beleren van eigen paard,wel of niet doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zelf beleren,ja of nee?

1.heel rustig aan zelf zo doorgaan,en bij het echte beleren ook zelf aan de slag met een helper?
44 (70%)
2.het paard wegbrengen om te laten beleren?.
11 (17%)
3.anders...
7 (11%)

Totaal aantal stemmen: 62

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 00:46

Aan de ene kant begrijp ik je redenatie om het rustig aan te doen, aan de andere kant wil ik er voor waarschuwen om te lang te wachten, want hoe langer je wacht, hoe sterker het paard wordt. Lichamelijk, maar ook psychisch. Soms is het makkelijker om vroeg te beginnen, en ze geleidelijk aan te laten wennen. Ik heb namelijk ook gezien dat een paard op zesjarige leeftijd werd ingereden, en bij het opleidende bedrijf goed ging, maar met de uiteindelijke eigenaar niet. Hoewel ze het dier zelf had gefokt, waren er een paar gebroken ribben bij zowel ruiter als partner (die er ook even opging) plus een serieuze hersenschudding nodig om te beslissen het paard te koop te zetten.

Nogmaals: te lang wachten kan ook tegen je gaan werken. Vroeg beginnen is niet altijd de verkeerde keuze.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 08:00

Cassidy schreef:
Aan de ene kant begrijp ik je redenatie om het rustig aan te doen, aan de andere kant wil ik er voor waarschuwen om te lang te wachten, want hoe langer je wacht, hoe sterker het paard wordt. Lichamelijk, maar ook psychisch. Soms is het makkelijker om vroeg te beginnen, en ze geleidelijk aan te laten wennen. Ik heb namelijk ook gezien dat een paard op zesjarige leeftijd werd ingereden, en bij het opleidende bedrijf goed ging, maar met de uiteindelijke eigenaar niet. Hoewel ze het dier zelf had gefokt, waren er een paar gebroken ribben bij zowel ruiter als partner (die er ook even opging) plus een serieuze hersenschudding nodig om te beslissen het paard te koop te zetten.

Nogmaals: te lang wachten kan ook tegen je gaan werken. Vroeg beginnen is niet altijd de verkeerde keuze.

heb je ook wel weer gelijk in.
ze komt wel dagelijks in handen,de ene keer alleen even poetsen,de andere keer longeren,dan weer lange lijnen werk,en dan weer oefenen met de singel.
denk dat dat ook wel scheelt,t is niet zo dat ik verder niks met haar doe.
moeilijk hoor dit!
maar ik wil het vooral niet pushen,mn paard is erg gevoelig,en ik doe het stapje voor stapje.
ik heb niet zoiets van er moet volgende week een zadel op want ze is nu 3.
het belangrijkste vind ik dat eerst de basis op de grond goed is voordat je er uberhaupt op stapt,als ze straks eenmaal de singel accepteerd kan ik weer een stapje verder gaan.

ik heb trouwens op het moment geen bak,we gaan vanmiddag een stuk afzetten als longeerbak (20x20m) op een kort stuk gras.
het liefst zou ik het meteen afgraven en er zand en drainage in aanbrengen,maar helaas is hier dus een vergunning voor nodig omdat we op agrarische grond zitten.

nog een vraag;
als ik kies voor het laten beleren,of het zelf beleren met begeleiding,is er dan ook iemand die hiervoor aan huis komt?bijv 2x in de week?
en wat is anders een goede aanrader om te laten beleren in noord holland?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:38

Ik denk niet dat je iemand krijgt die aan huis komt en er iedere keer is dat je met dat paard aan de slag wilt. Want een keer een sessie verkeerd afgesloten, en je hebt een groter probleem om dat probleem er weer uit te krijgen dan het initiele probleem eigenlijk geweest is. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen, maar een stuk minder makkelijk afgeleerd. Een paard is geen computer waar je de harde schijf van kunt wissen en opnieuw kunt gaan beginnen. En om verkeerde dingen af te leren moet je soms harder ingrijpen dan je eigenlijk wilt.

Je zegt nu dat je het rustig aan wilt doen, maar te rustig is echt niet goed. Een paard gaat zich heel snel vervelen. Als je eenmaal begint, blijf dan niet eeuwig in dat grondwerk of dat longeren hangen. Stroom door, werk het grondwerk redelijk snel af. De drempel van dat eerste zadel en de eerste keer het ruitergewicht zit in ons hoofd, en niet in die van het paard.

