Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:00

capopjekop

Re: Wie rijd er bitloos en goed dressuurmatig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:03

Dat hoeft idd niet mvs. Ik rijd recreatief (western) en dan de meeste tijd bitloos, maar ik probeer mijn pony wel goed rijtechnisch voor elkaar te krijgen. Maar dat is met bit net zo lastig als zonder bit. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ze dragend loopt, maar goed een westernhouding is sowieso wel iets anders dan een dressuurhouding.

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:15

Ik wissel het rijden met bit af met zo nu en dan dressuurmatig bitloos rijden. Noraly reageert erg goed op het bitloos rijden en loopt bitloos net zo makkelijk lekker nageeflijk als met bit. Hier een paar foto's van vorig jaar:
http://i176.photobucket.com/albums/w162 ... chter2.jpg
http://i176.photobucket.com/albums/w162 ... rechts.jpg

Mijn mening is dat je bitloos net zo goed dressuurmatig kan rijden als zonder bit. Denk wel dat het niet met ieder bitloos hoofdstel kan en zou dan wel kiezen voor een hoofdstel met een brede neusriem en niet bv een touwhalster oid, want dat werkt veel te scherp in naar mijn idee.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:18

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 21:28

ziet er inderdaad goed uit sanne83 !

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 21:56

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 22:12

Haar boek is ook echt zo'n onzettende aanrader. Staat ook haar visie in wb bitten/bitloos. Ze is er ook niet per definitie tegen bitgebruik, maar wel heel voorzichtig ermee ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:17

Imke Schellekens-Bartels rijdt regelmatig bitloos (onder leiding van Emiel Voest). Kan helaas geen foto vinden.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:26

opala schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADQXBW8L.jpg

Ik doe niet aan dressuur, rij buiten, nooit in een bak, de ene keer dat ik daar wel was, leverde o.a. deze foto op :+

Plaats ik een keer een foto, wordt er niet op gereageerd. Ik sta open voor elk commentaar, zodat ik er vervolgens wat mee kan doen.

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:38

ik rij ook bitloos en met bit, ik rij met een kaptoom en kandare ( in de gewone dressuur een stang ) en ik vind dat een paard even goed met bit en zonder bit kan lopen zo lang hij maar een goede lengte buiging heeft en een ondertredend been heeft, ik zal over een tijdje wat foto's neer zetten of misschien vanmiddag maar ik kan nu niet rijden omdat de osteopaat is geweest heb nog wel wat foto's ergens. ik zal even een plaatje zoeken van katoom en kandare

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 10:58

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 11:51

Winna dat ziet er netjes uit! :j

Opala, jouw foto is niet echt dressuurmatig te beoordelen; slechts 1 stap foto. Het paardje ziet er ontspannen uit, je handen heb je overgens wel erg hoog vind ik.

Ik wist niet dat Imke wel eens bitloos rijdt, dat vind ik wel gaaf!

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:00

ik rijd met mijn paard bitloos, maar hij wordt nu pas doorgereden, hij is nog jong dus nog geen fatsoenlijke foto's!
Ik rijd hem zowel buiten als dressuurmatig in de bak, vind het prima gaan!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:15

opala schreef:
opala schreef:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ADQXBW8L.jpg

Ik doe niet aan dressuur, rij buiten, nooit in een bak, de ene keer dat ik daar wel was, leverde o.a. deze foto op :+

Plaats ik een keer een foto, wordt er niet op gereageerd. Ik sta open voor elk commentaar, zodat ik er vervolgens wat mee kan doen.

Over je foto is niet veel te zeggen, is ook niet echt dressuurmatig. Zit je trouwens altijd zo op je paard of is dit een momentopname? Je zit namelijk erg naar achter geleund, met opgetrokken benen en hoge handen. Dit lijkt mij voor je paard niet erg prettig.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:26

fransje23 schreef:
Over je foto is niet veel te zeggen, is ook niet echt dressuurmatig. Zit je trouwens altijd zo op je paard of is dit een momentopname? Je zit namelijk erg naar achter geleund, met opgetrokken benen en hoge handen. Dit lijkt mij voor je paard niet erg prettig.

