Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 22:31

@Aerdenhout1, Vandaar deze opmerking van mij ergens in 1 van de posten:
Klein puntje, weet niet of ik nou een hackamore vriendelijker vind dan een bit, maar dat is een andere discussie.
(Overigens is deze hack dus nu afgekeurd door mij, krijg hem namelijk niet passend)
Kon er dus ook niet van maken dat ik het een vriendelijke optoming vond.

Ben ondertussen aan het rondshoppen om ergens ander bitloos iets te lenen. (her en der verhuren ze ook)
Zoals al gezegd ga niets kopen, ben aan het sparen voor nieuw tuig, aangezien mijn huidige echt bijna op is.
Dat gaat dus voor in de uitgaven post.

Bijkomend nadeel is dat ik werkelijk verder geen hond ken die bitloos rijdt en dan bedoel ik in de zin van ook
nog serieus. (wel buiten uitwaaien, maar dat deed ik ook al met halster en 2 touwtjes en dat niveau heb ik
verder in mijn kennissen kring, dus kan niet verwachten dat die me uitgebreid informeren over de ins en outs
van bitloos, vandaar dat ik hier maar weer vragen stel.)

behalve dat die bloem om kan klappen? Nog meer nadelen?
(Kan hem bij Sjol toch niet erg laag hangen, neem aan dat jullie gezien hebben waarom!? bult op neus)

En het systeem van de kruislings touwtjes? Nadelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 14:48

aerdenhout1 schreef:
Zeker omdat, als je lang genoeg gaat hangen/trekken, ook nog eens de ademhaling ( neus) van het paard gaat afknellen.

Dat is simpelweg onmogelijk als je de hack op de juiste hoogte hangt. Deze zit dan op de schedel en niet op het zwevende neusbeentje.

aerdenhout1

Re: Overstap van S&T naar bitloos, Sjol goes natural.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 16:21

Misschien wel, maar hoe vaak word ook een bit niet verkeerd gebruikt? Als wij hier "bitloos" willen rijden, dan doen we een halster om met een paar halstertouwtjes. ook dan nog opletten dat je het halster niet aan een kant in een oog trekt.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:39

trouwens ik ben gewoon op die wedstrijd en kan je op dat moment als het wat uitkomt met inrijd tijd enzo wel mijn s hack uitlenen.
je hebt alleen kans dat ik laatste in het M2 ben en jij eerste in de Z1. dan moet je eerst met iets ander inrijden, en dan gauw omwisselen.
mijn ervaring met de S- is dat hij fijngevoeliger is, en stiller hangt.

ik heb dan welliswaar een paarden hoofd, maar hij heeft eigenlijk altijd maar Cob.

laat maar weten of je het een idee vind.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-09 20:28

Goed idee, als datgene wat ik nu aan het proberen ben (kan even niet zeggen wat) niet gaat lukken.
S-hack hou ik zeker in gedachten! En mocht al het overige niet lukken, wil ik hem graag lenen.
Echter ahum.. Sjol ehhh, tja klein maar breed hoofd zit een bit 13.5 in. menbit zelfs nog groter.

Grappige foto kan je zien hoe klein haar hoofdje is... Wij balend in de regen tijdens verdronken fotoshoot.
Sjol hier met het halster deel van een Marylot halsterhoofdstel maat full. (alle riempjes op zijn kortst op pony van 1.45)
Afbeelding

Sjol met zelf knutsel cross link, wat dus niet ons ding is. Heb hem nog hoger gedaan dan op foto, ivm bult.
AfbeeldingAfbeelding
Touwtjes overigens ook te lang en bleven hangen.