Een adres dat ik je aan kan bevelen voor het zadelmak maken en inrijden van je paard is de stal waar ik sta (website in profiel). In de zomer zijn er altijd boxen vrij, in de winter staan helaas vol. Er wordt uitgebreid grondwerk gedaan voordat er opgestapt wordt, en de basis is western (maar uiteindelijk maakt het niet uit wat voor zadel erop ligt).

En voordat je erop stapt, zorg dan alsjeblieft dat de accomodatie waarin je dat doet, in orde is. Een stukje weiland afzetten (met wat? schrikdraad of lint?) en op gras rijden is niet voldoende bij een zadelmak te maken paard. Zorg voor een goed afgesloten longeerkraal met veilige omheining waar hij niet doorheen kan en zich ook niet aan kan bezeren, en een ondergrond die voldoende houvast biedt en waar het paard niet op kan uitglijden.

Een goede start is echt zo ontzettend belangrijk voor een paard. Het is de beste start en de garantie voor een lang en gelukkig paardenleven (bij jou of bij een ander) als de basis er goed in zit. Bespaar daar alsjeblieft niet op, laat de knoppen er door een prof opzetten. Dan is er altijd iets om op terug te vallen.

liljebo

Re: beleren van eigen paard,wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 17:55

Tja... altijd overal snel doorheen gaan is mijn inziens echt niet met ieder paard aan te raden. Er zijn nu eenmaal paarden die zich inderdaad snel gaan vervelen, maar er zijn ook paarden die veel tijd nodig hebben om alles te verwerken en die tijd zul je ze echt moeten geven.

Uit het verhaal van ts zou je kunnen opmerken dat het om een introvert paard zou kunnen gaan. Dus een paard waarbij het lijkt dat het rustig is, alles goed accepteerd, maar wat de spanningen binnen houdt.
Dat is alleen te zien als je precies weet waar je op moet letten zoals een iets stijvere gang, spierspanning, starre blik....
En dit zijn dus de paarden die exploderen. Uit het niets, lijkt het. Maar zo is het niet. Het paard heeft dan al een tijd minimale signalen afgegeven, maar die zijn gemist omdat alles goed lijkt te gaan

Als het paard van TS zo'n paard is, is snel gaan het laatste wat je moet doen. Zo'n paard heeft vooral rust nodig. Het moet alles op zich kunnen laten inwerken en verwerken.

Je doet zelf parelli, dus dan zou je dat moeten weten. Pat en Linda waarschuwen doorlopend (zeker ook op de savvyclub) om met dit soort paarden zeer rustig en zeer bedachtzaam om te springen. Tijd, tijd en nog eens tijd geven.....

En ik weet inmiddels uit ervaring dat het zo is, want ik heb een merrie die een rotverleden achter de rug heeft en het ene moment zelfverzekerd is en het andere moment in dat wantrouwen/angst modus springt met absoluut minimale signalen.
Mis je ze, dan explodeert ze.
Merk je ze op en neem je gas terug, dan komt het vertrouwen van het paard ook weer terug.

Het ene paard is nu eenmaal het andere paard niet en waar het ene paard zich binnen een tijd van niets stierlijk verveeld, schiet het andere paard compleet in de stress als je maar een grammetje te snel gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:03

En juist in dat geval kun je er maar beter voor zorgen dat je:

a- bij iedere keer begeleiding hebt als je er op stapt (wat onwaarschijnlijk is als je het paard thuis hebt staan)

b- een accomodatie hebt die - als je beslist om het toch zelf te doen - iig veilig genoeg is dat er geen serieuze ongelukken gebeuren mocht het paard wel een keer ontploffen.

c- het voorbereidende grondwerk goed en uitvoerig gaat doen voordat je erop stapt.

