Stelling: "NH is geen doel maar een middel"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Re: NH is gewoon een benaming voor mensen die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 08:24

Als ik met mijn paard géén grondwerk had gedaan, weet ik zeker dat ik nu heel wat verder van huis was geweest.

Ze was wantrouwend, schrikkerig, nijdig, en miste elke vorm van initiatief en expressie. Ik ben grondwerk gaan doen (en vrijheidsdressuur, maar dat staat hier even los van), en best regelmatig. De helft was rijden, de andere helft grondwerk.

Mijn hele stal vond het maar raar, al die nutteloze oefeningen naast je paard. Doe wat je niet laten kan, dan rijden wij ondertussen verder met onze leuke dressuurpaarden.

Inmiddels heb ik een totaal ander paard, en is driekwart van de stal óók bezig met grondwerk; omdat het toch wel leuk blijkt te zijn, en wel érg handig als een paard zo goed naar je luistert.

Om het beledigende dan maar eens even om te draaien: NH is misschien niet nodig voor mensen die alleen met brave, sullige paarden werken die uiteindelijk toch wel luisteren, maar als je een 'probleempaard' hebt dan is NH toch wel behoorlijk handig, als je de grenzen niet met geweld aan wilt geven. Want als een paard dwars door je heen dendert, zijn er volgens mij maar twee opties: of je gebruikt een zweep oid. om hem uit de buurt te houden; of je gebruikt de taal van het paard om hem duidelijk te maken dat jij je eigen ruimte hebt, en dat hij maar voor jou aan de kant moet gaan.

En dat laatste is NH. En dat kan je heel zweverig maken, of heel 'down to earth' - dat is individuele invulling.

Volgens mij zijn veel NH mensen beter op de hoogte van het natuurlijk gedrag van hun paard, dan 'gewone' ruiters. En dat betekent gerust niet dat al die niet-NH ruiters automatisch slecht rijden, of slecht bezig zijn. Net zoals dat niet alle NH mensen goed bezig zijn.

Maar het is pertinent niet waar dat het maar een beetje lanterfanten is waarbij het paard niet hoeft te luisteren, en het is al helemaal onzin dat álle NH mensen dus niet zouden kunnen rijden. Dat is net als zeggen dat jij, als 'ik heb mijn paard om te rijden'-ruiter, niets náást je paard zou kunnen doen.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:24

NH is niet meer dan logisch en behoorlijk down to earth. Als jij een Spaanse vriend hebt en je hebt moeite hem te verstaan, dan probeer je ook met handen en voeten elkaar te begrijpen, maar zo krijg je miscommunicatie, als je dan een cursus Spaans gaat leren begrijpen jullie elkaar..
Uiteraard heb je natuurlijk ook mensen die DENKEN dat ze Spaans spreken en vervolgens aan hun vriend vragen of hij een handstand wil maken.. Dat soort mensen, die denken dat ze het wel weten, die lach ik vierkant uit.. Je zelf willen verbeteren of willen verdiepen in andere materie is meteen 'stom'.
Het is pas stom als je niet verder kijkt dan je neus lang is en het maakt je in mijn ogen ook dom.. Wat weten wij nu eigenlijk allemaal? Hoe komt het dat zodra je je paard aanspreekt in zijn taal hij je begrijpt? Schijnbaar is er nogal wroeging wat dat betreft.. Als je het niet met een zweepslag kan oplossen is het meteen niet noemenswaardig, je moet met je apengedrag natuurlijk wel kunnen laten zien dat jij de grootste gorilla bent. Het is ook echt een soort 'hype'.... de ene heeft een nog grotere bek als de ander over hoe je je dat paard moet beleren.. maar zodra er mensen zijn die zich verdiepen in een ander soort communicatie is dat meteen natuurlijk 'not done' , want ja.. weten die paarden het nu beter of wij? KOm nou, wij hebben de grootste hersens..
Mafketels..... :\ Snap nog steeds niet het nut van dit topic :o ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:06

DaniBanani schreef:
Inmiddels heb ik een totaal ander paard, en is driekwart van de stal óók bezig met grondwerk; omdat het toch wel leuk blijkt te zijn, en wel érg handig als een paard zo goed naar je luistert.