Sjol had gisteren een snipperdag gehad, maar ik hoorde vandaag, dat de paarden daar gisteren anders over dachten.
Ze hebben gisteren rollen kuil gedraaid in de weilanden naast de paarden (kan de rollen zien op de foto) en het hele
zooitje ongeregeld inclusief Sjol hebben de hele tijd als zotten heen en weer geraced.
Vandaag werd uiteindelijk 10 minuten heen stappen naar vereninging, 10 minuten rijden en 10 minuten terug stappen.
Hoofdstel vond ik niet correct zitten sturen ging prima, maar Sjol scheurde volkomen losgeslagen door de bak en inbuigen
ho maar. Joehee!!! (gekke pony af en toe)

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 21:05

Heb je al eens een sidepull geprobeerd? Je kan eens proberen of dit wat voor jullie is door je teugels met een clipje aan de ringetjes van de neusriem te hangen (die ringetjes waar nu de touwtjes doorheen gaan). Mij lijkt het ongeveer hetzelfde effect als een sidepull :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 22:07

Sjolvir schreef:
maar Sjol scheurde volkomen losgeslagen door de bak en inbuigen
ho maar. Joehee!!! (gekke pony af en toe)

Die ervaring heb ik dus ook. Mijn a-pony liep bitloos voor de wagen. Op dit type optoming werd ze loeisterk, gooide heel haar gewicht erin. Met een hack of sidepull was ze wel prima te mennen. Ik vind die kruislingssystemen veel te heftig inwerken met die stropwerking :n . Ik heb nu meerdere paarden bitloos gereden maar ben er nog geen één tegen gekomen die ik lekker vond lopen op die systemen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 23:35

Misschien heb je wel een kennis die een hoofdstel heeft met een Engelse neusriem (of hoe die dingen heten, ik bedoel niet zo een gecombineerde, maar zo een lage, met ringetjes)? Daar kun je de teugels aan maken, en voila. ;)

Edit: beetje als Inge zegt...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:02

En hoe hoog hang je zo'n lage neus riem dan? Ik had daar namelijk ook al aan gedacht.
Ken zo gauw niemand met lage neusriem overigens (allemaal gecombineerd, of hoog of aansnoer)
Probleem is wederom bult op neus, kan daar niets hangen, moet er per definitie eind boven zitten.
(bult zit ook in haar neus, dan knijp ik geheel neusgat dicht.)
Bij conventionele optomingen met bit, zit die bult nooit in de weg, omdat je nooit iets met die neus doet.
(neusriemen zijn dan eigenlijk slechts sier, bij veel bitloze optomingen werk je toch in op die neus.)

Nooit gedacht dat die bult ergens lastig bij zou zijn.

Ga toch weer voor hack pogingen, die kan ik heel eind boven die bult leggen.
Bloem is ook nog hele leuke optie lijkt me.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:16

Sjolvir@ waar woon je?
Ik heb zeer veel bitloze hoofdstellen hangen.

Als je je vingers over zijn neus laat glijden, voel je dat een punt vormig botje naar boven toe stopt. Ongeveer een cm daarboven hang je je bitloze optoming.

De bloem kan idd omklappen, maar met name als de 8 of 9 bloems hebt.
Het glucksrad is net wat steviger en door de "taartjes" kan je de teugels verstellen qua scherpte

Zie skelet voor bitloos ophangpunt :Y)
Afbeelding

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:19

Rotterdam, is dus lichtelijk uit de richting.
Maar heel erg bedankt voor het aanbod. (heb even op je site gesnuffeld)

Het rottige is dat je eerst inderdaad even moet uitproberen wat voor jezelf en je paard werkt.
Vandaar dat ik hier in de buurt mijn kennissen suf zeur, maar slechts heel weinigen hebben iets bitloos.
Die cross link vandaag dus niet :D

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:28

Nee dat ligt inderdaad niet in de buurt.
Door dat uitproberen is het bij mij een zeer uit de hand gelopen hobby geworden <LOL>

Maar als je advies nodig hebt, pm of mail me maar.
Joviban heet een zeer informatieve website over bitloos rijden http://www.bitloospaardrijden.info

