Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:36

Iedereen noemt bomen, maar bomen die wil je juist niet hebben bij de bliksem want dan slaat de bliksem juist daarin. Dus tegen de wind en regen zijn bomen wel fijn, maar bij blikseminslag e.d. weer niet. Vond het wel grappig want dat is het eerste dat je als kind toch leert dat je bij onweer niet onder bomen moet gaan staan schuilen?!

De onze staan in een loopstal waarin aan een kant rondom een metalen rek/rooster is op ooghoogte van ongeveer een meter. Het is dus gedeeltelijk open en daardoor hoor, zie en voel je de wind goed. Ze raakten toch wel even heeel erg van slag omdat toen de storm begon het erg raar begon te waaien en regenen met veel herrie erbij. Dus allemaal door de roosters kijken en blazen en samen rondlopen of het wel veilig was. Ze staan met zijn vieren in een loopstal.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:38

Die van mij heeft ook buiten gestaan vannacht , zonder schuilstal .
Ze lag net heerlijk te slapen met der vrienden om der heen.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:48

Die van mij heeft vanacht ook gewoon buiten gestaan,moet wel eerlijk zeggen dat ik niet wist dat het zó erg zou gaan stormen,werd er vanacht wakker van en dacht meteen aan de paardjes,en kon toch niet meer zo lekker slapen,heb heel lang wakker gelegen,vanmorgen vroeg gaan kijken maar ze stonden er allemaal rustig bij :) Hoop dat ze lekker bij elkaar hebben gestaan en elkaar erdoorheen geslagen hebben! maar het was wel echt heel erg ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:04

Ylana schreef:
Ik vraag me eigenlijk af welke paarden die buiten zijn gebleven vannacht hebben een schuilstal?

Die van mij hebben een ruime inloopstal en kunnen dus zelf beslissen wat ze doen.
Aan de drollen te zien, hebben ze inderdaad even binnen staan schuilen. ;)

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:05

Geef ze eens ongelijk! :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:12

Het maakt niet uit of he wel of geen bomen heeft. De kans dat een bliksem inslaat blijft even groot. Het gaat er namelijk om of er lading in de grond zit. En als dat er inzit slaat hij gewoon in, boom of geen boom.

Meestal slaat hij in het hoogste punt in, maar als deze net op een andere lading staat kan hij alsnog in jou weidepaaltje of paard inslaan.

Meestal overleiden paarden aan de terugslag.

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:13

Onze verzorgpaarden hebben gewoon buiten gestaan zonder schuilstal. Dat staan ze altijd, het hele jaar door. Op stal worden ze knettergek.
Wel zijn we vorige week door de bliksem een fjordenmerrie daardoor kwijtgeraakt |(
Heb ook vanmorgen gelijk ge-smst naar de eigenaar of alles goed was na zo`n woeste nacht.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:29

Als echte natural :) , zeg ik heel eerlijk dat ik vannacht wakker lag vanwege mijn paard buiten. :+
Alleen besef ik ook dat hij er een stuk minder mee zit dan ik. :D :D :D

Vanmorgen stond mijn paard heerlijk met de kudde te grazen, sommigen staand duttend, eentje liggend, de rest lekker aan het eten. Niets aan de hand. Ach, ze zullen best wat gerend hebben, maar daar hebben ze dan ook alle ruimte voor. Wij hebben bomen en struiken als beschutting (wat bij onweer niet per definitie veilig is), maar de ervaring leert dat ze meestal met een kont in de wind gaan staan en het over zich heen laten komen. Deze groep staat al zolang buiten met weer en wind, die zijn wel wat gewend. Risico's van inslag, heb je op stal ook. Ben wel blij dat we geen stroomdraad op het land hebben bij mijn paard, wat dat vind ik wel doodeng bij onweer. Dat trekt inslagen aan namelijk, dat heeft o.a. een vriendin van mij met haar Fjord ervaren twee jaar terug. ;(

De oude pony van mijn vriendin, die ik wegens haar vakantie verzorg momenteel, is trouwens wel naar binnen gegaan gisteravond. En die wilde vanmorgen maar wat graag weer lekker naar haar vriendjes op het land. :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:35

Een stroomdraadtje trekt niet de bliksem aan hoor. Dat is een fabel. Het ligt eraan welke spanning in de grond zit. En dat kan zowel bij een weiland met stroomdraad als eentje zonder en daar heeft de stroomdraad ook geen invloed op. Ik denk dat jou vriendin gewoon dikke pech heeft gehad.
Vorig jaar waren deze discussie namelijk ook en heb ik het eea nagevraagd bij een ex-collega die aardig verstand had van stroom en bliksems :Y)

Amalarab

Re: Storm van vannacht: paarden buiten of binnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:38

Ik had ze ook buiten en alles is goed gegaan. Ik hoorde vanmorgen dat er ook hagel is geweest. In hoeverre raakt een paard beschadigd als auto's al deuken vertonen?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:48

Ik heb de mijne expresse niet gereden vanmorgen.
Zal nl. wel wat gevoelig zijn (of verbeeld ik mij dit..)