Dit is dus precies wat AnneGTI bedoelt, NH als doel en niet als middel :).

saskia_g

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:18

Grappig dat je NAAST je paard gaat lopen omdat ie gecastreerd is. Wat maakt het uit als je er OP gaat zitten in (uiteraard alleen) stap?
Wij zetten gecastreerde hengsten hier altijd heel gewoon in het land, kan hij de hele dag lopen, zwelt de boel veel minder op... vind ik ook heel NATUURLIJK, :-)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:46

saskia_g schreef:
Grappig dat je NAAST je paard gaat lopen omdat ie gecastreerd is. Wat maakt het uit als je er OP gaat zitten in (uiteraard alleen) stap?
Wij zetten gecastreerde hengsten hier altijd heel gewoon in het land, kan hij de hele dag lopen, zwelt de boel veel minder op... vind ik ook heel NATUURLIJK, :-)

Omdat ie via de lies gecastreerd is en de hechtingen niet open mogen springen. Wandelen is gewoon gecontroleerd bewegen en hij wordt gelijk mooi verkeersmak. :+

(vanmorgen de vuilniswagen goed bekeken, trekkers die de bermen aan het maaien waren en een ligfiets ontmoet) Dat laatste was wel een reden om weer bijna in mijn binnenzak te kruipen want dat is eng. :+

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:49

lagge dat je vindt dat ik niet kan rijden :')
ik bedoel ik vindt het natural gebeuren heel nuttig in de opvoeding van een paard,,

en het zou jou pard ook goed kunnen helpen wat manser te worden ipv in je binnen zak te kruipen.

ik rijdt paard,, maar ook ik doe wat nh dingetjes met mn beesie hoor,, heb er alleen maar baat bij :')
en overgens loop ik ook buiten,, wat is er nou mooier dan naastje paarden vriendje naar de ondergaande zon te kijken en de spelende koeien in de wei :)

vooral door het vele grond werk heb ik mijn paard nu zover een stoere te zijn, dat niet altijd maar alles eng is :)

El_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:06

niet om wie dan ook zwart te maken, maar ik moest echt even lachen toen ik dit topic zag :Y)

Ik weet niet of de TS ooit serieus heeft rondgekeken naar de echte NH-goeroes, maar hoe je het ook bekijkt: die rijden echt niet minder goed dan enig andere 'gewone' dressuurdert op niveau ;) maar dan zonder teugels :D
kijk jij maar eens naar linda parelli of alexander nevzorov of klaus hempfling, en zeg mij dan eens eerlijk of die nou niet kunnen rijden ;)

Over mijzelf: ik doe NH juist zódat ik nóg beter kan worden. Ik heb nooit wedstrijden gereden, maar niet omdat ik er de ambitie niet voor heb, maar omdat de sfeer mij niet aanstaat. En ik ben toch ook echt geen slechte ruiter geweest voor mijn NH tijd hoor ;) .
Het verschil nu, is dat ik heb geleerd beter één te zijn met mijn paard, en wederzijds respect te hebben. En de waarheid is gewoon, of je dat nu leuk vindt of niet: een van de sleutelen tot succes daarin, is grondwerk.
Welke idioot heeft verzonnen dat wij zomaar op een paard mogen stappen als we daar zin in hebben, en dat we hem dan zomaar mogen rondbazen?
Ik ben dankbaar voor degenen die ons de eyeopener hebben gegeven om het ons paard eerst eens te vragen, en hem te laten zien dat we zijn respect waard zijn, voordat we hem mogen 'rondbazen' vanuit het zadel.