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:33

Sjolvir schreef:
Rotterdam, is dus lichtelijk uit de richting.
Maar heel erg bedankt voor het aanbod. (heb even op je site gesnuffeld)

Het rottige is dat je eerst inderdaad even moet uitproberen wat voor jezelf en je paard werkt.
Vandaar dat ik hier in de buurt mijn kennissen suf zeur, maar slechts heel weinigen hebben iets bitloos.
Die cross link vandaag dus niet :D

Heb je niet toevallig een lage neusriem?
Daar kun je heel eenvouding teugels aan maken aan de oogjes opzij. Het werkt ongeveer net zo als oa het bitloos hoofdstel als op het skelet hierboven. Is een goede manier om wat uit te proberen en deze optoming is tegenwoordig ook toegestaan bij het springen in de lagere klasse's.
Een bitloos hoofdstel wat werkt met van die gekruiste riempjes onder de kin kun je ook vrij simpel 'namaken' met een halster en een stel teugels met saumursluiting of knipsluiting.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:36

Een simpele oplossing, die prima werkt... maar
pas op met een lage neusriem dat deze niet op het breekbare punt komt te liggen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:41

Daar moet je idd mee oppassen en als je voor langere tijd wilt bitloos wilt gaan rijden kun je voor de veiligheid en het comfort ook beter een goede bitloze optoming komen. Maar om eens uit te proberen wat er werkt is dit wel een idee.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 00:46

Ook op deze blz van bitloosrijden (had er al eerder op gekeken)
http://www.bitloospaardrijden.info/dressuur.htm
staat een wit paard met simpele optoming, echter de manier waarop deze gebruikt wordt,
vind ik dus niet kunnen bij Sjol vanwege die bult.
(ook op andere bitloze sites zit die "lage" neusriem vaak op deze plek en dat is dus niet oke)

Wel iedereen bedankt voor het meedenken.
Ach ben deze uitdaging vrijwillig aangegaan en vind het zoeken ook geen probleem,
is namelijk toch een soort hobby van me om samen met Sjol weer wat nieuws uit te proberen.

Gaat nu slapen en hoopt een briljant idee te krijgen in haar slaap.......................

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 00:55

Op die foto's zit hij wel erg laag idd, denk dat dit ook niet ideaal ademen is voor het paard. Maar zo'n neusriem kun je even makkelijk wat hoger hangen natuurlijk ;)
Maar watvoor bult heeft je paard?

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 02:16

Een goed passend halster met daar aan gewoon de teugels van je hoofdstel.. :) Werkt prima! :j Voorheen deed ik altijd moeilijk met een halstertouw.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 09:12

is er geen mogelijkheid om bijvoorbeeld dan met een touwtjeshalster te rijden of een CRB?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:16

Overigens op vele sites die bitloos promoten of wat verkopen vind je dus neusriemen
die op de getoonde hoogte (laagte dus) hangen. Doorgaans zit er wel een correct plaatje tussen
met een paarden schedel, maar vervolgens worden de optomingen op een paard laag aangelegd.
Dus ik snap wel waarom veel mensen met een bitloze optoming relatief laag rijden.

Je mag met alles rijden wat bitloos is en 2 teugels heeft.

Bult op neus is een artheroom, zo is ze geboren.
Alleen aan de binnenkant zit net zo'n bult als aan de buitenkant,
dus jullie snappen dat ik als ik iets op die neus hang wat eventueel met druk werkt dat BOVEN die bult moet zitten.
Zoals al gezegd met een optoming met bit nooit last van, aangezien je niets met die neus doet.