Ik heb een heel eigen rijstijl ... geen gezicht, wellicht al bijna 10 jaar onprettig voor mijn paard.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:31

nou sorry maar ik ben het met fransje eens

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:12

Ik ben het ook met fransje eens, niet echt dressuurmatig. Wel ontspanning.

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 13:24

Ik kan mijn paard in de galop beter verzameld rijden zonder bit dan met bit. Bijna op de plaats. Ook de oprichting gaat veel beter omdat mijn paard snel de neiging heeft het bit vast te pakken en dat lukt niet meer...Al met al loopt mijn paard véél beter zonder dan met bit. Voor mij geen bit meer!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 16:29

opala schreef:
Ik heb een heel eigen rijstijl ... geen gezicht, wellicht al bijna 10 jaar onprettig voor mijn paard.

Heb je weleens een centered riding of houding en zitles overwogen? :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:39

ik ben ook erg benieuwd naar een foto van een paard wat dressuurmatig correct loopt....ik heb er nog nooit 1 gezien...de meeste hangen in de teugels en lopen gigantisch op de voorhand...

CHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:58

Ik vind dit weleens een nuttig toppic, alleen jammer dat er nog weinig reacties zijn.
Ik ben al een weer een heel tijdje bezig met bitloos. Met een cross-rope-bridle begonnen en dat is prima voor de recreatieve ritten, maar echt dressuurmatig lukt mij dit niet. Er is dan toch wel een lichte druk nodig waarvoor het touw van de c-r-b te scherp is.
Nu heb ik een brede zachte neusriem (low-sidepull) gevonden voor aan mijn huidige bithoofdstel en dit werkt al veel beter voor de dressuur. Mijn pony loopt er prima mee.
Ik rijd ook nog wel af en toe met bit omdat ik dit er wel een beetje in wil houden.
Maar hetgeen waar ik ook steeds tegen aanloop met bitloosrijden is dat het gelijk zo 'niet dressuurmatig' is. Als je ook op grotere evenementen kijkt bij de voorstellingen van bitloze optomingen dan zijn dit gelijk mensen die zonder zadel of boomloos met spijkerbroek op het paard zitten en wel heel goed en ontspannen rijden, maar echt de basis en vooral recreatief.
Ik wil eens mensen met paarden zien die dressuur rijden, eventueel op wedstrijdniveau, maar eens wat anders willen proberen en verder kijken dan de standaard hulpmiddelen wat al eeuwen voor paarden wordt gebruikt. Veel dingen zijn goed, maar het is altijd beter eens verder te kijken en andere dingen te proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:05

geerke schreef:
ik ben ook erg benieuwd naar een foto van een paard wat dressuurmatig correct loopt....ik heb er nog nooit 1 gezien...de meeste hangen in de teugels en lopen gigantisch op de voorhand...

Mee eens, ik ook niet en ben ook èrg benieuwd naar een foto, maar dan mèt bit, want ook die zijn nauwelijks te vinden.

Zou iemand trouwens eens willen uitleggen wat een stuk metaal in de mond zou bijdragen aan het ontspannen van de rug, goed buikspiergebruik en goed ondertredende achterbenen? :?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:06

http://img19.imageshack.us/img19/306/251008x035.jpg
Slechte foto, ik weet het.
Dit was de eerste (of tweede) keer zonder bit, en ook de laatste keer, want vlak daarna kreeg ze een blessure.
We hebben eigenlijk nooit echt goed dressuurmatig gereden (ze is nog jong, dus ook nog niet erg lang ohz).
Als ik weer mag rijden wil ik zeker dressuurmatig aan de slag, maar zoals je op de foto ook wel kan zien, heeft ze een moeilijke rug en ga ik daar eerst mee bezig. :)

Joviban: Niets! :n

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:09

Leuk topic. Ben zelf ook diverse dingen aan het proberen. Denk dat de soort bitloze optoming ook behoorlijk uitmaakt. Maar ben nog niet ver dressuurmatig zelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 17:12

Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met de manier van dressuur rijden die hier gebruikelijk is. Ik denk dat die "voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts en als er iets mis gaat, nog meer voorwaarts" methode, niet erg goed samen gaat met bitloos rijden. Het plaatje wordt dan erg duwerig.