De NH wereld heeft de relatie met mijn eerste merrie compleet uit het diepe gehaald en gered, en daar ben ik dankbaar voor. Zonder NH hadden we waarschijnlijk een stuk meer ongelukken moeten overleven, en waren we nu niet in staat geweest om zonder allerlei onzin lekker te kunnen trainen.

oftewel: dank u NH, en het spijt me voor de mensen met tunnelvisie dat ze niet hebben wat ik heb.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:08

en iemand die aan nh doet kan niet een bosrit maken???

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:10

Er was eens een jonge cowboy die aan het werk was met enkele paarden in een paddock. Een oudere cowboy kwam langs, bleef even staan kijken en vroeg; "Jonge man, zou jij het geheim van goede horsemanship willen weten?" De jonge cowboy zei dat hij dat wel zou willen. De oude man maakte een vuist en zei; "Als jij mijn vuist kunt openen, zal jij het geheim van goede horsemanship ontdekken." De jonge man trok, duwde, kneep, sloeg, prikte en stompte de vuist. Uiteindelijk gaf hij op en zei; "Ik krijg het niet open. Wat is het geheim om je vuist open te krijgen, zodat ik het geheim van goede horsemanship kan ontdekken?" De oude cowboy antwoordde; "Je had het gewoon even kunnen vragen."

dit stukje vindt ik hier wel op zn plaats :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:18

:Z

het is heel simpel, we hebben gewoon een ander doel en een ander ideaalbeeld. Dit is niet het mijne:

Anne_GTI schreef:
Allemaal leuk en aardig hoor, met zo'n paard door het bos wandelen aan een halstertje met een touwtje eraan maar niet het doel waarom ik een paard heb. Ik heb een paard om op te rijden en wil dat ie doet wat ik van hem vraag. De tijd dat ie met zijn maat in de wei loopt benut ie maar om te lanterfanteren maar als ik met hem bezig ben moet ie luisteren. Hij mag best argumenten aandragen maar uiteindelijk heb ik het laatste woord. Altijd.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:23

sanne83 schreef:
:Z

het is heel simpel, we hebben gewoon een ander doel en een ander ideaalbeeld. Dit is niet het mijne:

Anne_GTI schreef:
Allemaal leuk en aardig hoor, met zo'n paard door het bos wandelen aan een halstertje met een touwtje eraan maar niet het doel waarom ik een paard heb. Ik heb een paard om op te rijden en wil dat ie doet wat ik van hem vraag. De tijd dat ie met zijn maat in de wei loopt benut ie maar om te lanterfanteren maar als ik met hem bezig ben moet ie luisteren. Hij mag best argumenten aandragen maar uiteindelijk heb ik het laatste woord. Altijd.

ook niet de mijne,, het rijden is leuk,, maar hoeft zeer zeker niet ( anders had ik ook niet twee doldwaze shets er bij te staan alsik zonodig moest rijden hihi :P )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:33

NH is voor mensen die niet kunnen rijden??? Hahaha, kijk even hier: olympische amazone die zichzelf niet "te goed" vindt voor NH (Parelli in dit geval). En nou jij weer - (tegen de tijd dat je meer verstand van zaken hebt en op niveau kunt rijden spreek ik je weer).....

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=PlayList&p=78AB782B83283445&index=0

(Oh, even de muziek aanzetten: in het liedje klinkt de onvergetelijke zin "don't turn your back on what you don't know")

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 11:44

Jannepauli schreef:
NH is voor mensen die niet kunnen rijden??? Hahaha, kijk even hier: olympische amazone die zichzelf niet "te goed" vindt voor NH (Parelli in dit geval). En nou jij weer - (tegen de tijd dat je meer verstand van zaken hebt en op niveau kunt rijden spreek ik je weer).....

http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=PlayList&p=78AB782B83283445&index=0

(Oh, even de muziek aanzetten: in het liedje klinkt de onvergetelijke zin "don't turn your back on what you don't know")