@Liljebo: ik heb nergens een tijdsbestek aangegeven, ik heb gezegd dat je wel door moet gaan. Je hoort zovaak dat mensen hun paard pas op zijn vierde zadelmak en ingereden willen hebben, op zijn derde al beginnen te longeren, en het paard vervolgens 1 jaar longeren omdat er niet eerder een zadel op mag dan zijn vierde levensjaar. En dat noem ik nu blijven hangen, en dat is voor de paarden dodelijk saai.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:23

Cassidy schreef:
En juist in dat geval kun je er maar beter voor zorgen dat je:

a- bij iedere keer begeleiding hebt als je er op stapt (wat onwaarschijnlijk is als je het paard thuis hebt staan)

b- een accomodatie hebt die - als je beslist om het toch zelf te doen - iig veilig genoeg is dat er geen serieuze ongelukken gebeuren mocht het paard wel een keer ontploffen.

c- het voorbereidende grondwerk goed en uitvoerig gaat doen voordat je erop stapt.

@Liljebo: ik heb nergens een tijdsbestek aangegeven, ik heb gezegd dat je wel door moet gaan. Je hoort zovaak dat mensen hun paard pas op zijn vierde zadelmak en ingereden willen hebben, op zijn derde al beginnen te longeren, en het paard vervolgens 1 jaar longeren omdat er niet eerder een zadel op mag dan zijn vierde levensjaar. En dat noem ik nu blijven hangen, en dat is voor de paarden dodelijk saai.

ik denk niet dat ik dodelijk saai bezig ben!
bied mijn paard genoeg afwisseling;oa lange lijnen werk,lange teugelen,een wandelingetje op zn tijd,longeren en gewoon wat grondwerk,of kleine schriktrainingen.

ben vandaag op mn afgezette stukje aan de gang gegaan met haar en de longeersingel.

heb haar n halster omgedaan,geen lijn eraan.
ik ben bij haar gaan staan met de singel,ze snuffelde eraan,mocht haar aaien met de de singel,mocht m op haar rug leggen,op een gegeven moment was ze het even zat (was toch best gespannen merkte ik) en ze liep bij me weg,de singel lag los dus die pakte ik rustig van haar rug af.
prima dat ze geen zin meer had,maar dat betekend wel dat ze dan wel gaat lopen,en niet gaat staan te grazen.
aan het werk dus,en even de spanning eruit lopen.
paar rondjes laten draven en wat bokjes,en toen zocht ze weer contact met me.
prima,dus ik vroeg haar naar me toe,weer het ritueel met de singel herhaald.
zo ging het een paar keer.
op een gegeven moment kon ik de singel op haar rug leggen,hem onder haar buik door pakken en de uiteindes bij elkaar vast houden.
de eerste paar keren dat ik dit deed spande ze zich erg.
meteen de singel los gelaten en aaien,aaien aaien op de singelplek,als ik dit op tijd deed bleef ze wel bij me.
bleef ze niet,dan maar weer lopen.
aan het eind kon ik de singel zo vastpakken (uiteindes bij elkaar) dat er toch wat druk op de buik stond.
ze bleef vrij rustig staan,keek zelfs even achterom om te kijken wat ik aan het doen was.
heb toen de singel weer rustig afgedaan en haar beloond en weer de wei op gelaten.
dit alles in misschien 15minuutjes.

heb er nu echt een veel beter gevoel bij,en mn paard denk ik ook.
het afgezette stuk deed goed zn werk omdat ik haar nu niet bij me hoefde te houden aan de lijn (en dus niet hoefde af te dwingen).
denk dat het vrije gevoel haar ook veel rust gaf.

ik heb trouwens iemand gevonden die me wil helpen met het grondwerk en later het beleren,een tweede paar ogen kan nooit kwaad,een helper ook niet en 2 weten altijd meer dan 1!
ze is erg ervaren,ook met probleempaarden en beleren,ze komt binnenkort kennismaken met mij,en nog belangrijker,ook met mn paard,die klikt niet zo makkelijk met iedereen,dus ben erg benieuwd hoe dit gaat.

