Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Cassidy schreef:Aan de ene kant begrijp ik je redenatie om het rustig aan te doen, aan de andere kant wil ik er voor waarschuwen om te lang te wachten, want hoe langer je wacht, hoe sterker het paard wordt. Lichamelijk, maar ook psychisch. Soms is het makkelijker om vroeg te beginnen, en ze geleidelijk aan te laten wennen. Ik heb namelijk ook gezien dat een paard op zesjarige leeftijd werd ingereden, en bij het opleidende bedrijf goed ging, maar met de uiteindelijke eigenaar niet. Hoewel ze het dier zelf had gefokt, waren er een paar gebroken ribben bij zowel ruiter als partner (die er ook even opging) plus een serieuze hersenschudding nodig om te beslissen het paard te koop te zetten.
Nogmaals: te lang wachten kan ook tegen je gaan werken. Vroeg beginnen is niet altijd de verkeerde keuze.

Cassidy schreef:En juist in dat geval kun je er maar beter voor zorgen dat je:
a- bij iedere keer begeleiding hebt als je er op stapt (wat onwaarschijnlijk is als je het paard thuis hebt staan)
b- een accomodatie hebt die - als je beslist om het toch zelf te doen - iig veilig genoeg is dat er geen serieuze ongelukken gebeuren mocht het paard wel een keer ontploffen.
c- het voorbereidende grondwerk goed en uitvoerig gaat doen voordat je erop stapt.
@Liljebo: ik heb nergens een tijdsbestek aangegeven, ik heb gezegd dat je wel door moet gaan. Je hoort zovaak dat mensen hun paard pas op zijn vierde zadelmak en ingereden willen hebben, op zijn derde al beginnen te longeren, en het paard vervolgens 1 jaar longeren omdat er niet eerder een zadel op mag dan zijn vierde levensjaar. En dat noem ik nu blijven hangen, en dat is voor de paarden dodelijk saai.

Als je het rustig opbouwt, dient het moment om op te stappen zich uiteindelijk vanzelf aan 
Het kan hooguit zijn dat een ouder paard dat weinig respect heeft voor mensen (oftewel een verwend kreng), wat langzamer reageert op een 'vraag'. Maar uiteindelijk zijn ze toch allemaal op zoek naar leiding
Mijn paardje kende al veel stemcommando's (stap, draf, galop, halt houden en achterwaarts) van het grondwerk en dezelfde oefeningen vanuit het zadel had ze binnen no-time door.

Cassidy schreef:Ik snap niet helemaal waar die proefles voor was. Proefles in wat? Zadelmak maken? Of gewoon grondwerk, omgaan met paarden?
Op het moment dat je beslist om een kant uit te gaan, ga dan niet met proeflessen in de weer. Een beetje van dit en een beetje van dat kan ervoor zorgen dat het bij een beetje blijft, en er niets gebeurt. Wees konsekwent met een jong paard, ga niet "op proef" eerst bij de een, dan bij de ander. Methodes die bij het zadelmak maken van paarden worden gehanteerd konden weleens haaks op elkaar staan. Je paard verdient beter....
dat doe ik ook niet hoor,had iemand gevonden die bij mijn manier van trainen aansluit,en kreeg daar eerst een proefles van om te zien hoe het beviel.
Cassidy schreef:Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

Cassidy schreef:Een adres dat ik je aan kan bevelen voor het zadelmak maken en inrijden van je paard is de stal waar ik sta (website in profiel). In de zomer zijn er altijd boxen vrij, in de winter staan ze helaas vol. Er wordt uitgebreid grondwerk gedaan voordat er opgestapt wordt, en de basis is western (maar uiteindelijk maakt het niet uit wat voor zadel erop ligt).