Komen hoefzweren in de natuur ook voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 21:23

Arabesk schreef:
een wild paard heeft dusdanig gezonde hoeven dat binnendringen van steentjes niet zal gebeuren.

Maar hun hoeven reageren toch ook op droogte en nattigheid??
Welk verschil zit daar dan in??

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 10:25

Dat zal ook wel met weerstand te maken hebben, denk ik, Odje. Niet ieder paard dat in de modder staat krijgt bijv. mok e.d.. Ik denk dat 'wilde paarden' wat sterker zijn dan de gedomesticeerde paarden van ons ;).

Op zich klinkt het best aannemelijk dat paarden in de natuur niet gevoelig zijn voor hoefzweren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 11:03

Mijn ervaring met paarden is dat hoe meer ze buiten staan, hoe sterker ze vaak zijn.
Kan me voorstellen dat wilde paarden helemaal taai en ijzersterk zijn. Maar goed, ik weet er het fijne ook niet van.....

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 15:34

Dani62 schreef:
Dat zal ook wel met weerstand te maken hebben, denk ik, Odje. Niet ieder paard dat in de modder staat krijgt bijv. mok e.d.. Ik denk dat 'wilde paarden' wat sterker zijn dan de gedomesticeerde paarden van ons ;).

Op zich klinkt het best aannemelijk dat paarden in de natuur niet gevoelig zijn voor hoefzweren.

Ik denk wel dat ze veel minder snel een hoefzweer oplopen.
Of ze er echt ongevoelig voor zijn durf ik niet te zeggen.

Interessante vraag!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 19:23

opala schreef:
Wat dacht je van "Wie heeft een verwijzing naar een artikel" enz.?

Wat dacht je van 'ik zoek zelf wel even in een bib' of 'ik vraag het even aan mijn dierenarts'?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-09 22:24

Bandida schreef:
Wat dacht je van 'ik zoek zelf wel even in een bib' of 'ik vraag het even aan mijn dierenarts'?

Mijn DA heeft me ooit verteld dat als je niets aan een hoefzweer doet, de zweer er gewoon vanzelf uitkomt en toen verwees ze me naar wilde paarden. Het is een onschuldige aandoening, maar wel een hele pijnlijke. Zou dus ook betekenen dat ALS een wild paard een hoefzweer krijgt, hij een ideaal slachtoffer is voor roofdieren. Dat is het enige wat ik van mijn DA gehoord heb over deze zaken.

liljebo

Re: Komen hoefzweren in de natuur ook voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-09 09:55

Geen idee hoe het in het wild zit, maar ik kan mij idd voorstellen dat een paard met hoefzweer tijdelijk een groot risico loopt ivm roofdieren.

Dat de zweer er vanzelf uitkomt, weet ik. Ik heb hetzelfde meegemaakt bij een eigen paard, waar de kreupelheid niet in verband werd gebracht met een zweer. Dat dit later wel een zweer bleek te zijn, bleek toen hij in de hoefwand openging en de troep eruit kwam.

Je kunt ervan uitgaan dat het in het wild ook zo gaat en gezien paarden met hoefzweer worden opgegeten of weer genezen, is daarover wellicht weinig documentatie/materiaal.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-09 18:54

Bandida schreef:
opala schreef:
Wat dacht je van "Wie heeft een verwijzing naar een artikel" enz.?

Ik weet niet hoe vaak jij een artikel op zoekt, maar ik kan je vertellen dat die, zéker in de bieb zeer schaars zijn op paardengebied (bij ons zijn er uberhaupt nauwelijks paardenboeken) en moeilijk te vinden en dierenartsen lezen vaak of weinig artikelen of niet de artikelen die ik interessant vind.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 20:54

dorientjuh schreef:
Ik weet niet hoe vaak jij een artikel op zoekt, maar ik kan je vertellen dat die, zéker in de bieb zeer schaars zijn op paardengebied (bij ons zijn er uberhaupt nauwelijks paardenboeken) en moeilijk te vinden en dierenartsen lezen vaak of weinig artikelen of niet de artikelen die ik interessant vind.

Vaak, maar dat maakt niet uit. Ik bedoelde online bibliotheken..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 14:26

Oh online. Ik heb de ervaring daarmee dat je daar vaak geen toegang tot hebt. Maar mocht je een goede online bieb weten dan hoor ik dat graag. :)