@cassidy: ik weet dat gras niet de optimale bodem is om op te gaan rijden,dit ben ik ook niet van plan,het is alleen voor het grondwerk en voorbereidende werk,we mogen er eventueel tzt een zandlaag en drainage aanbrengen van de boer,dus dat is het punt niet.
Laatst bijgewerkt door oelewapper op 06-06-09 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:24

Zelf doen! :))
Wat ik er zo over lees, heb je genoeg ervaring en ben je al een eind op weg +:)+ Door een incident als die 'explosie' door het longeersingeltje, geeft aan dat je misschien een stapje terug in de training moet doen. Daar is niks mis mee ;) Als je het rustig opbouwt, dient het moment om op te stappen zich uiteindelijk vanzelf aan :j
'Te oud en te sterk' om goed te kunnen beleren is een paard IMO nooit :) Het kan hooguit zijn dat een ouder paard dat weinig respect heeft voor mensen (oftewel een verwend kreng), wat langzamer reageert op een 'vraag'. Maar uiteindelijk zijn ze toch allemaal op zoek naar leiding 8-)

Ik heb mijn (bijna 4 jaar oude) paardje spelenderwijs zelf beleerd; vanaf +/- een half jaar oud begonnen met af en toe poetsen en netjes meelopen; en uitgebouwd naar wandelen, grondwerk, obstakel training aan de hand, naast de fiets mee naar buiten en longeren, steeds wat 'serieuzer' aan het werk.
Sinds begin maart is ze onder het zadel en ik kan niet anders zeggen dan dat het super gaat! +:)+ Zo goed zelfs dat we al solo buitenritjes maken! Dat vind ze niet vreemder dan mee naast de fiets! *D Mijn paardje kende al veel stemcommando's (stap, draf, galop, halt houden en achterwaarts) van het grondwerk en dezelfde oefeningen vanuit het zadel had ze binnen no-time door.

Ga lekker bezig, zou ik zeggen! +:)+

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:26

@oelewapper: Ha! Ik zie dat je al bezig bent geweest met het probleem +:)+
Ik zou het precies zo hebben gedaan! :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 18:47

Ik had het ook zo gedaan, alleen had ik het paard met halster en lijn vastgehouden, ook een beetje voor mijn eigen veiligheid. Een paard dat er vandoor schiet en eventueel een trap naar die singel geeft (die jij vast hebt) kan jou ook raken. Met het halster kun je iig het hoofd naar je toehalen zodat de achterbenen je niet kunnen raken, en hij kan je de volledige aandacht geven.
Two Eyes is better than two heels...

Overigens heb je voor deze oefening geen singel nodig. De leadrope om de buik heen slaan en heen en weer schuiven is voldoende. En als je de friendly game er goed in hebt zitten hoeft de aanraking van de leadrope op de singelplek geen spanning en stress te veroorzaken.

Zie voorbeeld op 5.50 minuten op onderstaand filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=dFqosaZH ... re=related

(rest van het filmpje is gevorderd grondwerk)

Het begin zie je hier: http://www.youtube.com/watch?v=HEnACbsH ... re=related

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 19:54

tja... wat die filmpjes betreft.... dat is toch heel persoonlijk
Persoonlijk ben ik bepaald niet weg van clinton.
Ik vind hem te grof/niet prettig werken/veel te weinig feeling.

Maar ja... dat is mijn mening. Maar ik zal hem zelf echt niet als voorbeeld nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-09 20:40

Het gaat me in dit geval niet om Clinton Anderson en zijn trainingsmethode. De filmpjes zijn aangehaald als voorbeeld voor grondwerk en ik wilde de oefening met de leadrope om de buik op film even verduidelijken.
Een plaatje of in dit geval film zegt meer dan 1000 woorden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 07:20

weet je.......... ik heb denk ik zo een 200 mensens begeleid met het zadelmak maken en beleren van hun enigste eigenste.............. en het is gruwelijk leuk werk, je ziet zo een koppel groeien samen, je ziet ze leren, ze ziet de vooruitgang........

nou ben ik altijd van de rustig aan.......... en daarom kan het proces wat langer duren dan als ik het zelf zou doen......

maar mensen zijn pas klaar voor de volgende stap als deze ervoor klaar zijn......

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het heel leuk vind om mensen te begeleiden...... OOK mensen die misschien een pas achter zitten of uit balans........ want dat is waar je op de grond naartoe werkt met een paard........