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:52

Die van mij heeft gewoon buiten gestaan, reed vanochtend langs stal en ze stonden allemaal gewoon met de koppies naar beneden te grazen, geen enkel teken van onrust.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:53

Bij mij stonden ze buiten, in de paddock. Ja, daar staan bomen, struiken en een oude melkwagen omheen. Zodat ze konden schuilen.
De bliksem kan overal op inslaan en bij dergelijke nachten doe ik ook geen oog dicht. Uiteindelijk zat ik ook in de auto om te checken. En dan staan die 2 dikkies op hun dooie gemakje alle grasprietjes van de kanten af te eten en komen pas naar me toe als ik nieuw hooi voor ze heb gepakt... :D Zich helemaal nergens druk om makend.

Het zijn eerder de baasjes die zich druk maken, dat is bijna altijd zo. En met dit weer uiteraard ook logisch.
Ook ik schijt kleurenbagger met dit weer, heb ook ooit een veulen bij mij op het land gehad dat getroffen is. Dat blijft voor altijd bij en met onweer kun je daar dan ook alleen maar aan denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:03

Caira schreef:
Uh heb er niet eens aan gedacht om ze binnen te zetten. Vriendje heeft net een rondje langs alle weides gedaan en alles stond er nog.

ik ben vanochtend ook wezen kijken, alles was nog heel en die van jou ook, anders had ik wel aan de lijn gehangen ;-)

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:06

zo als elke avond gewoon binnen was nu wel heel blij het begon gister om 10 uur en het is de hele nacht door gegaan.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:08

Die van ons stonden ook gewoon buiten, hebben wel een schuilstalletje maar hebben ze niet in gestaan. Vannacht wel een paar keer bij ze gekeken, maar stonden heel rustig tegen elkaar aan. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:11

Manishdra, ik heb dat begrepen van de ervaringen van twee paarden in mijn directe omgeving, waarbij de bliksem in het draad zou zijn geslagen. De paarden stonden er helaas te dicht bij. Ik was er zelf niet bij, maar dat is wat ik hoor van die bekende eigenaren..... Hebben zij ongelijk dan?

Ik weet er het fijne niet van verder, maar ik vind het wel heel erg dat het bij beiden zo gebeurd is. ;(
Je moet er toch niet aan denken dat je je paard zo verliest???

FerroSandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:13

Die van ons stonden ook buiten en ze lagen vanmorgen te slapen met ze 3e samen gelukkig niks aan de hand:)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:17

Die van mij stond buiten en had m persoonlijk liever binnen gehad.
Helaas weinig over te zeggen omdat hij in de opfok staat.
De regen maakt me nog niet eens zoveel uit, maar het is meer het onweer waardoor ik m graag binnen had gehad!

chipie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:20

Nou, ik kneep hem vanmorgen wel even. Ik had niet begrepen dat het in het oosten ook zo zou onweren en vanmorgen rond half 5-6 was het behoorlijk heftig. (onweer, hagel en zo dikke regen dat ik de bomen aan de overkant niet meer zag). de hond lag te bibberen van angst.
De paarden staan 2 km verderop met een klein schuilstalletje, maar alles was heel erg goed met ze. Ze hebben niet eens lopen rennen, dus ik ben de enige die zich weer druk heeft gemaakt :D

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:22

Maar die hagel is toch ook best gevaarlijk? Wij hadden geloof ik geen hagel maar als een auto al deuken vertoond hoe moet dat dan voor een paard zijn? (denk er nu pas voor het eerst over na... :o )

Kim90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:26

Mijn pony stond binnen, ik hoef niet bang te zijn voor blikseminslag op de stallen aangezien er een bliksem afleider op het dak zit, en er in de buurt veel hogere gebouwen staan, waar de bliksem zn voorkeur voor heeft.
Ik had ook lekker extra hooi gevoerd zodat ze een beetje afleiding hadden, maar mn eigen knol vond het onweer eigenlijk helemaal niet eng :p

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:28

Tuurlijk kan de bliksem in de draad slaan (ik neem aan dat de mensen zelf hebben gezien waar hij insloeg). Maar als daar een houten omheining had gestaan had dat niks uitgemaakt. Daar heerste waarschijnlijk een grote lading. Die gaat via omhoog, eerst via objecten (omheining) en vervolgens de lucht in. En of omheining nu van staal, hout, of hout met stroomdraadje is, dat maakt niet uit van de punt van inslag.

Je kunt zelfs op 40 meter een bliksemafleider hebben staan, maar als deze in de andere lading staat heb je er geen drol aan het slaat de bliksem alsnog in de omheining.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:30

Dus: voorkomen kun je het niet?

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:32

die van mij heb ik gisteren avond binnen gezet,puur voor mijn eigen gemoedsrust,en toen ik vanacht wakker werd van de onweer had ik geen naar gevoel omdat ze nog buiten zouden staan,en vanmorgen om half 7 heb ik ze weer buiten gezet.
je hoort toch nog regelmatig dat een dier is getroffen dor bliksem........moet er niet aan denken dat er 1 dood in de wei ligt.