Dan is het dus geen doel maar een middel. Dat is nou net hetgene wat ik probeer aan te geven. Ik heb alleen de stelling heel hard gezet om de discussie op gang te krijgen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:49

afgezien van het feit dat ik aan 'horsemanship' niks 'naturals' vind, vind ik jouw stelling nogal erg bekrompen. Ik denk dat er meer mensen niet kunnen rijden dan dat er naast lopen (en eventueel nh doen.) ;) daar begint het al mee.
Jij vind ook dat iemand die z'n paard longeert, niet kan rijden?
Verder rij ik ook liever dan dat ik er naast loop. Maar dat wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:52

Als je wilt proberen iets aan te tonen, moet je je 'stelling' wat intelligenter verwoorden.
Ik kan in de stelling tenminste niet ontdekken dat je probeert uit te vinden of NH "een doel" of "een middel" is. Er staat tenslotte letterlijk... voor mensen die niet kunnen rijden.

tita

Re: NH is gewoon een benaming voor mensen die niet kunnen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:03

:wow: anne jij duft?

ik ben het niet met je stelling eens en misschien ook wel, ik ben namelijk niet geiintreseert in NH omdat ik daar geen paard voor heb.
Al al met al rijd ik dus niet meer fanatiek en misschien is voor mij de tijd gekomen om te stoppen ik weet het nog niet.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:20

dat mensen die aan NH doen niet kunnen rijden ben ik totaal niet met je eens, sommige mensen die aan NH doen rijden zelfs buiten met hun paard met alleen een touw om hun paard zijn nek,menig andere ruiters zetten hun paard helemaal vast zodat ze er niet vandoor kunnen gaan, wie er dan beter kan rijden mag je zelf beslissen. Ik rij dressuurmatig en doe aan NH, Dit om een nog betere band op te bouwen met me paard en om voor wat afwisseling te zorgen. Of het een doel of een middel is kan ik je geen antwoord op geven maar dat staat ook niet in je stelling.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:28

De reactie van Anne is misschien wel erg kort door de bocht, maar ik denk dat je met logisch nadenken een boel kunt. Alleen verkoopt dat dan weer niet :+

Er zijn zat mensen die van alle stromingen iets mee pakken wat voor hun van belang is. Snap Anne der stelling wel, maar niet kunnen rijden kan je dubbel opvatten. Er zijn mensen die gewoon niet het gevoel hebben om paard te rijden en die "kunnen niet rijden".

Ook zijn er eigenaren waarvan het paard om een bepaalde reden niet gereden kunnen worden en dan spreek je ook van niet kunnen rijden, terwijl ze misschien rijtechnisch wel heel goed zijn.

Ik heb hier dan ook geen uitgesproken mening over, er zijn ruiters/ paardeneigenaren die ik voor geen goud aan mijn paard laat komen. Dan maakt het me niet uit of iemand natural of niet is.

Als mensen gewoon eens wat verdraagzamer zijn en niet zo star zijn in hun opvattingen ( op het sekte achtige af bij sommige) dan zou het hier op bokt misschien ook een beetje gezelliger kunnen zijn.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:36

Ik weet wel zeker dat ze het niet redt, Arabesk. :D

Maar om even op de TS in te gaan: Ik snap je stelling niet echt, als ik jouw topictitel lees en dan vervolgens je beginpost. :?

NH bestaat trouwens ook uit rijden, hoor, niet alleen maar uit grondwerk. De combinatie is juist heel erg leuk om te doen, maar als jij dat niets vindt, dat moet jij toch weten? En wij, de NHers, idem dito.
Verder vind ik het prima als jij het nut van wandelen met je paard niet in wilt zien, maakt mij niet uit, je zal beslist de enige niet zijn :) . Ik vind het zelf wel heerlijk om met mijn paard te wandelen, heb toevallig afgelopen weekend een 4 uur durende wandeling door de natuur gemaakt :) . Oh, ik had er best even op gekund, hoor, maar ik had daar geen zin in. :+
Raar he, dat zulke mensen ook bestaan. ;)

