Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:20

Olivierlover schreef:
oke dankt je wel

ik hbe gekeken o paardnatuurlijk.nl en ik heb zelf voor mijn paardje ook het touw hoofdstel dat daar als het beste woord beschreven. ik heb hem nog niet binnen dus het zal zondag worden waarneer hij binnen is ik zal ook wel foto's plaasten. mag dat trouwens in dit topic?

Ooh, foto's, graag! Weet niet of het mag eigenlijk, eventjes in de regels lezen denk ik. Maar desnoods een linkje zal geen probleem zijn neem ik aan.. Ben echt benieuwd hoe het je bevalt.
Wat is trouwens jouw reden om bitloos te proberen, wat voor soort paard rijd je en hoe gaat het tot nu toe mét bit dan?

JamieShanin

Re: Bitloosrijden= anders 'moeten' rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:22

ik ben het zat om met al die bitten in de weer te zijn en ik vind het best ziellig ik heb zoms het gevoel dat ik wat te hard voor hem ben met het bit . maar iedereen zegt dat ik te zacht ben dus ik ben er klaar mee.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 11:45

Solis schreef:
Sissi87 schreef:
De merrie waar ik op rijd is 21 jaar!! Geen problemen mee gehad hoor, maar geef het wel tijd om te wennen van beide kanten, ik vond het verder niet veel verschil!

Hee, kijk! Dat is heel leuk om te lezen! Tijd en geduld is iets wat ik zeker bezit!
Wat voor soort hoofdstel gebruik je? En op welke manier heb jij, en je merrie moeten wennen aan het bitloos rijden?

En Ilse inderdaad, ik denk eerlijk gezegd zelf ook dat het vooral het idee is, waar de ruiter aan moet wennen. Daarom is het zo mooi om open te staan voor nieuwe dingen of dingen die wat minder conventioneel lijken.
Ook voor jou de vraag, hoe hebben jullie er vooral aan moeten wennen? En wat voor soort hoofdstel gebruik je?

Ik had eerst een kruislings systeem, maar dat vind ik 3 keer niks, omdat de release van dat soort dingen slecht is. Ik heb nu een sydepull! Waar je aan moet wennen: ik had het gevoel dat ik er een beetje wankel opzat, en de eerste keer toch wel een beetje bangerig "want stel je voor dat ze met je aan de kletter gaat " nou dat maakt niks uit hoor, je reageert precies hetzelfde: hup aan 1 teugel omtrekken naar de bakrand, ze staan dat "meestal" uit zichzelf wel stil.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 11:57

op paard natuurlijk.nl schijnt een sidepull heel slecht te zijn klopt dat? want ik heb de touwhoofdste en die beschrijven ze daar weer heel goeed.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:01

Wat is er zo slecht aan dan? Het knelt niks af of iets. Een hackamore zou ik niet mee gaan werken, dat werkt scherp in op de neus, maar een sydepull niet hoor.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:05

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:07

Tja, je moet eigenlijk gewoon het een en ander proberen, voor ons werkt dit wel goed.

Solis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:10

Wat bedoel je met de release die slecht zou zijn? Dat loslaten niet direct zorgt voor drukvermindering ofzo?
En een sidepull, dat betekent toch gewoon letterlijk 'opzij trekken'? Wat is dan daarmee eigenlijk het verschil met als je teugels aan een halster zou bevestigen?

Die site staat ontzettend veel info op.. hier op bokt trouwens ook. Het duizelt me een klein beetje :+

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:14

sorry kan je het iets anders formuleren? ik begrijp het niet echt.
met wat voorn hoofd stel rijd u dan?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:25

Solis schreef:
Wat bedoel je met de release die slecht zou zijn? Dat loslaten niet direct zorgt voor drukvermindering ofzo?
En een sidepull, dat betekent toch gewoon letterlijk 'opzij trekken'? Wat is dan daarmee eigenlijk het verschil met als je teugels aan een halster zou bevestigen?

Die site staat ontzettend veel info op.. hier op bokt trouwens ook. Het duizelt me een klein beetje :+

Klopt, een kruislingssysteem loopt onder de kaak of kin door, als links de bovenste is en rechts de onderste om het zo even te zeggen, glijd hij minder terug als je bv. de rechtse strak hebt staan, dan kan je niks met je linkerteugel, ik vind leer ook slecht terug glijden.
Daarom een sydepull.
Eigenlijk is het qua systeem te vergelijken met een halster idd.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:26

maar ik zo'n touw halster/hoofdstel dan ook goed?

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:29

geen idee, heb ik geen ervaring mee, mij lijkt het niet zo

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:32

gewoon proberen? omdat het op paardnatuurlijk als een van de beste staat dacht ik nau dan proberen we die als eerste.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:42

Ik ben niet zo fan van het touwhalster. Je weet niet hoe je paard erop reageerd en als hij een loopje neemt en jij gaat trekken is dat heel erg scherp!
Als ik jou was zou ik toch liever een sidepull gebruiken om te beginnen, of een merotisch hoofdstel (kruislinks onder de kin).

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 12:45

na ja ik heb er wel een gekocht net en het is om uit te probeerden misschien vind mijn paardje het niks dan gaan we weer gewoon over op bit of eerst nog andere proberen maar ik kijk wel. want ik ben nog op zoek naar andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:52

Op paardnatuurlijk wordt de sidepull niet als 'heel slecht' bevonden. Ze hebben geconcludeerd dat de sidepull op de neus werkt (en nergens anders op het hoofd) en ze vonden de neusriem van die betreffende sidepull te stug.

Je kunt prima met een touwhalster rijden. Maar vergeet dan alsjeblieft dat kneden wat je nu met bit doet en verwacht geen dressuurmatige hoogstandjes met een touwhalster, daarvoor ligt ie gewoon te onstabiel om het hoofd en geeft te veel ruis tussen jou en je paard.
Het zou jammer zijn als jouw verwachtingen niet uitkomen met een touwhalster en je vervolgens weer met bit gaat rijden. Er zijn goede bitloze hoofdstellen verkrijgbaar, dus dan kun je je daar beter op gaan orienteren.

epidaure

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 15:38

Ik ben ook niet zo een fan van een touwhalster. Voor gewoon aan een los teugeltje een rondje te rijden is het ok. Maar om ze echt aan het werk te zetten vind ik het niets. Wat bij mij ook een probleem was, was dat het wat schuurde en het was voor mijn paard ook helemaal niet duidelijk.

Ik rij zelf met zo een kruislingssysteem, over de kaak (als ik me niet vergis is dit dr. Coock, maar ben er niet zeker van)
Als ik dus aan de rechter teugel "trek", krijgt mijn paard aan de linkerkaak wat druk en wordt het voor hem duidelijk wat hij moet doen...
Hiermee spring ik, en rij ik dressuur...

Ik heb zo ook eentje op proef gehad wat enkel aan de neus kruistte, maar dat vond ik niet zo leuk rijden. Een touwhalster en bosal ook niet...

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:16

kunnen jullie me wat goede hoofdstelen door geven om mee door te gaan? want ik heb dit touwhalster aleen gekocht om te proberen of mijn paardje het leuk vind.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 18:31

ik snap nu dat jullie het fout vinden het 'kneden'ik heb in de tussen tijd veel gelezen en gelee en sorry voor mijn gedrag :o ik snap het nu maar mijn paardrij juf en ik zijn bezzich om aan de teugel of hoe noem je dat te rijden hoe zou ik dat nu moeten doen in ben al gewend om met mijn zit en houding te sturen maar zo ervaren ben ik ook weer niet met bit loos (ben ook pas een berginner die nogmoet beginne :D ). zou ik gewoon bit loos kunnen rijden in de les of moet ik een adere leraares nemen? of gewoon met bit in les rijden en voorde rest nog ff uit proberen zonder bit?

en ik denk dat mijn voorkeur ook naar dat bitloze hoofd stel uit gaat naar waar jullie het over hebben.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:06

wat voorn bitlooshoofstel zullen julllie een jong paardje van 4jr omdoen die ong 3/4 jr tot 1jr onder het zaldel is was zal het beste zijn??

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:12

ligt er aan

in de regel zeg ik cavason of beta biothane halster hoofdstel
dan kan je 2 in 1 rijden (dus met bit en zonder in 1 )

dat maakt de overgang begrijpelijk voor paard al begrijpen de meeste ervaren paarden juist het dr coock systeem beter

ene paard reageert beter/sneller/accurater op systeem a
de andere -"- -"- -"- -"- -"- op systeem b

en juist dat is kwestie van uit proberen

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:18

oke maar ik wil echt hele maal stoppen met bit zeg maar en zou je bv. een bit hoofdstel houd en dat je die alleen gebruikt in het begin om buiten te rijden of is dit slecht voor de mond?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:22

Die kan je gewoon blijven gebruiken hoor. Genoeg mensen die het afwisselen.

Ik ben op mijn 3,5 jarige overgestapt op kruislings onder de kin. En dat pakte hij razendsnel op. Maar zoals Nickyu zegt, ieder paard is anders. Misschien is er iemand in de buurt waarvan je het hoofdstel even mag uitproberen. Maar met 1 keer zie je niet genoeg, ieder paard moet even wennen. Je kan hem beter 1 of 2 weken lenen, dat je echt een goed beeld krijgt.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 17:24

nep er is niemand bij ons op stal en ik ken niemand die bitloos rijd heeft gereden.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:26

Gewoon 1 kopen en proberen dan!