Let wel ik kan best met alleen een halster en 2 touwtjes gaan rijden.
Ze loopt daar heel braaf op echter dan wordt het geen nette Z proef!
En het is de bedoeling bitloos te promoten, niet om er een zooitje van te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:19

lastig zeg.
maargoed,als ze er braaf op loopt,en verder netjes aan de hulpen staat...dan maak je er toch geen zooi van?
ik snap dat je je Z proef netjes wilt rijden omdat je tenslotte op dat niveau rijdt...maar een keurig voorwaarts paard dat netjes luistert promoot het bitloos in mijn ogen ook wel hoor..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:23

In het Z heb je ook nog verzameling nodig, op dat punt wordt het bij mij en een halster lastig.
Aangezien ik haar dan echt wakker moet maken, van achter echt bij moet drijven en voor opvangen.
Aangezien ze achter anders nooit van haar leven gaat zakken.
(heeft ze overigens ook de bouw niet naar, kleine tekortkoming :D )
Maar gewoon lekker doorloopt (met te weining verzameling en te weinig gezakt in de achterhand)
met neus ook nog stukje voor loodlijn, geloof me dan rijdt je in het Z geen platte punt.

(als er een fatsoenlijke jury zit, en ik denk dat ze die wel hebben opgetrommeld voor een proefwedstrijd.
Het is dus zaak te laten zien, dat paard net zo goed kan lopen bitloos als met bit.

Kleine andere bijkomstigheid, de tijd om het te oefenen! Dat is niet veel, zeker niet als je ook nog eens
bedenkt dat mijn paard niet vaker dan 3x per week wil dressuur rijden, we bovendien zowiezo
een ernstige trainingsachterstand hebben .(rijden al meer dan 1 jaar maximaal maar 1 x per week een
groepsles dressuur.)

We komen er wel! Maar ik vind wel dat ze dan goed moet lopen, vandaar de zoektocht naar voor haar
op korte termijn meeste geschikte bitloze optoming.
Denk dat ik die voor de endurance al weet. Gewoon mijn halster hoofdstel en dan teugels aan bit,
of bit eruit klikken en aan halster. Maar dat is totaal andere manier van lopen die ik daar van haar verwacht.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 21-06-09 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 10:25

nee dat begrijp ik wel. ik hoop dan ook voor je dat je alsnog iemand treft die je iets kan uitlenen,zodat je een fijne Z proef neer kunt zetten..heb je al een oproepje staan op bokt?
misschien bij EA Gezocht iets plaatsen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-09 10:29

Anoniem schreef:
nee dat begrijp ik wel. ik hoop dan ook voor je dat je alsnog iemand treft die je iets kan uitlenen,zodat je een fijne Z proef neer kunt zetten..heb je al een oproepje staan op bokt?
misschien bij EA Gezocht iets plaatsen?

Had marktplaats al afgestruind, echter doorgaans cross links die dus niet werken op Sjol.
Maar ik ben bezig met iets anders komt goed, alleen weet ik nog niet wanneer.

Zo nu ga ik er vandoor.
Paardje in trailer laden en rit maken van 32 km in de Loonse en Drunense duinen, dus wie weet kom ik daar nog iemand van
jullie tegen???

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 16:32

Sjolvir schreef:
Let wel ik kan best met alleen een halster en 2 touwtjes gaan rijden.
Ze loopt daar heel braaf op echter dan wordt het geen nette Z proef!
En het is de bedoeling bitloos te promoten, niet om er een zooitje van te maken.

Nou denk ik dat je me verkeerd begrepen hebt, ik bedoelde dat je met een halster en een stel teugels vrij gemakkelijk zo'n 'cross-link' kunt nabootsen, je haalt dan de teugels door het oog opzij, onder de kin door en maakt het aan de andere kant vast. Zo kun je dus proberen of zoiets werkt voor je, hetzelfde met een lange neusriem; dat is vergelijkbaar met een sidepull.

Maar dat ze op die bitloze site's de optoming zo laag hangen wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen toch?
Hoewel ik wel een idee heb waarom ze dat doen := Maar dat geld voor alles toch? Je doet het zoals jij denkt dat het beste is voor jullie als combi.

Maar wat denk je dat er wel werkt dan? Aangezien een crosslink en hackamore al afvallen?