Ik vind NH zeker een middel, maar het kan ook zeker een heel mooi doel zijn: Om zo'n overeenstemming samen met je paard te vinden is erg leuk!! Ik denk dat het bij mij een combinatie van beiden is. Verder heb ik mijn paard niet alleen maar om op te rijden. Ik heb hem vooral, omdat ik graag een speciaal paard een fijn leven wil geven en ik geniet van de ontspanning, de liefde, het samen zijn en het samen werken aan iets. Rijden is maar zo'n klein stukje van het hebben van een eigen paard. Althans, dat is mijn ervaring. Ik zit net zo lief urenlang in het land naar de kudde te kijken (doe jij dat wel eens, TS?) en ook dat wordt niet altijd begrepen door mensen die paarden hebben. Tja, dat kan, maar je mist wel wat. Want ik denk dat je van niemand zoveel over paarden kan leren dan van de paarden zelf. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Verder vraag ik me af waar je het vandaan haalt dat als je aan NH doet, je paard niet naar je zou moeten luisteren. Ik lees dit argument wel vaker op bokt door bepaalde mensen die blijkbaar weinig verstand hebben van NH. Anders zeg je dit niet, want het is echt pure onzin.

Edit: Verder lach ik mijn paard eigenlijk nooit uit, als hij 'overdreven' reageeert. Heb hem van jongsaf aan en dan moeten ze nog zoveel leren en nog zoveel zelfvertrouwen opbouwen, dus wie ben ik om hem dan 'uit te lachen', zoals jij dat beschrijft? :\
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 15-05-09 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:51

In mijn ogen kan gezond verstand, een gezond gevoel en NH prima samen gaan, hoor. :D

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:01

De basis is naar mijn mening in alle stromingen, of het nu NH, klassiek, traditioneel ed is, de basis hetzelfde is.
Het paard dient te luisteren en niet over de baas heen te lopen. Dit kan je op verschilleden manieren bereiken, maar de uitgangspunten blijven hetzelfde. Vaak geeft een combinatie van methode het beste resultaat.
Ik ken ook paarden die vanwege een blessure moeten wandelen maar wat helemaal niet te doen is omdat ze het nooit in normale hebben geleerd. En dan kunnen situaties echt gevaarlijk worden!

@TS Voor mij kom je in je openingspost over als iemand die alleen maar een paard heeft om te rijden, terwijl het gebruiksdoel van het paard over de eeuwen heen behoorlijk is veranderd...... Ik ben zelf een traditional met een vleug freestyle. Grondwerk kan hardstikke leuk zijn als er maar voor open staat ....en het kan de band met je paard aanzienlijk verstevigen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:05

WolinLotte schreef:
NH is niet meer dan logisch en behoorlijk down to earth. Als jij een Spaanse vriend hebt en je hebt moeite hem te verstaan, dan probeer je ook met handen en voeten elkaar te begrijpen, maar zo krijg je miscommunicatie, als je dan een cursus Spaans gaat leren begrijpen jullie elkaar..
Uiteraard heb je natuurlijk ook mensen die DENKEN dat ze Spaans spreken en vervolgens aan hun vriend vragen of hij een handstand wil maken.. Dat soort mensen, die denken dat ze het wel weten, die lach ik vierkant uit.. Je zelf willen verbeteren of willen verdiepen in andere materie is meteen 'stom'.
Het is pas stom als je niet verder kijkt dan je neus lang is en het maakt je in mijn ogen ook dom.. Wat weten wij nu eigenlijk allemaal? Hoe komt het dat zodra je je paard aanspreekt in zijn taal hij je begrijpt? Schijnbaar is er nogal wroeging wat dat betreft.. Als je het niet met een zweepslag kan oplossen is het meteen niet noemenswaardig, je moet met je apengedrag natuurlijk wel kunnen laten zien dat jij de grootste gorilla bent. Het is ook echt een soort 'hype'.... de ene heeft een nog grotere bek als de ander over hoe je je dat paard moet beleren.. maar zodra er mensen zijn die zich verdiepen in een ander soort communicatie is dat meteen natuurlijk 'not done' , want ja.. weten die paarden het nu beter of wij? KOm nou, wij hebben de grootste hersens..
Mafketels..... :\ Snap nog steeds niet het nut van dit topic :o ...

