen dat er meer mensen waren die zo dachten!

Ik vind wel dat een paard een bit moet kennen voor het geval hij of zij ooit bij een andere eigenaar terecht komt. Veel mensen zijn het hierover met me oneens, maar ik vind het een beetje bescherming van je paard. Mocht er nou ooit iets gebeuren waardoor je geen zicht meer hebt op je paard en hij komt onvoorzien bij een handelaar die hem weer doorverkoopt en die weten allemaal het verhaal niet dat je paard geen bit kent en die hangen er maar wat in. :n
Liever dan dat je paard een bit kent en er mee kan omgaan, ook al is het lang geleden dan dat hij wordt bestempeld als een rotzak en *&#knol en eindigt bij de slacht oid. Misschien wat overdreven, maar je weet het nooit. Stel dat je een autoongeluk krijgt en je nabestaanden hebben niks met paarden en denken hem goed te verkopen, maar die weten lang niet altijd over je bitverhaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 15:56

BrittKitt, ik heb een paar vriendinnen (ook bitloosfans o.a. :D ) die zich over Sam ontfermen als mij wat overkomt. En mocht dat pas over jaren zijn, dan hoop ik dat mijn (tegen die tijd wat oudere) dochter Sam verder kan verzorgen, zodat hij lekker kan blijven staan, waar hij staat. :)

Verder zijn er steeds meer mensen die bitloos rijden, dat scheelt ook. :j
Ik heb eerlijk gezegd nog meer eisen op mijn lijstje, voor hij uberhaupt verkocht wordt. ;)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:01

Oh ik ook hoor :D
Elin zou ook niet zomaar meer naar elk baasje kunnen, dus die mag mooi hier blijven bij mijn stalgenootje, dat heb ik wel duidelijk gemaakt! Die denkt hetzelfde over dingen als ik en doet ook hetzelfde, dus dat komt prima uit.
Maar ja, je weet helaas nooit hoe het loopt en dan kan het bij ons nog zo goed geregeld zijn, bij anderen kan dat heel anders het geval zijn natuurlijk. En dan vind ik wel dat je het zekere voor het onzekere moet nemen :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:05

Tja, dan zouden de wolfstandjes er uit moeten en dat ga ik hem niet onnodig aandoen. :)
Mijn Sam blijft bitloos bij mij. En ik ga er van uit dat we nog jaren samen blijven of dat hij in elk geval bij mijn dochter blijft, mocht mij wat overkomen. Tegen die tijd rijdt half NL bitloos. :P

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 16:09

huh Royen dan begin je toch gewoon gelijk bitloos ? Eens ze al haar tandjes gewisseld heeft, kan je nog altijd overstappen op bit en afwisselen, zodat ze dat ook kent.
Paso's bvb worden meestal met bosal opgeleerd en pas later in hun training krijgen ze een bit in. Niet twijfelen. :D

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:00

Je hebt helemaal gelijk BrittKitt en respecteer je kijk op de toekomst.
Net zoals Twiggy2008 weet ik ook zeker dat Flash nooit weggaat, maar wat gebeurt er inderdaad als wij komen te overlijden.
Beter om dus toch ook aan het bit te laten wennen.
Maar ik laat liever net zoals Twiggy2008 liever de wolfstandjes zitten en geen bit dan de tandjes eruit en aan het bit leren wennen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 17:44

Geef ik jullie helemaal gelijk in :j Gelukkig heb ik een merrie zonder wolfstandjes dus heb ik daar nooit over na hoeven te denken. Daarnaast is ze wel ontzettend verpest mét bit, dus zou ik haar eigenlijk ook nooit meer willen verkopen aan iemand die alleen maar met bit rijdt :n Er staat een behoorlijk eisenpakket klaar voor degene die haar ooit zou kopen, wat hopelijk nooit voor gaat komen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:04

Ik respecteer jouw ideeen hierover ook, hoor, BrittKitt :j . Er zit zeker wat in, maar ik denk echt dat de meiden die voor Sam een goed tehuis zoeken (of hem zelf houden) indien ik voortijdig dit leven verlaat, alles goed regelen. Ik zou precies hetzelfde voor hun paarden doen. En anders heb ik nog een dochter die t.z.t. ons paard ook kan verzorgen. Zolang ik leef blijft hij bij mij in elk geval. En ik hoop dat we gewoon samen oud worden. :+:

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:25

Uit al onze posts blijkt in ieder geval; zorg ervoor dat je alles goed geregeld hebt!
Niemand wil er aan denken dat ie ooit dood gaat, maar you never know, zeker als je ook te maken hebt met levende dieren die van jou afhankelijk zijn. Maar zo te horen hebben jullie en ik dat prima op orde :D