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-09 17:12

vandaag mn eerste proefles gehad.

we begonnen met wat leidwerk,volgen,laten stoppen etc.
daarna met de longeersingel bezig geweest.

ik moet zeggen dat het helemaal super ging!

met een extra paar ogen voel ik me veel zekerder,ze merkte ook aan me dat ik te voorzichtig ben tegen mn paard,en daardoor soms net niet consequent genoeg ben.
de komende dagen ga ik zelf aan de slag met mn paard,en van t weekend heb ik weer les.
singel gaan we alleen oefenen als we met zn 2en zijn,maar ik ga wel andere oefeningen doen om haar te kunnen laten wennen aan de singel,door haar op een bepaalde manier te aaien over de singelplek en gehele buik,en door het touw om/over/onder en achter haar door te werpen,om haar zo wat minder angstig te maken.
tijdens de les reageerde ze hier al super op.

mn paard was onder de indruk,en ik ook!
ik denk dat het op deze manier helemaal goed gaat komen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 01:34

Ik snap niet helemaal waar die proefles voor was. Proefles in wat? Zadelmak maken? Of gewoon grondwerk, omgaan met paarden?

Op het moment dat je beslist om een kant uit te gaan, ga dan niet met proeflessen in de weer. Een beetje van dit en een beetje van dat kan ervoor zorgen dat het bij een beetje blijft, en er niets gebeurt. Wees konsekwent met een jong paard, ga niet "op proef" eerst bij de een, dan bij de ander. Methodes die bij het zadelmak maken van paarden worden gehanteerd konden weleens haaks op elkaar staan. Je paard verdient beter....

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 06:24

Cassidy schreef:
Ik snap niet helemaal waar die proefles voor was. Proefles in wat? Zadelmak maken? Of gewoon grondwerk, omgaan met paarden?

Op het moment dat je beslist om een kant uit te gaan, ga dan niet met proeflessen in de weer. Een beetje van dit en een beetje van dat kan ervoor zorgen dat het bij een beetje blijft, en er niets gebeurt. Wees konsekwent met een jong paard, ga niet "op proef" eerst bij de een, dan bij de ander. Methodes die bij het zadelmak maken van paarden worden gehanteerd konden weleens haaks op elkaar staan. Je paard verdient beter....

:? dat doe ik ook niet hoor,had iemand gevonden die bij mijn manier van trainen aansluit,en kreeg daar eerst een proefles van om te zien hoe het beviel.
ze komt me dus lesgeven in het grondwerken,en helpen met het lange teugel werk en problemen waar ik tegenaan loop met mn paard.
als mn paard tzt zover is gaat ze me ook helpen met het beleren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 11:20

Ik begrijp hieruit dat je besloten hebt om je paard zelf te beleren? Dan wil ik je heel veel succes daarbij wensen.

oelewapper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 18:44

Cassidy schreef:
Ik begrijp hieruit dat je besloten hebt om je paard zelf te beleren? Dan wil ik je heel veel succes daarbij wensen.

dat gaat helemaal goed komen!daar heb ik nu weer alle vertrouwen in!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 18:05

Cassidy schreef:
Breng het paard weg naar een stal die volgens NH methodes te werk gaat en al vaker met het bijltje hebben gehakt, zij hebben er meer ervaring mee, en weten hoe ze dingen moeten aanpakken.

Ken jij er een in Noord-Holland? Ik ben eigenlijk ook op zoek naar een stal (wil het niet zelf doen) die paarden inrijden volgens de NH methodes.

Damian

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 07:43

Niemand? Mag ook iemand zijn die aan huis komt... (heb ik eigenlijk liever)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 12:35

Aangezien je de eerdere reacties in dit topic blijkbaar niet hebt gelezen, even een quote van mezelf:

Cassidy schreef:
Een adres dat ik je aan kan bevelen voor het zadelmak maken en inrijden van je paard is de stal waar ik sta (website in profiel). In de zomer zijn er altijd boxen vrij, in de winter staan ze helaas vol. Er wordt uitgebreid grondwerk gedaan voordat er opgestapt wordt, en de basis is western (maar uiteindelijk maakt het niet uit wat voor zadel erop ligt).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:47

:o
Maar dank je wel.

trixxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:22

je kan het natuurlijk wel zelf doen , dan heb je waarschijnlijk ook een sterkere band met je paard.
Maar als je nog geen ervaring hebt met paarden inrijden en je doet iets verkeerd .
dan is je pony bestwel zegmaar 'verpest'.

btw nog veel succes!

x

Diaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 08:31

Ik zie nu dat iemand je helpt..
Ik denk ook dat dat de beste keuze is! Wanneer je je dan wat onzeker voelt heb je nog iemand erbij staan en toch kan je lekker zelf je paard beleren..