Wat ben ik het hier mee eens!
Duidelijker stukje ben ik nog niet tegen gekomen, heel mooie omschrijving dit!
Verder sluit ik me ook bij Twiggy aan..

Verder vind ik het jammer dat er gedacht wordt als het één is niet mogelijk met het ander en het één sluit het ander uit.
Volgens mij draait alles om communicatie... en dat is imo een stukje wat vaak vergeten wordt,,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:05

Als mensen nou eens stoppen met veroordelen van zaken waar ze echt geen benul van hebben. Respecteer elkaar wat meer, leven en laten leven. Al wandelt iemand alleen maar met zijn paard, so what? Wat is nou het probleem? En als iemand lekker wedstrijden rijdt en paard en mens hebben daar beiden plezier in, so what? Nog leuker is om te lezen dat mensen de boel combineren, zoals ik een paar posts terug las van iemand. Leuk!!! :j

Ik word zo moe van dat gezever elk keer. Al die onzin die ik lees over NH door mensen die echt geen idee hebben wat het inhoudt. Want je prikt zo door die 'luchtbellen' heen, zie de beginpost alleen al. :D
Daaruit spreekt toch echt onwetendheid. En onwetendheid an sich geeft niet, maar dat veroordelen (voorbeeld: zie titel topic) er om heen wel..... :j

En thankxxx, Roosje. :)

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:09

Ach als je de beginpost leest kun je wel zien dat de TS niet weet wat het NH inhoudt.

- Er alleen maar naast lopen
- Niet kunnen rijden / het paard niet met oefeningen gymnastiseren
- Niet het laatste woord hebben

NH is de basis, iedereen die aan NH doet kan dus wel rijden + het paard oefeningen laten doen en gymnastiseren
en hoezo niet het laatste woord hebben? het gaat om wederzijds respect en een betere communicatie, dus het paard zal ook naar jou luisteren. :j

& ik stoor mij er best wel aan dat de TS hier een topic over plaatst zonder te weten wat het inhoudt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je het NH onzin vind je je er niet in gaat verdiepen, maar die begin post slaat echt alles..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:15

Anne_GTI schreef:
Waarom allemaal dure cursussen volgen en hulpstukken aanschaffen als je door gewoon normaal te doen prima je paard daar kan krijgen waar je wilt?

Werkte niet voor mijn extreem dominante pony, die toch zeer gevoelig is en trauma's heeft opgelopen, door maar gewoon normaal te doen (believe me, i've tried en meerdere met mij)... die dure cursus en 3 week bij de nh trainingstal heeft hem toch weten te temmen. Geen softe aanpak overigens voor mijn pony, een flinke mep als hij mijn regels overtreed en als ik hem iets vraag en hij doet het niet? sja... dan mag hij dat ook voelen.
Niets zweverigs aan, maar ik heb dankzij die dure cursus eindelijk door hoe ik met mijn dominante pony aan de slag moet zónder steeds heftigere middelen te moeten gebruiken. Gewoon praktisch.
Voor de pony is het nu ook fijner, al is hij het niet altijd eens met mijn leiderschap ;) . Hij heeft nu weer vertrouwen in het halster gekregen en dat is voor mij enorm belangrijk. Op de normale manier was het niet gelukt.

Door nh heb ik juist meer gezond verstand gekregen! :D

En ja, ik stap er gewoon op met een bit en rijd heerlijk rond. Want ik heb mijn pony niet aangeschaft om er alleen naar te kijken...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 15-05-09 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt